artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

Metodyka testów

Wszystkie urządzenia przeszły szereg testów, które pozwoliły nam określić, które zasłużyły na nasze wyróżnienie, a które należy omijać szerokim łukiem. Ocenialiśmy kilka aspektów. Sprawdziliśmy czas działania po pełnym naładowaniu akumulatorów lub włożeniu nowych baterii oraz ustaliliśmy faktyczną szybkość transferu danych. Nie pominęliśmy też opisu budowy oraz łatwości i szybkości obsługi. W artykule znajdziecie również krótką informację o jakości wyświetlaczy. Ale szczególnie dużo uwagi, zresztą jak zawsze, poświęciliśmy jakości brzmienia. Postanowiliśmy też zbadać poziom szumu generowanego przez umieszczoną wewnątrz elektronikę. O szczegółach przeczytacie poniżej.

Można by rozpatrywać każdy z odtwarzaczy jeszcze na wielu innych płaszczyznach, ale kluczowym czynnikiem był czas. Pominęliśmy kilka aspektów, m.in. działanie funkcji dyktafonu, obsługę plików wideo, współpracę z kartami pamięci i czytelność wyświetlaczy w pełnym słońcu. Najbardziej ucierpiały urządzenia PMP, ponieważ w ich przypadku odtwarzanie muzyki to dodatek do całej gamy innych zastosowań. Jednak ten czas... Gdy liczba produktów w teście idzie w dziesiątki, zawsze jest go za mało. Ale staraliśmy się przynajmniej zasygnalizować, na co warto zwrócić uwagę, a czym lepiej nie zaprzątać sobie głowy.

Wytrzymałość baterii lub akumulatora

Na opakowaniach większości z przetestowanych modeli można znaleźć informację o tym, jak długo sprzęt może nieprzerwanie odtwarzać muzykę po naładowaniu akumulatora. Mówi się, że aby wynik był imponujący, producenci stosują zabiegi, które sztucznie wydłużają ten parametr. Przykładowo tu i ówdzie można przeczytać, że plik muzyczny wykorzystany do zbadania wydajności akumulatora w odtwarzaczu firmy X miał niską częstotliwość próbkowania, po to aby jak najmniej obciążyć DAC urządzenia. Podobno często ustawia się też minimalną głośność. Ale dotąd nikt nie potwierdził stosowania takich praktyk na większą skalę, dlatego sami postanowiliśmy przekonać się, ile jest w tym wszystkim prawdy.

Pliki .mp3, które posłużyły nam do tego celu, mają jakość 128 kb/s. Wszystkie urządzenia zostały przetestowane po podłączeniu do nich firmowych słuchawek. Trafiło się kilka modeli, które ich nie miały; wtedy korzystaliśmy ze słuchawek dokanałowych EP-630 firmy Creative. Wybór nie był przypadkowy, ponieważ większość słuchawek dołączanych do odtwarzaczy jest niskoomowa (zazwyczaj mają 16 omów), a ten parametr także ma wpływ na zużycie energii. Głośność zawsze była ustawiona na najmniejszą, przy której coś jeszcze było słychać, np. w przypadku produktów firmy iriver była to dwójka w 40-stopniowej skali.

Kilka urządzeń w teście jest zasilanych bateriami. Użyliśmy „paluszków” typu AA oraz AAA firmy Duracell.

Należy pamiętać, że niektóre urządzenia były dość wiekowe, w związku z tym wytrzymałość ich akumulatorów była mniejsza niż na początku, jednak większość dotarła do nas w idealnym stanie. Można by się doszukiwać błędu w przyjętej przez nas metodzie testowania, bo niby na co komu test w ustawieniach, w których prawie nic nie słychać... Jak się okazało, niektórzy producenci (np. iriver) podają, w jakich warunkach testują zasilanie w swoich wyrobach. Jednak większość firm tego nie robi. Dlatego wybraliśmy taką, a nie inną metodę. Chcieliśmy dać każdemu z odtwarzaczy taką samą szansę i przy okazji zweryfikować czas działania, który obiecują producenci. Niekiedy wyniki były zaskakujące.

Transfer danych

Ponieważ część użytkowników wykorzystuje swoje przenośne odtwarzacze empetrójek również jako urządzenia magazynujące, nie mogliśmy nie sprawdzić tego, jak szybka jest wymiana danych pomiędzy nimi a komputerem. Ten aspekt został sprawdzony w dwojaki sposób. Pierwszy test polegał na przekopiowaniu z dysku twardego do pamięci każdego odtwarzacza ponad 100 plików o łącznym rozmiarze 476 MB, a drugi – na zrobieniu tego samego z użyciem jednego dużego pliku o rozmiarze 341 MB. System operacyjny naszej platformy testowej to Windows Vista w wersji 64-bitowej.

Budowa i interfejs

Nazwa testu mówi wszystko. Zgromadzone przez nas modele bardzo różnią się budową, rozmiarami, wagą, wyświetlaczami, wyglądem menu i szybkością interfejsu. Najprostszy sposób na przetestowanie każdego odtwarzacza to wystarczająco długie obcowanie z nim, co też zrobiliśmy. Ponieważ walorów użytkowych nie da się odpowiednio przedstawić na wykresie, zgodnie uznaliśmy, że słowny opis załatwi sprawę. Poniżej znajdziecie nasze zdjęcie odniesienia, które już od jakiegoś czasu służy nam do testowania możliwości wyświetlaczy przenośnych odtwarzaczy empetrójek. Zadbaliśmy też o aktualizację wbudowanego oprogramowania znakomitej większości urządzeń (pozostałe nie doczekały się jej z przyczyn niezależnych od nas).

Odsłuch

Tutaj nic się nie zmieniło w porównaniu z kilkoma ostatnimi artykułami o przenośnych odtwarzaczach empetrójek. Spisanie wrażeń odsłuchowych to najbardziej miarodajny sposób na przedstawienie czytelnikowi zalet i wad połączenia słuchawek odniesienia z danym źródłem. Więcej na ten temat piszemy na następnej stronie.

Poziom szumu

Często się zdarza, że gdy wyjątkowo cicho słuchamy muzyki, np. przed snem, oprócz niej dociera do nas szum. Przyjmijmy na chwilę, że te niepożądane dźwięki nie zostały dodane do utworu np. w wyniku stratnej kompresji. Tak też bywa, a niezorientowane osoby błędnie winią sprzęt, a nie jakość nagrania. Owe zakłócenia, zwane przez nas syczeniem elektroniki lub rzadziej hissingiem, powstają w praktycznie każdym urządzeniu elektronicznym. Każdy odtwarzacz ma to do siebie, że jego podzespoły wywołują zakłócenia, a w przenośnych modelach są one przenoszone na tor audio. Wzmacniacz wbudowany w każde takie urządzenie dodatkowo potęguje efekt, dlatego gdy głośniej słuchamy muzyki, te zakłócenia przybierają na sile.

Jednak ile odtwarzaczy, tyle komponentów. Dlatego w jednych bardziej słychać to zjawisko, a w innych mniej. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu problemowi. Do tego celu posłużyliśmy się redakcyjnym oscyloskopem, który umożliwił nam ustawienie w każdym z modeli dokładnie tego samego poziomu głośności. Użycie oscyloskopu było konieczne, ponieważ zgromadzone urządzenia niekiedy mocno różnią się skalą głośności, a założenia testu były takie, że każde musi być identycznie skalibrowane, aby wykluczyć wszelkie przekłamania. Dalsza część polegała na podłączeniu słuchawek odniesienia za pomocą pliku .mp3 z „nagraną” cyfrową ciszą i nasłuchiwaniu, w jakim stopniu pojawia się syczenie elektroniki.

Użyliśmy tu dwóch par słuchawek: Westone ES3X oraz „epek” firmy Creative. Te drugie są tanie oraz popularne i zdecydowana większość osób nie korzysta z lepszych. Pierwszy „referent” to model wręcz przesadnie drogi i pewnie niektórzy będą mieli ochotę zlinczować testera za to, że nie wybrał czegoś tańszego. Ale zdecydował się na niego z dwóch powodów: po pierwsze, te słuchawki są czułe na szum, po drugie, izolują jak żadne inne, co okazało się nieocenione podczas testów.

Monitory douszne Westone ES3X
Oscyloskop UNI-T UNI2028C

Bogatsi o tę wiedzę, nie powinniście mieć problemów z prawidłową interpretacją testów przedstawionych w dalszej części publikacji.

Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
5