artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

Cowon iAudio X7

Budowa

Model X7 to drugi w naszym teście gigant pod względem pojemności pamięci, choć nie tylko. I on jest urządzeniem typu PMP, którego możliwości daleko wykraczają poza odtwarzanie muzyki. Odtwarzacz jest ciężki i duży, ale dobrze leży w dłoni, ponieważ krawędzie jego obudowy zostały odpowiednio zaokrąglone. Została ona w całości wykonana z plastiku, ale sprzęt sprawia wrażenie bardzo solidnego. Na froncie znajduje się praktycznie tylko dotykowy wyświetlacz TFT, który ma zadziwiająco niską rozdzielczość, jak na tę przekątną. Kąty widzenia i kolory są dobre, ale pojedyncze piksele są za bardzo widoczne. Poniżej wyświetlacza umieszczono przycisk powrotu do menu głównego, a po lewej stronie – dwa kwadratowe głośniki. Na dole lewego boku odtwarzacza znalazły się dwa przyciski regulacji głośności (przy czym można do nich przypisać inne funkcje), co jest niefortunnym miejscem, bo aby z nich skorzystać, trzeba użyć drugiej ręki. Najdogodniejszy byłby górny fragment prawego boku – wtedy można by je wciskać kciukiem, a do sterowania urządzeniem wystarczyłaby jedna dłoń. Na dolnym boku zamontowano wszystkie trzy gniazda: transferu danych (schowane za zaślepką), zasilania i słuchawkowe. Niektórym może przeszkadzać brak modułu Wi-Fi czy obsługi większej liczby formatów wideo. Ale te aspekty miały drugorzędne znaczenie w naszym teście.

Gdyby nie niska rozdzielczość ekranu i nie najlepiej umiejscowione przyciski regulacji głośności, nie mielibyśmy żadnych zastrzeżeń do modelu X7. Nawet pomimo tych niedogodności spodobał się nam. Jeszcze jedna uwaga: to cichy odtwarzacz, bo nawet w maksymalnym ustawieniu nasze nauszne słuchawki firmy Creative zagrały „zaledwie” głośno.

Interfejs

Choć to urządzenie typu PMP, jego menu wygląda spartańsko w porównaniu z innymi modelami tego typu. Składa się ono z kilku ekranów, które przeciąga się palcem dokładnie tak, jak m.in. w iAudio D3 tej samej firmy i touch Apple'a. Animacja przeskakiwania nie jest szczególnie płynna, ale nie przeszkadza jak w D3. Każdy z ekranów może pomieścić do 15 ikon, ale w nowym urządzeniu na każdy z nich przypadają dwie–trzy, czasem cztery. Można temu zaradzić. Gdy kilka sekund przytrzyma się przycisk powrotu do menu, pojawi się możliwość wybrania wyglądu ekranu. Aby nie przedzierać się za każdym razem przez ekran pełen ikon aplikacji, można włączyć prosty tryb wyświetlania najważniejszych opcji w postaci dużych i czytelnych napisów, w które łatwo trafić palcem. To świetny pomysł, który ułatwia życie. Interfejs nie jest najpłynniejszy na świecie, ale widzieliśmy gorsze, a po zmianie wyglądu menu jest już całkiem znośnie. Wyświetlacz jest duży i niewątpliwie jest to zaleta sprzętu. Jedynie czasem zdarza się, że w niektóre opcje trzeba stuknąć palcem więcej niż raz. Podsumowując: interfejs modelu X7 nie jest idealny, ale można się do niego przyzwyczaić, a nawet go polubić.

Cowon iAudio X7

Wymiary 126,9 × 78,6 × 14,5 mm
Waga
212 g
Pojemność 120 GB + 2 GB
Typ pamięci

dysk twardy + pamięć flash

Gniazdo kart pamięci
brak
Wejścia własny wtyk, gniazdo zasilania
Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm, telewizyjne
Rozdzielczość ekranu
480 × 272
Typ ekranu
TFT
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio MP3, WMA, OGG, FLAC, APE, WAV
Dodatkowe multimedia filmy, zdjęcia, dokumenty, radio, dyktafon, aplikacje Flash, Bluetooth
Zakres częstotliwości 20 Hz – 20 000 Hz
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Słuchawki dołączone do zestawu

Bas był dość szybki i sprężysty. Dobrze dopełniał pasmo, choć jego wyższe rejestry mocno dudniły. Wokale były skupione w centrum sceny muzycznej i odrobinę odsunięte od słuchacza, ale nie usłyszeliśmy syczenia głosek. Gitary zagrały mało wyraźnie, zdecydowanie za blisko i tak, jak gdyby ktoś kazał muzykom stać za grubą kurtyną. Wysokie tony były naturalne, ale za bardzo wycofane. Scena muzyczna była skromna, co zawdzięczamy głównie słabym i przesadnie bliskim gitarom. Separacja instrumentów – zaledwie przeciętna.

Creative EP-630

Bas był powolny, dudnił i przysłonił pozostałe fragmenty pasma. Partie wokalne były wycofane, skupione w środku sceny, nieciekawe. Gitary grały bardzo niewyraźnie i też nieciekawie. Wysokie tony dla odmiany były bardzo dobrze słyszalne i realistyczne. Separacja instrumentów była słaba, ale scena muzyczna okazała się dość szeroka.

Westone 3

Niskie tony były dość spokojne, krótkie i lekkie. Wokale były odrobinę wycofane, ale brzmiały naturalnie i obyło się bez syczenia głosek. Gitary grały ciepło, odrobinę jasno, „muzykalnie” i nienapastliwie – spodobały się nam. Wysokie tony były dobrze słyszalne i realistyczne. Scena muzyczna była szeroka, a separacja instrumentów – dobra.

Creative Aurvana Live!

Bas był miękki i dość rozpięty, ale nie dudnił i nie schodził przesadnie głęboko. Wokale mogłyby być bardziej słyszalne, ale wydały się nam dość naturalne i nie było słychać syczenia głosek. Gitary zagrały za mało wyraźnie i za spokojnie – nie spodobały się nam. Wysokie tony były dobrze słyszalne i odpowiednio realistyczne. Scena muzyczna była wąska, a separacja instrumentów – przeciętna.

Naszym zdaniem

Model X7 to kolejny bardzo wybredny odtwarzacz, w którym drzemie dźwiękowy potencjał. Zagrał naprawdę bardzo dobrze, ale tylko z naszym najdroższym modelem odniesienia, Westone 3. W parze ze słuchawkami z zestawu wypadł tylko dostatecznie, a w połączeniu z pozostałą dwójką – kiepsko. No cóż, dobry sprzęt nie zawsze oznacza: uniwersalny. Niemniej jednak jesteśmy zadowoleni z tego, co usłyszeliśmy, a także przekonani, że użycie bardzo rozbudowanych opcji korekcji dźwięku może poprawić to i owo.

Cowon iAudio X7
Zalety
  • Pojemność pamięci!
  • Świetny dźwięk
  • Mnogość obsługiwanych formatów muzycznych
  • Solidny
  • Intuicyjny i czytelny interfejs
  • Bardzo rozbudowana korekcja dźwięku
  • Bardzo długi czas działania
  • Bardzo dobry stosunek ceny do pojemności
  • Znikoma słyszalność szumu elektroniki
  • Szybki transfer danych do pamięci odtwarzacza
Wady
  • Przesadnie niska rozdzielczość ekranu
  • Dotykowy interfejs sprawia problemy
  • Umiejscowienie przycisków regulacji głośności
  • Mógłby grać głośniej
Do testów dostarczył:MP3Store.pl
Cena w dniu publikacji (z VAT):1199 zł
Zobacz bieżące oferty:
Electro.pl
329 zł
RTV Euro AGD
329 zł
OleOle.pl
329 zł
MediaExpert
329 zł
* cena przybliżona, według aktualnego kursu euro
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
27