artykuły

GeForce 8800 GTX i 8800 GTS - nadchodzi era kart graficznych DirectX 10

365 10 listopada 2006, 01:53 S. Stolarczyk, R. Sobkowski

Age of Empires III

Age of Empires III to jeden z tytułów, który od zawsze był piętą achillesową układów G7x. We wszystkich trybach z wygładzaniem krawędzi GeForce 7900 GTX i 7950 GX2 dostawały srogie baty od Radeona X1950 XTX (tam samo jest zresztą i tutaj). Tym bardziej z radością odnotowaliśmy rezultat GeForce 8800 GTX. Jak pokazuje powyższy wykres, karta jest prawie 2,5 raza szybsza od GeForce 7900 GTX! Bez trudu rozprawia się również z Radeonem X1950 XTX i GeForce 7950 GX2. Na drugim miejscu, podobnie jak w "Poważnym Samie", plasuje się GeForce 8800 GTS.

W 1600x1200 w zasadzie bez zmian - jedynie GeForce 8800 GTS zremisował z Radeonem X1950 XTX.

W 1920x1200 kolejność kart również jest identyczna, jednak model 8800 GTS powoli zaczyna przegrywać z kartą X1950 XTX.

Taki sam obraz daje test przeprowadzony w ekstremalnej rozdzielczości 2560x1600.

F.E.A.R.

Pierwszy pomiar w F.E.A.R. i już wiadomo, że GeForce 8800 GTX nie ma sobie rónych - z łatwością wygrywa z wszystkimi akceleratorami. F.E.A.R. wykazuje jednak, że wolniejsza odmiana sztandarowego modelu, GeForce 8800 GTS, dysponuje minimalnie niższą wydajnością od Radeona X1950 XTX.

W 1600x1200 mamy zbliżone proporcje między kartami.

W trybie 1920x1200 GeForce 7950 GX2 depcze po piętach karcie 8800 GTX.

W 2560x1600 GeForce 8800 GTX okazał się o 33% szybszy od Radeona X1950 XTX. Ten ostatni uplasował się jednak na drugim miejscu, wyprzedzając o 41% GeForce 8800 GTS!

Prey

W pierwszych trzech ustawieniach mamy dokładnie taką samą kolejność kart - na pierwszym miejscu GeForce 8800 GTX, następnie 7950 GX2, GeForce 8800 GTS, a na końcu Radeon X1950 XTX i GeForce 7900 GTX. We wszystkich trzech rozdzielczościach proporcje wydajności pomiędzy kartami są bardzo podobne.

W 2560x1600 Radeon X1950 XTX ponownie wygrywa z GeForce 8800 GTS i zbliża się do modelu 7950 GX2. Niedoścignionym królem pozostaje GeForce 8800 GTX. Grę Prey w 2560x1600 po prostu trzeba zobaczyć - można poczuć się prawie tak, jakby przeżywane na ekranie przygody miały miejsce w rzeczywistości.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Testy w Oblivionie również przeprowadziliśmy z wygładzaniem krawędzi. Tym samym zupełnie świadomie wyeliminowaliśmy z testu te karty, które nie pozwalają na uruchomienie wygładzania krawędzi, jeśli włączony będzie rendering HDR. Benchmark polega na biegu przed siebie na otwartym terenie na zewnątrz pierwszego napotkanego miasta w grze.

Już pierwszy pomiar wydajności wprawił nas w niemałe osłupienie. GeForce 8800 GTX jest dwukrotnie szybszy od Radeona X1950 XTX, dotychczasowego lidera wydajności w Oblivionie! O ile do płynnej gry z wygładzaniem krawędzi w przeszłości zalecaliśmy konfigurację SLI lub CrossFire (i to topowych modeli!), teraz wystarczy pojedyncza karta GeForce 8800 GTX lub GTS.

W wyższej rozdzielczości nie dzieje się nic nadzwyczajnego - obydwa modele GeForce 8800 pozwalają na przyjemną grę. Na Radeonie da się pograć jedynie w zamkniętych lokacjach.

1920x1200 z wygładzaniem 4x i filtrowaniem anizotropowym 16x, a GeForce 8800 GTX nadal pozwala na płynną i pozbawioną stresu zabawę! Model 8800 GTS już wyraźnie słabnie, choć nadal jest o 37% szybszy od Radeona X1950 XTX.

The Elder Scrolls IV: Oblivion w 2560x1600 to po prostu bajka - jeszcze nigdy nie widzieliśmy tak pięknej grafiki w grze. Stworzony przez firmę Bethesda świat prezentuje się świetnie. Tylko jedna karta umożliwia grę w tym trybie: GeForce 8800 GTX. Co prawda framerate balansuje już na granicy płynności, ale nadal można całkiem przyjemnie grać - to robi wrażenie!

11