artykuły

Karty dźwiękowe i zintegrowane układy audio bez tajemnic

397
17 stycznia 2008, 00:30 Piotr Gontarczyk

Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi - sprzęt

Konkurencja firmy Creative, choć stoi w dalekim cieniu, nie śpi. O ile rynek kart dźwiękowych dla graczy już kilka lat temu opanowany został przez karty Creative Sound Blaster, o tyle miłośnicy muzyki, filmów i twórcy mają alternatywy. Powstała w 2000 roku firma Audiotrak jest producentem konsumenckich produktów audio, będąc jednocześnie częścią korporacji EGOSYS Incorporated (ESI). Ta ostatnia od lat konkuruje z E-mu (obecnie pod kontrolą Creative) o klientów na rynku profesjonalnych kart dźwiękowych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Ponadto w ofercie firmy znajdują się profesjonalne monitory (głośniki) studyjne, klawiatury MIDI, interfejsy MIDI. Pod marką Audiotrak sprzedawane są konsumenckie karty dźwiękowe oraz, co ciekawe, przenośne wzmacniacze dźwięku (DrAMP i DrHEAD) przeznaczone dla notebooków czy odtwarzaczy MP3. Ich zadaniem jest wzmocnienie sygnału i lepsze wykorzystanie wysokiej jakości słuchawek o wysokiej oporności. W ubiegłym roku firma Creative korzystając z marki X-Fi wprowadziła na rynek produkt wykorzystujący ową ideę - X-Fi Xmod. Przewaga Creative Xmod leży w funkcji X-Fi Crystalizer i CMSS-3D, natomiast np. DrHEAD ma wbudowany akumulator.

Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi jest jedną z kilku odmian kart serii Prodigy 7.1. Po przejęciu firmy Sensaura przez Creative, korzystająca do tej pory z rozszerzeń Sensaura 3DPA firma Audiotrak i producent układów Envy24 musiały oczywiście zmienić partnera. Aby karty mogły zainteresować większą grupę potencjalnych klientów, zdecydowano się zastosować rozwiązania firmy QSound Laboratories - m.in. mikser QSound Q3D Interactive.

Prodigy 7.1 HiFi oferuje wszystko to, co nowoczesna karta dźwiękowa wysokiej jakości oferować powinna. Obsługuje maksymalnie ośmiokanałowe strumienie dźwięku o jakości maksymalnej 24 bitów i 192 kHz. Zaopatrzono ją w optyczne wejście i wyjście S/PDIF, oddzielne dwa wyjścia analogowe typu cinch. Jej cechą charakterystyczną jest funkcja DirectWire 3.0, dzięki której w bardzo prosty sposób możemy przenosić cyfrowy dźwięk pomiędzy dowolnymi aplikacjami, nawet korzystających z innych interfejsów (np. WDM, ASIO, GSIF, MME). Do każdej aplikacji dowolnie możemy przekierować także sygnał ze źródła analogowego.

Dla graczy Prodigy 7.1 HiFi ma do zaoferowania mikser QSound Q3D rozszerzający możliwości interfejsu DirectSound3D o bardziej zaawansowane filtry HRTF. Nie zabrakło w niej także innych rozwiązań opartych na cyfrowym przetwarzaniu dźwięku, ale o nich napiszemy przy okazji prezentacji oprogramowania konfiguracyjnego.

Część PCB karty, przez którą "przechodzi" dźwięk, w torze analogowym osłonięta jest aluminiową pokrywką, mającą na celu wyeliminowanie ewentualnym zakłóceń. Wywoływać je mogą na przykład telewizyjne tunery PCI, dyski twarde lub karty graficzne. Przeprowadziliśmy testy jakości dźwięku i nie udało nam się znaleźć urządzenia, które wpływałoby na wyniki po zdjęciu owej osłonki. Dla przeciętnego użytkownika to raczej zbędna ozdoba, aniżeli element faktycznie poprawiający jakość dźwięku.

Co zasługuje na szczególną uwagę, to zastosowane na kartach kondensatory. Zamiast popularnych w kartach Sound Blaster produktów firmy Jamicon, firma Audiotrak zdecydowała się wykorzystać najwyższej jakości kondensatory Sanyo serii SP oraz Nichicon serii ES i RU.

Sercem karty jest ceniony przez wielu melomanów układ Envy24-HT firmy VIA. Jednostka ta jest znacznie mniej zaawansowana technologicznie niż najnowsze procesory firmy Creative i na karcie Prodigy 7.1 HiFi pełni jedynie rolę kontrolera. Zaawansowane funkcje przetwarzania (DSP) przerzucone są na barki CPU, podobnie jak np. w kartach Audigy SE czy X-Fi Xtreme Audio.

Prodigy 7.1 HiFi obsługuje 64 głosy DirectSound i tyle samo dla gier (DS3D) i za pośrednictwem silnika QSound QEM zachowuje kompatybilność z rozszerzeniami EAX 1.0 i 2.0.

Karta dysponuje tylko jednym, wewnętrznym wejściem analogowego dźwięku.

Na karcie zastosowano wysokiej jakości przetwornik C/A i A/C WM8776 firmy Wolfson. Układ zapewnia SNR na poziomie 108 dB dla analogowego wyjścia (C/A) i 102 dB dla wejścia (A/C). Przekazuje sygnał dwóch kanałów przednich. Pozwala odtwarzać dźwięk z rozdzielczością 24 bitów przy próbkowaniu 192 kHz. Konwersja z postaci analogowej na cyfrową może następować przy parametrach 24 bit / 96 kHz.

Dla pozostałych sześciu kanałów swoje usługi czyni oddzielny, sześciokanałowy konwerter (C/A) Wolfson WM8766. Parametry dźwięku w postaci cyfrowej są w tym przypadku takie same jak u poprzednika. Główna różnic tkwi w poziomie SNR - tutaj jest to wartość równa 103 dB.

Posiadacze Prodigy 7.1 HiFi mogą czuć się rozpieszczani. Pomimo iż montowane fabrycznie wzmacniacze operacyjne JRC NJM4580 i tak leżą na dość wysokiej półce jakościowej, dla zaspokojenia swoich niewyobrażalnych audiofilskich wymagań są wymienialne, co jest ogromną rzadkością.

Na śledziu karty znalazło się wejście i wyjście optyczne S/PDIF, dwa analogowe gniazda cinch oraz...

...gniazdo, do którego podłączamy dodatkowe wejścia i wyjścia. Na specjalnej przelotce umieszczono cztery gniazda typu Mini Jack dla wszystkich ośmiu kanałów wyjściowych, jedno wejście mikrofonu i jedno liniowe.

Wraz z kartą otrzymujemy papierową instrukcję obsługi w języku angielskim i niemieckim oraz oddzielną, w postaci dokumentu zapisanego na płycie CD, w języku polskim. Na obu płytach znajdziemy sterowniki karty. Na płycie dołączanej przez dystrybutora sterowniki są w nowszej wersji niż te na płycie oryginalnej.

Strona:
  1. Wstęp
  2. Historia rynku - 1981-1986, era dźwięku pikanego
  3. Historia rynku - 1987-1990, pierwsze potyczki
  4. Historia rynku - 1991-1994, wojna = wszystkie chwyty dozwolone
  5. Historia rynku - 1995-1996, AMD i NVIDIA z odsieczą
  6. Historia rynku - Nowa era
  7. Monopol Creative - fakt czy mit?
  8. API, API, cztery API! Microsoft
  9. API, API, cztery API! OpenAL
  10. OpenAL: Na co? Po co?
  11. Creative ALchemy - remedium na Vistę?
  12. Integry kontra karty, czyli "Neverending story"
  13. Dźwięk 3D w grach
  14. Creative EAX
  15. QSound Q3D Interactive
  16. Sensaura 3DPA
  17. Coś z niczego: sztuczne 3D
  18. Sztuczne 3D w praktyce
  19. 0110001100100111 bzzz!
  20. Podłączamy
  21. Rozstawiamy głośniki
  22. Aureal Vortex 2 - sprzęt
  23. Aureal Vortex 2 - oprogramowanie
  24. Sound Blaster Live! - sprzęt
  25. Sound Blaster Live! - oprogramowanie
  26. Sound Blaster Audigy - sprzęt
  27. Sound Blaster Audigy - oprogramowanie
  28. Sound Blaster Audigy 2 - sprzęt
  29. Sound Blaster Audigy 2 - oprogramowanie
  30. Sound Blaster Audigy 2 ZS - sprzęt
  31. Sound Blaster Audigy 2 ZS - oprogramowanie
  32. Sound Blaster X-Fi - sprzęt
  33. Sound Blaster X-Fi - sprzęt c.d.
  34. Sound Blaster X-Fi - oprogramowanie
  35. Sound Blaster X-Fi - oprogramowanie c.d.
  36. Sound Blaster X-Fi Elite Pro - sprzęt
  37. Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi - sprzęt
  38. Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi - oprogramowanie
  39. Speed Link SL-8870 - sprzęt
  40. Speed Link SL-8870 - oprogramowanie
  41. Razer Barracuda AC-1 - sprzęt
  42. Razer Barracuda AC-1 - oprogramowanie
  43. ASUS Xonar D2 - sprzęt
  44. ASUS Xonar D2 - oprogramowanie
  45. Integry
  46. Podsumowanie prezentacji
  47. Zestawy testowe
  48. RightMark 3DSound Benchmark
  49. Splinter Cell: Double Agent
  50. Prey
  51. Battlefield 2
  52. Half-Life 2
  53. F.E.A.R.
  54. Podsumowanie
  55. Podsumowanie c.d.
37