artykuły

Karty dźwiękowe i zintegrowane układy audio bez tajemnic

397
17 stycznia 2008, 00:30 Piotr Gontarczyk

Creative ALchemy - remedium na Vistę?

Dla graczy oraz użytkowników nie będących przesadnymi purystami dźwiękowymi, całkowite obejście całego stosu audio Windows Vista okazuje się być możliwe. Najbardziej poszkodowani przez najnowszy system operacyjny firmy Microsoft posiadacze kart dźwiękowych Sound Blaster Audigy i X-Fi mają do dyspozycji narzędzie pozwalające omijać wszelkie ograniczenia. Sprzętowa akceleracja przetwarzania dźwięku w grze Far Cry? A może w mało komu znanym, darmowym odtwarzaczu multimedialnym AIMP2?

Creative Labs ma w swoim arsenale broń "przeciwuwsteczniającą" - ALchemy. Jest to projekt, u którego podstawy leży tzw. wrapper OpenAL. Jest to dodatkowe rozszerzenie aplikacji, podszywające się pod systemowy, emulowany w Windows Vista interfejs DirectSound, przejmujące wszelkie polecenia i kierujące je do interfejsu OpenAL. Ten ostatni stanowi pomost pomiędzy aplikacją a kartą dźwiękową. W ten sposób gry i programy korzystające z interfejsów DirectSound i DirectSound3D pod Windows Vista mogą uzyskiwać dostęp do sprzętu (standardowo Windows Vista taki scenariusz całkowicie wyklucza).

W grach korzystających z rozszerzeń EAX, ale oczywiście nie tylko takich, daje nam to wykorzystanie potencjału tkwiącego w naszych kartach dźwiękowych i przerzucenie zadań takich jak na przykład konwersja częstotliwości próbkowania, stosowanie różnego rodzaju efektów dźwiękowych (pogłosów EAX, wirtualizacji dźwięku 3D i innych) na ich barki. Jednocześnie zyskujemy niemal zerowe obciążenie procesora. Kwestia wydajności jest w tej sytuacji raczej poboczna, gdyż stosujemy metodę coś-za-coś. Omijając wbudowany w Windows Vista stos audio zmniejszamy obciążenie procesora (realizującego np. konwersję częstotliwości próbkowania), ale za to uaktywniamy dostępne poprzez interfejs DirectSound(3D) efekty, których sterowaniem tak czy siak zajmuje się procesor - karta dźwiękowa może je ostatecznie realizować. Zysk to zatem przede wszystkim efekty środowiskowe, tłumienie dźwięków czy sprzętowa wirtualizacja dźwięku 3D na słuchawki.

Sam program ALchemy nie jest jednak specjalnie wygodny w użyciu. W trakcie uruchamiania ALchemy sprawdza, jakie gry mamy zainstalowane w Windows Vista i umieszcza na liście te, które standardowo obsługuje. Zestawienie gier obsługiwanych można znaleźć na specjalnej stronie internetowej //www.soundblaster.com/alchemy/. Co innego jeśli na dysku twardym mamy grę, której Creative Labs oficjalnie nie wspiera lub taką, która na liście obsługiwanych przez ALchemy jest, ale nie została zainstalowana pod kontrolą aktualnie używanej instalacji Windows Vista (na przykład, gdy przeinstalowaliśmy Windows ale nie grę, gdyż tego nie wymaga). W takich sytuacjach musimy ręcznie podać ścieżki do folderów, w których takie gry się znajdują. Być może w przyszłych wersjach ALchemy pojawi się wreszcie słynny przycisk "Przeglądaj".

Gry to jedno, ale czyż nie byłoby lepiej wykorzystać ALchemy do czegoś, do czego pierwotnie stworzony nie był - aplikacji multimedialnych? OpenAL może nam służyć jako pomost pomiędzy kartą dźwiękową a na przykład popularnym programem Winamp! "Po co niby się w to bawić?" - spytacie! Uruchamiamy Winampa pod kontrolą Windows Vista i na karcie Sound Blaster X-Fi uaktywniamy funkcję CMSS-3D Xpand (stereo do wielu kanałów, w naszym przypadku 5.1), X-Fi Crystalizer i EQ. Oto jak na to reaguje procesor:

W trakcie słuchania muzyki obciążenie CPU może być dość zróżnicowane. Zależnie od konfiguracji, zakres może sięgać od kilku do nawet kilkunastu procent! I to tylko na jedną, dwukanałową "empetrójkę". Moc obliczeniową CPU oraz przepustowość pamięci RAM pochłaniają między innymi procesy zwielokrotniania kanałów (CMSS-3D), programowej konwersji częstotliwości próbkowania (ewentualnie także rozdzielczości). Im szybszy procesor posiadamy, tym mniejszy wpływ będzie miał cały proces na dostępną moc obliczeniową CPU. Można jednak to samo realizować tak:

Dzięki ALchemy wszystkie operacje przetwarzania dźwięku przechodzą na kartę dźwiękową, co skutkuje zmniejszeniem obciążenia CPU niemal do zera! Procedura obsługi ALchemy jest w przypadku programów multimedialnych taka sama, jak w przypadku gier. Wystarczy, że wpiszemy ścieżkę do folderu, w którym znajduje się plik wykonywalny aplikacji i gotowe. Aby upewnić się, czy przekierowanie działa, wystarczy uruchomić Menedżer zadań i w zakładce "Procesy" sprawdzić, czy z chwilą uruchomienia odtwarzania muzyki (lub filmu) użycie CPU oraz pamięci RAM procesu "audiodg.exe" pozostaje niezmienione.

Jedyny problem tkwi w konieczności przełączenia sterowników karty Sound Blaster X-Fi w tryb gier (Game Mode) - nie dotyczy to kart serii Audigy. Jeśli spróbujemy kombinacji "program multimedialny (np. Winamp)" + ALchemy + Tryb Rozrywki (Entertainment Mode), to program może błędnie wskazywać obecność akceleracji sprzętowej, podczas gdy ta nie będzie działać. Na to także jest sposób, ale wymaga on skorzystania z jednego pliku (dsound.dll), z nielegalnej wersji ALchemy dla kart Audigy. Można ją znaleźć w sieci, ale nie podamy Wam, skąd ją ściągnąć ;-)

Strona:
  1. Wstęp
  2. Historia rynku - 1981-1986, era dźwięku pikanego
  3. Historia rynku - 1987-1990, pierwsze potyczki
  4. Historia rynku - 1991-1994, wojna = wszystkie chwyty dozwolone
  5. Historia rynku - 1995-1996, AMD i NVIDIA z odsieczą
  6. Historia rynku - Nowa era
  7. Monopol Creative - fakt czy mit?
  8. API, API, cztery API! Microsoft
  9. API, API, cztery API! OpenAL
  10. OpenAL: Na co? Po co?
  11. Creative ALchemy - remedium na Vistę?
  12. Integry kontra karty, czyli "Neverending story"
  13. Dźwięk 3D w grach
  14. Creative EAX
  15. QSound Q3D Interactive
  16. Sensaura 3DPA
  17. Coś z niczego: sztuczne 3D
  18. Sztuczne 3D w praktyce
  19. 0110001100100111 bzzz!
  20. Podłączamy
  21. Rozstawiamy głośniki
  22. Aureal Vortex 2 - sprzęt
  23. Aureal Vortex 2 - oprogramowanie
  24. Sound Blaster Live! - sprzęt
  25. Sound Blaster Live! - oprogramowanie
  26. Sound Blaster Audigy - sprzęt
  27. Sound Blaster Audigy - oprogramowanie
  28. Sound Blaster Audigy 2 - sprzęt
  29. Sound Blaster Audigy 2 - oprogramowanie
  30. Sound Blaster Audigy 2 ZS - sprzęt
  31. Sound Blaster Audigy 2 ZS - oprogramowanie
  32. Sound Blaster X-Fi - sprzęt
  33. Sound Blaster X-Fi - sprzęt c.d.
  34. Sound Blaster X-Fi - oprogramowanie
  35. Sound Blaster X-Fi - oprogramowanie c.d.
  36. Sound Blaster X-Fi Elite Pro - sprzęt
  37. Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi - sprzęt
  38. Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi - oprogramowanie
  39. Speed Link SL-8870 - sprzęt
  40. Speed Link SL-8870 - oprogramowanie
  41. Razer Barracuda AC-1 - sprzęt
  42. Razer Barracuda AC-1 - oprogramowanie
  43. ASUS Xonar D2 - sprzęt
  44. ASUS Xonar D2 - oprogramowanie
  45. Integry
  46. Podsumowanie prezentacji
  47. Zestawy testowe
  48. RightMark 3DSound Benchmark
  49. Splinter Cell: Double Agent
  50. Prey
  51. Battlefield 2
  52. Half-Life 2
  53. F.E.A.R.
  54. Podsumowanie
  55. Podsumowanie c.d.
11