artykuły

GeForce 8600 GTS, 8600 GT i 8500 GT, czyli drastyczna amputacja

422
17 kwietnia 2007, 15:00 Sebastian Stolarczyk

S.T.A.L.K.E.R.

S.T.A.L.K.E.R. to jeden z najnowszych przedstawicieli gatunku FPS. Gra wykorzystuje bardzo zaawansowany silnik graficzny, który obsługuje setki dynamicznych świateł, prawie milion polygonów na każdą ramkę, miękkie cienie i efekty post-processingu. Z powodu metody renderingu, którą wybrali twórcy, gra nie działa ze sprzętowym wygładzaniem krawędzi oferowanym przez dostępne na rynku układy 3D. Z tego powodu zmuszeni byliśmy zrezygnować z testów anty-aliasingu i poprzestać na włączonym filtrowaniu anizotropowym 16X. Wszystkie opcje w grze ustawiliśmy na maksymalne wartości (za wyjątkiem dystansu widzenia).

W trybie 1280x1024 wszystkie z nowych układów NVIDII wypadły bardzo dobrze. GeForce 8600 GT zrównał się tutaj z szybkim GeForce 7950 GT, który w wielu przypadkach okazywał się szybszy nawet od modelu 8600 GTS.

GeForce 8600 GTS - wydajność

Podobna sytuacja ma miejsce także po podwyższeniu rozdzielczości do 1600x1200. Tutaj jednak karty GeForce 8600 jeszcze bardzo powiększyły dystans dzielący je od jednego z najszybszych modeli opartych o starą architekturę G7x. Na wykresach nie udało nam się zawrzeć modelu Radeon X1950 Pro, lecz z dostarczonych nam przez NVIDIĘ testów wynika, że także GeForce 8600 GTS jest w takich ustawieniach o 30% szybszy. Oczywiście sprawdzimy to w najbliższej przyszłości.

GeForce 8600 GTS - wydajność

Co natomiast dzieje się w najwyższej rozdzielczości? Akceleratory z najnowszymi układami NVIDII zdają się dostać sporej zadyszki - wyraźnie daje się we znaki zarówno tylko 256 MB pamięci lokalnej, jak i wąska, 128-bitowa szyna pamięci. To w efekcie pozwala karcie GeForce 7950 GT wyskoczyć na prowadzenie. Wrażenie robi również różnica wydajności pomiędzy GeForce 8800 GTS 320 MB a GeForce 8600 GTS - wynosi aż 65% na korzyść tego pierwszego!

GeForce 8600 GTS - wydajność

18