Galaxy GeForce 7600 GS DDR3
Akcelerator Galaxy zbudowano w oparciu o układ GeForce 7600 GS. W przeciwieństwie do typowych kart z tym procesorem, produkt jest fabrycznie podkręcony przed producenta. Zegar pracy GPU wynosi w tym przypadku 500 MHz, a pamięć pracuje przy częstotliwości efektywnej 1000 MHz. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że na karcie zainstalowano moduły pamięci typu GDDR3. Jako że zalecane przez NVIDIĘ taktowanie pamięci wynosi 800 MHz, większość producentów montuje na swoich kartach tańsze kości DDR2.
System chłodzenia akceleratora został wykonany z czystej miedzi. Oprócz samego układu graficznego, chłodzone są również kości pamięci. Nie trzymając Was w niepewności - chłodzenie spisuje się wyśmienicie, zapewniając karcie chłodną pracę nawet po wysokim przetaktowaniu. Wentylator jest bardzo cichy. Zintegrowano z nim trzy diody, które świecą na niebiesko. Na karcie znalazło się 256 MB pamięci GDDR3 o czasie dostępu 2,0 ns (dane producenta).
Produkt oferuje technologie DualBIOS i BuzzerAlarm, które ułatwiają proces podkręcania zarówno doświadczonym użytkownikom, jak również tym, którzy nie są specjalistami w tej dziedzinie. Wyboru jednego z dwóch BIOS-ów można dokonać za pomocą dołączonego do karty śledzia z przełącznikiem. BuzzerAlarm to natomiast brzęczyk, który ostrzega użytkownika, że temperatura układu graficznego wzrosła do 70-75 stopni Celsjusza. Brzęczyk można wyłączyć, zdejmując zworkę, która bezpośrednio z nim sąsiaduje.
Na blaszce mocującej znalazły się dwa złącza DVI i gniazdo TV-out (typu S-video, mini DIN 4-pin).
Na zestaw, prócz samej karty, składa się też kilka dodatków:
- Przejściówka DVI->D-Sub
- Kabel S-Video
- Przelotka S-Video->HDTV
- Blaszka mocująca z możliwością wyboru BIOS-u (za pomocą przełącznika)
- Podręcznik szybkiej instalacji
- Płyta ze sterownikami
Sama karta Galaxy GeForce 7600 GS DDR3 oferuje dokładnie te same funkcje, co pozostałe karty z rodziny GeForce 7, w tym: pełne wsparcie dla modelu cieniowania 3.0 (sprzętowe jednostki Pixel Shader 3.0 i Vertex Shader 3.0), a także technologia UltraShadow II. Przejdźmy teraz do tego, na co wszyscy czekają - do testów!
Zestaw testowy
Kartę Galaxy GeForce 7600 GS przetestowaliśmy w komputerze o następującej konfiguracji:
Zestaw testowy | ||
Typ komponentu | Model | Dostarczył |
Procesor | AMD Athlon 64 FX-57 (2,8 GHz) | www.amd.com |
Płyta główna | ASUS A8N32-SLI Deluxe | pl.asus.com |
Wentylator | Thermalright XP-120 + Akasa Amber 120 | www.cooling.pl |
Pamięć | 1 GB DDR400 (OCZ Platinum EL PC3200) | redakcyjna |
Dysk twardy | Seagate Barracuda 7200.8 400 GB | www.seagate.com |
Napęd optyczny | LG GSA-4040B (DVD±RW) | redakcyjny |
Monitor | LG Flatron 915FT Plus (19") | redakcyjny |
Zasilacz | Topower TOP-558P6 | www.zenfist.pl |
Nasz zestaw testowy pracował pod kontrolą systemu Windows XP Professional z poprawką SP2. Kartę przetestowaliśmy przy użyciu sterowników ForceWare 84.21. Wykorzystaliśmy również najnowsze sterowniki do płyty głównej z chipsetem nForce4 SLI X16 (oznaczone numerem 6.85).
Nie zmienialiśmy domyślnych ustawień w sterownikach. Po ich instalacji wyłączyliśmy jedynie synchronizację pionową (Vsync).
Wydajność
Testy wydajności rozpoczynamy od benchmarków syntetycznych - trzech ostatnich wersji 3DMarka. Pomiary przeprowadziliśmy w trybach domyślnych (1024x768 w przypadku 3DMark03 i 3DMark05 oraz 1280x1024 w przypadku 3DMark06). Przy porównywaniu wyników karty Galaxy będziemy odnosić się do rezultatów Radeona X800 GTO, jako że oba produkty można dostać za podobne pieniędze. Warto jednak pamiętać, że układ ATI jest zgodny tylko z modelem cieniowania 2.0.
W czasie przeprowadzania testów nie dysponowaliśmy kartą GeForce 7600 GS, która posiadałaby zegary pracy zgodne z zaleceniami NVIDII (400/800 MHz). Na potrzeby artykułu postanowiliśmy zatem zasymulować taką kartę, obniżając zegary akceleratora Galaxy - wydajność kart GeForce 7600 GS będzie najprawdopodobniej identyczna, choć mogą występować minimalne różnice.
3DMark03
W pierwszym teście karta Galaxy wypadła na poziomie Radeona X800 GTO i zarazem dużo słabiej od modelu GeForce 7600 GT (o około 33%). Widać wysokie taktowanie pamięci tego ostatniego bardzo mu pomaga. GeForce 7600 GS zamyka stawkę, dając się pokonać nawet leciwej karcie GeForce 6600 GT.
3DMark05
W 3DMarku05, który intensywnie korzysta z jednostek przetwarzania pikseli oraz transformacji wierzchołków, Galaxy GeForce 7600 GS DDR3 dał się pokonać karcie Radeon X800 GTO, wypadając o 7% słabiej. GeForce 7600 GS ponownie minimalnie przegrywa z modelem 6600 GT.
3DMark06
W 3DMarku06 karta Galaxy znacznie wyprzedziła Radeona X800 GTO - nic dziwnego, gdyż z powodu braku jednostek Pixel i Vertex Shader 3.0 niektóre testy wcale się na nim nie uruchomiły.
Po testach syntetycznych nadszedł czas, by sprawdzić, jak produkt Galaxy radzi sobie w najpopularniejszych grach z 2005 i 2004 roku. Na początek Far Cry - zaczynamy!
Far Cry
W trybie 1280x1024 bez "upiększaczy" obrazu GeForce 7600 GS ponownie uzyskał gorszy rezultat od karty GeForce 6600 GT. Produkt Galaxy radzi sobie natomiast całkiem sprawnie, minimalnie wyprzedzając Radeona X800 GTO.
W trybie znacznie bardziej wymagającym sytuacja ulega nieznacznej zmianie. Tym razem zauważalnie lepiej poradził sobie Radeon X800 GTO. GeForce 7600 GS po raz kolejny zamyka stawkę...
Counter-Strike: Source
Wreszcie GeForce 6600 GT ustąpił miejsca karcie GeForce 7600 GS. Różnica pomiędzy nimi jest jednak niewielka. W pojedynku Radeon X800 GTO kontra Galaxy GeForce 7600 GS DDR3 znowu mamy remis; w 1280x1024 wygrał GeForce, zaś po włączeniu wygładzania krawędzi i filtrowania anizotropowego na prowadzenie wysunął się Radeon.
The Chronicles of Riddick
"Kroniki Riddicka" to tytuł napisany z myślą o interfejsie OpenGL, gdzie - jak dowiodło wiele naszych testów - lepiej czują się karty z układami NVIDII. Nie inaczej było tym razem.
W obu trybach graficznych karta Galaxy pokonała swojego przeciwnika. GeForce 7600 GS również wypadł całkiem dobrze, przynajmniej przez pryzmat rozpatrywanej grupy akceleratorów, bo na płynną rozgrywkę w 1280x1024 raczej nie ma co liczyć.
Quake 4
Quake 4 wykorzystuje zmodyfikowany silnik zastosowany w Doom 3, więc tutaj bez zaskoczenia: karta Galaxy nie miała problemów z odniesieniem zwycięstwa nad Radeonem X800 GTO. GeForce 7600 GT także pokazał się z dobrej strony, depcząc po piętach droższym akceleratorom.
F.E.A.R.
F.E.A.R. to gra intensywnie wykorzystująca jednostki Pixel Shader. W pierwszym teście Galaxy GeForce 7600 GS DDR3 okazał się być o 16% szybszy od Radeon X800 GTO. Nieźle poradził sobie także zwykły GeForce 7600 GS - wynik trochę gorszy od X800 GTO i X1600 XT.
Włączenie wygładzania krawędzi i filtrowania anizotropowego spowodowało, że karty z układami ATI wysunęły się na prowadzenie w każdej kategorii cenowej. W takich warunkach Radeon X800 GTO uzyskał o prawie 20% lepszy wynik od akceleratora Galaxy. Żaden z nich nie pozwolił jednak cieszyć się płynną rozgrywką w tak wymagającym trybie.
Half-Life 2
Half-Life 2 wykorzystuje ten sam silnik, co Counter-Strike: Source, mimo to kolejność kart w naszych testach przeważnie jest odmienna.
W 1280x1024 karta Galaxy wypadła o 10% lepiej od Radeona X800 GTO.
Po włączeniu "upiększaczy" obrazu powtarza się scenariusz znany już z Far Cry i Counter-Strike: Source - Radeon X800 GTO rozkłada na łopatki kartę Galaxy, uzyskując wyraźnie lepszy rezultat.
Serious Sam II
Wreszcie ostatni tytuł - Serious Sam II.
Tutaj bez zbędnych roszad: w obu trybach Radeon X800 GTO o włos wygrywa pojedynek z kartą Galaxy.
Podkręcanie
Galaxy GeForce 7600 GS DDR3 to produkt bardzo podatny na podkręcanie. Kartę udało nam się przetaktować z domyślnych 500/1000 MHz do 675/1430 MHz! Biorąc pod uwagę fakt, że karta jest już fabrycznie podkręcona, wynik ten jest naprawdę bardzo dobry. Produkt Galaxy po podkręceniu przegoni zatem większość typowych kart z układem GeForce 7600 GT, które pracują z częstotliwością 560/1400 MHz, oferując jednak podobny potencjał w podkręcaniu (co wykazały nasze testy).
Zmierzona przez nas wydajność podkręconej karty robi ogromne wrażenie. W 3DMark05 akcelerator jest szybszy aż o 88% od GeForce 7600 GS i o 50% lepszy niż w swoim domyślnym trybie pracy! Jednocześnie udało mu się wyprzedzić GeForce 7600 GT o przeszło 7%.
W 3DMark06 sytuacja jest dosyć podobna. Podkręcona karta wypadła niemalże o 40% lepiej niż przy standardowych zegarach GPU i pamięci. Ponownie udało się wyraźnie pogonić GeForce 7600 GT. Co ciekawe, według 3DMark06 akcelerator jest tylko niewiele słabszy od dużo droższych kart wyposażonych w procesory GeForce 7800 GT i Radeon X1800 XL.
Podsumowanie
Jak dowiodły nasze testy, GeForce 7600 GS nie jest takim hitem, jakiego wszyscy oczekiwaliśmy. Wydajność karty jest dużo niższa od tej udostępnianej przez GeForce 7600 GT. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, jeśli spojrzeć na ogromną różnicę w częstotliwości zegarów, jaka dzieli oba modele. Na szczęście karty wyposażone w układ GeForce 7600 GS są także dużo tańsze - najtańsze z nich można kupić już za trochę ponad 500 zł. Naszym zdaniem oba te układy cechują się podobnym stosunkiem możliwości do ceny, więc tutaj powinna zadecydować raczej zasobność Waszego portfela lub konkretne przeznaczenie akceleratora. Jeśli jednak jesteście entuzjastami i zamierzacie kartę podkręcić, to możecie wybrać jeden ze specjalnie przygotowanych do tego celu modeli, który za mniejsze pieniędze po przetaktowaniu będzie tak samo szybki, jak GeForce 7600 GT. Jedną z takich kart jest właśnie produkt Galaxy.
Karta Galaxy GeForce 7600 GS DDR3 to udany produkt. Jej wydajność jest dużo wyższa od typowych kart GeForce 7600 GS - w większości wypadków o ponad 25%, przy czym cena karty zdecydowanie zachęca do jej zakupu. Akcelerator wyposażono ponadto w bardzo ciche chłodzenie, co dla wielu użytkowników jest często równie istotne, co sama wydajność. Produkt nie zawodzi także w podkręcaniu - uzyskany rezultat znacznie przekracza taktowanie nawet GeForce 7600 GT, dzięki czemu wydajność karty może być o 40% lepsza niż przy standardowych parametrach.
Szkoda jedynie, że producent nie dołączył do zestawu ciekawej gry (lub kilku). Z drugiej strony, na pewno pozytywnie odbija się to na cenie karty. Ostatnią kwestią jest sama wydajność w domyślnym trybie - karta w wyższych trybach na ogół zostaje pokonana przez Radeona X800 GTO. Ten jednak nie udostępnia sprzętowych jednostek Pixel i Vertex Shader 3.0 i nie pozwala na tak znaczne podkręcenie, dzięki czemu nie wygląda tak atrakcyjnie.
Galaxy GeForce 7600 GS DDR3
Zalety
- Dobra wydajność
- Fabryczne przetaktowanie
- Znakomity potencjał w podkręcaniu
- Cichy system chłodzenia
- DualBIOS i BuzzerAlarm
Wady
- Ubogie wyposażenie
Cena sugerowana: 610 złotych z podatkiem VAT.
Do testów dostarczył: