Technologie i wydarzenia
Artykuł
Marcin Karbowniczek, Poniedziałek, 21 czerwca 2010, 06:00
Jeszcze rok – dwa lata temu szczytem multimedialnych marzeń był wyświetlany na panoramicznym ekranie dwuwymiarowy film lub gra w dużej rozdzielczości. Ceny wielkoformatowych telewizorów LCD i plazmowych znacząco spadły, dzięki czemu te urządzenia zagościły w domach stosunkowo dużej części mieszkańców tego świata. Z czasem producenci zrozumieli, że dalsze zwiększanie przekątnej i rozdzielczości jest zbyt kosztowne i nie wystarcza, by zachęcić telewidzów do wymiany sprzętu na nowy. I wtedy przypomnieli sobie o technikach 3D, zupełnie zmieniając kierunek rozwoju wyświetlaczy.

Wstęp

Techniki wyświetlania trójwymiarowego, tak jak zdecydowana większość koncepcji prezentowania ruchomych obrazów, na początku pojawiły się w kinach. To właśnie kina od zawsze jako pierwsze wprowadzały nowinki w tej dziedzinie. Gdy na świecie na stałe zadomowiły się czarno-białe odbiorniki telewizyjne, w kinach dopracowano technikę filmów kolorowych. Gdy w połowie lat 60. ubiegłego wieku zaczęły pojawiać się kolorowe telewizory, kina wprowadziły ekrany panoramiczne, którym bardzo trudno było nadać postać kineskopów. Gdy i ta bariera została pokonana, kina starały się przyciągać widzów za pomocą wielokanałowego dźwięku, ale wraz z postępem techniki cyfrowej dźwięk przestrzenny wkroczył do tzw. kin domowych. Ostatnim bastionem były filmy trójwymiarowe, najczęściej wyświetlane z dwóch projektorów. Początkowo obejmowały głównie filmy popularno-naukowe i familijne, a liczba scen w technice 3D była ograniczona, ale z czasem nowy kierunek ujawnił się także w pełnometrażowych filmach fabularnych. Coraz większa liczba filmów 3D nie umknęła uwadze producentów sprzętu rtv, którzy zaczęli projektować telewizory 3D.

Ocena artykułu:
Ocen: 15
Zaloguj się, by móc oceniać
aszu (2010.06.21, 07:51)
Ocena: 8

0%
Bardzo wartościowy artykuł i do tego na czasie. Brawo.

BTW: ASUS AGP-V7700... do dzisiaj sprawuje się u mnie nienagannie w 'komputerze do internetu'... aż łezka się w oku kreci...
Borat1 (2010.06.21, 08:39)
Ocena: 34

0%
Technologia 3D nie będzie popularna dopóki trzeba będzie używać gównianych okularów.
Jak mam zakładać to gówno to wolę zwykły telewizor :)
SwordOfUltimate (2010.06.21, 08:45)
Ocena: 13

0%
jak kazdy producent ma swoje rozwiazania to ja dziekuje za takie 3d
Telvas (2010.06.21, 08:50)
Ocena: 8

0%
Technologia 3D - no ba, coś musieli wymyśleć, żeby w miarę utrzymać sprzedaż. Inaczej nikt już nie będzie kupował owych TV czy monitorów - rynek szybko się nasyci i zysków będzie tyle co nic. Trzeba zrobić coś, żeby człowieki chciały dawać nam swoją kasę ;)
Poza tym w laboratoriach Sony czy Samsunga siedzi sobi gotowych i czeka na dogodny moment marketingowy sterta kolejnych nowych technologii, gotowych od dawna, ale przecież nikt nie będzie tego na raz wprowadzać - trzeba to ludziom co 2-3 lata dozować, żeby kupowali nowy sprzęt w miejsce jeszcze dobrego i ciągle dobrze działającego...

Tak więc moim zdaniem w obecnej chwili 3D to tylko wyciągacz kasy.
Andree (2010.06.21, 08:54)
Ocena: 19

0%

Dużo problemów rodzi także sama sztuka kinematografii 3D, która ze względu na swoją specyfikę jest przez wiele osób uznawana za zupełnie nową dziedzinę. Reżyser lub kamerzysta, kręcąc film, musi zdecydować za widza, który element obrazu będzie ostry, a który rozmyty – czyli gdzie widz powinien skupić wzrok. Prawdziwe obrazy 3D są zupełnie inne: to widz sam ustala, na co patrzy, a więc który obiekt widzi ostro, a który zmywa się z tłem. Co więcej, szybkie zmiany głębi obrazu, na przykład pomiędzy poszczególnymi scenami, mogą być bardzo męczące dla wzroku, gdyż wymagają zmiany odległości, w jakiej jest ogniskowany.

Nie mogę zgodzić się z ostatnim zdaniem, jeśli odnosi się do opisanych technik wyświetlania obrazów 3D. Wzrok widza jest przez cały czas zogniskowany na płaską powierzchnię ekranu pomimo złudzenia trójwymiarowości. Męcząca dla wzroku jest niezgodność zmiennej odległości wynikającej z paralaksy obrazu 3D z niezmienną odległością na którą jest akomodowany wzrok widza. Ta różnica jest tym większa im bliżej widza znajduje się wyświetlacz 3D, w kinie nie jest ona tak dotkliwa jak np. przy grach 3D odwzorowujących krajobraz oglądanych na monitorze.

Obrazek z artykułu Jak bardzo niebezpieczna jest telewizja 3D?
Dodam jeszcze że próba zogniskowania wzroku na fragmencie obrazu który jest rozmyty, gdyż znajdował się poza głębią ostrości kamery, może spowodować ból głowy widza.
Dlatego największy sukces odniosły filmy 3D kręcone technikami komputerowymi, jest łatwo wyrenderować obraz ostry niezależnie od pozornej odległości obiektów. To samo dotyczy oczywiście gier video.

Co gorsza, mózg może się 'oduczyć' ogniskować wzrok w zależności od odległości obiektów, szczególnie w przypadku dzieci. Może to spowodować upośledzenie widzenia obiektów w realnym świecie.
opalen (2010.06.21, 09:35)
Ocena: 4

0%
dracox @ 2010.06.21 09:33  Post: 387141
szkoda ze przecietny posiadacz grzyba nie interesuje sie konsolami. na targach e3 nintendo zaprezentowalo następce dsa, Nintendo 3ds , ktore wyswietla obraz 3d bez okularów .


Przeczytaj najpierw artykuł który komentujesz.


Widać ze mniejsi producenci ciągle kombinują z technologiami nie wymagającymi okularów, na e3 było parę takich prezentacji. ( na przykład kamera śledząca pozycje widzów, nawet paru osób i dostosowująca ekran podobny do tego z 3DS dla każdego z nich osobno) Dopiero kiedy te sposoby wyświetlania zostaną dopracowane będzie można zastanowić się na poważnie nad kupnem sprzętu do 3d..
Jak na razie wygląda na to, ze tylko nintendo umiejętnie wykorzysta ta dość starą już technologie i znowu będąc krok przed resztą zarobi sobie na wakacje..

No ale cóż, czujniki ruchu i położenia tez znane były od paru dobrych lat kiedy wchodziło Wii.

Bo rzecz w tym żeby nie wmawiać nam ze czegoś potrzebujemy ale dawać nam to czego chcemy sami.
Vic_Rattlehead (2010.06.21, 10:25)
Ocena: 4

0%
Albo mi się wydaje albo została pominięta jedna z technologi wyświetlania filmów 3d, mowa tutaj o 'wavelength triplet'
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane