Układ G80, który znamy już od pewnego czasu pod nazwami GeForce 8800 GTX i GTS, złożony jest z 681 milionów tranzystorów, co sprawia, że jego powierzchnia jest relatywnie ogromna, a tym samym koszt produkcji – bardzo wysoki. W jaki sposób, bez pogarszania własności funkcjonalnych, zredukować koszt produkcji do poziomu zapewniającego dostępność DirectX 10 dla mas?
TSMC, wytwarzające układy NVIDII, zaoferowało zmniejszenie wymiaru technologicznego do 80 nm, tak zwane „pół kroku” zmniejszenia, ale to zbyt mało – aby nowe GeForce mogły być rzeczywiście tanie, konieczne było zmniejszenie liczby elementów, co zresztą pozwoliłoby na obniżenie poboru mocy. (W istocie, GeForce 8600 GTS według NVIDII pobiera maksymalnie 71 W mocy, a jego wolniejsza odmiana, 8600 GT, zaledwie 43 W). Oczywistą drogą „modyfikacji” układu stała się po prostu „amputacja” części jednostek, dokonana w sposób nie naruszający ogólnej architektury układu.
Tutaj widzimy jasno i przejrzyście, w jaki sposób z potężnego G80 powstał układ G84. Wraz z usuniętymi układami ubyło aż 392 miliony tranzystorów! Zysk dla producenta jest ogromny, ale dwa zespoły shaderów, zawierające 32 jednostki SP, zamiast dotychczasowych ośmiu, ze 128 Streaming Processors, to bardzo skromny potencjał obliczeniowy. Jednak to jeszcze nie koniec amputacji – G84 ma być układem klasy średniej, GeForce 8600, a konieczny jest również układ bardziej low-endowy – dla tzw. niedzielnych graczy.
Niewiele zostało do obcinania, ale... człowiek jest silniejszy! Mamy więc także G86, czyli GeForce 8600 z jednym tylko blokiem cieniowania i zaledwie szesnastoma układami SP. Za to ubyło kolejne 79 milionów tranzystorów!
Wraz z blokami shaderów eliminowano również i inne układy, zwęziła się także trzykrotnie szyna pamięci (z 384- do zaledwie 128-bitowej) – ostateczne efekty eskalacji amputacji przedstawiamy poniżej:
GeForce 8600 GTS | GeForce 8600 GT | GeForce 8500 GT | |
---|---|---|---|
Proces technologiczny | 80 nm | 80 nm | 80 nm |
Liczba tranzystorów | 289 mln | 289 mln | 210 mln |
Taktowanie GPU | 675 MHz | 540 MHz | 450 MHz |
Taktowanie SPU | 1,45 GHz | 1,19 GHz | 0,90 GHz |
Liczba SPU | 32 | 32 | 16 |
Zegar pamięci (rzeczywisty/efektywny) | 1000/2000 MHz | 700/1400 MHz | 400/800 MHz |
Szerokość szyny pamięci | 128 bitów | 128 bitów | 128 bitów |
Przepustowość pamięci | 32 GB/s | 22,4 GB/s | 12,8 GB/s |
Rozmiar pamięci | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Liczba ROP-ów | 8 | 8 | 8 |
Liczba tekseli na cykl zegara | 16 | 16 | 8 |
HDCP | Tak | Opcjonalnie | Opcjonalnie |
NVIDIA planuje wprowadzenie na rynek także całkiem low-endowych modeli GeForce 8400 i 8300 – ciekawe, co jeszcze da się wyciąć? Oczywiście na pierwszy ogień pójdzie szyna pamięci, która skurczy się do 64 bitów, odróżniając w ten sposób model 8400 od 8500. A 8300 powstanie po unieruchomieniu połowy pozostałych w układzie 16 jednostek SP. Zostanie ich zaledwie osiem!
Na szczęście, oprócz wycinania, coś również dodano. W GeForce 8800 każdy procesor tekstur może w jednym cyklu adresować cztery tekstury i filtrować osiem, natomiast w 8600 i niższych możliwe jest równoczesne adresowanie i filtrowanie ośmiu. Jednak, pomimo tego usprawnienia, potencjał obliczeniowy układu G84, czyli GeForce 8600, jest w przybliżeniu czterokrotnie niższy od oferowanego przez 8800 GTX. G86, czyli GeForce 8500 jest potencjalnie aż ośmiokrotnie słabszy, a w dodatku znacznie wolniej taktowany. Czy poddane tak osłabiającym zabiegom układy będą w stanie sprostać wymogom współczesnych gier?
PureVideo - po nowemu
W układach serii GeForce 8600 zaimplementowany został nowy procesor PureVideo HD, wyposażony w dodatkowe specjalizowane układy, niestosowane w GPU poprzedniej generacji, a nawet w GeForce 8800.
Video Processor 2 (VP2) ma za zadanie odciążać procesor przy dekodowaniu MPEG-1, MPEG-2 i h.264 od takich funkcji, jak IDCT, Motion Compensation i Deblocking. Zrealizowany jest jako procesor SIMD, pracujący z zegarem rdzenia graficznego.
Bitstream Procesor (BSP) to z kolei dedykowany dekoder stosowanych w H.264 schematów kodowania CAVLC (Context Adaptive Variable Lenght Coding) i CABAC (Contex Adaptive Binary Arithmetic Coding) - algorytmy rozkodowania tych schematów są bardzo pracochłonne dla klasycznego procesora.
AES128 engine to z kolei element wspomagający coś, czego bynajmniej nie witamy z entuzjazmem, czyli HDCP. Stosowany w BluRay i HD DVD schemat zabezpieczeń AACS, podobnie jak Windows Media Foundation wymagają, by przesyłane przez UAB (User Accessible Bus, czyli nazywając rzeczy po imieniu cokolwiek, co mogłoby posłużyć do ich przechwytywania) dane wideo były przekazywane w postaci zaszyfrowanej. I właśnie AES128 engine jest dedykowanym koderem.
Jak widać, nowe wcielenie PureVideo HD przejmuje praktycznie cały proces dekodowania, uwalniając od niego procesor. Jakie są efekty w praktyce? Przy odtwarzaniu HD video 1080p na karcie GeForce 7600, obciążenie procesora wynosi około 60 procent – ten sam film odtwarzany na GeForce 8600 angażuje zaledwie około 20 procent czasu procesora.
ASUS EN8600GTS TOP
W naszej redakcji przetestowaliśmy aż pięć kart graficznych z układami GeForce 8600 GTS, 8600 GT oraz GeForce 8500 GT. Jako pierwsza do naszej redakcji dotarła karta firmy ASUS. Model o oznaczeniu EN8600GTS TOP oparto na układzie GeForce 8600 GTS, a przyrostek "TOP" sugeruje fabryczne podkręcenie akceleratora. I tak jest w istocie.
ASUS EN8600GTS TOP prezentuje się bardzo niepozornie. Kartę zbudowano z wykorzystaniem referencyjnej konstrukcji NVIDII, a także referencyjnego modułu chłodzenia. Jest jednoslotowy, a zintegrowany w nim wiatraczek jest stosunkowo cichy - słyszalny, ale nie natrętny.
Na nalepce umieszczonej na radiatorze znajdziemy napis: "S.T.A.L.K.E.R. edition". Sugeruje on, że karta została specjalnie zoptymalizowana pod tę właśnie grę. Nie oznacza to jednak, że karty innych producentów pracują w tym tytule gorzej ;-) S.T.A.L.K.E.R. jest jedną z gier, w których przeprowadziliśmy nasze pomiary wydajności.
Na karcie ASUS zainstalowano 256 MB bardzo szybkiej pamięci w postaci czterech kostek GDDR3 o czasie dostępu zaledwie 1 ns. Układy zainstalowano tylko na awersie karty.
Produkt ASUS-a wyposażono w dodatkowe, 6-pinowe złącze zasilania. Jak już za chwilę wykażemy, nie wszystkie akceleratory z układem GeForce 8600 GTS wymagają dodatkowego zasilania.
Na blaszce mocującej karty widzimy dwa złącza monitorowe DVI-I (Dual-Link) oraz wyjście telewizyjne. Szkoda, że zabrakło gniazda HDMI. Niestety żadna z przetestowanych przez nas kart nie została w takowe wyposażona.
Taktowanie ASUS EN8600GTS TOP jest wyższe niż zalecane przez NVIDIĘ dla kart referencyjnych i wynosi 745 MHz dla GPU i 1145 MHz dla pamięci (efektywnie 2290 MHz). Jednostki cieniujące taktowane są zegarem 1620 MHz. Przypomnijmy: referencyjny 8600 GTS pracuje z zegarami 675 MHz dla GPU i 1000 MHz dla pamięci (2000 MHz efektywnie), przy taktowaniu jednostek cieniujących na poziomie 1450 MHz. Wyższe zegary produktu ASUS powinny dać mu wyraźną przewagę w testach wydajności. Przekonamy się o tym już za chwilę.
Karta ASUS, podobnie jak wszystkie akceleratory z układami GeForce 8600 GTS, jest zgodna z HDCP. Swój produkt ASUS wycenił na 849 złotych.
MSI NX8600GTS-T2D256E-HD-OC
Akcelerator MSI NX8600GTS-T2D256E-HD-OC to również produkt zbudowany z wykorzystaniem układu GeForce 8600 GTS. Jego konstrukcja jest bardzo podobna do opisanej na poprzedniej stronie karty ASUS-a. Jedyną dostrzegalną różnicą jest... inna nalepka na radiatorze chłodzącym GPU i kości pamięci.
Karta MSI również jest podkręcona, chociaż nieco niżej niż wyrób marki ASUS: 720 MHz dla GPU i 1100 MHz dla pamięci (256 MB GDDR3 1 ns).
Produkt został wyceniony na 790 złotych.
Gigabyte GV-NX86S256H
Najbardziej oryginalą konstrukcję karty z układem GeForce 8600 GTS zaprezentowała firma Gigabyte. Model GV-NX86S256H jako jedyny w naszym zestawieniu zaopatrzono w pasywny, bezgłośny system chłodzenia Silent-Pipe 3. Składa się z dwóch aluminiowych, gęsto użebrowanych radiatorów (chociaż leżą bardzo blisko siebie, nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu) oraz systemu ciepłowodów. Bezpośrednio z GPU styka się miedziana blaszka, na której umieszczono masywny, ciężki radiator o grubych żeberkach. Od spodu radiatora poprowadzono miedziane ciepłowody, wspomagające rozprowadzanie ciepła. Dodatkowo dwa ciepłowody stykające się bezpośrednio z blaszką na GPU biegną do radiatora o cienkich żeberkach zamocownego na blaszce mocującej karty. Żeberka tego radiatora wystają na zewnątrz obudowy komputera, więc mają kontakt ze świeżym, chłodnym powietrzem.
Wymieniony moduł chłodzenia to nie jedyne zmiany, jakie poczynił Gigabyte w swoim produkcie. Karta GV-NX86S256H nie wymaga bowiem dodatkowego zasilania. Brak jest tutaj charakterystycznej, 6-pinowej wtyczki.
Taktowanie karty Gigabyte jest zgodne z zaleceniami NVIDII i wynosi 675 MHz dla GPU i 1000 MHz (2000 MHz efektywnie) dla pamięci (256 MB GDDR3).
Niestety karta, która dotarła do naszej redakcji, okazała się uszkodzona. Prawdopodobnie uszkodzeniu uległa w trakcie transportu. Ponieważ to na chwilę obecną jedyny egzemplarz tej karty w Polsce, nie udało nam się jej wymienić na sprawną sztukę przed publikacją tego artykułu. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy otrzymać drugą kartę, wówczas uzupełnimy naszą recenzję o wrażenia z jej testów.
Dodajmy jeszcze, że do karty Gigabyte dołączono pełną wersję popularnej ostatnio gry Supreme Commander.
Gigabyte GV-NX86S256H wyceniono na 719 zł.
Zotac GeForce 8600 GTS OC (ZT-86SE250-FPP)
Specjalnie na potrzeby naszych testów udało nam się ściągnąć z Dalekiego Wschodu prawdziwe rarytasy - karty graficzne firmy Zotac. To marka należąca do wielkiego, chińskiego producenta podzespołów - PCPartner, dotychczas skupiającego się głównie na rynku OEM. PCPartner, podobnie jak Foxconn, zamierza przeprowadzić teraz szturm na rynek konsumencki, czego namacalnym dowodem są opisywane przez nas dzisiaj karty Zotac.
Do naszego laboratorium dotarły trzy produkty Zotac. Najsilniejszy wyposażono w układ GeForce 8600 GTS. Karta jest fabrycznie podkręcona do takich samych wartości, jakie cechują akcelerator MSI - 720 MHz dla GPU i 1100 MHz dla pamięci (2200 MHz efektywnie). Na akceleratorze zainstalowano 256 MB pamięci GDDR3 o czasie dostępu 1 ns.
Konstrukcja karty jest bardzo podobna do tej, jaką widzieliśmy w produktach ASUS czy MSI. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Jeśli przyjrzycie się dokładnie, zauważycie, że w blaszce przykrywającej radiator chłodzący GPU i pamięci nie ma łukowatych otworów wentylacyjnych. Jak wykazały nasze testy, nie wpłynęło to negatywnie na wydajność systemu chłodzenia. Dodatkowo kartę wyposażono w ciemnego "śledzia", w którym osadzono żółte gniazda DVI. W module chłodzenia osadzono pomarańczowy wiatraczek. Laminat karty jest zaś koloru niebieskiego. Niewątpliwie Zotac GeForce 8600 GTS OC prezentuje się dość nietypowo i zwraca na siebie uwagę.
Zotac GeForce 8600 GTS OC wyceniono na 769 zł z podatkiem VAT.
Zotac GeForce 8600 GT OC (ZT-86TE250-FPP)
Zotac GeForce 8600 GT OC to jedyny akcelerator w naszym zestawieniu z układem GeForce 8600 GT. Od wersji GTS różni się jedynie niższym taktowaniem - 600 MHz dla GPU i 800 MHz (1600 MHz efektywnie) dla pamięci, której ma 256 MB GDDR3 (1,2 ns).
Zotac GeForce 8600 GT jest nieco krótszy od wersji GTS i nie ma gniazda dodatkowego zasilania. Ma także nieco mniejszy radiator chłodzący GPU i kostki RAM. Karta ma dwa gniazda DVI (Dual-Link, możliwość wyświetlania obrazu o rozdzielczości do 2560x1600) i wyjście telewizyjne. Produkt wspiera HDCP.
Zotac GeForce 8600 GT OC, jak tylko trafi do polskich sklepów, kosztować będzie 549 złotych.
Zotac GeForce 8500 GT OC (ZT-85TE250-FPP)
Zotac GeForce 8500 GT OC to najprostsza i jednocześnie najtańsza karta w naszym zestawieniu, oparta na układzie GeForce 8500 GT (pochwalimy się, że jako jedyni w Polsce prezentujemy opis i testy karty GeForce 8500 GT - zresztą podobnie jest z GeForce 8600 GT ;-)).
Karta prezentuje się dość zabawnie - z jednej strony agresywny, czarny "śledź" z żółtymi gniazdami monitorowymi (tym razem DVI plus analogowy D-Sub), z drugiej zaś... plastikowy blok chłodzący, w którym osadzono aluminiowe żeberka radiatora i żółty wiatraczek. Po samych gabarytach karty i systemu chłodzenia można wywnioskować, że mamy do czynienia z bardzo niedrogim produktem.
Na karcie Zotac GeForce 8500 GT OC zainstalowano 256 MB pamięci DDR2 (2,5 ns). Taktowanie akceleratora wynosi 700 MHz dla GPU i 400 MHz (efektywnie 800 MHz) dla pamięci. Zegar pracy układu graficznego został znacznie podniesiony w stosunku do zaleceń NVIDII, która sugeruje taktowanie układu 8500 GT na poziomie 450 MHz. Produkt Zotac będzie zatem sporo szybszy od konstrukcji referencyjnych.
Zotac GeForce 8500 GT OC to karta dla tych graczy, którzy na kartę graficzną mogą przeznaczyć najwyżej 400 złotych, a jednocześnie marzy im się akcelerator wspierający wszyskie najnowsze funkcje 3D. I rzeczywiście, produkt Zotac kosztować będzie 379 złotych, a przy tym oferuje zestaw opcji graficznych dostępnych tylko na kartach serii GeForce 8600 i 8800.
Gigabyte GV-NX86T256D
Na krótko po zakończeniu artykułu do naszej redakcji dotarła kolejna karta firmy Gigabyte, model oznaczony GV-NX86T256D. Produkt zbudowano w oparciu o układ GeForce 8600 GT, a jego największym atutem jest system pasywnego chłodzenia Silent-Pipe II. Chłodzenie znacząco różni się w swojej budowie od wersji Silent-Pipe III, w którą zaopatrzono akcelerator Gigabyte z układem GeForce 8600 GTS. Przede wszystkim radiator jest jednym kawałkiem metalu, z którym zintegrowano od spodu tylko jedną miedzianą rurkę cieplną (w kształcie litery "L", przebiegającą przez środek układu graficznego). Co jednak bardziej interesujące, chłodzenie jest jednoslotowe - nie zasłania sąsiadującego z kartą portu rozszerzeń płyty głównej. To bardzo dobra wiadomość dla potencjalnych użytkowników tego modelu - bezgłośne systemy chłodzenia przyzwyczaiły nas już bowiem do niemałych gabarytów. Dodatkowym zabiegiem (choć nie mającym wielkiego znaczenia w utrzymywaniu niskiej temperatury) poczynionym przez producenta jest wycięcie w blaszce mocującej trzech niewielkich otworów, przez które dostaje się chłodniejsze powietrze z zewnątrz.
Taktowanie karty to poza pasywnym chłodzeniem kolejna zaleta produktu. Ze względu na niski pobór mocy przez układ graficzny GeForce 8600 GT (a co za tym idzie - wydzielanie ciepła), Gigabyte zdecydował się podnieść zegary taktujące w stosunku do zaleceń NVIDII. Taktowanie wynosi 600 MHz dla GPU i 720 MHz (1440 MHz efektywnie) dla pamięci (256 MB GDDR3). Pamięci znajdują się po wierzchniej strony karty, pod radiatorem (nie styka się z nimi). Akcelerator nie wymaga dodatkowego zasilania, stąd brak tutaj typowej, 6-pinowej wtyczki PCI-E.
Wraz z kartą otrzymujemy grę Supreme Commander. Jak słusznie zauważył jeden z naszych forumowiczów, pudełko karty zostało zaprojektowane w taki sposób, że trudno jednoznacznie stwierdzić, czy nie kupujemy przypadkiem gry Supreme Commander, a jako darmowy dodatek nabywamy... kartę graficzną ;-)
Cena sugerowana dla karty Gigabyte GV-NX86T256D wynosi 499 złotych brutto.
Zaktualizowaliśmy artykuł także o wyniki wydajności i podkręcania karty. Zapraszamy do odwiedzin stron z testami 3DMark, grami Supreme Commander, Company of Heroes oraz S.T.A.L.K.E.R. , a także strony poświęconej podkręcaniu.
Zestaw testowy
Karty przetestowaliśmy w komputerze z procesorem Core 2 Extreme X6800, 2 GB pamięci RAM i płytą główną Intel D975XBX. Szczegółowa specyfikacja naszego zestawu znajduje się poniżej.
Komponenty zestawu testowego | ||
Typ komponentu | Model | Dostarczył |
Procesor | Intel Core 2 Extreme X6800 (2,93 GHz) | redakcyjny |
Wentylator | Scythe Infinity | www.zenfist.pl |
Płyta główna | Intel D975XBX | redakcyjna |
Pamięć | 2 GB DDR2 800 MDT (5-5-5-12) | redakcyjne |
Dysk twardy | Seagate Barracuda 7200.8 400 GB | www.seagate.com |
Napęd optyczny | NEC ND-4571A (DVD±RW DL) | redakcyjny |
Monitor | IBM P275 (21") | redakcyjny |
Zasilacz | Antec TruePower Trio 550 W | www.cooling.pl |
Na komputerze zainstalowaliśmy system Windows XP Professional SP2 i sterowniki do płyty głównej (Intel INF 8.1.1.1010). Karty GeForce 8600 GTS, 8600 GT i 8500 GT przetestowaliśmy ze sterownikami ForceWare 158.16. Pozostałe karty z układami NVIDII testowaliśmy wykorzystując sterowniki ForceWare 97.92 WHQL (GeForce 8800 GTS) lub 93.71 WHQL (GeForce 7950 GT, 7600 GT).
Testy wydajności zaczynamy tradycyjnie od testów syntetycznych. Do wstępnej oceny osiągów nowych kart wykorzystamy programy 3DMark05 i 06 firmy Futuremark. Nie przeciągając już dłużej - zaczynamy!
3DMark05
Pierwszy pomiar za pomocą 3DMarka05 i pierwsze pozytywne zaskoczenie. Wszystkie testowany karty (za wyjątkiem modelu z układem GeForce 8500 GT) wypadły bardzo dobrze, wyprzedzając bez problemu nawet szybką kartę GeForce 7950 GT. Najsłabszy w teście okazał się GeForce 7600 GT, który dał się pokonać nawet taniej karcie Zotac GeForce 8500 GT OC.
W trybie z włączonym wygładzaniem krawędzi niestety zaczyna być już mniej kolorowo. Akceleratory GeForce 8600 GTS mają wyraźne problemy z dotrzymaniem kroku szybkiej karcie GeForce 8800 GTS 320 MB. Co więcej, karta GeForce 7950 GT zaczynam im powoli deptać po piętach.
A w jeszcze wyższej rozdzielczości praktycznie wyrównuje poziom. Czy to zwiastun słabej wydajności nowych kart w wyższych od 1280x1024 rozdzielczościach? Niebawem się przekonamy. Najpierw sprawdźmy jeszcze, co wskaże nam nowsza odsłona 3DMarka.
3DMark06
W 3DMarku06, przy domyślnych ustawieniach, wszystkie karty z GeForce 8600 GTS ponownie wypadły całkiem dobrze. Ponownie wygrywając z modelem GeForce 7950 GT.
Gdy włączyliśmy antyaliasing, z testu automatycznie odpadły nam dwa modele - GeForce 7950 GT i 7600 GT. Nie są w stanie zakończyć testu wykorzystującego efekty HDR, kiedy wymaga się od nich także redukcji poszarpanych krawędzi - ot, taka bolączka starszej architektury. Jak wypadły natomiast bohaterki testu? Niestety już gorzej niż na poprzednim wykresie. Ponownie daje się we znaki niska przepustowość pamięci...
F.E.A.R.
W trybie 1280x1024 możemy zobserwować dość wysokie wyniki kart z nowymi układami NVIDII. Niestety, żadnemu modelowi karty GeForce 8600 GTS nie udało się dogonić akceleratora opartego o chip GeForce 7950 GT.
Włączenie antyaliasingu 4X i filtrowania anizotropowego 8X niewiele zmienia. Poza faktem, że GeForce 8800 GTS 320 MB mocno powiększył przewagę na kolejnym w hierarchii NVIDII modelem, 8600 GTS. Karta z układem GeForce 8500 GT radzi sobie bardzo słabo - zdecydowanie poniżej naszych oczekiwań. Z drugiej strony sytuację usprawiedliwia jej cena, która ma oscylować ok. 350 złotych.
Dwa kolejne tryby graficzne nasuwają identyczne jak powyżej wnioski:
Dla odmiany, w 2048x1536 mamy wyższe wyniki niż w 1600x1200 z "upiększaczami".
Prey
Prey zdaje się dość przeciętnie lubić nową architekturę układów ze średniej i niższej półki cenowej. Już w 1280x1024 wszystkie modele GeForce 8600 GTS uzyskują dużo słabsze wyniki od droższej karty 8800 GTS 320 MB. Ponownie najwolniejszy okazał się Zotac z układem GeForce 8500 GT. Standardowo taktowny model GeForce 8600 GT wypadł natomiast wyraźnie lepiej od karty GeForce 7600 GT.
Bardzo podobną sytuację widzimy po włączeniu wygładzania krawędzi. Tak samo, jak i na pozostałych dwóch wykresach wydajności.
Far Cry
Far Cry to obok Counter-Strike: Source stały punkt programu. Gra ma już prawie 3 lata, jednak nadal świetnie sprawdza się w roli benchmarka nowych kart graficznych. Ponadto pozwala ocenić, jak nowe karty mogą zachowywać się w nieco starszych już tytułach, w które nadal gra wiele osób.
Zaczynamy od 1280x1024 i... nie czujemy się zaskoczeni. GeForce 8600 GT uzyskał wynik na poziomie GeForce 7600 GT, a pozostałe modele ułożyły się według szybkości zegarów taktujących ich kluczowe komponenty. Szkoda, że GeForce 8600 GTS tak dotkliwie uległ karcie GeForce 7950 GT. W nowszych grach na szczęście nie jest już tak dramatycznie.
Podobny obraz maluje nam test wykonany z włączonymi antyaliasingiem 4X i filtrowaniem anizotropowym. Na samym końcu stawki znalazła się mocno podkręca karta Zotac GeForce 8500 GT - to już dla niej granica komfortowego grania. Niestety nie należy ona do demonów szybkości.
Niczego świeżego do naszego testu nie wnosi również podniesienie rozdzielczości. Karty GeForce 8600 GTS zmniejszyły swój dystans do GeForce 7950 GT. Co ciekawe, najszybsza z testowanych kart, model firmy ASUS, wypadła przeszło dwukrotnie słabiej od GeForce 8800 GTS 320 MB.
W najwyższym z dostępnych nam trybów graficznych również nic się nie zmienia.
Supreme Commander
Supreme Commander to gra, która dobrze nadaje się do porównania wydajności całego systemu, ale i samej karty graficznej. Po odtworzeniu wbudowanej sekwencji gra generuje specjalny plik, w którym zawarte jest całe mnóstwo informacji pomiarowych - w tym również minimalna, średnia i najwyższa liczba FPS.
W trybie 1280x1024 karty GeForce 8600 GTS i 8600 GT poradziły sobie bardzo dobrze, uzyskując rezultaty na poziomie GeForce 7950 GT. Najsłabiej poradziła sobie podkręcona karta Zotac z układem GeForce 8500 GT. Strach się bać, co by było, gdyby producent tak znacznie jej nie podkręcił...
Przechodzimy do 1600x1200 i obserwujemy dokładnie analogiczną sytuację. GeForce 8500 GT nadal niechlubnie się "pogrąża".
Po włączeniu wygładzania krawędzi GeForce 8600 GTS nadal idzie łeb w łeb z GeForce 7950 GT - kartą droższą o przynajmniej 100-150 złotych. Jak niedługo się przekonamy, ogromna przepaść dzieląca GeForce 8800 GTS 320 MB i model 8600 GTS będzie widoczna w każdej niemal grze. A będzie tym większa, im większą rozdzielczość włączymy.
Counter-Strike: Source
Counter-Strike: Source to jeden z naszych ulubionych tytułów. Test przeprowadza się za pomocą wbudowanego w grę benchmarka, tzw. Video Stress Test. Główny nacisk położony jest na wydajność samej karty graficznej, dlatego zastosowanie różnych procesorów znacząco nie zmienia wyników.
W 1280x1024 bez wielkich niespodzianek - większość z nowych modeli przekroczyła granicę 200 klatek na sekundę. Podkręconym kartom z układem GeForce 8600 GTS udało się nawet minimalnie wyprzedzić model GeForce 7950 GT, który wybraliśmy jako przedstawiciela starszej generacji akceleratorów. Karta Zotac z układem GeForce 8500 GT uzyskała natomiast podobny wynik do GeForce 7600 GT.
Włączenie wygładzania krawędzi 4X nie spowodowało specjalnych roszad w kolejności na wykresie.
Wyniki w rozdzielczości 1600x1200 są w wielu grach bardzo podobne do tych, które mierzymy w trybie 1280x1024 z 4-krotnym wygładzaniem krawędzi. W Counter-Strike: Source również są one dość podobne, dlatego rezygnujemy z tego ustawienia. Zamiast tego od razu przechodzimy do 1600x1200 i włączonymi "upiększaczami" obrazu.
Tutaj widzimy dość ciekawą sytuację. GeForce 8600 GT stara się dogonić GeForce 7950 GT. Ten ostatni dość mocno dał się także "pogonić" kartom GeForce 8600 GTS. Najszybsza z nich, ASUS EN8600GTS TOP, uzyskała o 1/3 lepszy wynik.
Osiągi kart w 2048x1536 bez anty-aliasingu są nieco lepsze niż w 1600x1200 z tym dodatkiem. Ponownie wrażenie robi ogromna różnica wydajności oddzielająca GeForce 8600 GTS od modelu 8800 GTS. A wydawałoby się, że to tylko jedno "oczko" cenowe wyżej.
Company of Heroes
Company of Heroes to kolejny wymagający tytuł, który świetnie nadaje się do pokazania różnic wydajności pomiędzy różnymi kartami graficznymi. Grę zaktualizowaliśmy do wersji 1.3, wybraliśmy najwyższe dostępne opcje szczegółowości grafiki, a następnie skorzystaliśmy z wbudowanego w grę trybu sprawdzenia wydajności. Prezentowane na wykresach liczby to średnie wartości FPS podawane przez grę.
Już pierwszy pomiar bardzo nas zaskoczył. Karta GeForce 8800 GTS 320 MB uzyskała prawie dwukrotnie lepszy rezultat od GeForce 8600 GTS - modelu kosztującego "tylko" (w relacji wydajności do ceny) 300 zł mniej. Pozostałe modele wypadły zgodnie z oczekiwaniami - w zależności od tego, który z nich ma wyższy zegar pracy. Wydajność nowych modeli niestety nas nie zachwyciła - nawet na GeForce 8600 GTS nie można w pełni komfortowo pograć w trybie 1280x1024 przy włączonych wszystkich efektach specjalnych (liczba ramek na sekundę często spadała w okolice 16-18).
W wyższej rozdzielczości mamy dokładną powtórkę opisanej sytuacji - jedynie słupki są krótsze.
2048x1536 to rozdzielczość w jakiej przyszli posiadacze kart GeForce 8600 raczej grać nie będą, ale warto zwrócić uwagę na coraz sukcesywniej powiększany dystans między kartami ze 128- i wyższymi magistralami pamięci.
S.T.A.L.K.E.R.
S.T.A.L.K.E.R. to jeden z najnowszych przedstawicieli gatunku FPS. Gra wykorzystuje bardzo zaawansowany silnik graficzny, który obsługuje setki dynamicznych świateł, prawie milion polygonów na każdą ramkę, miękkie cienie i efekty post-processingu. Z powodu metody renderingu, którą wybrali twórcy, gra nie działa ze sprzętowym wygładzaniem krawędzi oferowanym przez dostępne na rynku układy 3D. Z tego powodu zmuszeni byliśmy zrezygnować z testów anty-aliasingu i poprzestać na włączonym filtrowaniu anizotropowym 16X. Wszystkie opcje w grze ustawiliśmy na maksymalne wartości (za wyjątkiem dystansu widzenia).
W trybie 1280x1024 wszystkie z nowych układów NVIDII wypadły bardzo dobrze. GeForce 8600 GT zrównał się tutaj z szybkim GeForce 7950 GT, który w wielu przypadkach okazywał się szybszy nawet od modelu 8600 GTS.
Podobna sytuacja ma miejsce także po podwyższeniu rozdzielczości do 1600x1200. Tutaj jednak karty GeForce 8600 jeszcze bardzo powiększyły dystans dzielący je od jednego z najszybszych modeli opartych o starą architekturę G7x. Na wykresach nie udało nam się zawrzeć modelu Radeon X1950 Pro, lecz z dostarczonych nam przez NVIDIĘ testów wynika, że także GeForce 8600 GTS jest w takich ustawieniach o 30% szybszy. Oczywiście sprawdzimy to w najbliższej przyszłości.
Co natomiast dzieje się w najwyższej rozdzielczości? Akceleratory z najnowszymi układami NVIDII zdają się dostać sporej zadyszki - wyraźnie daje się we znaki zarówno tylko 256 MB pamięci lokalnej, jak i wąska, 128-bitowa szyna pamięci. To w efekcie pozwala karcie GeForce 7950 GT wyskoczyć na prowadzenie. Wrażenie robi również różnica wydajności pomiędzy GeForce 8800 GTS 320 MB a GeForce 8600 GTS - wynosi aż 65% na korzyść tego pierwszego!
Szybciej od GeForce 8600 GTS?
Z lektury naszych komentarzy wynika, że najbardziej ciekawiły Was wyniki podkręcania karty z układem GeForce 8600 GT. Standardowo modele z tym układem będą pracować z szybkością 540 MHz dla układu graficznego G84 i 1400 MHz (efektywnie) dla pamięci. Nasza karta - Zotac GeForce 8600 GT OC - jest już na starcie podkręcona do 600/1600 MHz. Co jeszcze uda nam się tutaj zrobić? Poniżej końcowy efekt naszych zmagań:
Zanim przedstawimy wydajność, słowo na temat temperatury karty. W trybie 2D (pulpit systemu operacyjnego) odnotowaliśmy temperaturę GPU na poziomie 47 st. Celsjusza. W czasie trwania testu 3DMark06 maksymalna temperatura to już 74 stopnie. Natomiast po podkręceniu do 680/1700 MHz wzrosła jeszcze o kilka stopni - do 79 "kresek". Przyjrzyjmy się teraz, ile faktycznie zyskujemy:
W 3DMarku06 po przetaktowaniu zyskujemy nieco ponad 9% więcej punktów, niż przy domyślnie taktowanej karcie. To całkiem dobry wynik, czy jednak tak samo będzie w grach?
F.E.A.R. w trybie 1280x960 z wygładzaniem krawędzi 4X wykazał, że podkręcona karta była w stanie wygenerować o 11% więcej ramek w czasie trwania testu - to już coś.
Najmniej optymistycznie ocenił wydajność S.T.A.L.K.E.R. - według programu po podkręceniu zyskujemy tylko 6 procent dodatkowej szybkości.
We wszystkich przeprowadzonych testach podkręcony do 680/1700 MHz GeForce 8600 GT o włos wyprzedził GeForce 8600 GTS. Jak to możliwe, jeśli ten drugi ma znacznie szybciej taktowane pamięci (2000 MHz efektywnie)? Odpowiedź wydaje się logiczna: układ graficzny nie jest w stanie wysycić dostępnej przepustowości pamięci, a 5 MHz wyżej taktowany GPU w podkręconym GeForce 8600 GT wystarczy, by uzyskać troszkę lepsze rezultaty. Oczywiście nie oznacza to, że GeForce 8600 GTS zawsze będzie wolniejszy - z pewnością w wielu sytuacjach będzie odwrotnie.
Pasywna też może!
Wydawać by się mogło, że pasywnie chłodzona karta graficzna nie nadaje się do podkręcania. Nic bardziej mylnego! Nasz egzemplarz karty Gigabyte GV-NX86T256D jest żywym dowodem na to, że bezgłośnie nie zawsze oznacza gorzej (w podkręcaniu). Akcelerator pracuje z domyślnym taktowaniem 600 MHz dla GPU i 720 MHz (1440 MHz efektywnie) dla pamięci. Nam udało się go przetaktować do 690 MHz w przypadku układu graficznego i 850 MHz (1700 MHz efektywnie) dla pamięci. Wynik jest o tyle ciekawy, iż jest to lepszy rezultat niż uzyskaliśmy w przypadku chłodzonej wentylatorem karty Zotac GeForce 8600 GT OC (model ten podkręcił się do 680/850 MHz).
Zanim przejdziemy do testów wydajności podkręconej karty, zerknijmy jak wygląda jej temperatura, która w przypadku bezgłośnie chłodzonego modelu jest niezmiernie ważna:
Jak widać, warunki termiczne pracy karty dość wydatnie się pogarszają - "komfortowe" 74 st. C w czasie typowego obciążenia obliczeniami i prawie 90 stopni po podkręceniu. Przyszłym właścicielom akceleratora radzimy zadbać o dobrą wentylację obudowy, jeszcze przed przystąpieniem do jakichkolwiek eksperymentów z przetaktowywaniem.
Podsumowanie
Nowa linia kart GeForce 8600 i GeForce 8500 ma na celu przynieść "pod strzechy" możliwości technologii DirectX 10, udostępnianej dotąd tylko przez bardzo drogie karty GeForce 8800 GTS i 8800 GTX. Ceny akceleratorów GeForce 8600 GTS kształtują się w okolicach 800 zł, za GeForce 8600 GT zapłacimy poniżej 600 zł, a za 8500 GT nawet mniej niż 400 złotych.
Z ekonomicznego punktu widzenia nowe karty wydają się stanowić bardzo atrakcyjne pozycje - oferują potężne możliwości, przebogatą paletę funkcji 3D, wspierają najnowsze technologie renderingu obrazu 3D (włącznie z pełnym, sprzętowym wsparciem dla DirectX 10) i sprzętowo dekodują filmy w wysokiej rozdzielczości dzięki technologii PureVideo HD. A to wszystko już za kilkaset, a nie za tysiąc kilkaset złotych.
W rzeczywistości nie jest jednak wcale tak różowo. Cięcia poczynione w nowych układach są bardzo silne w stosunku do linii układów GeForce 8800. Zwłaszcza drastyczne zwężenie szyny danych do pamięci do zaledwie 128 bitów, a także redukcja liczby jednostek SP, ze 128 do 32 w modelach 8600 GTS i 8600 GT, a nawet zaledwie 16 w wersji 8500 GT, znacząco wpłynęły na obniżenie wydajności nowych kart graficznych. I chociaż karty GeForce 8600 GTS są nawet o 300 złotych tańsze od najtańszego GeForce 8800 - modelu GTS z 320 MB pamięci - to jednak przepaść wydajnościowa, jaka dzieli te akceleratory, logicznie nakazuje dopłacenie i kupno karty GTS 320 MB. Ergo: w obecnym momencie stosunek ceny do wydajności kart GeForce 8600 GTS jest mniej korzystny, niż GeForce 8800 GTS 320 MB.
Na szczęście nową linię układów ratuje udany GeForce 8600 GT. Opisana przez nas karta Zotac GeForce 8600 GT OC kosztować ma - wedle zapewnień producenta - około 550 złotych, a przy tym naprawdę jest nieznacznie wolniejsza od wyraźnie droższych (200-300 złotych!) kart GeForce 8600 GTS. Jej wydajność plasuje ją na poziomie GeForce 7900 GS, dostępnego zresztą w porównywalnej cenie. Zważywszy jednak na fakt, że GeForce 8600 GT jest układem znacznie nowocześniejszym, warto wybrać właśnie kartę z tym chipem zamiast 7900 GS.
A co z GeForce 8500 GT? Na pewno znajdzie wielu nabywców, z racji niskiej ceny. A jednak wydajnością daleko jej do starszych braci. 8500 GT nie jest w stanie dogonić nawet poczciwego GeForce 7600 GT.
Do testów dostarczył: ASUS
Cena w dniu publikacji (z VAT): 849 złotych
Do testów dostarczył: MSI
Cena w dniu publikacji (z VAT): 790 złotych
Do testów dostarczył: ZOTAC
Cena w dniu publikacji (z VAT): 769 złotych
Do testów dostarczył: ZOTAC
Cena w dniu publikacji (z VAT): 549 złotych
Do testów dostarczył: ZOTAC
Cena w dniu publikacji (z VAT): 379 złotych
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena w dniu publikacji (z VAT): 719 złotych