artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

Apple/RWA iMod 5.5G

Stronę poświęconą naszemu redakcyjnemu „referentowi” należy potraktować jako ciekawostkę. Modyfikacja znana jako iMod lub DYIMod polega na wyprowadzeniu sygnału z DAC-a wewnątrz urządzenia do wyjścia liniowego, z pominięciem podzespołów kiepskiej jakości. To rozwiązanie samo w sobie nie poprawi jakości dźwięku tak, aby słuchacz doznał muzycznej nirwany, z prostego powodu: nie da się wpiąć słuchawkowego wtyku do wyjścia liniowego odtwarzaczy firmy Apple. Dlatego też iMod zawsze łączy się ze wzmacniaczem słuchawkowym za pośrednictwem odpowiedniego kabla, a dopiero później, właśnie do wzmacniacza, podłącza się słuchawki. Tylko w taki sposób można skorzystać z zalet drogiej (kosztującej równowartość 750 zł) modyfikacji opracowanej przez Vinniego Rossiego, założyciela audiofilskiej manufaktury Red Wine Audio.

Owszem, iMod zapewnia znakomity dźwięk, ale tylko te osoby, które zainwestują w dobrej jakości wzmacniacz słuchawkowy i słuchawki, docenią brzmienie swojego zestawu. Jednakże iMod ma sporo wad. Odpowiedni iPod, modyfikacja, kabel i dodatkowo dobry wzmacniacz to wydatek blisko 3000 zł. Tak powstały model jest ciężki i nieporęczny. Z iModa będą zadowoleni ci, którzy szukają bezkonkurencyjnego brzmienia i którym nie przeszkadzają te wszystkie wady, które wymieniliśmy na dole tej strony.

Budowa

Budowa iModa jest z zewnątrz dokładnie taka sama jak iPoda Video 5.5G. Gdyby nie wzmacniacz, napisalibyśmy, że ze sprzętu korzysta się równie wygodnie co z iPoda classic 6G, opisanego parę stron wcześniej. Front jest z tworzywa sztucznego, a tył – z blachy wypolerowanej na wysoki połysk. Obydwa elementy są bardzo podatne na zarysowania, a bardzo trudno jest kupić futerał do modelu wyposażonego w dysk twardy o pojemności 60 GB. Jednakże jest to solidne urządzenie, wykonane z typową dla Apple'a dbałością o szczegóły, podobnie jak wzmacniacz słuchawkowy firmy Ray Samuels Audio, o obudowie w całości zrobionej ze szczotkowanego aluminium. Pokrętło regulacji głośności jest analogowe, chociaż jest dostępna pomniejszona wersja wzmacniacza, w której zastosowano cyfrowe. Co ciekawe, w urządzeniu umieszczono przełącznik wzmocnienia sygnału, który ustawia się w zależności od słuchawek. To niewielkie cacko umie wysterować nawet 300-omowe przetworniki. Inną ciekawostką jest to, że w torze audio nie ma ani jednego kondensatora, co również odbija się na brzmieniu zestawu. Jedyne, do czego możemy się przyczepić, to nadruk na wzmacniaczu, który z czasem ściera się, ale my nie obchodziliśmy się z nim zbyt łagodnie.

Interfejs

Ponieważ najlepszym możliwym rozwiązaniem dla iModa jest oprogramowanie RockBox, to właśnie o nim mówi niniejszy akapit. RockBox jest szybki, ma bardzo dużo funkcji, do tego można zmieniać jego wygląd i dostosowywać opcje. Przełączanie się pomiędzy nimi jest bardzo szybkie, a można ten aspekt jeszcze poprawić, wymieniając dysk twardy na kartę pamięci typu Compact Flash. No i najważniejsza: urządzenie będzie widziane przez system jako dysk, na który kopiuje się dane metodą „Przeciągnij i upuść”. Wiele osób będzie też zadowolonych z działania parametrycznego korektora graficznego, opcji językowych, możliwości zmian w pliku konfiguracyjnym oraz całej masy innych przydatnych funkcji. Jak na niezależne oprogramowanie, RockBox działa bardzo stabilnie i przez blisko dwa lata używania nie mieliśmy z nim problemów.



Apple/RWA iMod 5.5G
Wymiary 103,5 × 61,8 × 21 mm
Waga

240 g (ze wzmacniaczem)

Pojemność 60 GB
Typ pamięci

dysk twardy

Gniazdo kart pamięci
brak
Wejścia własny wtyk
Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm
Rozdzielczość ekranu
320 × 240
Typ ekranu
TFT
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio AAC, MP3, MP3 VBR, WAV, AIFF, Apple Losdless, FLAC
Dodatkowe multimedia zdjęcia, filmy, gry,
Zakres częstotliwości 20 Hz – 20 000 Hz
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Słuchawki dołączone do zestawu

Niskie tony brzmiały bardzo spokojnie, dość płytko i niemęcząco. Były dynamiczne, ale przydałoby im się więcej głębi. Wokale brzmiały bardzo naturalnie, chociaż mogłyby być bardziej słyszalne. Gitary zagrały spokojnie, matowo i mało przekonująco, ale nie były przejaskrawione. Wysokie tony były dość wyraźne i odpowiednio naturalne. Scena muzyczna była skromna, natomiast separacja – dobra.

Creative EP-630

Dało się usłyszeć pewne dudnienie basu, który przysłaniał najwyższe części pasma. Niskie tony były mięsiste, ale też całkiem dynamiczne i zwięzłe. Nie były wyjątkowo głębokie, ale spodobały się nam. Wokale były nieznacznie odsunięte od słuchacza, ale przydało to brzmieniu realizmu. Najwyższe rejestry były dość dobrze słyszalne. Talerze wybrzmiewały odpowiednio długo, ale ich dźwięk nie rzucił nas na kolana. Rozlokowanie poszczególnych instrumentów w wirtualnej przestrzeni było bardzo dobre. Jeżeli wokalista znajdował się odrobinę po lewej stronie sceny – słyszeliśmy to. Nagrania koncertowe brzmiały wyjątkowo przestrzennie. I to najsłabszy aspekt słuchawek EP-630. Gdy słuchaliśmy utworów rockowych, częstym gościem w naszych uszach był chaos. Separacja była zaledwie do przyjęcia.

Westone 3

Basy były takie, jakie najbardziej lubimy: czyste, dynamiczne, punktowe, ale niezbyt głębokie. Słowem: bezkonkurencyjne. Tony średnie to „ulubiony” fragment pasma wzmacniacza, który działa bardzo synergicznie z iModem i IEM-ami firmy Westone. Średnie tony brzmiały bardzo czysto, dynamicznie i „muzykalnie”. Tony wysokie były nieporównywalnie lepiej słyszalne niż w poprzednich testach. Jeżeli perkusista wyżywał się na talerzach, słyszeliśmy to bardzo wyraźnie i czysto. Efekty przestrzenne można by opisać jako spektakularne. Instrumenty rozlokowane w wirtualnej przestrzeni brzmiały bardzo namacalnie i realistycznie. Ani przez moment nie było problemu ze zlokalizowaniem gitary czy wokalisty. Separacja instrumentów również była znakomita. Bez najmniejszych przeszkód mogliśmy skupić się na dźwięku, który nas zainteresował.

Creative Aurvana Live!

Tony niskie zrobiły na nas wrażenie. Nie były porywająco szybkie, ale realizm, kontrola i mięsistość sprawiły, że na chwilę zapomnieliśmy o swoich preferencjach co do tej części pasma. Wokale brzmiały dość wyraźnie, czysto i melodyjnie, tylko sporadycznie nie były dostatecznie słyszalne. A przede wszystkim brzmiały realistycznie. Tony wysokie zaznaczyły swoją obecność, ale zrobiły to subtelnie, zwłaszcza w spokojniejszych utworach. Efekty przestrzenne były naprawdę bardzo dobre. Ani przez moment nie odnieśliśmy wrażenia, że jest zbyt ciasno. Poszczególne instrumenty były precyzyjnie rozlokowane w wirtualnej przestrzeni. Separacja instrumentów była bardzo dobra, nawet w wyjątkowo szybkich i jazgotliwych utworach.

Naszym zdaniem

iMod poradził sobie ze wszystkimi słuchawkami na tyle dobrze, że nie możemy napisać o połączeniu, które by nas drażniło. Ale najlepiej wypadło połączenie iModa ze słuchawkami Westone 3. Ta para jest bardzo synergiczna i mało które połączenie może jej dorównać.

Apple/RWA iMod 5.5G + wzmacniacz RSA p-51 Mustang
Zalety
  • Świetny, praktycznie bezkonkurencyjny dźwięk
  • Jakość wykonania
  • RockBox
  • Szybkość działania
  • Mnogość obsługiwanych formatów muzycznych
  • Bardzo duża pojemność pamięci
  • Mała słyszalność szumu elektroniki
Wady
  • Bez odpowiedniego wzmacniacza ani rusz
  • Przód i tył obudowy podatne na zarysowanie
  • Sporo zachodu z załatwieniem wszystkich formalności
  • Duży
  • Ciężki
  • Najdroższy odtwarzacz w teście (razem ze wzmacniaczem i kablem)
Do testów dostarczył:PCLab.pl
Cena w dniu publikacji (z VAT):2800 zł
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
15