Układ G80, który znamy już od pewnego czasu pod nazwami GeForce 8800 GTX i GTS, złożony jest z 681 milionów tranzystorów, co sprawia, że jego powierzchnia jest relatywnie ogromna, a tym samym koszt produkcji – bardzo wysoki. W jaki sposób, bez pogarszania własności funkcjonalnych, zredukować koszt produkcji do poziomu zapewniającego dostępność DirectX 10 dla mas?

TSMC, wytwarzające układy NVIDII, zaoferowało zmniejszenie wymiaru technologicznego do 80 nm, tak zwane „pół kroku” zmniejszenia, ale to zbyt mało – aby nowe GeForce mogły być rzeczywiście tanie, konieczne było zmniejszenie liczby elementów, co zresztą pozwoliłoby na obniżenie poboru mocy. (W istocie, GeForce 8600 GTS według NVIDII pobiera maksymalnie 71 W mocy, a jego wolniejsza odmiana, 8600 GT, zaledwie 43 W). Oczywistą drogą „modyfikacji” układu stała się po prostu „amputacja” części jednostek, dokonana w sposób nie naruszający ogólnej architektury układu.