Inne
Artykuł
Paweł Pilarczyk, Czwartek, 28 czerwca 2007, 14:09
Jutro do polskich kin trafia trzecia część niezwykle popularnego filmu animowanego, Shrek. Jako że w ubiegłym miesiącu nasza redakcja miała okazję odwiedzić siedzibę wytwórni filmowej DreamWorks Animation SKG w Los Angeles, chcielibyśmy zdradzić kilka zakulisowych tajemnic powstawania filmu.

Pierwsza część filmu Shrek weszła do kin sześć lat lat temu - w 2001 roku. Sympatyczny bohater oraz inteligentny humor niesamowicie szybko spopularyzowały tę komputerową animację. Twórcy filmu, amerykańskie studio DreamWorks, zdecydowali się na przygotowanie kontynuacji. Chociaż Shrek 2 nie był już tak zabawny, jak pierwsza część serii, to jednak ściągnął do kin miliony widzów na całym świecie. Nie dziwne więc, że powstała trzecia część, a niebawem spodziewać się możemy czwartej, a nawet piątej części filmu.

Ponieważ jakiś czas temu firmy HP oraz AMD zawiązały bliską współpracę z DreamWorks, zostaliśmy zaproszeni do siedziby tej ostatniej, żeby przekonać się, na jakim sprzęcie powstała najnowsza część Shreka.


Bramy wjazdowe na tereny studia DreamWorks

HP i AMD podarowały studiu DreamWorks farmę serwerów HP ProLiant DL145 z dwurdzeniowymi procesorami AMD Opteron, a także stacje robocze HP xw9300 (również z procesorami Opteron) oraz notebooki HP nx6325 z procesorami AMD Turion 64 X2. Według Eda Leonarda, CTO w DreamWorks, studio dysponuje farmą 2 tysięcy serwerów DL145, chociaż od niedawna wspomagane są one - jeszcze eksperymentalnie - maszynami typu blade HP ProLiant BL465C.


Farma serwerów renderujących w serwerowni DreamWorks (która, swoja drogą, wygląda podobnie, jak serwerownia ATM, w której pracują serwery PCLab.pl ;-))

Nowe, szybsze serwery umożliwiły twórcom filmu znacznie szybszy rendering klatek. Dysponowali oni sprzętem kilkukrotnie szybszym niż podczas tworzenia poprzednich części Shreka. Dlatego w "trójce" zobaczymy całą plejadę nowych efektów specjalnych. Graficy położyli tym razem bardzo duży nacisk na bardzo realistyczne odwzorowanie włosów. U komputerowych aktorów zobaczymy setki różnych fryzur, chociaż szczególne wrażenie robią włosy u bajkowych księżniczek (zwłaszcza u Śpiącej Królewny), które w filmie pomagać będą Fionie.


Jeffrey Katzenberg - szef i współzałożyciel DreamWorks...


...i jego samochód - Toyota Prius. Nie mógł sobie kupić Ferrari?... ;-)

Dużo wysiłku włożono w wykreowanie strojów dla bohaterów trzeciego Shreka (nawet "statystów"). Materiały poruszają się teraz bardzo realistycznie, nie są sztywnymi "skorupami". Realizacja strojów (w Shreku 3 jest ich łącznie 2,5 tysiaca) była tym bardziej skomplikowana, że przedstawiała ubrania średniowieczne, szyte z grubych i ciężkich tkanin, z dużą ilością fałd.

Z nowych efektów na pewno wymienić trzeba także rewelacyjnie prezentujący się ogień (zwłaszcza scena z zajmującą się płomieniami kotarą czy ogień Smoczycy - narzeczonej Osła), wodę (gdy Shrek płynie statkiem w poszukiwaniu następcy tronu) oraz inne płyny (np. wymiociny dzieci państwa Shreków ;-)). Każda scena tworzona jest z pomocą globalnej iluminacji, co znacznie zwiększa realizm.

Nad filmem pracowało łącznie aż 350 osób, w wielu miejscach na całym świecie. Wykorzystano system telekonferencyjny Halo Collaboration Studios, stworzony wspólnie przez DreamWorks i HP, oparty na specjalnych pomieszczeniach wyposażonych w 60-calowe ekrany plazmowe o wysokiej rozdzielczości (Full HD) oraz wysokorozdzielcze kamery. Studia Halo połączone są ze sobą dedykowanymi, bardzo szybkimi łączami (Halo Video Exchange Network), zoptymalizowanymi na transmisję sygnału wideo, i pozwalają na bardzo komfortowe prowadzenie spotkań na odległość. Znajdujące się w dowolnej odległości osoby, z którymi prowadzimy konferencję, widzimy na ekranach plazmowych. Obraz jest bardzo szczegółowy i nie przycina się, więc system Halo w porównaniu do wideorozmowy przy pomocy kamerki internetowej to takie samo porównanie, jak Ferrari Enzo kontra Cinquecento ;-) Dodajmy, że za budowę pojedynczego studia Halo w najprostszej wersji trzeba zapłacić jedyne... 400 tysięcy dolarów.


Halo Collaboration Studios w akcji - na ekranach widać naszych rozmówców oddalonych nawet o tysiące kilometrów


Po lewej rozmówcy zdalni, po prawej - lokalni


I widok na rozmówców lokalnych. Po prawej autor artykułu ;-)

Na koniec jeszcze kilka faktów:

  • Film Shrek Trzeci to animacja składająca się z ponad 130 tys. klatek i zajmująca 50 GB powierzchni dyskowej
  • DreamWorks wykonuje kopie zapasowe swoich wszystkich filmów na bibliotece taśmowej o łącznej pojemności 1 PB (1000 TB, 1.000.000 GB)
  • Shrek ma 215 cm wzrostu
  • Shrek i Fiona byli już małżeństwem od ośmiu miesięcy do chwili rozpoczęcia się trzeciej części serii "Shrek"
  • W Shrek Trzeci pojawiają się aż 23 znane, baśniowe postacie
  • Na potrzeby filmu zaprojektowano 4500 kostiumów, ale ostatecznie użyto "tylko" 2500
  • W scenie, gdy Smok i Osiołkosmoki latają nad teatrem, uczestniczą aż 1373 postacie!
  • Drzewa w "Shreku Trzecim" składają się średnio z 62 tys. gałęzi i ponad 190 tys. liści
  • Cheerleaderki z Akademii Worcestershire pierwotnie nosiły króciutkie sukienki, a pod nimi... pasy cnoty. W ostatecznej wersji filmu zdecydowano, że taki widok może rozpraszać, więc wydłużono im spódnice, by były bardziej odpowiednie do czasów, w których osadzona jest akcja filmu
  • Radzimy zwrócić uwagę na znaki i tablice na sklepach, które pojawią się po przejęciu królestwa Far Far Away przez czarne charaktery ("Go Go Away", "Grim's House of Ale", "Evil Way and Mean Street" itp.)
  • Akcja "Shreka Trzeciego" dzieje się w 82 odmiennych krajobrazach. 15 spośród nich widzielismy już w poprzednich częściach filmu. 67 to nowe sceny.

Na kolejnej stronie zamieszczamy kilka ilustracji z filmu, który do polskich kin wchodzi już tej nocy.

Ocena artykułu:
Ocen: 2
Zaloguj się, by móc oceniać
dmgary (2007.06.28, 14:14)
Ocena: 0

0%
Hej PIERWSZY !!!
Idę do KINA !!! smilies/bigsmile.gif
JMKS (2007.06.28, 14:15)
Ocena: 0

0%
Po tytule się trochę obawiałem że rednacz recenzję gierki robi smilies/krzywy.gif.
Ale nie, troszkę {no bo temat przecież zupełnie rozrywkowy} poważniej jest smilies/smile.gif.
Niezły "przerywnik" smilies/wink.gif.
CeHa (2007.06.28, 14:17)
Ocena: 0

0%
Niezle szczegolna wielkosc kopi zapasowej smilies/shocked.gif
Bart (2007.06.28, 14:17)
Ocena: 0

0%
Az wam zazdroszcze ...
*Konto usunięte* (2007.06.28, 14:18)
Ocena: 0
Czas wybrac się do kina smilies/szczerbaty.gif
qjin (2007.06.28, 14:18)

0%
Chciałbym się tam znaleźć. smilies/wink.gif

JMKS - ja już myślałem, że filmu. smilies/wink.gif

Pewnie obejrzę nowego Shreka, z czystej ciekawości, bo ponoć opinie na temat "trójeczki" są podzielone. "Jedynki" na bank nie przebije, ale "dwójkę" ma już szansę, bo ta nie była już tak dobra IMO. smilies/smile.gif
Vega (2007.06.28, 14:19)

0%
CYTAT(JMKS @ 28 czerwca 2007, 14:15) <{POST_SNAPBACK}>
Po tytule się trochę obawiałem że rednacz recenzję gierki robi smilies/krzywy.gif.


smilies/szczerbaty.gif Ja bym chciał zobaczyć recenzję Far Cry, w wykonaniu Piły. smilies/bigsmile.gif Nie powiem dlaczego. smilies/thelicker.gif
Bart (2007.06.28, 14:21)
Ocena: 0

0%
jedynka jest nie do przebicia smilies/exclamation.gif

CYTAT(Vega @ 28 czerwca 2007, 13:19) <{POST_SNAPBACK}>
smilies/szczerbaty.gif Ja bym chciał zobaczyć recenzję Far Cry, w wykonaniu Piły. smilies/bigsmile.gif Nie powiem dlaczego. smilies/thelicker.gif



a ja chyba wiem dlaczego smilies/smile.gif

Tego nie wiedzialem : Shrek ma 215 cm wzrostu duzy chlop smilies/smile.gif
bako (2007.06.28, 14:25)
Ocena: 0

0%
przyjemny art smilies/smile.gif
Nudziarz (2007.06.28, 14:35)
Ocena: 0

0%
Fajny art smilies/thumbup.gif .

Znalazłem błąd(chyba). Zamiast "płyty" miało być chyba "płyny". Ale się czepiam smilies/lol2.gif .
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane