Spis treści
- Sweet Spot – mała powtórka
- Karta referencyjna pod lupą
- Sapphire Radeon HD 5850
- HIS Radeon HD 5850
- Zestaw testowy
- Wydajność – 3DMark Vantage
- Wydajność – Call of Duty: World at War
- Wydajność – Call of Juarez: Bound in Blood
- Wydajność – Crysis: Warhead
- Wydajność – Enemy Territory: Quake Wars
- Wydajność – Fallout 3
- Wydajność – Far Cry 2
- Wydajność – F.E.A.R. 2: Project Origin
- Wydajność – Left 4 Dead
- Wydajność – Prince of Persia
- Wydajność – Race Driver: GRID
- Wydajność – S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
- Wydajność – Unreal Tournament 3
- Podsumowanie wyników
- Podkręcanie
- Temperatura, głośność, pobór mocy
- Podsumowanie
Dane techniczne Radeona HD 5850 powinny być już bardzo dobrze znane, ponieważ zostały ujawnione już w dniu wprowadzenia Radeona HD 5870. Poniższa tabelka powinna odświeżyć pamięć wszystkim zapominalskim:
HD 5870 | HD 5850 | HD 4850 | HD 4870 |
|
---|---|---|---|---|
Jednostki cieniujące | 1600 |
1440 |
800 | 800 |
ROP | 32 |
32 |
16 | 16 |
Jednostki teksturujące |
80 |
72 |
40 | 40 |
Zegar rdzenia | 850 MHz | 725 MHz | 625 MHz | 750 MHz |
Moc obliczeniowa | 2720 gigaflopów |
2090 gigaflopów | 1000 gigaflopów | 1200 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami |
27,2 gigapiks./s | 23,2 gigapiks./s |
10 gigapiks./s |
12 gigapiks./s |
Szybkość wypełniania teksturami |
68 gigateks./s |
52,2 gigateks./s |
25 gigateks./s |
30 gigateks./s |
Zegar pamięci | 1200 MHz | 1000 MHz | 1000 MHz | 900 MHz |
Szyna pamięci | 256 b | 256 b | 256 b | 256 b |
Rodzaj pamięci | GDDR5 | GDDR5 | GDDR3 |
GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 153,6 GB/s |
128 GB/s |
64 GB/s |
115,2 GB/s |
Proces technologiczny | 40 nm | 40 nm | 55 nm | 55 nm |
Rozmiar rdzenia | 334 mm2 | 334 mm2 | 282 mm2 |
282 mm2 |
Liczba tranzystorów | 2,154 mld | 2,154 mld | 0,956 mld | 0,956 mld |
Krótko mówiąc, Radeon HD 5850 to okrojona wersja Radeona HD 5870. Okrojenie polega na wyłączeniu dwóch bloków SIMD oraz towarzyszących im TMU. Oprócz tego zostały spowolnione zegary taktujące pamięć i rdzeń. Technologicznie karta jest taka sama jak jej większy brat. Z tego powodu nie będziemy powtarzać wszystkich informacji związanych z architekturą układu i przejdziemy do testów.
Ale najpierw dwie dygresje. Znacie już poniższy slajd:
Półtora tygodnia temu zamieściliśmy go, aby pokazać, jak wygląda w praktyce „The Sweet Spot Strategy” AMD. W międzyczasie dopatrzyliśmy się, że coś tu jest nie tak. Wystarczy rzut oka na wersję odnoszącą się do Radeonów serii HD 4000.
Widzimy, że w przypadku Radeonów HD 5000 nastąpiło cudowne rozmnożenie członków rodziny. Nie ma już trzech głównych linii produktów – są cztery. Następną zmianą jest przesunięcie przedziałów cenowych. W poprzednich generacjach główna linia produktów – x870 i x850 – miała być wycelowana w przedział 200–300 dol. Teraz wystartowały one z pułapu 379 (5870) i 279 (5850) dol. Powstałą dziurę w okolicach 200 dol. ma zapełnić Juniper. Widocznie coś nie „zatrybiło” w strategii AMD i musiała ona zostać zmodyfikowana. Możliwe, że po prostu Cypress jest za duży i zbyt drogi, aby od samego początku walczyć nim w tym samym przedziale co Radeonami HD 4870 i 4850. Inna możliwość jest taka, że do głosu doszła szara eminencja każdej korporacji, zwana dla niepoznaki głównym księgowym, która uznała, że skoro konkurencja trochę się spóźnia, a my mamy kartę przed czasem, to warto na tym trochę zarobić. Chcemy zwrócić uwagę na to, że z jakiegoś powodu obecny „Sweet Spot” nie jest już tym samym co kiedyś.
Druga dygresja dotyczy podwójnego rasteryzatora. Chodzi dokładnie o ten fragment slajdu:
Zastanawialiśmy się, w jaki sposób praca jest dzielona pomiędzy te dwie jednostki. Okazało się, że nie jest dzielona w ogóle. Nadal mamy tu do czynienia z rasteryzowaniem jednego wielokąta na cykl zegara, a nie dwóch (na co wskazywałoby określenie „dual rasterizer”). Zamiast tego AMD podwoiło liczbę związanych z rasteryzatorem jednostek przetwarzających wielokąt na piksele przechowywane w buforze ramki. A coś takiego z podwójnością rasteryzatora ma niewiele wspólnego. Szkoda, mieliśmy nadzieję na małą rewolucję, a wyszło trochę inaczej.
- Sweet Spot – mała powtórka
- Karta referencyjna pod lupą
- Sapphire Radeon HD 5850
- HIS Radeon HD 5850
- Zestaw testowy
- Wydajność – 3DMark Vantage
- Wydajność – Call of Duty: World at War
- Wydajność – Call of Juarez: Bound in Blood
- Wydajność – Crysis: Warhead
- Wydajność – Enemy Territory: Quake Wars
- Wydajność – Fallout 3
- Wydajność – Far Cry 2
- Wydajność – F.E.A.R. 2: Project Origin
- Wydajność – Left 4 Dead
- Wydajność – Prince of Persia
- Wydajność – Race Driver: GRID
- Wydajność – S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
- Wydajność – Unreal Tournament 3
- Podsumowanie wyników
- Podkręcanie
- Temperatura, głośność, pobór mocy
- Podsumowanie
@down - ale ja pisałem, że to pierwszy taki artykuł w Polsce
Buc! Masz raporta za karę
Przecież to nie konkurs piękności
@down - ale ja pisałem, że to pierwszy taki artykuł w Polsce
No i co z tego? czujesz sie dowartosciowany tym,ze to napisales? na pewno samoocena skoczyla. zalosne...
Co do samej karty gdy bedzie dostepna za okolo 900-1000 to wyladuje u mnie w kompie. dobra wydajnosc w full hd i dx11, maly pobor energii - czego chciec wiecej..
Dałeś się nabrać
Dzięki za test. To wszystko jasne, że mogę zapomnieć o DX11 na najbliższy rok. Z powodu wygórowanej ceny jak na moje potrzeby.
Jest w redakcji, ale autorem jest Mieszko (miekrzy)