Internet i sieci
Artykuł
Krzysztof Opacki, Sobota, 28 sierpnia 2010, 14:00
Dziś przedstawiamy sprzęt nietypowy. Killer 2100 to karta sieciowa zaprojektowana przez firmę Bigfoot Networks z myślą o graczach, których wyjątkowo wciągnęły gry sieciowe. I choć dla zwykłego użytkownika, a nawet przeciętnego gracza będzie to zwyczajna, ładna karta, to znajdą się nałogowcy, którzy z pewnością będą tym produktem zainteresowani. To właśnie ich trzyma „na celowniku” firma Bigfoot Networks, przedstawiając drugą już generację karty sieciowej z jednostką Network Processing Unit. Czy NPU w praktyce coś daje?

Historia jednostki NPU

Jednostka NPU, zajmująca się sprzętową obsługą ruchu sieciowego, tak naprawdę nie jest niczym nowym. Jej początki sięgają jeszcze 2003 roku, kiedy to firma NVIDIA w chipsecie nForce3 Ultra zintegrowała sprzętowy kontroler sieciowy wraz ze sprzętowym firewallem. Trzeba jednak przyznać, że wtedy była to bardzo droga platforma, z najwyższej półki. Takie rozwiązanie nie powstało jednak bez powodu: po wprowadzeniu standardu Gigabit Ethernet okazało się, że procesor AMD K8 o częstotliwości taktowania 1,8 GHz przy przesyłaniu danych pełnym pasmem 1 Gb/s był obciążony w 40–45%. Było to stanowczo za dużo i stało się jasne, że praktycznie niezbędna jest sprzętowa obsługa interfejsu sieci. Po włączeniu tzw. akceleracji TCP (nazewnictwo NVIDI-i) obciążenie tego samego procesora spadało nawet do 6–8%. Były to już akceptowalne wyniki. Chipset nForce4, wprowadzony pod koniec 2004 roku, tylko udoskonalił to rozwiązanie. Tak powstał MCP ze sprzętowym firewallem, który w zasadzie nie obciążał procesora. Było to rozwiązanie darmowe, co dzisiaj być może zdziwi wiele osób. Dziś, chcąc skorzystać z firewalla renomowanej firmy, musimy za niego zapłacić i nie będzie on sprzętowy. 

 

Trzeba także przyznać, że nawet panel konfiguracyjny, jak na tamte czasy, wyglądał na dość rozbudowany. Miał nawet zdalny dostęp przez przeglądarkę WWW. 

 

Sprzętowy firewall był ciągle rozbudowywany w kolejnych generacjach chipsetów: nForce 500, 600, 700 oraz 900 (choć ten był tak naprawdę tylko odświeżoną wersją nForce'a 700). Co prawda ActiveArmor (alternatywna nazwa NV Firewall) oraz akceleracja ruchu sieciowego były domeną tylko droższych odmian chipsetów, było to jedyne takie rozwiązanie na rynku (zintegrowane w chipsecie). I do dziś takie jest, mimo że NVIDIA już się wycofała z rynku płyt głównych. Wydaje się, że stosunkowo małe zainteresowanie tym rozwiązaniem miało dwie przyczyny:

  • Do dziś spora część kablowych sieci lokalnych działa w standardzie Fast Ethernet (100 Mb/s); transfery na tym poziomie nie obciążają procesora aż w takim stopniu.
  • Moc obliczeniowa dzisiejszych procesorów jest o wiele większa niż jeszcze sześć lat temu.

Firmy: Intel, ATI (później AMD), SIS, VIA, ULI, nigdy nie były zainteresowane integrowaniem zaawansowanego kontrolera sieciowego bezpośrednio w chipsecie płyty głównej, pozostawiając to układom zewnętrznych producentów. Tam jednak obsługi ruchu sieciowego zawsze brakowało.

W 2007 roku idea NPU została reaktywowana. Wtedy to firma Bigfoot Networks wprowadziła dwie karty (poprzedników opisywanego dzisiaj Killera 2100): Killer NIC M1 oraz Killer NIC K1. Ich zasadniczą wadą była współpraca wyłącznie z magistralą PCI. Sieciówki nigdy nie zdobyły znaczącej popularności. Zapewne również u Czytelników PCLab.pl komentujących tę informację zaprezentowanie takiego produktu wzbudziło tylko uśmieszek. 

 

Co ciekawe, najprawdopodobniej w karcie Killer M1 wykorzystano ten sam procesor i te same układy pamięci, jakie znalazły się na prezentowanym dziś Killerze 2100: taktowany zegarem 400 MHz procesor (wykrywany przez Windows 7 jako PowerPC) oraz 128 MB pamięci DDR2. Jedyną różnicą wydaje się magistrala oraz sam wygląd karty. Poznajcie zatem bohatera tej recenzji – Killera 2100.

Ocena artykułu:
Ocen: 24
Zaloguj się, by móc oceniać
Krzysztof0430 (2010.08.28, 14:14)
Ocena: 15

0%
przyda się jedynie dla tych co grają na LAN party a i tak moim zdaniem 0.006 sekundy nie zrobi różnicy bo w monitorach LCD jest jeszcze znikowe zjawisko input lag więc: przerost formy nad treścią
Blacklio (2010.08.28, 14:17)
Ocena: 14

0%
j.w przerost formy nad treścią
kubisztan (2010.08.28, 14:19)
Ocena: 19

0%
Prawda jest taka, ze nawet taka karta nie zastąpi 'skill'a' w grze. Takie rzeczy tylko pomagają. Jeżeli ktoś gra na turniejach LAN dla kasy, to można się zastanowić nad kupnem. Dla zwykłego śmiertelnika wg mnie jest to zbędny wydatek.
prznar1 (2010.08.28, 14:32)
Ocena: 2

0%
z własnego doświadczenia wiem że rogi asusa z bajerem gamefirst jest lepsze niż zwykłe sieciówki ;)
bananowy song (2010.08.28, 14:34)
Ocena: 10

0%
jak to nie pomaga? daje +10 do uroku osobistego na lan party - można laski wyrywać na kartę sieciową ;)
Majster' (2010.08.28, 14:48)
Ocena: 4

0%
wyrywać? No w sumie, jakbym był laską to bankowo poleciałbym na taką kartę! Jest zajebiaszcza! :D

Nie no, 300zł? Może za 50-70 bym kupił tak dla picu ale 300....
anton869 (2010.08.28, 14:59)
Ocena: 3

0%
Mi tam starczy na P5Q-E(też układ Marvella). Tak j.w. przerost formy nad treścią... Jeszcze ta cena...
Dominik18 (2010.08.28, 15:18)
Ocena: 7

0%
barrav @ 2010.08.28 15:00  Post: 407344
przesada ja i tak bez tego wykańczam wszystkich w css.


z pingiem >50ms od neostrady :E
barrav (2010.08.28, 15:35)
Ocena: 7

0%
Dominik18 @ 2010.08.28 15:18  Post: 407345
barrav @ 2010.08.28 15:00  Post: 407344
przesada ja i tak bez tego wykańczam wszystkich w css.


z pingiem >50ms od neostrady :E


Gram ponad 4 lata w 2005 pingi na serwerach były po 80ms i jakoś wszyscy grali i nik nie narzekał ... ping poniżej 90-100ms nie jest aż tak odczuwalny żeby być ostatnim ;D
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane