artykuły

GeForce 8800 GTX i 8800 GTS - nadchodzi era kart graficznych DirectX 10

365 10 listopada 2006, 01:53 S. Stolarczyk, R. Sobkowski

CSAA - nowa metoda wygładzania krawędzi

Co jednak najważniejsze z punktu widzenia końcowego użytkownika, w G80 poprawiono algorytmy odpowiedzialne za wygładzanie krawędzi. Wreszcie można korzystać z dobrodziejstw anty-aliasingu przy włączonych efektach HDR. Koniec z poszarpanymi krawędziami w The Elder Scrolls IV: Oblivion! GeForce 8800 GTX obsługuje ponadto wygładzanie krawędzi w trybie 16x, co według NVIDII gwarantuje najwyższą jakość obrazu, jaką tylko można uzyskać. GeForce 8800 wprowadza również nowy rodzaj wygładzania krawędzi - CSAA, czyli Coverage Sampled Antialiasing. W swoich materiałach NVIDIA podkreśla, że CSSA oferuje wydajność wygładzania 4x przy jakości wygładzania 16x.

Coverage Sampling Antialiasing został zaprojektowany, by zwiększyć stopień dokładności, z jaką układ graficzny ustala obszar piksela pokrytego dowolnym polygonem. Powszechnie stosowane algorytmy wygładzania krawędzi obliczają kolory kilku subpikseli, które znajdują się w obszarze piksela, by zdefiniować końcowy kolor. Supersampling przetwarza wszystkie subpiksele. Daje bardzo dobre rezultaty, ale kiepską wydajność. Multisampling bada natomiast tylko jedną próbkę na fragment. Kolory subpikseli i środków pikseli są w tej metodzie identyczne, ale każdy subpiksel otrzymuje własną wartość natężenia, czy też głębokości koloru. Następnie kolory są mieszane, i otrzymujemy na ekranie wygładzone krawędzie.

CSAA to innymi słowy rozszerzenie MSAA rozdzielające informacje na temat koloru i głębokości od punktów próbkowania w obrębie pojedynczego piksela. CSAA umożliwia przetworzenie większej liczby punktów próbkowania niż zapisano w buforze koloru i głębi (Z) dla danego punktu. Przykładowo, w trybie 16x CSAA dla każdego punktu przechowywane są cztery wartości koloru, ale przetwarzanych jest 16 punktów próbkowania. Umożliwia to znacznie precyzyjniejszą ocenę pokrycia trójkątów przez tekstury.

3