Drukarki i skanery
Artykuł
Tomasz Jadczak, Czwartek, 11 września 2008, 10:20
Czy lubicie swobodę? Chyba nikt nie lubi być ograniczany – czy to przez system, narzędzia, czy to czyjeś widzimisię. Choć do myszy komputerowej przyzwyczajamy się już od 1984 roku, kiedy to została spopularyzowana wraz z komputerem Macintosh (wynaleziono ją dużo wcześniej, w 1963 roku), nadal ma podobne ograniczenia jak na początku. Trudno byłoby na przykład złożyć swój odręczny podpis na dokumencie myszą. Doskonale do tego zadania nadaje się tablet. Niedrogiego przedstawiciela tych urządzeń przetestowaliśmy w laboratorium.

Wstęp

Tablet, czasem nazywany digitizerem, to urządzenie wskazujące, umożliwiające rysowanie na komputerze. Może zastępować mysz komputerową lub tylko ją uzupełniać. Typowe zastosowania to: wstawianie ręcznych podpisów do dokumentów, retusz fotografii, hobbistyczny rysunek, programy projektowe, tworzenie map itp.

Tablet zapewnia znacznie większą swobodę pracy niż mysz komputerowa. Jest on podstawowym wyposażeniem projektanta, kartografa czy grafika. Praca z użyciem tabletu bardziej przypomina pracę z kartką papieru i klasycznym ołówkiem niż na komputerze (przy użyciu myszy).

Każdy tablet składa się z podstawy i specjalnego pisaka, zwanego piórem. Powierzchnia robocza może mieć rozmiary od małego formatu A6 aż do A0. Największe mają zastosowanie w biurach projektowych i kartograficznych, najmniejsze służą do wprowadzania podpisów w dokumentach.

W laboratorium sprawdziliśmy, jak sprawuje się tablet o obszarze roboczym 16×25 cm (6×10 cali). Model G-Pen F610 do przetestowania zapewniła nam firma Genius.


Niewielkie pudełko wypełniono po brzegi. Oprócz tabletu i piórka znajdziemy podstawkę pod nie, instrukcję, oprogramowanie i dwa zapasowe rysiki.

 



Dane techniczne:
  • rozmiar powierzchni roboczej: 16×25 cm,
  • rozmiar całkowity: 30,5×25,5 cm,
  • rozdzielczość: 2 000 linii na cal,
  • częstotliwość próbkowania: 125 razy na sekundę,
  • liczba przycisków makro: 29,
  • waga pióra: 105 g,
  • czułość nacisku: 1024 poziomy,
  • długość kabla USB: 150 cm.

Wymagania systemowe
  • komputer z systemem Windows Vista/XP/2000,
  • komputer Macintosh z systemem OS X 10.2.8 lub późniejszym,
  • dostępny port USB,
  • napęd CD/DVD-ROM do instalacji oprogramowania.


Podkładka tabletu jest bardzo cienka. W najgrubszym miejscu ma 1 cm, obszar roboczy ma około 4. Cały tablet zajmuje obszar 30,5 cm na 25,5 cm. Czarny błyszczący plastik sprawia dobre wrażenie. Całość jest sztywna i stabilna. Nieodłączany kabel USB ma 150 cm długości. Jak większość tabletów F610 ma na obszarze roboczym odchylany, przezroczysty plastik.

 


Umieszcza się pod nim rysunek lub schemat, nad którym zamierza się pracować. Do wygodniejszego odchylania folii stworzono wgłębienie w obudowie, przy jej dolnej krawędzi.

 

Ocena artykułu:
Ocen: 6
Zaloguj się, by móc oceniać
Nudziarz (2008.09.11, 10:52)
Ocena: 0

0%
Fajny test. A urządzenie wygląda nieźle i nawet tanie.
Grimix (2008.09.11, 11:04)
Ocena: 0

0%
Dobra i zwięzła prezentacja tego produktu.
votus (2008.09.11, 11:05)
Ocena: 0

0%
Nawet nezła cena jak na taki produkt :)
dj_tcso (2008.09.11, 11:08)
Ocena: 0

0%
Niestety to raczej jest zabawka. Na rynku mamy monopol Wacom'a i nie zanosi się na jakieś zmiany. Ten Genius to to samo co Pentagram tylko z innym logiem. Piórko na baterie to trochę przestarzała technologia. Co do testu to można było się pokusić o obrysowanie dostarczonej płyty i pokazanie zrzutu ekranu. Ładnie wtedy wychodzi jak naprawdę spisuje się tablet. Nawet najtańsze Wacomy (lub starsze modele) będą się lepiej spisywać niż F610.
Stork (2008.09.11, 11:15)
Ocena: 0

0%
Plus w tych tabletach to tylko rozmiar, jeśli miał bym wybierać wziąłbym prędzej Bamboo A6 niż Pentagram XXXL i inne wynalazki np. Trusta. Dokładność tych piórek można porównać do myszki np. Manty a G5
Atomowa Sprawiedliwość (2008.09.11, 11:33)
Ocena: 0

0%
ładny kwiatek :E
dj_tcso (2008.09.11, 11:34)
Ocena: 0

0%
Tylko rozmiar często jest chwytem marketingowym. Rzadko się wykorzystuje taką powierzchnie. Ręka by wysiadła od machania po całości.
shad2pl (2008.09.11, 13:26)
Ocena: 0

0%
Z recenzji wynika ze tablet ma praktycznie same wady, a na koniec piszecie ze swietnie sie nadaje do zadan polprofesjonalnych. Niemoznosc dzialania sily nacisku przy kacie 45st? Ja bardzo czesto mam ulozone piorko przy tej granicy! Brak gumki w piorku. Niektorzy uznaja to za zbedny gadzet ale mi jakos podpasowal i sie przyzwyczailem. A z tym pisaniem i brakiem sladu na plytce tabletu juz przesadziliscie :P Kto patrzy na tablet jak rysuje? Jesli jest w skali 1:1 to ok, moze to komus nawet cos da gdy np. odrysowuje rysunek z kartki, ale np. przy A6 juz w ogole odpada. Jak juz ktos napisal wyzej, dlaczego nie zostaly zweryfikowane parametry techniczne tabletu? Chocby przez odrysowanie plyty CD. Mysle ze taki test moglby okazac sie zabojczy dla tego urzadzenia. Narysowac kwiatek mozna rownie dobrze myszka.
[quote=dj_tesco]Tylko rozmiar często jest chwytem marketingowym. Rzadko się wykorzystuje taką powierzchnie. Ręka by wysiadła od machania po całości.[/quote]
Nie zgadzam sie. Mam A6, czyli jeden mniej od tego Geniusa. Na A6 mozna jedynie cos podmalowac czy podretuszowac. Chcac juz narysowac cos powazniejszego, pojawia sie problem zbyt malego rozmiaru. Linie sa mniej precyzyjne i ciezej uzyskac zamierzony ksztalt. To rozmiar A5 a przeciez normalka sa rozmiry A4.
dj_tcso (2008.09.11, 14:59)
Ocena: 0

0%
Na A6 mozna jedynie cos podmalowac czy podretuszowac. Chcac juz narysowac cos powazniejszego, pojawia sie problem zbyt malego rozmiaru. Linie sa mniej precyzyjne i ciezej uzyskac zamierzony ksztalt. To rozmiar A5 a przeciez normalka sa rozmiry A4.


Wg mnie optymalny do większości zastosowań jest A5. Ale w sumie masz racje. Jeśli ktoś ma rękę wyrobioną to przy rysowaniu tradycyjnym to na czymś mniejszym od A4 mógłby czuć sie jakby miniaturki robił.

W sumie nie spotkałem się jeszcze w necie z rzetelnym porównaniem dostępnych tabletów. Od Pentagramów po Cinteq'i. Ciekawe jaka by wyglądała procedura testowa.
R0bert (2008.09.11, 15:01)
Ocena: 0

0%
Zacznijmy od tego, tak juz ktos napisal, ze takie Geniusy, Pentagramy czy inne smieszne pseudo-tablety to sie nadaja najwyzej do poszpanowania przed kolegami, bo lepszy juz bedzie np Wacom Bamboo czy cokolwiek, ktory ma monopol i nie ma nic lepszego od niego jesli chodzi o tablety. A to, ze A6 to za malo to swoja droga, mialem Volito 2 [a raczej dalej mam, stoi i sie kurzy, heh], a teraz mam Intuosa A4 i roznica jest kolosalna jesli chodzi o wygode i ogolnie, tylko ta cena..
tcso, nie wiem od kiedy reka wysiada, fakt, ze jak sie siedzi ciagle przy biurku i pisze tylko na klawie to reka by mogla wysiasc, ale jak sie ciagle rysuje/pisze piorem, lub dlugopisem, albo czesto uzywa tabletu to reka sie przyzwyczaja.
Piorko na baterie? Kto to wymyslil. No i ten tekst, ze jak piorko jest bardziej pochylone niz 45 to juz slabo dziala, i malo komu to przeszkadza.
Panie Jadczak, szkole to pewnie pan juz dawno skonczyl, ale niech pan np zapisze jedna strone A4 piszac dlugopisem i nie starajac sie pisac pod odpowiednim kontem i tak jak panu wygodnie. Watpie zeby bylo to idealnie np 90 stopni, mowie o zwyklym siedzeniu przy biurku. Predzej bedzie temu blizej do konta 45 stopni niz 90.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane