artykuły

Alpha Protocol – komputerowy, mało liniowy erpeg

Typowy tajniak pełen nietypowych rozterek

18 19 czerwca 2010, 06:00 Dawid Grzyb
Komputerowi tajni agenci to temat znany każdemu miłośnikowi elektronicznej rozrywki. Liczba gier o ich niebezpiecznym żywocie jest naprawdę imponująca i większość cieszy się zadziwiającą popularnością. Wraz z upływem lat wszystkie stają się fabularnie coraz bardziej dojrzałe. Odchodzi się od stereotypu idealnie praworządnego tajniaka, który działa w imię sprawiedliwości na świecie. Wiadomo, że każdy człowiek ma swoje mroczne strony, a wybory, których dokonuje, muszą mieć konsekwencje. Alpha Protocol była określana jako przygoda, w której skutki każdej decyzji gracza będzie można wyraźnie odczuć. Mało tego, gra zapowiadała się jako całkiem niezły, komputerowy erpeg. Czy studio Obsidian stanęło na wysokości zadania?

Spis treści

Kolejny tajny agent i jego historia

Nazywasz się Michael Thorton. Służyłeś swojej ojczyźnie na tyle dobrze, że zostałeś dostrzeżony przez pracowników komórki rządowej o wdzięcznej nazwie Protokół Alfa (ang. Alpha Protocol). Jest to jedna z tych organizacji, które zajmują się wykonywaniem zadań pozornie niewykonalnych, oczywiście w imię spokoju na świecie. Żeby było ciekawiej, organizacja jest ściśle tajna, a jednym z jej priorytetów jest utrzymanie tego statusu za wszelką cenę. Protokół Alfa nie może zostać w żaden sposób połączony z rządem Stanów Zjednoczonych, czyli jest komórką praktycznie niezależną, a w związku z tym ma wolną rękę.

Nowy pracodawca planuje wykorzystać umiejętności Michaela tak, aby w Stanach Zjednoczonych działo się dobrze po wsze czasy. Praktyka uczy, że jak jest za dobrze, to coś musi się popsuć. Gracz wplątuje się w wir wydarzeń, który jest bardziej zakręcony, niż się z początku wydaje. Jakżeby inaczej! Już po kilku minutach tworzy się klimat grubymi nićmi szytej rządowej operacji, który nie opuszcza gracza aż do samego końca rozgrywki. I to jest niewątpliwie mocna strona najnowszej produkcji studia Obsidian – atmosfera.

Główny wątek gry to niezły kawałek szpiegowskiej historii, która mocno trąci literaturą Ludluma oraz filmami pokroju Nikity. Intryga obejmuje zdrady, rozstania, powroty, romanse, epickie przemówienia, teczki z tajnymi dokumentami, humor i czego tam jeszcze dusza zapragnie. Przy tym wątek fabularny nie przytłacza atmosferą. Z drugiej strony nie jest to żadna lekka historia. Zamachy terrorystyczne i rządowe afery to temat, który dość łatwo spłycić, ale fabuła przedstawiona w Alpha Protocol jest całkiem solidna. Ponieważ gracz ma na nią duży wpływ, istnieje spora szansa, że się w nią wtopi i dostrzeże te wszystkie smaczki, które poukrywali w grze twórcy. Napisana jest dokładnie według podstawowych reguł: gdy graczowi wydaje się, że już wszystko wie, może być pewien, że za moment tę pewność straci zaskoczony następnym elementem układanki.

Strona:
kopczenkoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kopczenko2010.06.19, 07:58
-1#1
Mi sie gra niessamowicie spodobala - grafika tez dobra - moze to nie jest crysis ale jak dla mnie zupelnie wystarczająca.
Dialogi zawaliste - az chcialbym posluchac polskich :D
Hmm malo broni? - moze i tak ale mozemy je dosc niezle ulepszac.

Troche krótka giera, ale fabula zgadzam sie kilka razy tak sie diametralnie zmienia wszystko ze filmy sie nie umywaja.

OBSIDIAN górą. !
halflife2004Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
halflife20042010.06.19, 10:12
W sumie bzdurą jest pisać o graficie w taki grze, tak samo ja o animacji. Gra pod względem RPG i wymaganiom sprostała, a pozostałe rzeczy są mało istotne. To tak jakby dzisiaj powiedzieć, że Wiedźmin był słaby bo miał słabą grafikę, a Wiedźmin 2 będzie super bo będzie kolorowy. Nie mówiąc już o tym, że przede wszystkim liczy się gameplay i fabuła.

Pozdrawiam
chizraZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
chizra2010.06.19, 10:54
Dobra recka :) Hmm, grafika trochę plastikowa... I szkoda, że teren działań jest zamknięty, bo pod tym względem TES III i IV nadal biją na głowę wszystko. Można iść wszędzie i robić cokolwiek.
typowy1Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
typowy12010.06.19, 11:28
-3#4
Chciałbym mieć wersję polską (kinową), bo dla wielu graczy po raz pierwszy stykającymi się z RPG mogą być problemy podczas 'upgrade'u' postaci (nazwy i wyjaśnienia klas).
halflife2004Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
halflife20042010.06.19, 12:14
-3#5
@typowy1 - Przecież jest właśnie wersja polska kinowa więc o co chodzi
a854387Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
a8543872010.06.19, 12:30
-2#6
Autor recenzji zapomniał wspomnieć o tragicznej minigrze - hackowanie komputera.

Masa migających, zmieniających się cyferek - po 20 minutach wymiękłem na tutorialu.
Nie ma na to poprawki, cracka czy coś, internet pełen jest wściekłych na autorów gry graczy właśnie z powodu tej wpadki.
Gra może i byłaby interesująca ale nie miałem okazji dalej przetestować, sprzedałem używkę.
ViolatorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiViolator2010.06.19, 13:06
-2#7
halflife2004 @ 2010.06.19 10:12  Post: 386976
W sumie bzdurą jest pisać o graficie w taki grze, tak samo ja o animacji. Gra pod względem RPG i wymaganiom sprostała, a pozostałe rzeczy są mało istotne. To tak jakby dzisiaj powiedzieć, że Wiedźmin był słaby bo miał słabą grafikę, a Wiedźmin 2 będzie super bo będzie kolorowy. Nie mówiąc już o tym, że przede wszystkim liczy się gameplay i fabuła.

Pozdrawiam


Nie są mało istotne, ponieważ kiepska grafika to TYLKO jeden z kilku słabych elementów w grze. Pisałem o tym.
markencjuszZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
markencjusz2010.06.19, 14:06
halflife2004 @ 2010.06.19 12:14  Post: 387000
@typowy1 - Przecież jest właśnie wersja polska kinowa więc o co chodzi


Pewnie na torrentach jeszcze kinówki nie wrzucili................
NehalemZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Nehalem2010.06.19, 15:38
Conviction wygląda dużo lepiej a też jest na Unreal'u. Po za tym to nawet nie taka zła giera. Owszem. Ma sporo niedociągnięć ale czy kiedykolwiek powstała gra idealna?
LoofahZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Loofah2010.06.19, 16:22
a854387 @ 2010.06.19 12:30  Post: 387002
Autor recenzji zapomniał wspomnieć o tragicznej minigrze - hackowanie komputera.

Masa migających, zmieniających się cyferek - po 20 minutach wymiękłem na tutorialu.
Nie ma na to poprawki, cracka czy coś, internet pełen jest wściekłych na autorów gry graczy właśnie z powodu tej wpadki.
Gra może i byłaby interesująca ale nie miałem okazji dalej przetestować, sprzedałem używkę.


LOL!? Nie za bardzo rozumiem o co Ci chodzi, zwykła minigierka, która zresztą była banalna wystarczyło nie być ślepym i zrozumieć o co w niej chodzi, a skoro wymiękłeś na tutorialu i to po 20 minut (jakim cudem się tyle z tym męczyłeś!? ;0) to sam nie wiem co o tobie myśleć, tym abrdziej ze później było gdzieś tak 2-3 razy trudniej z tymi minigierkami(jak się nic nie inwestowało w hackowanie itd, bo i czasu było mało, a i te wyrazy(ciąg cyfr i liczb raczej) stawały się krótsze ) i również tylko KILKA razy w ciągu całej rozgrywki nie udało mi się zrobić tej minigierki za pierwszym razem w określonym czasie...

Gra była naprawdę fajna, coś nowego, nietypowego, grafika wystarczająca, zresztą nie ona była ważna. Teren był zamknięty, owszem, ale jak sobie wyobrażacie teren otwarty w takiej grze? Nie można mieć wszystkiego i porównanie tej gry do TES to chyba jakiś przedni żart, równie dobry co ten o minigierce z hackowaniem komputerów, przecież te gry nie mają nic ze soba wspólnego, prócz tego ze niby występuje słowo RPG, tylko całkiem inaczej zrobione, zresztą jak wszystko. Brakowało mi za to większej swobody - brak skakania, wchodzenia gdzie się chce, sporo by to dało nawet przy zamkniętych przestrzeniach, A tak wszystko było wymuszone. Również brakowało mi snajperki, oraz większej integracji z otoczeniem, przy takim terenie i sposobie rozgrywki mogli spokojnie dać wszystko zniszczalne, ruszalne itd. Do tego zwłoki - powinno się je dać ruszać, usuwać i powinny zostawać, utrudniło by to grę, a przy okazji dało trochę realizmu.
Zaloguj się, by móc komentować
1