artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

iBOX Lunar

Budowa

Model Lunar jest podobny do eXe pod względem gabarytów i wykorzystanych materiałów. Ale interfejs jest zupełnie inny: dotykowy. Jest on na tyle dokładny i wygodny w użyciu, że był miłym przerywnikiem po kilku godzinach obcowania z pozostałymi produktami firmy iBOX. Tył wykonano ze stali wypolerowanej na wysoki połysk, a front to tworzywo sztuczne. Odtwarzacz dobrze leży w dłoni, jest lekki i sprawia wrażenie całkiem solidnego, chociaż żadnych testów wytrzymałościowych nie przeprowadziliśmy. Na prawym boku umieszczono suwak-wyłącznik oraz blokadę klawiatury, a na dół trafiły dwa gniazda: słuchawkowe i mini-USB. Wyświetlacz zapewnia bardzo słabe kąty widzenia.

Interfejs

Lunar ma najmniej frustrujące menu spośród wszystkich przetestowanych odtwarzaczy polskiego producenta. Przede wszystkim reaguje odpowiednio szybko. Z początku myśleliśmy, że dotykowy interfejs będzie sporym problemem i że nie należy się spodziewać prawidłowego zastosowania tej techniki w tanim sprzęcie. Nic bardziej mylnego: wszystko działa jak należy. Menu jest proste i czytelne. Szybkość jego działania przypomina model eXe. Znalazło się nawet miejsce dla irytującej klepsydry, ale czas jej wyświetlania jest dość krótki. Urządzenie można sformatować z poziomu menu, można też zarządzać plikami, co jest standardem w produktach tej firmy. Tak naprawdę zabrakło nam tylko opcji przyciemnienia guzików na panelu dotykowym, a te świecą się za mocno.

iBOX Lunar

Wymiary 85 × 38 × 8,5 mm
Waga

40 g

Pojemność 2 GB
Typ pamięci

flash

Gniazdo kart pamięci
brak
Wejścia

mini-USB

Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm
Rozdzielczość ekranu
nieznana
Typ ekranu
TFT
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio MP3, WMA
Dodatkowe multimedia filmy, zdjęcia
Zakres częstotliwości nieznany
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Słuchawki dołączone do zestawu

Bas był bardzo płytki, ale dynamiczny. Jego mała ilość była wypadkową bardzo kiepskiej izolacji słuchawek dousznych. Wokale były zlokalizowane blisko uszu, odrobinę wysunięte do przodu, ale ich brzmienie było dość czyste. Nie usłyszeliśmy syczenia głosek. Gitary też zagrały bliskim dźwiękiem, odrobinę melodyjnym, nienapastliwym. Wysokie tony były za bardzo wycofane, ale dość naturalne. Scena muzyczna była przeraźliwie wąska, a separacja instrumentów – przeciętna.

Creative EP-630

Bas był dość dynamiczny, ale nieco zabrakło mu kontroli – potrafił się nieładnie rozlać, gdy schodził naprawdę nisko. Wokale brzmiały metalicznie i okropnie syczały. Gitary zagrały bardzo nieczystym, jasnym i napastliwym dźwiękiem, który przysłonił wszystko inne. Wysokie tony były praktycznie niesłyszalne, a scena muzyczna – nieprzyzwoicie skurczona. Separacja instrumentów okazała się bardzo słaba.

Westone 3

Bas był obecny, ale mocno ugrzeczniony, odrobinę wycofany. Partie wokalne również brzmiały tak, jak gdyby wokalistę celowo umieszczono za woalem. Dało się usłyszeć syczenie głosek. Gitary zagrały ciepłym, spokojnym i nienapastliwym dźwiękiem, który nie przysłonił pozostałych fragmentów pasma. Wysokie tony były dość dobrze słyszalne, chociaż wolelibyśmy większą naturalność. Scena muzyczna była średnio rozbudowana, a separacja instrumentów – słaba.

Creative Aurvana Live!

Niskie tony były za bardzo ugrzecznione, dudniły; lepsza kontrola znacząco poprawiłaby wrażenia z odsłuchu. Wokale brzmiały naturalnie, ale również były cofnięte. Nie słyszeliśmy syczenia głosek. Gitary zagrały za spokojnie, zdecydowanie za płasko, przesadnie blisko – wydały się nam nijakie. Wysokie tony były dość dobrze słyszalne i naturalne. Scena muzyczna nie zachwyciła: była za wąska, a separacja instrumentów – zaledwie przeciętna.

Naszym zdaniem

Uwagę zwraca przede wszystkim nieprzyzwoicie wąska scena muzyczna. Nawet po podłączeniu Westone 3 dźwięk okazał się wyjątkowo mało przestrzenny. Odtwarzacz całkiem dobrze zgrał się ze słuchawkami dołączonymi do zestawu, ale w brzmieniu tej pary zabrakło niskich tonów.

iBOX Lunar
Zalety
  • Całkiem wygodny interfejs
  • Cena
Wady
  • Irytująca klepsydra
  • Mała liczba obsługiwanych formatów muzycznych
  • Słabe kąty widzenia
  • Brak możliwości zmiany natężenia podświetlenia interfejsu
  • Bardzo uciążliwy szum elektroniki
  • Bardzo wolny transfer danych do pamięci odtwarzacza
Do testów dostarczył:iBOX
Cena w dniu publikacji (z VAT):110 zł
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
42