Technologie i wydarzenia
Artykuł
Paweł Pilarczyk, Niedziela, 27 grudnia 2009, 13:19
Na świecie są już miliony użytkowników komputerów i konsol do gier wideo całkowicie pozbawionych klawiatury, myszy czy gamepada. Czy w przyszłości urządzenia te, jednoznacznie kojarzące się nam z komputerem, znikną bezpowrotnie?

Historia klawiatury sięga lat 60. XIX wieku. Wtedy to Christopher Latham Sholes opatentował maszynę do pisania wyposażoną w klawiaturę o układzie klawiszy QWERTY. Produkcja seryjna urządzenia rozpoczęła się dopiero 10 lat później, w 1877 roku, w fabryce firmy Remington Company.

Do komputerów klawiatura trafiła blisko sto lat później. Prymitywną wersję zastosowano w komputerze Binac (następcy Eniaca) w 1949 roku, jednak klawiatura podobna do znanych nam dziś pojawiła się dopiero w 1964 roku w komputerze Multics, opracowanym wspólnie przez pracowników MIT-u oraz firm Bell Laboratories i General Electric. System łączył ze sobą klawiaturę i ekran. Wtedy to po raz pierwszy użytkownik komputera widział na ekranie znaki, które wprowadzał za pomocą klawiatury.

Dziś nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić komputera pozbawionego klawiatury i myszy czy konsoli do gier bez gamepada. Sytuacja szybko może się jednak zmienić. Producenci komputerów już od lat opracowują systemy mające zastąpić klawiaturę i uczynić korzystanie z komputera bardziej naturalnym i intuicyjnym.

 


Cel, jaki wszyscy chcą osiągnąć, jest prosty: z komputerem mamy się porozumiewać tak samo jak z żywymi ludźmi. Będziemy z nim rozmawiać, a komputer będzie reagować na emocje rysujące się na naszych twarzach czy gesty naszych dłoni. Grając w gry komputerowe, będziemy wykorzystywać rekwizyty przypominające autentyczne akcesoria: pistolety, rowery, deskorolki czy rakiety tenisowe. A wszystko po to, by z komputera przyszłości mógł korzystać każdy, bez żadnego przeszkolenia, bez instrukcji obsługi, bez pomocy innych.

Systemy rozpoznawania mowy wciąż są dalekie od ideału, chociaż prace nad nimi trwają już od kilkudziesięciu lat. Zaimplementowane są w przedmiotach codziennego użytku, w tym w telefonach i samochodach. Nadal jednak z komputerem nie możemy porozmawiać, co najwyżej możemy mu wydawać pojedyncze polecenia, chociaż często opacznie je interpretuje.

Dlatego producenci komputerów opracowali alternatywne systemy komunikacji z komputerem, które omówimy w tym artykule. Zamieścimy też bogaty zestaw materiałów wideo – zachęcamy do ich obejrzenia, bo przedstawią te techniki tysiąc razy lepiej niż tekstowy opis. 

 

 

Ocena artykułu:
Ocen: 12
Zaloguj się, by móc oceniać
HΛЯPΛGŌN (2009.12.27, 13:25)
Ocena: 0

0%
Żadna tam teraźniejszość. Komp bez klawiatury jest jak telewizor bez pilota. Dla mnie to niewykonalne.
XGwizdekX (2009.12.27, 13:28)
Ocena: 0

0%
HΛЯPΛGŌN @ 2009.12.27 13:25  Post: 331163
Żadna tam teraźniejszość. Komp bez klawiatury jest jak telewizor bez pilota. Dla mnie to niewykonalne.

Dokładnie... No chyba, że rozchodzi się o takie biurowe sprawy, jakieś konferencje czy coś.
Fajnie by było usłyszeć głos z komputera 'Wprowadź komendę głosową'. :)
sluka (2009.12.27, 13:28)
Ocena: 0

0%
Bez klawiatury, komputer traci uniwersalność. Użytkownik nie jest wstanie napisać własnych narzędzi i będzie skazany tylko na to co korporacja mu przygotuje. Klawiatura to proste rozwiązanie i w tej prostocie jest jej siła. Zawsze pozostanie podstawową formą komunikacji. Jak nie będzie fizycznej klawiatury, to będzie ekranowa, ale będzie.
KiddLucky (2009.12.27, 13:35)
Ocena: 0

0%
; ] a project nathal nie będzie się nadawał do wszystkich programów ;] opóźnienia są za duże :D

hehe a co do przyszłości kontrolerów to jeszcze nam daleko żeby to było na tyle innowacyjne żeby wyparło stare i sprawdzone sposoby.
cyrix133 (2009.12.27, 13:40)
Ocena: 0

0%
ta pani z drugiej strony wymiata.....musze kupic swojej pannie wii z ta grą :]
TmK (2009.12.27, 13:42)
Ocena: 0

0%
Też jestem podobnego zdania co sluka. Myślę, że klawa zostanie, ale ewoluuje na 'wszędzieprzenośną' elektroniczną tasiemkę(?) wielkości pudełka zapałek, które będzie się rozwijało i tworzyło interaktywny 'wiszący' blat.
Telkontar (2009.12.27, 13:57)
Ocena: 0

0%
A gdzie opis klawiatur 'alternatywnych'?
wyświetlanych laserem na dowolnej powierzchni, czy wręcz jedynie opasek zakładanych na nadgarstki?
Są takie pomysły.
21mateuszek (2009.12.27, 14:23)
Ocena: 0

0%
cyrix123 masz rację, wymiata XD
TrisenK (2009.12.27, 14:26)
Ocena: 0

0%
Nie zgadzam się z tytułem. To przyszłość. Nieodległa, ale jednak przyszłość. Ciekawi mnie, jak długo potrwa trend sterowania ruchem. O ile w niektórych grach się to sprawdza, to nie wyobrażam sobie udawania kierownicy poprzez wyciągnięcie rąk, z pilotem lub bez. Przecież nie da się długo wytrzymać w takiej pozycji ;)
DziubekR1 (2009.12.27, 14:36)
Ocena: 0

0%
A mnie ciekawi dlaczego ten gosc, co wymyslil uklad QWERTY, ustawil te klawisze akurat tak, a nie inaczej. Czy w tym jest jakis sens ? Bo to ze umiem na tym szybko pisac, to jest zwiazane z tym, ze dlugo juz sie tym bawie, a nie ciekawym ukladem. Zna ktos na to odpowiedz ?
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
O autorze
Paweł Pilarczyk
Absolwent Politechniki Warszawskiej, wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych. Od 15 lat pracuje jako dziennikarz.
Ostatnie publikacje:
Facebook
Ostatnio komentowane