artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb
iriver Mplayer

Budowa

Jeżeli ktoś kiedykolwiek zastanawiał się, co może powstać ze współpracy firmy trudniącej się tworzeniem bajek z inną, wyspecjalizowaną w produkcji odtwarzaczy muzycznych, iriver Mplayer jest odpowiedzią. Urządzenie powstało w wyniku kooperacji tęgich głów zatrudnionych w firmach iriver oraz Disney. Uważamy, że ta współpraca nigdy nie powinna zaistnieć, bo iriver Mplayer to mało praktyczne kuriozum, wybryk, który mocno do siebie zniechęca już po kilku chwilach obcowania z nim.

Odtwarzacz jest najwyraźniej skierowany do najmłodszych, ale jakość jego wykonania pozostawia wiele do życzenia. Sprzęt jest w całości zrobiony z plastiku i pozbawiony wyświetlacza. Kształtem przypomina głowę Myszki Miki, a kuliste uszy służą do sterowania. Lewe odpowiada za regulację głośności, a prawe – za przejście do następnego lub wcześniejszego utworu. Są one jednak wyjątkowo nietrwale umocowane, a po potrząśnięciu sprzętem da się usłyszeć klekotanie, co nie wróży im długiego żywota. Zresztą nie oszukujmy się: gdy malec dostanie do zabawy taki odtwarzacz, urwanie jednego z tych uszu to kwestia minut, w najlepszym razie – godzin. Trudno się nim steruje jedną ręką, nawet pomimo tego, że jest niewielki, a przyciski nie stawiają dużego oporu.

Interfejs

O obsłudze Mplayera można by w skrócie napisać, że jest możliwa, ale nie może się on pod tym względem równać z modelami Apple iPod Shuffle oraz Cowon iAudio E2, również pozbawionymi wyświetlacza. Interfejs umożliwia wyłącznie przejście do następnego utworu i zmianę głośności. Nie ma możliwości korekcji brzmienia lub przejścia do następnego katalogu. Przyczyną tych wszystkich ograniczeń jest właśnie to, że odtwarzacz jest przeznaczony dla najmłodszych. Rozumiemy koncepcję, ale nie popieramy większości rozwiązań.

iriver Mplayer
Wymiary 44 × 39,5 × 30 mm
Waga
18 g
Pojemność 1 GB
Typ pamięci

flash

Gniazdo kart pamięci
brak
Wejścia

mini-USB

Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm
Rozdzielczość ekranu
nie dotyczy
Typ ekranu
nie dotyczy
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio MP3, WMA, ASF
Dodatkowe multimedia brak
Zakres częstotliwości 20 Hz – 20 000 Hz
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Słuchawki dołączone do zestawu

Bas był dość krótki, zwarty i punktowy, nie dudnił. Partie wokalne brzmiały dość naturalnie i nie usłyszeliśmy syczenia głosek, ale mogłyby być bardziej wyraźne. Dźwięk gitar był odpowiednio oddalony od słuchacza, ocieplony, odrobinę zabrudzony, ale nie napastliwy. Wysokie tony były bardzo słabo słyszalne, ale to, co udało nam się wychwycić, brzmiało dość naturalnie. Scena muzyczna nie była przesadnie szeroka, ale okazała się zadowalająca, podobnie jak separacja instrumentów.

Creative EP-630

Niskie tony były dość spokojne i dudniące; odrobinę przysłoniły pozostałe fragmenty pasma. Wokaliści brzmieli dość naturalnie i „muzykalnie”, ale byli zbyt oddaleni. Gitary zagrały ciepłym i nienapastliwym dźwiękiem, choć czystość nie była jego najmocniejszą stroną. Wysokie tony były odsunięte od słuchacza i matowe. Scena muzyczna była wąska, a separacja – słaba.

Westone 3

Bas był krótki i dość dobrze kontrolowany, ale nieco zabrakło mu wypełnienia i „muzykalności”. Wokale były dobrze słyszalne, ale niezbyt czyste. Było słychać syczenie głosek, głównie w męskich partiach. Gitary zagrały miękko, wyraźnie i nienapastliwie. Były odpowiednio oddalone od uszu słuchacza i dźwięczne. Wysokie tony były dobrze słyszalne, ale często metaliczne i nie zawsze czyste. Scena muzyczna była dość skromna i słabo uporządkowana, a separacja – przeciętna.

Creative Aurvana Live!

Niskie tony były dość dynamiczne, krótkie i było ich dużo. Jedynie okazjonalnie dudniły. Wokale były za mało słyszalne, ale nie wychwyciliśmy syczenia głosek. Gitary zagrały poprawnie: miękko, nienapastliwie i we właściwej odległości od słuchacza. Ale gdyby były odrobinę bardziej wyraźne, odsłuch sporo by zyskał. Wysokie tony były dość melodyjne, ale również mogłyby być bardziej wyraźne. Scena muzyczna była niespecjalnie rozbudowana, a separacja instrumentów – przeciętna.

Naszym zdaniem

Jak na tak niesolidnie wykonany sprzęt, jakość dźwięku była znośna. Szczerze mówiąc, spodziewaliśmy się dużo gorszego.

iriver Mplayer
Zalety
  • Cena
  • Lekki
Wady
  • Mało starannie wykonany
  • Bardzo podatny na uszkodzenia
  • Nie do końca przemyślana konstrukcja
  • Bardzo wąska grupa docelowa
  • Mała liczba obsługiwanych formatów muzycznych
Do testów dostarczył:MP3Store.pl
Cena w dniu publikacji (z VAT):179 zł
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
58