Technologie i wydarzenia
Artykuł
Marcin Bieńkowski, Środa, 17 września 2008, 13:40
Na odbywającej się w San Jose konferencji NVISION 08 Kevin Gee z Microsoftu przedstawił pierwsze informacje dotyczące bibliotek graficznych DirectX 11. Z zaprezentowanych zapowiedzi wynika, że nowe karty graficzne nie obejdą się bez modułów teselacji i obliczeń związanych z cieniowaniem. Spore zmiany czekają też dotychczasowy schemat generowania grafiki 3D – w tradycyjnym potoku renderowania pojawią się całkiem nowe elementy.

NVISION 08 to zorganizowana przez NVIDI-ę, po raz pierwszy właśnie w tym roku, konferencja dotycząca wizualnych aspektów generowania grafiki, mająca w założeniu przypominać targi Intel Developer Forum. Można zatem było spotkać zarówno graczy, który prowadzili swoje rozgrywki, ludzi związanych z demo scene, komputerowych grafików, jak i rzesze deweloperów i osoby współtworzące gry i programy 3D. Na NVISION 08 nie zabrakło oczywiście również prasy i ekipy PCLab.pl. Dzięki temu udało nam się zobaczyć jedną z pierwszych prezentacji dotyczących DirectX 11 (pierwsza miała miejsce na konferencji Gamefest 2008). Prezentację, jak już wspomnieliśmy, prowadził Kevin Gee z Microsoftu. Poniżej przedstawiamy w skrócie najważniejsze zmiany w DirectX 11. Oczywiście, gdy tylko pojawi się więcej informacji na temat nowego graficznego API, przygotujemy obszerniejszy materiał.

DX 11 – odsłona pierwsza

Głównym celem przyświecającym projektantom DirectX 11 było dostarczenie programistom wygodnego narzędzia umożliwiającego wykorzystanie właściwości dostępnego na rynku (teraz i w najbliższej przyszłości) sprzętu, w tym kart i systemów graficznych z wieloma rdzeniami graficznymi, takich jak ATI CrossFire czy NVIDIA SLI, oraz systemów wieloprocesorowych, w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać ich potencjał obliczeniowy. Według Kevina Gee zestaw nowych funkcji DirectX 11 zapewnia przede wszystkim:

  • obsługę sprzętu przez system operacyjny na znacznie niższym poziomie,
  • udoskonalenie przetwarzania wielowątkowego,
  • nowy, realizowany sprzętowo etap teselacji,
  • udoskonaloną kompresję tekstur,
  • model cieniowania Shader Model 5.0,
  • jednostki obliczeniowe ogólnego zastosowania (ang. Compute Shader).

Rysunek 1. Cechy DirectX 11

Ulepszenia dotyczące wielowątkowości zostały wprowadzone zarówno w warstwie sterowników, jak i samego API. Dzięki nim łatwiej będzie programistom zapanować nad przydzielanymi GPU zadaniami w systemach z wielordzeniowymi jednostkami centralnymi, w których poszczególne wątki programu są wykonywane niezależnie na kilku rdzeniach. Pierwszą wprowadzoną w tym celu w DirectX 11 zmianą jest możliwość wywoływania funkcji graficznego API przydzielających zasoby sprzętowe przez wielowątkowy program w sposób asynchroniczny. Drugą modyfikacją jest wprowadzenie rozróżnienia dwóch typów zadań: do natychmiastowego wykonania oraz zadań odroczonych. Te drugie mogą być wykonywane przez GPU później, niemniej przez jednostkę centralną są już przetwarzane „na drugim rdzeniu” i gdy tylko pierwszy z wątków przestaje być wykonywany, są „wpuszczane” do wykonania przez GPU.

Rysunek 2. Równoległe przetwarzanie zadań do „natychmiastowego wykonania” i zadań „odroczonych”
Ocena artykułu:
Ocen: 11
Zaloguj się, by móc oceniać
SwordOfUltimate (2008.09.17, 13:56)
Ocena: 0

0%
miejmy nadzieje ze DX 11 wniesie cos o wiele bardziej rewolucynego niz Vista i dx10
Master Husky (2008.09.17, 13:56)
Ocena: 0

0%
ładnie się zapowiada
Nevii (2008.09.17, 13:58)
Ocena: 1

0%
Idiotyzm, Ci co dopiero kupili sobie swoje karty i cieszą się obsługą DX10 będą musieli poraz kolejny je wymienić aby móc zagrać w gry na max detalach. Strasznie mnie to wkurza... Idio....
opalen (2008.09.17, 13:58)
Ocena: 0

0%
A wersja dla win XP kiedy? :E

..a tak poważniej, mam nadzieje ze żaden z producentów grafiki nie będzie przy procesie wdrażania nowych bibliotek faworyzowany...

Idiotyzm, Ci co dopiero kupili sobie swoje karty i cieszą się obsługą DX10 będą musieli poraz kolejny je wymienić aby móc zagrać w gry na max detalach. Strasznie mnie to wkurza... Idio....


Wystarczyło trochę poczytać żeby się dowiedzieć ze dx10 nic rewolucyjnego nie wnosi, a te max detale to tak naprawdę bardzo mało widoczne detale.
sideband (2008.09.17, 14:01)
Ocena: 0

0%
Najważniejsze nie zostało napisane , że dx11 jest kompatybilny w dół , także zarówno na karcie z dx11 odpalimy gierki zgodne z dx10 i 10.1 oraz mając grafe zgodną dx10 lub 10.1 odpalimy gierke , która zrobiona jest pod dx11.
Nevii (2008.09.17, 14:03)
Ocena: 0

0%
Ale te dzisiejsze karty nawet nie mają shaderów 5, to też zmeni jakość wyświetlanego obrazu...
Batou (2008.09.17, 14:03)
Ocena: 0

0%
Zapomnieli podać czy Dx11 będzie wymagał windows 7, a swoją drogą jeszcze nie miałem okazji zagrać w grę która wykorzystywała by Dx10 (mam XP) a już 11 na horyzoncie.
max-bit (2008.09.17, 14:05)
Ocena: 1

0%
sponsorami dziś są literki I, N, i M oczywiście :)
Menfis (2008.09.17, 14:05)
Ocena: 0

0%
Wcześniej było wspominane, ze DC 11 nie będzie potrzebował Windowsa 7. Wystarczy ... Vista
sideband (2008.09.17, 14:05)
Ocena: 0

0%
Zapomnieli podać czy Dx11 będzie wymagał windows 7, a swoją drogą jeszcze nie miałem okazji zagrać w grę która wykorzystywała by Dx10 (mam XP) a już 11 na horyzoncie.

Vista również będzie wspierać dx11.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane