artykuły

Co potrafi DeltaChrome?

4 marca 2003, 00:30 Paweł Pilarczyk
W połowie grudnia w internecie pojawiły się pierwsze informacje na temat nowego układu graficznego firmy S3 Graphics, DeltaChrome. Układ ten ma być w pełni zgodny z DirectX 9.0 i - według S3 - ma się cechować wydajnością zbliżoną do kart RADEON 9500/9700. W styczniu ujawniono kolejne dane DeltaChrome: układ ma być produkowany w technologii 0,13 mikrona, ma mieć 8 potoków renderujących z pojedynczą jednostką mapującą tekstury na potok i zostanie wyposażony w jednostki Vertex oraz "Advanced Pixel Shader" (co akurat nic konkretnie nie oznacza). Udało nam się zdobyć trochę nieco bardziej szczegółowych informacji na temat DeltaChrome. Trzeba przyznać, że robią wrażenie.


Zacznijmy od funkcji dwuwymiarowych DeltaChrome. Układ oferować będzie funkcję DuoView, która polegać będzie na umiejętności wyświetleniu całkowicie od siebie niezależnego obrazu na dwóch wyświetlaczach. Mogą to być dwa monitory lub monitor i telewizor. Na obu wyświetlaczach będzie można ustawić dowolną rozdzielczość i dowolną częstotliwość odświeżania. Wszystkie parametry ustawiać będziemy z panelu S3 Graphics Screen Goodies Toolkit.

DeltaChrome udostępni ponadto w Windows 2000 i XP system PicturePerfect, na który składa się wsparcie dla wszystkich funkcji GDI systemu, w tym sprzętowy gradient kolorów (np. w pasku okienka), zlewanie alfa czy wygładzanie krawędzi czcionek ekranowych. Do PicturePerfect zaliczyć także można wygładzanie krawędzi w aplikacjach 3D.

Kolejną funkcją DeltaChrome będzie wspomagane sprzętowo obracanie obrazu o 90, 180 lub 270o. Funkcja ta może być przydatna w przypadku, gdy podłączymy do komputera monitor LCD z obracamym ekranem (który przekręcimy z trybu landscape do trybu portrait) lub gdy zastosujemy mobilną wersję DeltaChrome w komputerze typu TabletPC.

DeltaChrome korzystać będzie ponadto ze zunifikowanej architektury sterowników (Unified Driver Architecture), znanej już z produktów NVIDII czy ATI. Jeden sterownik obsłuży wszystkie wersje DeltaChrome (tych będzie kilka).

DeltaChrome będzie mieć przetwornik RAMDAC pracujący z częstotliwością 400 MHz, o 10-bitowej precyzji dla każdego koloru podstawowego.

Układ zawierać będzie także sprzętową obsługę kursorów myszy, których rozmiary mogą dochodzić nawet do 64x64 pikseli. Użytkownicy Windows XP mogą dodatkowo uaktywnić przezroczystość kursorów.

DeltaChrome obsłuży maksymalnie do 256 MB pamięci, jednak na początku spodziewać się możemy raczej kart z 64 lub 128 MB RAMu.

Paleta funkcji 3D DeltaChrome także wygląda imponująco. Układ będzie miał ośmiopotokowy moduł teksturujący o jednej jednostce mapującej tekstury na potok. Moduł ten został nazwany przez S3 "V8 Pipeline". Obecne plany przewidują taktowanie chipu zegarem 300 MHz, co daje wypełnianie rzędu 2,4 gigapikseli na sekundę.

DeltaChrome jest ponadto zgodny ze specyfikacją Vertex Shader 2.0+. Zawierać będzie cztery pracujące równolegle jednostki cieniowania wierzchołków (Vertex Shaders) o 128-bitowej precyzji. Każda obsłuży do 65536 instrukcji, co przewyższa wymagania stawiane przez DirectX 9.0 (1024 instrukcje). Jednostki cieniowania wierzchołków w DeltaChrome zawierać będą także 16 rejestrów przejściowych (wymaganie DX9 to 12 rejestrów) oraz zezwolą na 16 pętli w programie Vertex Shader (wymaganie DX9 to 4 pętle).

Nowy procesor graficzny S3 zgodny będzie także ze specyfikacją Pixel Shader 2.0+. Ośmiopotokowa jednostka cieniowania pikseli o 96-bitowej precyzji także przekracza wymagania stawiane przez DX9. Obsłuży nawet do 128 instrukcji koloru (wymaganie DX9: 64 instrukcje) oraz zawierać będzie 160 slotów instrukcji (wymaganie DX9: 96 slotów). Zawierać będzie także funkcje nieobecne w specyfikacji Pixel Shader 2.0: programowalną gammę pikseli, programowaną jednostkę cieniowania głębi, programowaną jednostkę cieniowania wideo oraz specyficzne instrukcje pomocne przy odtwarzaniu wideo: dla odwrotnej dyskretnej transformaty kosinusowej (iDCT), filtrowania adaptywnego i deinterlacingu (Bob i Weave).

DeltaChrome zostanie także wyposażony w funkcje odciążania szyny pamięci, Advanced Deferred Rendering. Zasadniczo składa się ona na zestaw operacji mających odciążyć buforowanie Z na wzór stosowanego przez ATI HyperZ (a więc hierarchiczne buforowanie Z, szybkie czyszczenie bufora Z, wykrywanie powierzchni zakrytych zaczynając od obiektów odległych, a kończąc na leżących blisko "kamery"). Najważniejszą funkcją jest właśnie dwuprzejściowy rendering odroczony (Two-Pass Deferred Rendering), który polega na tym, iż w pierwszym przejściu analizowany jest stopień skomplikowania sceny, jednak żaden piksel nie jest jeszcze renderowany, a dopiero w drugim przejściu piksele są już renderowane do bufora ramki - tym razem jednak już znacznie optymalniej, dzięki informacjom zebranym w pierwszym przejściu.

DeltaChrome zawierać będzie ponadto enkoder HDTV, który umożliwi wyprowadzenie z karty graficznej sygnału 480p, 720p, 1080i lub 1080p do odbiorników HDTV, a także sygnału 480i dla standardowych telewizorów. Funkcja ta została przez S3 Graphics określona "Hi-Def Computing".

W jądrze DeltaChrome zostanie ponadto zintegrowany programowalna jednostka obróbki wideo, Chromotion Video Engine. Jej najważniejsze funkcje to sprzętowe wsparcie dla iDCT i kompensacji ruchu, co znacząco odciąża procesor komputera przy oglądaniu filmów DVD. Chromotion udostępni także funkcję ArtisticLicense, a więc zestaw efektów generowanych w czasie rzeczywistym (rozmycie obrazu, tłoczenie, wyostrzenie itp.).

Lista powyższych funkcji czyni z DeltaChrome układ o teoretycznych możliwościach porównywalnych z ATI R300 (RADEON 9500/9700) czy NVIDIA NV30 (GeForce FX). Niestety doszły nas już pewne informacje, iż DeltaChrome nie będzie grzeszyć wysoką wydajnością... Układ traktować raczej można jako propozycję niskobudżetową, która konkurować będzie prędzej z ATI RADEON 9500 lub NV31, niż RADEON 9700/GeForce FX. Chcielibyśmy jednak mylić się w naszych prognozach...

Źródło: niestety pragnie pozostać anonimowe :-)
NeGeDoCZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
NeGeDoC2003.03.04, 06:14
yyyyy ........ pierwszy ? he he smilies/smile.gif
*Konto usunięte*2003.03.04, 07:54
Jezeli te zapowiedzi sie sprawdza i chocby mial konkurowac z 9500 a nie 9700 a do tego przy atrakcyjnej cenie to kto wie....... Mysle ze, w przypadku grafiki od ilosci glowa nas nie powinna zabolec.
*Konto usunięte*2003.03.04, 11:17
Mam tylko jedna watpliwosc mianowicie cena - jako najnowsza karta DeltaChrome moze kosztowac zbyt duzo do swoich mozliwosci (mozliwosci konkurentow), ale pozyjemy zobaczymy.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1