Powszechnie wiadomo, że umiejętnie dobraną statystyką można udowodnić niemal każdą tezę. Jeśli ktoś zamierza kupić jakiś podzespół, z reguły zadaje sobie pytanie o niezawodność. Czy jesteśmy więc skazani na obiegowe opinie o tym, czy dany element komputera – a z reguły sam producent – jest „dobry” lub „zły”? Oczywiście, renoma producenta robi swoje, ale trzeba sobie uświadomić, że doskonała niezawodność produktu X nie musi się przełożyć na niezawodność produktu Y tej samej firmy. Podobnie niezawodność wcześniejszych modeli nie musi przekładać się na taką samą w przyszłości. Przedstawione dane pochodzą z francuskich sklepów internetowych, których właściciele nie mieli żadnego powodu, aby je fałszować. Informacja o awaryjności dotyczy elementów sprzedanych pomiędzy wrześniem 2008 roku a marcem 2009 roku, czyli sześciu miesięcy, i obejmuje sklepy, w których sprzedano co najmniej 100 sztuk danego towaru. W tym artykule niezawodność określamy za pomocą liczby zwrotów niesprawnego elementu wyrażonej w procentach. Oczywiście, im jest mniejsza, tym lepiej.

Płyty główne