Karta dotarła do nas w niepozornym pudełku, jakby "uszytym" na miarę. Firma Sapphire przyzwyczaiła już nas jednak do pakowania swoich produktów raczej w niewielkie kartoniki.
Po wyjęciu karty z pudełka od razu rzuca się w oczy sporych rozmiarów niebieska płytka drukowana, w oparciu o którą przygotowano akcelerator. Układ graficzny chłodzony jest przez duży, aluminiowy radiator (z miedzianą wkładką w miejscu styku jednego z drugim) ze zintegrowanym wentylatorem. Zainstalowany na karcie wentylator jest głośny przy starcie komputera, aby po kilku chwilach stać się już całkiem cichy. W czasie obciążenia słychać go jednak wyraźnie z odległości jednego metra, ale nie jest to na pewno przeszkadzający dźwięk - naszym zdaniem dla większości w zupełności akceptowalny. Radiator chłodzący GPU styka się także z kośćmi pamięci. Uwagę zwraca także obecność dwóch gniazd molex do podłączenia dodatkowego zasilania - oba są wymagane do poprawnej pracy karty. Podobne rozwiązanie widzieliśmy już w przypadku kart GeForce 6800 Ultra w wersji AGP.
Zastosowany na karcie układ graficzny to Radeon X1950 Pro. Układ zawiera 36 jednostek Pixel Shader, 8 jednostek Vertex Shader i 12 jednostek ROP. Procesor graficzny łączy z pamięciami szyną danych o szerokości 256 bitów. Akcelerator Sapphire pracuje "prawie" z typowymi dla innych modeli X1950 Pro zegarami - 580 MHz dla układu graficznego i 1404 MHz dla pamięci (według wskazań ATITool). Przypomnijmy, Radeony X1950 Pro mają na ogół taktowanie 575/1380 MHz. Zastosowane na karcie pamięci to kości o czasie dostępu 1,4 ns, co niestety nie napawa nas optymizmem, jeśli chodzi o możliwość ich znacznego przetaktowania. Z tyłu karty widoczny jest mostek Rialto, umożliwiający układowi 1950 Pro komunikację z magistralą starszego typu. Na blaszce mocującej producent umieścił dwa gniazda DVI i wyjście HDTV. Ciekawostką (choć jest to raczej coś obowiązkowego) jest pełna zgodność z HDCP. Czyli nic nie stoi na przeszkodzie, żeby nawet użytkownicy starszych płyt głównych mogli cieszyć się oglądaniem zabezpieczonych filmów High-Definition.
Wraz z kartą otrzymujemy dość standardowy zestaw dodatków:
- Kabel RCA
- Kabel S-Video
- Kabel HDTV
- Dwie przejściówki DVI->D-Sub
- Kabel zasilający z dwoma wtyczkami molex
- Przejściówka RCA->S-Video
- Instrukcja instalacji
- Płyta ze sterownikami i naklejka Sapphire na obudowę
Wrażenie zrobiła na nas stosunkowo przystępna cena karty - 905 złotych za wersję z dołączoną grą i 850 złotych za wersję bez niej. Skąd nasze zdziwienie? Niektórzy producenci - wiedząc, że sprzedają najszybszą kartę AGP - sztucznie podnoszą cenę do wysokiego poziomu. Przypomnijmy, że karta Gainward Bliss 7800GS AGP kosztowała w chwili naszej recenzji aż 1749 złotych! Tutaj koszt nabycia karty jest wyższy niż analogicznego modelu PCI Express, ale mieści się w granicach zdrowego rozsądku.
Kartę Sapphire poddaliśmy testom w komputerze, który zwykle wykorzystujemy do pomiarów wydajności akceleratorów AGP. Jego konfigurację zestawiamy w poniższej tabelce.
Zestaw testowy | ||
Typ komponentu | Model | Dostarczył |
Procesor | Pentium 4 Extreme Edition 3,2 GHz | www.intel.com |
Wentylator | Gigabyte 3D Cooler-ULTRA 2004 GT Edition | www.gigabyte.pl |
Płyta główna | < ABIT IC7-MAX3 | www.abit.com.tw |
Pamięć | 1 GB Kingmax DDR500 | www.kingmax.com |
Dysk twardy | Seagate Barracuda 7200.7 200 GB | www.seagate.com |
Napęd optyczny | LG GSA-4040B (DVD±RW) | redakcyjny |
Monitor | LG Flatron FT915 Plus (19") | redakcyjny |
Zasilacz | Huntkey LW-6400SG | www.huntkey.pl |
Na komputerze zainstalowaliśmy system Windows XP Professional z łatką Service Pack 2 i zestawem wszystkich najnowszych uaktualnień. Dla karty Sapphire zainstalowaliśmy sterowniki Catalyst 6.11.
Dla porównania na wykresach znajdą się też karty Leadtek WinFast A400 Ultra TDH z układem GeForce 6800 Ultra, Radeon X850 XT Platinum Edition AGP, GeForce 7800 GS - MSI NX7800GS-TD256 i karta Gainward Bliss 7800GS Silent 512MB AGP (w rzeczywistości GeForce 7800 GT).
Wydajność - syntetyki
Testy wydajności rozpoczynamy od benchmarków syntetycznych - trzech ostatnich wersji 3DMarka. Pomiary przeprowadziliśmy w trybach domyślnych (1024x768 w przypadku 3DMark03 i 3DMark05 oraz 1280x1024 w przypadku 3DMark06), a także w trybie 1280x1024 przy włączonym filtrowaniu anizotropowym 8X i wygładzaniu krawędzi 4X.
3DMark03
Pierwszy test wskazuje, że produkt Sapphire dysponuje bardzo wysoką wydajnością - wypada tylko troszkę słabiej od najszybszej karty AGP, jaką testowaliśmy w redakcji.
Po włączeniu "upiększaczy" obrazu dystans dzielący oba modele jeszcze bardziej się zmniejsza, jednak karta Gainwarda nadal jest o włos szybsza. I znacznie droższa.
3DMark05
W 3DMark05 zawsze lepiej radzą sobie karty z układami ATI Radeon. Tym razem bez niespodzianek - Sapphire Radeon X1950 Pro AGP uzyskał o 11% wyższy wynik od modelu Gainwarda.
W trybie z wygładzaniem krawędzi i filtrowaniem anizotropowym sytuacja wygląda bardzo podobnie.
3DMark06
Najnowszy z 3DMarków zdaje się potwierdzać wyższość karty Sapphire. Radeon X1950 Pro w wersji AGP uzyskał tutaj rezultat niemal o 15% lepszy od "srebrnego medalisty". Czy taka różnica utrzyma się jednak w grach? Za moment się przekonamy.
Wydajność - gry
Po testach syntetycznych nadszedł czas, by sprawdzić, jak produkt Sapphire radzi sobie w najpopularniejszych grach z 2005 i 2004 roku. Porównywane karty przetestowaliśmy w sześciu grach, w tym czterech wykorzystujących interfejs DirectX i dwóch współpracujących z kartą poprzez OpenGL. Czemu nie gry z 2006 roku? Niestety nasza platforma do testów kart graficznych AGP stała od ponad pół roku porzucona w kącie (no, niezupełnie, pracuje na niej teraz Ryszard Sobkowski ;-)), i od dawna nie przeprowadzaliśmy na niej żadnych pomiarów wydajności. Nie dysponujemy zatem żadnymi wynikami porównawczymi z nowych gier typu Oblivion czy Gothic 3. Nie mamy już w laboratorium starych kart AGP, jak GeForce 6800 Ultra czy Radeon X850 XT PE, więc nie mogliśmy tychże testów w nowych grach przeprowadzić. Stąd pomiary tylko w tych grach, z których dysponowaliśmy wynikami porównawczymi. Dadzą Wam jednak precyzyjny obraz wydajności karty Sapphire. A więc - zaczynamy!
Counter-Strike: Source
Początkowy pomiar w Counter-Strike: Source nie wyłania zwycięzcy. Możliwe, że wydajność kart ograniczają możliwości naszego procesora.
Włączamy wygładzanie krawędzi i... na prowadzenie wysuwa się karta Sapphire Radeon X1950 Pro AGP. Jej przewaga nad akceleratorem Gainwarda jest jednak nieznaczna, wynosi zaledwie 3%.
W jeszcze bardziej wymagających ustawieniach produkt Sapphire wykazuje już dość wyraźną przewagę nad resztą kart - jest o 13% szybszy od karty Gainward Bliss 7800GS AGP i o blisko 65% wydajniejszy niż karty GeForce 7800 GS czy GeForce 6800 Ultra.
Doom 3
Teraz dla odmiany tytuł, w którym szala zwycięstwa przechyla się na korzyść modeli z układami GeForce. W pierwszym pomiarze wyniki są dość dziwne. Popatrzcie sami.
Jednak po włączeniu dodatkowych efektów w postaci anty-aliasingu rezultaty na wykresie przedstawiają się już inaczej. Na prowadzeniu karta Gainward Bliss 7800GS, na drugim miejscu model Sapphire X1950 Pro. Reszta kart, może poza GeForce 6800 Ultra, już dość wyraźnie odstaje od liderów.
W 1600x1200 relacje pomiędzy kartami są niemalże identyczne; jedynie słupki niosą ze sobą niższe wartości. Warto zwrócić uwagę, że dystans między dwoma najszybszymi kartami trochę się zmniejszył.
F.E.A.R.
Tutaj chcielibyśmy zaznaczyć, że z powodu konieczności zestawienia wydajności ze starszymi kartami, testy przeprowadziliśmy na wersji demonstracyjnej gry, dlatego uzyskanych wyników nie można bezpośrednio przełożyć na osiągi, które zwykle prezentujemy w testach kart PCI Express.
Pierwszy pomiar wskazuje na porównywalną wydajność najszybszych akceleratorów, z pewną przewagą karty Gainwarda z układem GeForce 7800 GT.
Z wyższych ustawieniach to jednak karta Sapphire wysuwa się na pierwszą lokatę. Jej przewaga także nie jest jednak duża.
W 1600x1200 - podobnie jak w Counter-Strike: Source - Radeon X1950 Pro AGP wychodzi wyraźnie na prowadzenie.
Half-Life 2
Pierwsze dwa testy w Half-Life 2 w zasadzie nic nie mówią. Wydajność przodujących zawodników jest porównywalna.
Dużo ciekawiej wygląda wykres z trybu 1600x1200 z "upiększaczami". Tutaj na widocznym prowadzeniu karta Radeon X1950 Pro. Na drugim miejscu Gainward Bliss 7800GS AGP, minimalnie wyprzedzający Radeona X850 XT Platinum Edition.
Quake 4
Wykres z Quake 4 w 1280x1024 do złudzenia przypomina ten z gry Doom 3. Na czołowych pozycjach uplasowały się karty Gainward Bliss 7800GS AGP i... GeForce 6800 Ultra.
Tutaj ponownie widzimy prawie identyczną sytuację, jak z analogicznych ustawień w Doom 3. Wyraźnie prowadzi karta Gainwarda, ale Sapphire Radeon X1950 Pro AGP zdaje się nadrabiać straty wraz ze wzrostem rozdzielczości - w 1280x1024 AA 4X AF 8X przegrywa o 20%, ale w 1600x1200 już "tylko" o 12%.
Serious Sam II
Na koniec Serious Sam II. Wykresów chyba nie trzeba komentować - wyglądają dość standardowo: w 1280x960 mamy remis, a później Radeon X1950 Pro zaczyna zyskiwać coraz większą przewagę.
Podkręcanie
Dla osób, które od razu zamierzały zabrać się za podkręcanie karty mamy złe wieści. Z naszych eksperymentów wynika, że karta dysponuje bardzo ograniczoną podatnością na podkręcanie. Przejdźmy jednak do rzeczy: układ graficzny przetaktowaliśmy z 580 MHz do 615 MHz. Przy 620 MHz dowolna aplikacja 3D po prostu się zawieszała. Słabe rezultaty odnotowaliśmy również w przypadku pamięci - z 1404 MHz udało nam się uzyskać zaledwie 1420 MHz. Gdy próbowaliśmy ustawić dowolny zegar przekraczający tą wartość, ekran monitora zupełnie się wygaszał lub komputer wręcz restartował. Próbowaliśmy jeszcze z innym programem do podkręcania (początkowo ATITool, później RivaTuner), lecz bez powodzenia. Wzrost wydajności jest tym samym bardzo niewielki - z 7375 punktów w 3DMarku05 wynik podskoczył tylko do 7416.
Podsumowanie
Mimo słabych rezultatów podkręcania, karta Sapphire jest bardzo szybka. Po serii przeprowadzonych testów możemy śmiało powiedzieć, że jest to najszybsza karta AGP, jaką w tej chwili można kupić. Jeśli macie starszy komputer, którego z jakiegoś powodu nie chcecie jeszcze modernizować, a chcielibyście pograć w najnowsze gry, propozycja Sapphire powinna Was zainteresować. Dodatkowym atutem karty jest stosunkowo atrakcyjna cena, które nie jest sztucznie wywindowana przez producenta. Przyszli właściciele tego modelu nie powinni narzekać też na głośność systemu chłodzenia - zintegrowany z radiatorem wentylator jest co prawda bez trudności słyszalny, ale mieści się jeszcze w akceptowalnych granicach. Przy okazji warto wspomnieć o tym, że chłodzenie jest jednoslotowe - nie stracicie zatem sąsiadującego gniazda płyty głównej.
Zalety
- Wysoka wydajność
- Umiarkowanie cichy system chłodzenia
- Atrakcyjna cena
- Zgodność z HDCP
Wady
- Nie stwierdzono
Cena: 905 złotych z podatkiem VAT (z grą) i 850 złotych (bez gry).
Do testów dostarczył: