artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb
HiFiMAN HM-601

Budowa

Model HM-601 jest identyczny pod względem budowy z HM-602, o którym już pisaliśmy. Waga, wymiary, interfejs – takie same. Jednakże różnice pomiędzy nimi są zauważalne gołym okiem. Przyciski i suwaki HM-601 są srebrne, a na lewym boku jest tylko jedno gniazdo mini-USB, HM-601 zaś nie może działać jako zewnętrzna karta dźwiękowa. Ponadto wersja, która do nas dotarła, ma jedynie 2 GB własnej pamięci, co przy tej cenie jest wielkością wręcz komiczną. HM-601 odziedziczył, niestety, kilka irytujących wad po swoim starszym bracie. Środkowy przycisk mógłby być bardziej dopracowany, a pokrętło regulacji głośności – mocniej wystawać. Dopatrzyliśmy się też, że front urządzenia jest wykonany z plastiku, ale tył – ze stali. Zaraz, zaraz, albo coś robimy porządnie, albo tego nie robimy. HM-601 jest też przeciętnie „wydany”, jak na sprzęt kosztujący blisko 1000 zł. Pudełko z zewnątrz nie jest nawet w połowie tak porządne jak to, w którym dostarczono do nas HM-602. Z drugiej strony miłym akcentem są słuchawki dołączone do odtwarzacza. RE-ZERO to „dokanałówki”, które cieszą się naprawdę niezłą opinią wśród entuzjastów przenośnego sprzętu audio.

Interfejs

Ponieważ menu wszystkich trzech modeli tej firmy, które znalazły się w naszym teście, jest identyczne, na poświęconych im stronach znajdziecie dokładnie ten sam opis.

Menu jest proste i poręczne, ale odrobinę toporne w porównaniu z konkurencją. Mimo że niczego nam nie zabrakło, mamy nadzieję, że kilka uciążliwych aspektów zostanie poprawionych wraz z kolejnymi uaktualnieniami.

Składa się ono z 14 zakładek, a użytkownik na ekranie widzi połowę z nich. Nie zabrakło podstawowych opcji, takich jak ulubione, odtwarzanie muzyki wg nazw artystów i albumów, lista ostatnio odtwarzanych utworów oraz wyświetlanie ich wg tagów ID3. Jest też opcja przeglądania zawartości karty SD oraz danych zapisanych w pamięci wewnętrznej urządzenia, a także zmiany kolejności odtwarzania (losowo lub wg numerów) oraz liczby powtórzeń utworu (One, Once, All). Zwolennikom ingerowania w brzmienie oddano do dyspozycji siedem gotowych ustawień korekcji dźwięku oraz jedno, które należy samemu skonfigurować. Suwaków korektora jest zaledwie pięć – naszym zdaniem za mało. Nie mamy większych uwag co do ekranu odtwarzania, chociaż brakowało nam informacji o następnym utworze w kolejce. Nie ma też funkcji fade-in, czyli stopniowego zwiększania głośności, ale to możemy przeboleć. Szkoda, że nie pomyślano o opcji crossfade, czyli płynnym przechodzeniu pomiędzy utworami, i możliwości odtwarzania muzyki bez jakichkolwiek przerw. Trzeba jednak przyznać, że przerwy są naprawdę krótkie.

Dostępne ustawienia nie są przesadnie rozbudowane: opcji jest zaledwie sześć. Pierwsza z nich umożliwia wyświetlenie informacji o systemie (o dziwo, nie ma wśród nich danych o ilości wolnego miejsca!). Następna pozwala dostosować zawartość wyświetlaną w głównym menu, na przykład ukryć to, z czego się nie korzysta. Można też określić czas, po którym następuje wygaśnięcie ekranu oraz wyłączenie urządzenia. Zabrakło regulacji podświetlenia. Dwie dalsze to wybór języka (nie jest dostępny polski) oraz tapety menu. Ostatnią jest aktualizowanie mediów znajdujących się na obydwu nośnikach pamięci. Tak naprawdę oznacza to zresetowanie zawartości odtwarzacza, co wymusza jej odświeżenie. Przydaje się, kiedy do pamięci urządzenia zostaje skopiowana nowa zawartość, która nie chce się wyświetlić. Zamiast włączać i wyłączać sprzęt, wystarczy wybrać odpowiednią opcję z menu, odczekać chwilę – i wszystko powinno działać jak należy.



HiFiMAN HM-601
Wymiary 63 × 103 × 25,5 mm
Waga
170 g
Pojemność 2 GB
Typ pamięci

flash

Gniazdo kart pamięci
SD, SDHC, MMC
Wejścia

mini-USB

Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm, liniowe
Rozdzielczość ekranu
nieznana
Typ ekranu
TFT
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio AAC, APE, MP3, FLAC, WAV, MP3 VBR, WMA
Dodatkowe multimedia brak
Zakres częstotliwości 20 Hz – 20 000 Hz
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Słuchawki dołączone do zestawu – RE-ZERO

Niskie tony były dość płytkie i odrobinę cofnięte, ale nie zabrakło im kontroli. Mogłyby być bardziej żwawe. Wokale były bliskie słuchaczowi, chociaż brzmiały odrobinę matowo. Słyszeliśmy też delikatne syczenie głosek. Gitary zagrały dość ciepło i „muzykalnie”. Wysokie tony były odrobinę cofnięte, ale nie budziły większych zastrzeżeń. Scena muzyczna była skoncentrowana w środku głowy, ale całkiem nieźle uporządkowana. Zaledwie przeciętna separacja instrumentów okazała się najsłabszym aspektem.

Creative EP-630

Bas był odrobinę zbyt rozciągnięty, ale nie przysłonił pozostałych fragmentów pasma. Miał w sobie sporą dynamikę. Wokale były oddalone od słuchacza, a ich brzmienie wydało się nam dość zimne, choć ciekawe. Gitary zagrały bardzo neutralnie, ale dały się lubić. Tony wysokie były dość dobrze słyszalne i odpowiednio naturalne. Okazjonalnie były za bardzo oddalone. Scena była mocno rozbudowana, czasami aż nazbyt, ale bardzo się nam spodobała. Separacja instrumentów okazała się dość dobra, ale to najsłabsza strona duetu „epek” i modelu HM-602.

Westone 3

Tony niskie były ugrzecznione, ale też dość sprężyste, chociaż wydały się nam zbyt rozciągnięte. Wokale wybrzmiewały bardziej ze środka głowy niż z wirtualnej przestrzeni, ale dało się je lubić. Gitary grały bardzo dobrze: odpowiednio naturalnie i wyraźnie. Tony wysokie były dobrze słyszalne i naturalne. Efekty przestrzenne były bardzo dobre, ale okazjonalnie nazbyt skupione wewnątrz głowy słuchacza. Separacja instrumentów – również dobra.

Creative Aurvana Live!

Bas był dość dynamiczny i głęboki, ale też odpowiednio zwarty. Podobał nam się. Brzmienie wokali było odpowiednio naturalne, ale często były one nazbyt oddalone od słuchacza i odrobinę za mało słyszalne. Gitary grały naturalnie, ale były wycofane. Tony wysokie były odrobinę za słabo słyszalne, ale nadrabiały naturalnością przekazu. Efekty przestrzenne były bardzo dobre, podobnie jak separacja instrumentów.

Naszym zdaniem

HM-601 zapewnia dokładnie ten sam dobry dźwięk, który usłyszeliśmy podczas testów jego starszego brata. Jest to jedno z lepszych brzmień w naszym teście, choć dość specyficzne i nie każdemu może się spodobać.

HiFiMAN HM-601
Zalety
  • Niezłe słuchawki dołączone do zestawu
  • Bardzo dobra jakość dźwięku
  • Solidny
  • Czytnik kart SD
  • Wyjście liniowe
  • Mnogość obsługiwanych formatów muzycznych
Wady
  • Śmiesznie mała pojemność
  • Kłopotliwe pokrętło regulacji głośności
  • Przyciski menu pozamieniane miejscami
  • Menu wymagające doszlifowania
  • Środkowy przycisk jest toporny w użyciu
  • Cena
  • Front urządzenia wykonany z plastiku
  • Fatalny stosunek ceny do pojemności
Do testów dostarczył:Audiomagic.pl
Cena w dniu publikacji (z VAT):990 zł
Zobacz bieżące oferty:
Electro.pl
4755 zł
MediaExpert
5169 zł
* cena przybliżona, według aktualnego kursu euro
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
34