artykuły

Test siedmiu past termoprzewodzących

136
23 stycznia 2007, 11:23 Piotr Gontarczyk

Jak testowaliśmy

Zestaw testowy
Typ komponentu Model Dostarczył
Procesor
AMD Athlon 64 3000+ @ 2,9 GHz (Venice E3)
Sirius.pl
Płyta główna
DFI LANParty UT nF4 SLI-D
Sirius.pl
Pamięć
1 GB Team Group Astak DDR400 2-2-2-5
Sirius.pl
Dysk twardy
2x Samsung SpinPoint SP2504C SATA
redakcyjny
Napęd optyczny
LiteOn SHM-165S6S (DVD±RW) SATA
redakcyjny
Monitor
LG Flatron 1730B + Hyundai F790D
redakcyjny
Zasilacz
Chieftec 410W ATX-410-212

Sirius.pl


Na zestawie testowym zainstalowaliśmy system operacyjny Microsoft Windows XP Professional oraz dodatek Service Pack 2 wraz z DirectX 9.0c. Dla chipsetu oraz innych urządzeń zintegrowanych na płycie głównej użyliśmy pakietu sterowników NVIDIA nForce 6.86. Do testów past wykorzystaliśmy cooler Scythe Infinity.

Na czas testów prędkość obrotową wentylatora ustawiliśmy na maksimum, a funkcje automatycznej regulacji pracy wentylatorów wyłączyliśmy. Testy przeprowadziliśmy w trzech etapach: w godzinę od chwili nałożenia pasty i zamontowania coolera, 24 godziny od tego momentu i, wreszcie, sześć dni później.

Po zmontowaniu zestawu, uruchamialiśmy go od razu i przystępowaliśmy do wstępnego wygrzewania past poprzez obciążenie procesora przy niskich obrotach wentylatora chłodzącego radiator. Proces wstępnego wygrzewania trwał w każdym przypadku godzinę. Na chwilę przed zakończeniem tego procesu notowaliśmy temperatury procesora i te właśnie stanowią wyniki etapu pierwszego.

Drugi etap testowania przeprowadzaliśmy dokładnie 23,5 godziny od chwili zamontowania coolera. Etap ten polegał na uruchomieniu programu Orthos w celu maksymalnego obciążenia procesora na pół godziny. Po upływie tego czasu zapisywaliśmy wyniki na tym etapie. Komputer testowy między etapami pierwszym i drugim nie był uruchamiany.

Trzeci etap następował dokładnie siedem dni po pierwszym, a przebiegał tak samo jak drugi. W tym przypadku jednak pomiędzy etapami drugim i trzecim komputer codziennie był uruchamiany na sześć godzin. Na ten czas skonfigurowaliśmy harmonogram zadań systemu Windows tak, aby co godzinę uruchamiał przygotowane przez nas demo nagrane w grze Unreal Tournament 2004. Demo trwa dokładnie godzinę (rozgrywka botmatch z 30 botami na arenie Frostbite).

8