artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

Krótka lekcja historii

Bardzo dużo osób wie, czym jest przenośny odtwarzacz plików muzycznych, ale niewiele zna jego początki. Należy cofnąć się do listopada 1984 roku. Wtedy na rynek trafił model firmy Sony, CD Walkman D-50, potocznie nazywany discmanem. To określenie na tyle dobrze się przyjęło, że zaczęto mówić w ten sposób na wszystkie urządzenia podobne do D-50, niezależnie od firmy. Ale nie było pierwszym, które trafiło do słownika użytkowników elektroniki przenośnej, przykładem pierwszy „kieszonkowy” magnetofon kasetowy, wprowadzony w 1979 roku jako Sony Walkman TPS-L2. Słowo walkman przyklejało się do każdego późniejszego odtwarzacza tego typu. Chyba każdy z nas miał w przeszłości walkmana; nieważne, czy został wyprodukowany przez firmę Sony, Thompson, Philips czy Panasonic.

CD Walkman Sony D-50 (źródło: www.wikipedia.com)

Jednak płyta kompaktowa wyparła kasetę magnetofonową. Przez wiele lat to discmany były obiektem pożądania wszystkich miłośników słuchania muzyki na ulicy. Triumfy święciły aż do 1998 roku, w którym na rynek trafił pierwszy przenośny odtwarzacz plików muzycznych. Ale w tym miejscu po raz kolejny cofnijmy się do 1979 roku. To właśnie wtedy Kane Kramer, biznesmen i wynalazca, zaprojektował IXI – pierwsze takich rozmiarów urządzenie, które było zdolne do odtworzenia trzech i pół minuty cyfrowego dźwięku. Jednak ów projekt nigdy nie trafił do masowej produkcji. Kramer doczekał się kilku własnych patentów oraz zainteresowania ze strony firmy Apple Inc., kiedy ta w 1987 roku rozpoczęła spór z firmą Burst.com (obecnie Democrasoft Inc.), która do dziś trudni się spieniężaniem patentów związanych z elektroniką użytkową.

Odtwarzacz Audio Highway Listen Up

Amerykańska firma Audio Highway była pierwszą, która zaprezentowała przenośny odtwarzacz plików MP3 zdolny do kopiowania muzyki z komputera do swojej pamięci i odwrotnie oraz odtwarzania jej. 23 września 1996 roku Nathan Schulhof, dyrektor generalny firmy Audio Highway, zapowiedział model o nazwie Listen Up, który wygrał nagrodę za innowacyjność podczas targów CES w styczniu 1997 roku. Osiem miesięcy później rozpoczęła się jego sprzedaż na terenie Stanów Zjednoczonych, ale w dalszym ciągu był to produkt niezwykle niszowy. Nathan Schulhof, podobnie jak Kane Kramer, jest wynalazcą i właścicielem kilku patentów ściśle powiązanych z przenośnym sprzętem. Mówi się czasem o nim, że jest ojcem przemysłu odtwarzaczy empetrójek.

Odtwarzacz MPMan F10

Saehan Information Systems była pierwszą firmą, która zajęła się produkcją tego typu urządzeń na dużą skalę. Model MPMan F10 trafił do sklepów Korei Południowej latem 1998 roku, a dystrybucją tego modelu na terenie Stanów Zjednoczonych zajęła się firma Eiger Labs. MPMan F10 był wyposażony w 32 MB pamięci flash, ale można ją było rozbudować o dodatkowe 32 MB, dopłacając 69 dol. plus koszt przesyłki. Sprzęt ważył blisko 60 g, był dość mały, a zasilanie zapewniała jedna bateria typu AA.

Odtwarzacz Diamond Media Rio PMP300

MPMan F10 w większości zebrał negatywne opinie, nawet pomimo innowacyjności. Ale następny odtwarzacz na rynku, model Rio PMP300 firmy Diamond Multimedia, przyjął się znacznie lepiej. Często jest on mylnie postrzegany jako ten pierwszy, głównie dlatego, że pojawił się dosłownie kilka miesięcy po wprowadzeniu MPMana F10, a do tego organizacja RIAA wniosła pozew przeciwko Diamond Multimedia o naruszenie tzw. ustawy AHRA (ang. Audio Home Recording Act). Proces trwał od 8 do 24 października 1998 roku, a wygrał pozwany. Po jego zakończeniu udało się sprzedać ponad 200 tys. egzemplarzy Rio PMP300, co było niemałym sukcesem.

Odtwarzacz HanGo PJB-100 (źródło: www.dapreview.com)

Dalej poszło już z górki. W 1999 roku na rynku pojawił się pierwszy odtwarzacz, w którym zamiast pamięci flash zastosowano dysk twardy (o pojemności 4,86 GB). Model PJB-100, znany też jako Music Compressor, został opracowany przez firmę Compaq, a do sprzedaży trafił pod szyldem HanGo. Doczekał się aż sześciu następców. Zwieńczeniem serii był wprowadzony w 2002 roku model o pojemności 60 GB. Po tym, jak na półki sklepowe trafił PJB-100, przenośne odtwarzacze muzyczne oparte na nośnikach HDD zaczęto określać mianem jukebox. Wkrótce na tym rynku zaczęły działać takie firmy, jak: Apple, Cowon, iriver (jeszcze pod nazwą iRiver), Creative, które na zawsze go odmieniły.

Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
2