Technologie i wydarzenia
Artykuł
Marcin Bieńkowski, Wtorek, 5 sierpnia 2008, 21:25
Kilka dni temu Intel zdradził nieco szczegółów na temat swojego układu graficznego o kodowej nazwie Larrabee. Nie jest to jednak moduł graficzny wbudowany w chipset, ale oddzielna kość, która posłuży do budowy akceleratorów 3D mogących śmiało konkurować z kartami NVIDI-i i ATI.
O niezwykłości tej konstrukcji nie świadczy jednak to, że Intel po wielu latach wrócił do idei wytwarzania oddzielnych układów graficznych (tym, którzy nie pamiętają, przypomnę, że w 1998 roku Intel zaprezentował karty z układem Intel i740, wykorzystujące rendering kafelkowy), ale to, że Larrabee jest graficznym procesorem interpretującym kod x86.

Larrabee jest również bardzo dobrym przykładem odzwierciedlającym dwa trendy w rozwoju procesorów i kart graficznych, które wyraźnie widać w najnowszych konstrukcjach CPU i GPU – wykorzystanie wielordzeniowości oraz dążenie do jak największej uniwersalności układów przy zachowaniu sporej szybkości obliczeń dzięki zawarciu w układach specjalizowanych takich jednostek, jak moduły MMX czy SSE.

Przyglądając się kartom graficznym i procesorom pod tym właśnie kątem, łatwo zauważyć, że zarówno karty graficzne, jak i procesory to jednostki wielordzeniowe mogące wykonywać jednocześnie po kilka wątków. Oba rodzaje układów to przecież konstrukcje wielordzeniowe zawierające wiele niezależnych jednostek wykonawczych.

Drugi trend dotyczy bardziej kart graficznych. Do niedawna były to wyłącznie specjalizowane układy przystosowane do generowania grafiki 3D. Jednak pojawienie się jednostek cieniowania wierzchołków (ang. vertex shader) i pikseli (ang. pixel shader) sprawiło, że w coraz większym stopniu stały się one programowalne, a więc zbliżyły się do procesorów. Następnym krokiem na drodze do elastyczności ich działania stało się połączenie jednostek cieniowania pikseli i wierzchołków w uniwersalne jednostki zunifikowane. To one mogą wykonywać obliczenia zbliżone do tych realizowanych przez CPU.

Ocena artykułu:
Ocen: 11
Zaloguj się, by móc oceniać
3yercy (2008.08.05, 21:30)
Ocena: 0

0%
Poczekamy zobaczymy.
andrewDM (2008.08.05, 21:31)
Ocena: 1

0%
Na zdjęciu referencyjne 88GT z przeróbka na larrabee ;D
Panadolek (2008.08.05, 21:35)
Ocena: 0

0%
fajny artykul. Panie Marcinie czy Pan kiedys nie pisal przypadkiem w Chipie?
olo777 (2008.08.05, 21:40)
Ocena: 0

0%
Przereklamowane:/
Podstavsky (2008.08.05, 21:41)
Ocena: 0

0%
Nareszcie coś ruszyło! Damn! :D
lukaszk99 (2008.08.05, 21:44)
Ocena: 0

0%
Jeśli Intel zrobi coś ciekawego to konkurencja jeszcze bardziej się zaostrzy, oj będzie ciekawie :D
Żarówa (2008.08.05, 21:48)
Ocena: 1

0%
Dla takiego potwora przeszkodą być może przepustowość złącza :E
mor6oth (2008.08.05, 21:50)
Ocena: 1

0%
Jak dla mnie to co jest napisane powyżej jest zbyt piękne... Zwłaszcza piję do zgodności z każdym API. Czuję, że będzie całe mnóstwo problemów ze sterownikami i ze zgodnością programów. Wedle starego porzekadła - jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego!
HΛЯPΛGŌN (2008.08.05, 21:53)
Ocena: 0

0%
Tak tak, a ja juz wierzę, ze Microsoft pozwoli na takie zagrywki z ich API ^^ Poza tym zobaczymy czy Intel faktycznie wykaże się sprytem i ułatwi życie programistom. Są 3 scenariusze:

1. Zupełnie nowe podejście do tematu. Superwydajna architektura na miarę akceleratorów Voodoo.
2. Względnie wydajna karta ustępująca obecnym liderom, ale krok postawiony w dobrym kierunku. Zdobywa przychylność programistów.
3. Przeciętna karta stanowiąca raczej ciekawostkę, ale mocno napędzana marketingiem Intela.
johny_94 (2008.08.05, 21:57)
Ocena: 1

0%
ha super geforce + radeon + larabee czy jak to ma = niskie ceny :D i coraz szybciej nowa technologia :P
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane