artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

HiFiMAN HM-801

Budowa

Model HM-801 to drugi w kolejności największy odtwarzacz plików muzycznych w naszym teście. Pod względem gabarytów i wagi ustępuje on tylko produktowi firmy Colorful. Należy to powiedzieć wprost: jest brzydki, a swoją budową przypomina pierwsze walkmany. W porównaniu z nim wszystkie inne, łącznie z tymi niemal równie dużymi, wyglądają jak zabawki dla grzecznych chłopców. Ba, z powodzeniem może on służyć jako narzędzie do samoobrony! Wprawdzie drogie, ale wątpliwości co do jego skuteczności nie mamy żadnych.

HM-801 ma dokładnie taki sam ekran i menu, co jego młodsi bracia. Po prawej stronie wyświetlacza umieszczono pięć przycisków sterowania, które wyglądają mniej estetycznie niż krzyżaki w modelach HM-601 i HM-602, ale są od nich bardziej funkcjonalne. Na lewym boku znalazło się gniazdo kart pamięci oraz suwak blokady interfejsu, a na prawym – złącza: liniowe oraz koaksjalne, analogowe pokrętło głośności i dwa przełączniki trybu działania. Sporo tego, ale nie mogło być inaczej, bo ten model to także zewnętrzna karta dźwiękowa oraz źródło umożliwiające podłączenie transportu, np. odtwarzacza płyt kompaktowych. Na dolny bok trafiły dwa gniazda mini-USB oraz jedno przeznaczone dla ładowarki. Na górze zamontowano wyłącznik, gniazdo słuchawkowe oraz kilka przycisków funkcyjnych.

Z tyłu, za specjalną zaślepką, został ukryty moduł wzmacniający, który można łatwo zdemontować i zastąpić innym dostępnym w sklepie producenta. Standardowa płytka może dostarczyć nawet 45 mW na kanał podczas działania z ponadtrzystuomowymi słuchawkami. Ale jest też druga strona medalu, bo pokrętło głośności dostarcza wręcz za dużo mocy do słuchawek niskoomowych. Nie jest to duża niedogodność, ale trzeba uważać. Spodobało się nam to, że obudowa jest w całości wykonana ze stali, w odróżnieniu od dwóch mniejszych i młodszych braci.

Interfejs

Ponieważ menu wszystkich trzech modeli tej firmy, które znalazły się w naszym teście, jest identyczne, na poświęconych im stronach znajdziecie dokładnie ten sam opis.

Menu jest proste i poręczne, ale odrobinę toporne w porównaniu z konkurencją. Mimo że niczego nam nie zabrakło, mamy nadzieję, że kilka uciążliwych aspektów zostanie poprawionych wraz z kolejnymi uaktualnieniami.

Składa się ono z 14 zakładek, a użytkownik na ekranie widzi połowę z nich. Nie zabrakło podstawowych opcji, takich jak ulubione, odtwarzanie muzyki wg nazw artystów i albumów, lista ostatnio odtwarzanych utworów oraz wyświetlanie ich wg tagów ID3. Jest też opcja przeglądania zawartości karty SD oraz danych zapisanych w pamięci wewnętrznej urządzenia, a także zmiany kolejności odtwarzania (losowo lub wg numerów) oraz liczby powtórzeń utworu (One, Once, All). Zwolennikom ingerowania w brzmienie oddano do dyspozycji siedem gotowych ustawień korekcji dźwięku oraz jedno, które należy samemu skonfigurować. Suwaków korektora jest zaledwie pięć – naszym zdaniem za mało. Nie mamy większych uwag co do ekranu odtwarzania, chociaż brakowało nam informacji o następnym utworze w kolejce. Nie ma też funkcji fade-in, czyli stopniowego zwiększania głośności, ale to możemy przeboleć. Szkoda, że nie pomyślano o opcji crossfade, czyli płynnym przechodzeniu pomiędzy utworami, i możliwości odtwarzania muzyki bez jakichkolwiek przerw. Trzeba jednak przyznać, że przerwy są naprawdę krótkie.

Dostępne ustawienia nie są przesadnie rozbudowane: opcji jest zaledwie sześć. Pierwsza z nich umożliwia wyświetlenie informacji o systemie (o dziwo, nie ma wśród nich danych o ilości wolnego miejsca!). Następna pozwala dostosować zawartość wyświetlaną w głównym menu, na przykład ukryć to, z czego się nie korzysta. Można też określić czas, po którym następuje wygaśnięcie ekranu oraz wyłączenie urządzenia. Zabrakło regulacji podświetlenia. Dwie dalsze to wybór języka (nie jest dostępny polski) oraz tapety menu. Ostatnią jest aktualizowanie mediów znajdujących się na obydwu nośnikach pamięci. Tak naprawdę oznacza to zresetowanie zawartości odtwarzacza, co wymusza jej odświeżenie. Przydaje się, kiedy do pamięci urządzenia zostaje skopiowana nowa zawartość, która nie chce się wyświetlić. Zamiast włączać i wyłączać sprzęt, wystarczy wybrać odpowiednią opcję z menu, odczekać chwilę – i wszystko powinno działać jak należy.



HiFiMAN HM-801
Wymiary 114 × 78 × 25,5 mm
Waga
260 g
Pojemność 8 GB
Typ pamięci

flash

Gniazdo kart pamięci
SD, SDHC, MMC
Wejścia 2 × mini-USB, koaksjalne, zasilania
Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm, liniowe
Rozdzielczość ekranu
nieznana
Typ ekranu
TFT
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio AAC, APE, MP3, FLAC, WAV, MP3 VBR, WMA
Dodatkowe multimedia brak
Zakres częstotliwości 20 Hz – 20 000 Hz
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Creative EP-630

Bas był krótki, głęboki i nie dudnił, chociaż brzmiał odrobinę plastikowo. Wokale były należycie umiejscowione, naturalne i wyraźne, ale było słychać syczenie głosek, głównie w męskich partiach. Gitary grały miękko, dynamicznie i odrobinę metalicznie, ale nie napastowały słuchacza. Wysokie tony były bardzo dobrze słyszalne i naturalne. Scena muzyczna była przeciętnie rozbudowana, a separacja instrumentów – przeciętna.

Westone 3

Niskie tony były krótkie, dynamiczne i dobrze kontrolowane. Partie wokalne brzmiały wyraźnie, naturalnie i czysto. Nie było słychać syczenia głosek. Gitary zagrały miękko, dynamicznie i czysto. Nie były ani przez moment napastliwe i dobrze się uzupełniały z pozostałymi fragmentami pasma. Wysokie tony były bardzo dobrze słyszalne, czyste i realistyczne. Scena muzyczna była rozbudowana i szczegółowa, a separacja instrumentów – dobra.

Creative Aurvana Live!

Bas był potężny, spokojny i dobrze kontrolowany. Nie dudnił nawet pomimo tego, że było go sporo. Wokale były bardzo naturalne, wyraźne i odpowiednio umiejscowione pośrodku sceny muzycznej. Gitary grały dynamicznie i odrobinę „plastikowo”, ale miękko, nienapastliwie. Mogłyby być bardziej odsunięte od słuchacza. Wysokie tony były dobrze słyszalne i odpowiednio naturalne. Separacja instrumentów okazała się dobra, a scena muzyczna – szeroka.

Naszym zdaniem

Model HM-801 to świetnie grający odtwarzacz. Najlepiej wypadł w duecie z naszym najdroższym modelem odniesienia. Ale odnieśliśmy wrażenie, że nie pokazał wszystkiego, na co go stać, tyko że trzeba by użyć innych słuchawek. W każdym razie mamy nadzieję, że zdołamy powrócić do tego „pancernego” sprzętu.

HiFiMAN HM-801
Zalety
  • Bardzo dobra jakość dźwięku
  • Świetny DAC
  • Czytnik kart SD
  • Solidny
  • Wyjścia liniowe i koaksjalne
  • Mnogość obsługiwanych formatów muzycznych
  • Elegancko wydany
Wady
  • Kłopotliwe pokrętło regulacji głośności
  • Menu wymagające doszlifowania
  • Drugi w kolejności pod względem ceny
  • Olbrzym
Do testów dostarczył:Audiomagic.pl
Cena w dniu publikacji (z VAT):2565 zł
Zobacz bieżące oferty:
Electro.pl
4755 zł
MediaExpert
5169 zł
* cena przybliżona, według aktualnego kursu euro
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
36