artykuły

Gry a wiele monitorów

Gdy jeden monitor to za mało

99 24 sierpnia 2009, 18:25 Mieszko Krzykowski
Czasy, gdy monitor LCD był luksusem dostępnym dla nielicznych, to odległa przeszłość. Dziś coraz powszechniejsze są ekrany o przekątnej 22 i 24 cali. Przy obecnych cenach coraz więcej osób kupuje drugi monitor, aby powiększyć swój obszar roboczy. Jednak mało kto korzysta z dwóch monitorów w grach. To kazało nam zadać pytanie, jak obecne gry obsługują taką lub większą ich liczbę.

Spis treści

Dwa monitory – ograniczone możliwości

Zaczęliśmy od podłączenia dwóch monitorów. Następnie uruchomiliśmy kilkanaście gier, sprawdzając, czy zdołają sensownie zagospodarować dodatkowe miejsce. Niestety, bardzo szybko okazało się, że w prawie wszystkich wypadkach na dodatkowym ekranie nic się nie wyświetlało. Postanowiliśmy jednak pokopać trochę głębiej i zaczęliśmy szukać odpowiednich ustawień w plikach konfiguracyjnych gier. W ten sposób udało nam się wymusić wyświetlanie obrazu na dwóch ekranach w siedmiu grach: Enemy Territory: Quake Wars, Fallout 3, Call of Juarez, Crysis, Unreal Tournament 3, Far Cry 2 oraz S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky. Były w tym jednak dwa haczyki. Po pierwsze, trzeba było uruchomić grę w oknie, a nie na pełnym ekranie. Po drugie, przy takiej konfiguracji w grach FPP celownik wypadał dokładnie pomiędzy monitorami, co całkowicie wyklucza praktyczne wykorzystanie takich sztuczek.

Poniżej zamieszczamy skrócony przepis na uruchomienie gier w rozdzielczościach typowych dla dwóch monitorów – dla tych, którzy chcieliby to sprawdzić na własną rękę.

 Call of Juarez

Zmodyfikować plik konfiguracyjny:

Dokumenty/call of juarez/out/Settings/Video_DX10.scr
Resolution (,) 

 Crysis: Warhead

Zmodyfikować plik konfiguracyjny:

My Games/Crysis_WARHEAD/game.cfg
r_Width
r_Height 

 Enemy Territory: Quake Wars

Wpisać w konsoli:

seta r_customHeight
seta r_customWidth
seta r_mode -1
seta vid_restart

 Fallout 3

Zmodyfikować plik konfiguracyjny:

Dokumenty/My Games/Fallout 3/FalloutPrefs.ini
bFull Screen = 0
iSize W
iSize H

 Far Cry 2

Zmodyfikować plik konfiguracyjny:

Dokumenty/My Games/Far Cry 2/GamerProfile.xml

ResolutionX ResolutionY Fullscreen 

 S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Wpisać w konsoli:

vid_mode [WxH]
vid_restart 

 Unreal Tournament 3

Zmodyfikować plik konfiguracyjny:

My Games\Unreal Tournament 3\UTGame\Config\UTEngine.ini
ResX=
ResY=

Na szczęście są również gry, które „same z siebie” potrafią wykorzystać dwa monitory. Są to: Supreme Commander, World in Conflict oraz seria gier Flight Simulator. I tyle. Lista stanowczo nie jest imponująca. Sprawdziliśmy, jak te gry obsługują wiele ekranów.

Na pierwszy ogień poszedł symulator lotu Microsoftu.

W opcjach gry mamy możliwość niezależnego ustawienia rozdzielczości dla obu monitorów, tego, czy gra ma być wyświetlana na pełnym ekranie, czy nie, oraz kilka innych opcji.

Jednak po przejściu do trybu latania drugi ekran nadal jest czarny. Okazuje się, że gra w dość specyficzny sposób korzysta z drugiego monitora. Mianowicie możemy otwierać na nim dodatkowe okna z widokami z różnych kamer, przenosić je i rozciągać tak, aby dostosować wszystko do swoich potrzeb. Miłośnicy tej gry na pewno byliby zadowoleni.

Druga gra, którą sprawdziliśmy, to World in Conflict. Również tutaj w opcjach graficznych możemy ustawić rozdzielczość drugiego ekranu. Niestety, jest on wykorzystywany tylko w trybie wieloosobowym, przy czym wyświetla się na nim jedynie mapa. Trochę szkoda, że tak mocno ograniczono użycie tej funkcji.

Na zakończenie Supreme Commander. Na drugi ekran trafia prawie że oddzielna kopia gry. Na obu są wyświetlane niezależne mapy, które można dowolnie ustawiać, przybliżać, oddalać i tak dalej. Dzięki temu na przykład można jednocześnie obserwować, co się dzieje w bazie, i wydawać rozkazy jednostkom w czasie walki. Bardzo przyjemne udogodnienie.

Szkoda, że producenci gier tak rzadko korzystają z drugiego monitora. Praktycznie nie ma gry, w której nie przydałoby się wyświetlić na drugim monitorze choćby mapy.

Szybko dochodzi się jednak do wniosku, że byłoby najlepiej, gdyby do grania wykorzystać trzy monitory, a nie dwa. Dzięki temu na środkowym znajdowałby się celownik. Niestety, aby mieć odpowiednią liczbę złączy DVI, trzeba zainstalować dwie karty graficzne, i nawet wtedy nie jest możliwe uruchomienie gier na trzech monitorach, a żeby działały wszystkie dostępne wyjścia wideo, trzeba wyłączyć SLI/CrossFire.

I w tym miejscu wkracza do akcji...

Strona:
LothZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Loth2009.08.24, 18:33
oczopląsu można dostać ;)
ZahariashZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Zahariash2009.08.24, 18:44
1050 zł za TripleHead2Go nie jest dla was wadą? Dziwne...
PiotreQ!Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
PiotreQ!2009.08.24, 18:45
fajnie :E
ale raz ze drogo dwa niedopracowane jeszcze
narazie styka mi jedna 24'
mars83Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mars832009.08.24, 18:47
Zahariash @ 2009.08.24 18:44  Post: 289694
1050 zł za TripleHead2Go nie jest dla was wadą? Dziwne...

Ogolnie to urzadzenie pozwala Ci wyswietlic ABSURDALNA na dzisiejsze standardy rozdzielczosc...
wiec kosztowac bedzie troche :) Anyway czy takie urzadzenie ma zastosowanie dla grafikow ?
Brat GrimZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Brat Grim2009.08.24, 18:54
Przyszłość ekstremalnego gamingu jest raczej gdzie indziej.
Sprawdźcie sobie monitor NEC CRV43.
http://www.necdisplay.com/NewTechnologies/CurvedDisplay/
Atomowa SprawiedliwośćZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Atomowa Sprawiedliwość2009.08.24, 18:55
A wyobraźcie sobie 3x Tv 32 cale :E
LabovskyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Labovsky2009.08.24, 18:58
Zahariash @ 2009.08.24 18:44  Post: 289694
1050 zł za TripleHead2Go nie jest dla was wadą? Dziwne...


Jaka to wada, dla kogoś kogo stać na trzy monitory i sprzęt, na którym najnowsze gry będą chodzić w tej rozdzielczości płynnie?
TrisenKZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
TrisenK2009.08.24, 19:01
No to pięknie. Teraz muszę zbierać na wypasionego kompa, jeszcze dwa monitory i to cudo. Potem podłączyć kierownicę/joya i jeździć/latać do upadłego. Jeśli usłyszycie o śmierci z wycieńczenia przed 3 monitorami, to pewnie będę ja ;)

A na serio - dobry pomysł, gdyby jeszcze tylko dało się wyeliminować ramki monitorów. Tylko w symulatorach jazdy/lotu nie przeszkadzają.
dargothZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dargoth2009.08.24, 19:02
@Labovsky
Sądzisz że dożo się takich tu znajdzie?

Ja się zadowalam moim 32'
dario_jZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dario_j2009.08.24, 19:04
Brat Grim @ 2009.08.24 18:54  Post: 289698
Przyszłość ekstremalnego gamingu jest raczej gdzie indziej.
Sprawdźcie sobie monitor NEC CRV43.
http://www.necdisplay.com/NewTechnologies/CurvedDisplay/
O_o_osiem tysia i do tego $ To i tak TH2G i trzy monitorki tyle nie będą kosztować i to w złotówkach.

Troszkę mnie zastanawia dlaczego obraz na środkowym monitorze jest nieco jaśniejszy niż na pozostałych?
Zaloguj się, by móc komentować
1