artykuły

PhysX by NVIDIA – analiza techniki i testy praktyczne

Physikoterapia

183
10 września 2010, 14:20 Mieszko Krzykowski

Mirror's Edge

Mirror's Edge to kolejna gra oparta na silniku Unreal Engine 3, więc lista efektów GPU PhysX nie odbiega od standardów:

  • Symulacja zachowania pary i dymu. Są one zbudowane z dużej liczby cząsteczek reagujących na otoczenie i działania gracza. Gdy akceleracja PhysX jest wyłączona, to w miejscach, gdzie wcześniej były kłęby pary czy dymu, będzie pusto.
  • Szkło rozpadające się na kawałki, które są odrębnymi obiektami. Takie kawałki można przesuwać, kopać itp. Niestety, znikają one dość szybko i widać w ich zachowaniu pewne uproszczenia, na przykład... mają oś obrotu i niezbyt się przejmują tym, że kawałek szkła nie powinien się toczyć po ziemi.
  • Symulacja zachowania tkanin i folii. Wszelkiego rodzaju flagi, folie itp. są zbudowane z dużej liczby oddzielnych elementów, co powoduje, że takie tworzywo możemy przedziurawić, rozerwać, podzielić na kilka kawałków w niemal dowolny sposób.
  • Efekty strzałów, śmieci, iskry, kamyczki... Wystrzelone kule uderzające w ścianę generują odpryski będące niezależnymi fizycznie obiektami. Gdy kula trafi w powierzchnię metalową, są generowane iskry, których tor ruchu i sposób odbijania się od przeszkód są liczone na bieżąco. Gdy trafi w powierzchnię szklaną, są generowane szklane odpryski. Poza tym w różnych miejscach są porozrzucane gazety, kartki papieru, puszki i inne śmieci, które reagują na wiatr, otoczenie i gracza.

Generalnie efekty w tej grze nie zapierają tchu. Nie mają też wpływu na rozgrywkę, ale jeśli gracz się do nich przyzwyczai i wtedy wyłączy... to okazuje się, że czegoś brakuje. Mirror's Edge jest bardzo szybką grą, w której ciągle przed kimś uciekamy. Te skaczące iskry, lecące na nas odpryski szkła i betonu pozwalają lepiej wczuć się w akcję i przydają rozgrywce trochę kolorytu. Niby drobiazgi, niby trochę bezsensowne, gdy się je ogląda na filmiku, ale w czasie gry trochę poprawiają odczucia.


PhysX wył. CPU PhysX
GPU PhysX
Obciążenie procesora 55%
55%
43%

Testy wydajności

 

Mirror's Edge nie jest zbyt wymagającą grą i spokojnie starcza jej pojedyncza karta graficzna zajmująca się jednocześnie grafiką i fizyką.

8