artykuły

NaturalPoint TrackIR 4:PRO - graj z głową

41
10 lutego 2008, 13:46 Sebastian Krzeczkowski

Najwyższy czas na podsumowanie. TrackIR 4:PRO to bardzo udane urządzenie, które nie tylko zwiększa możliwości prowadzenia kamery w grach, ale przede wszystkim podnosi współczynnik grywalności, o którym w obecnych czasach coraz częściej zapominają zarówno producenci gier, jak i sami gracze. Oczywiście produktu firmy NaturalPoint nie można traktować jako substytutu dla tego elemenu gier.

Kolejny duży plus to często aktualizowana lista wspieranych tytułów. Oczywiście najwięcej z nich to symulatory lotnicze, bo pierwotnie do takich celów zostało stworzone to urządzenie, ale znaleźć tam można także duży wybór sumulacji samochodowych (GTR 2, RACE, rFactor, Grand Prix Legends) i rodzynki, o których nawet byśmy przez chwilę nie pomyśleli (Trainz Railroad Simulator 2006, 18 Wheels of Steel: Haulin', Descent: D2X-XL). Duży potencjał widzimy także w gatunku FPP i TPP, który reprezentowany jest narazie jedynie przez jedną grę - ArmA: Armed Assault.

Po sukcesie pierwszych wersji produktu w światku graczy dało się zauważyć poruszenie, a niektórzy bardziej obrotni rozpoczęli prace nad własnymi rozwiązaniami. W sieci znaleźć można obecnie instrukcje prezentujące jak w prosty i przede wszystkim tani sposób stworzyć urządzenie o podobnych możliwościach. Podobnych jedynie w sensie działania, ponieważ w większości są one oparte o kamerki internetowe i wbudowane w nie technologie śledzenia głowy, a co za tym idzie ilość przetwarzanych danych ograniczona jest zazwyczaj do 30 klatek na sekundę podczas pracy w rozdzielczości 640x480. W tej kwestii urządzenie firmy NaturalPoint jest zdecydowanie dokładniejsze. Pracuje z rozdzielczością 710x288 piksel (dzięki technologii Resolution Doubling) przy 120 FPS. Być może niektórzy taką wartość uznają za sporą przesadę. Wystarczy jednak porozmawiać z posiadaczami najnowszych konsol na temat różnicy w płynności pomiędzy wyświetlaniem na ekranie 30 a 60 klatek na sekundę, by zrozumieć, że takie wysokie wartości mają jak najbardziej sens bytu.

W internecie dostępne jest również darmowe oprogramowanie Free Track, które umożliwia prawidłowe działanie takim konstrukcjom.

Należy sobie jednak zadać pytanie. Czy warto wydawać blisko 450 zł na gotowe rozwiązanie, czy może jednak za grosze spróbować zbudować coś samemu? Nie chcemy jednoznacznie wskazywać odpowiedzi. Jeżeli jesteśmy graczem, który bardzo często gra w symulatory, należy do jakiejś ligi, to naszym zdaniem warto wysupłać większą kwotę i nabyć TrackIR-a. Rozwiązanie takie będzie pewniejsze, opatrzone większymi możliwościami oraz na pewno będzie estetyczniej wyglądało na naszym biurku. Jeżeli natomiast gramy rzadko, bądź nie chcemy w ciemno wydawać takiej kwoty, możemy spróbować tanim kosztem zbudować podobny zestaw, a po zapoznaniu się z jego sposobem działania być może podejmiemy decyzję o przesiadce na TrackIR-a.

NaturalPoint TrackIR 4:PRO
Zalety
  • Niewielki rozmiar i atrakcyjny wygląd
  • Zwiększa poziom grywalności
  • Definiuje nowy sposób prowadzenia rozgrywki
  • Ciągle powiększająca się lista obługiwanych tytułów
  • Działa zarówno w symulacjach lotniczych, grach wyścigowych oraz MMO
Wady
  • Trochę za wysoka cena
  • Niska dostępność w Polsce
Do testów dostarczył:NaturalPoint
Cena w dniu publikacji (z VAT):179 dolarów (około 450 zł)
Zobacz bieżące oferty:
Presto
7199 zł
HulaHop.pl
7199 zł
Mall.pl
8119 zł
* cena przybliżona, według aktualnego kursu euro
Strona:
DaszekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Daszek2008.02.10, 13:58
Ciekawa zabawka, ale po co to komu smilies/tongue.gif
rz3zn!kZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rz3zn!k2008.02.10, 14:04
Jak na moje to cena odstraszać na pewno będzie smilies/Up_to_something.gif
Teraz ide na boisko, później przeczytam ;D
Piter:)Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Piter:)2008.02.10, 14:16
imo w fpsach to sie nie sprawdzi smilies/smile.gif
markoooZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
markooo2008.02.10, 14:16
Jak wygląda sprawa przesuwania głowy a trzymania oczu na monitorze - czy jest to męczące ?
Chyba przy takim rozwiązaniu niewielki ruch głową powoduje większe ruchy na monitorze -
nie połamał się nikt przechodząc przez drzwi ? smilies/lol2.gif
kubexxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kubexx2008.02.10, 14:17
Ciekawie by było grać na tym zakrzywionym monitorze od Alien coś tam ( dobrze myśle smilies/scratchhead.gif) i postawić na tym 3 odbiorniki żeby można było za siebie prawie luknąć. Ale to by było drogie no i oczywiście koszty
iXmerofZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
iXmerof2008.02.10, 14:22
Pieknee, ja to chce smilies/smile.gif
wikktorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wikktor2008.02.10, 14:24
Fajne... smilies/bigsmile.gif jeszcze monitorki w okularach i... smilies/bigsmile.gif
TrinonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Trinon2008.02.10, 14:26
O w morde. Fajne to. Można prosić o jakieś linki do takiego rozwiązania ze swojej kamerki internetowej?

Pozdrawiam.
RunelordZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiRunelord2008.02.10, 14:27
CYTAT(markooo @ 10 Luty 2008, 14:16) <{POST_SNAPBACK}>
Jak wygląda sprawa przesuwania głowy a trzymania oczu na monitorze - czy jest to męczące ?
Chyba przy takim rozwiązaniu niewielki ruch głową powoduje większe ruchy na monitorze -

Po kilku godzinach grania nie czułem żadnego zmęczenia. Oczywiście czułość (czyt. skalowanie przesunięcia na ekranie względem ruchu naszej głowy) jest w pełni regulowana w poziomie sterowników.
CYTAT(markooo @ 10 Luty 2008, 14:16) <{POST_SNAPBACK}>
nie połamał się nikt przechodząc przez drzwi ? smilies/lol2.gif

smilies/question.gif
szczupak90Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szczupak902008.02.10, 14:39
Zabawka rodem z Jeamsa Bonda. Jak dla mnie zbędny bajer.

PS W flight simulator da się grać na klawiaturze?
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
4