artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

Klasyfikacja przetestowanych modeli

Modele, które zgromadziliśmy na potrzeby publikacji, to bardzo zróżnicowany sprzęt. Owszem, każdy odtwarza pliki muzyczne zapisane w formacie MP3, jest przenośny itd. Ale te wszystkie urządzenia zdecydowanie nie są jednakowe pod względem możliwości brzmieniowych, jakości wykonania czy ceny, a to tylko te najważniejsze kryteria. Zaręczamy, że różnic jest znacznie więcej.

Przez ostatnich kilkanaście lat te urządzenia bardzo się rozwinęły. Teraz praktycznie każdy taki odtwarzacz oprócz muzyki może obsłużyć szereg innych mediów. Teraz można obejrzeć zdjęcia czy materiał filmowy albo posłuchać muzyki zapisanej w innym standardzie niż MP3, np. takim o wyższym próbkowaniu, jak FLAC i WAV. Niekiedy lista obsługiwanych formatów jest bardzo długa.

Jeszcze do niedawna najprostszym kryterium klasyfikacji odtwarzaczy plików muzycznych była ich zdolność do wyświetlania treści innych niż muzyka. Jednakże na placu boju pozostały już praktycznie tylko modele „MP4”. Dlatego łatwiejszy jest podział ze względu na pojemność. Większość urządzeń ma wbudowaną pamięć typu flash, która jest odporna na uszkodzenia, nieduża i przede wszystkim tania. To rozwiązanie narzuca pewne ograniczenia pojemności, przynajmniej na razie, ale producenci coraz częściej umieszczają gniazdo kart pamięci, które umożliwia zwiększenie jej dość tanim kosztem. Droższym i mniej poręcznym wyjściem jest zastosowanie niewielkiego dysku twardego o konstrukcji talerzowej. Niedogodności rekompensuje bardzo duża przestrzeń na dane, nawet ponad 100 GB.

Można też dzielić te produkty w zależności od nazewnictwa lub rozmiaru. Większość często jest nazywana DAP-ami (ang. Digital Audio Player, 'cyfrowy odtwarzacz muzyczny'). Ale zastosowania urządzeń znanych jako PMP (ang. Portable Media Player) często znacznie wykraczają poza odtwarzanie muzyki czy filmów. Zazwyczaj mają one dużą przekątną ekranu i dodatkowe, niekiedy unikatowe możliwości, takie jak: GPS, moduł Wi-Fi, funkcja odbioru sygnału telewizji cyfrowej. Funkcjonalnie bliżej im do niedużych komputerów niż do prostych, przenośnych odtwarzaczy. Często mówi się o telefonach komórkowych, tabletach czy kamerach, że są to urządzenia typu PMP. Jednak granica pomiędzy DAP-ami a PMP nie została sztywno ustalona. Dlatego czasem można natknąć się na stosunkowo prosty odtwarzacz empeczwórek, który jest reklamowany jako sprzęt z tej drugiej grupy. Nie uważamy, że jest to prawidłowa klasyfikacja, ale kreatywność ludzi odpowiedzialnych za marketing nie zna granic.

Podczas dobierania sprzętu do testów kierowaliśmy się kilkoma prostymi kryteriami. Po pierwsze, chcieliśmy przetestować wszystkie urządzenia, które cieszą się niesłabnącą popularnością i są produkowane przez uznane firmy. Po drugie, uwzględniliśmy te produkty, o których jest głośno, niekoniecznie w naszym kraju. Mowa o egzotycznych, często niszowych modelach, których cena potrafi zadziwić, ale które z jakichś powodów zasłużyły na to, aby znaleźć się w naszym teście. Po trzecie, nie chcieliśmy pominąć kilku owianych legendą, leciwych już konstrukcji, które nie są już produkowane ani objęte obsługą techniczną. Postanowiliśmy sprawdzić, czy warto się na taki zabytek skusić, gdy trafi się okazja kupienia używanego, ale jeszcze działającego egzemplarza, czy jednak legendy są przesadzone. Przetestowaliśmy też kilka odtwarzaczy, które nie są już wytwarzane, ale były na tyle znane, że warto zwrócić na nie uwagę. W teście znalazły się też urządzenia „budżetowe”, które pozwoliły przekonać się, czy faktycznie warto dopłacać do wyrobów uznanych firm. Kto wie? Może różnice pomiędzy produktami zaufanej marki a sprzętem „no name” wcale nie są aż tak duże, jak się wydaje?

Jest też kilku nieobecnych. Zabrakło dwóch starszych odtwarzaczy, które zasługują na status unikatów: Rio Karma oraz Trekstor Vibez. Byliśmy bardzo ciekawi, jak by sobie poradziły w rywalizacji z dużo nowszymi, bardziej zaawansowanymi technicznie. Zabrakło również przedstawicieli takich firm, jak Meizu, Samsung oraz LG. Szkoda, że nie pojawił się też sprzęt Grundiga, no ale nie mamy w zwyczaju uszczęśliwiać producentów na siłę. Niemożliwością jest zebranie wszystkich urządzeń, które są w ciągłej sprzedaży – jest ich po prostu za dużo. Rynek jest tak obfity, że zanimbyśmy zgromadzili je wszystkie na potrzeby testu, zapewne okazałoby się, że część nie jest już produkowana i lada dzień będzie niedostępna. Aby uniknąć takiej sytuacji, zdecydowaliśmy się na przetestowanie tych wszystkich, które są i jeszcze przez jakiś czas będą do kupienia bez większego problemu (w sensie: figurują w cennikach sklepów internetowych), pomijając wspomniane wcześniej wyjątki. Mamy nadzieję, że zawartość artykułu wynagrodzi z nawiązką brak tych kilku modeli

Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
3