Karty graficzne
Artykuł
Piotr Gontarczyk, Wtorek, 31 stycznia 2006, 01:58
Po kolejnych falach odkryć "nieuczciwych" optymalizacji sterowników pod konkretne aplikacje i gry, w czasach młodości między innymi kart graficznych z układami NVIDIA serii GeForce FX czy ATI RADEON 8500, sprawa jakości renderingu ostatnio przycichła. Z tej "chwili" nieuwagi producenci układów graficznych mogą korzystać do woli. Mogą, ale nie muszą. A jak jest w rzeczywistości? Od długiego czasu panuje moda na stereotyp układów Radeon  jako tych, które renderują lepiej od konkurencyjnych GeForce. Prawda to czy fikcja? Postaramy się o tym przekonać, analizując obrazy z najczęściej wykorzystywanych w recenzjach grach i jednym benchmarku, wyrenderowane przez karty graficzne z układami ATI Radeon X1800 XL i NVIDIA GeForce 7800 GT. Sprawdzimy, jak układy najnowszej generacji filtrują tekstury, wygładzają krawędzie, jak radzą sobie z coraz bardziej popularnym renderingiem HDR i wreszcie, czy sterowniki kart graficznych przypadkiem o tym, co zobaczymy na ekranie nie decydują za twórców gier.

Filtrować każdy może! Jeden lepiej, a drugi trochę gorzej.

Optymalizacja filtrowania tekstur za sprawą firmy NVIDIA niemal na dobre weszła do kanonu technik renderingu grafiki trójwymiarowej. Wielu z Was zapewne pamięta kolejne skandale i skandaliki, związane z pogarszaniem jakości obrazu w niektórych grach, dla uzyskania wyższej wydajności kart graficznych z układami GeForce FX. Wszystko zaczęło się od popularnego programu 3DMark03 firmy MadOnion (obecnie Futuremark) i sterowników NVIDIA Detonator FX (seria 40). Niedługo trzeba było czekać, aby sprawę wyraźnie gorszej jakości renderingu kart z układami NVIDII ktoś nagłośnił.

Skąd wzięło się pojęcie "Nieuczciwych optymalizacji"? Optymalizacje w sterownikach na ogół są zawsze bardzo mile widziane. Nawet jeśli podnoszą wydajność układów graficznych kosztem jakości renderingu, ale możliwe jest ich wyłączenie, problemu z nimi nie ma. Gorzej, gdy producent układu graficznego stosuje sztuczki polegające na wykrywaniu przez sterowniki, jaka w danym momencie aplikacja jest uruchamiana i dostosowywaniu pewnych ustawień na czas jej pracy, nie pozwalając użytkownikowi na ich zmianę lub wręcz ignorowaniu konfiguracji przez niego wykonanych. Przykładem takiej nieuczciwej optymalizacji był swego czasu 3DMark03, po uruchomieniu którego sterowniki NVIDIA Detonator znacznie zmniejszały liczbę próbek tekstur dla wybranych pikseli, co owocowało tym, że pomimo wybrania w programie filtrowania trójliniowego, sterowniki korzystały z niego tylko dla nielicznych tekstur. Większość z nich filtrowana była natomiast jakościowo znacznie gorszą metodą dwuliniową. Aby obejść tę sztuczkę trzeba było zmienić nazwę pliku wykonywalnego z "3dmark03.exe" na inną. To sprawiało, że sterowniki NVIDII "nie zauważały" uruchomienia programu 3DMark03, a tym samym nie stosowały przedstawionej powyżej metody zwiększania wydajności.

Zarówno NVIDIA jak i ATI swoje pierwsze kroki na drodze stosowania optymalizacji w sterownikach stawiały wraz z pojawieniem się "Drugiej Edycji" (Second Edition) programu 3DMark2001. Obaj producenci korzystali z opisanego wcześniej triku. NVIDIA "bawiła się" w zmniejszanie szczegółowości renderowanych scen, a ATI w podmianę kodu Pixel Shader i optymalizacje filtrowania tekstur w teście Nature. NVIDIA podczas "zabaw" z 3DMark2001 SE zaliczyła największą wpadkę, najgorszą jakiej producent układów graficznych mógłby się spodziewać. Manipulując ustawieniami w sterownikach Detonator 44.0x, NVIDII rzeczywiście udało się zmniejszanie szczegółowości niektórych scen w testach 3DMark2001. Poniżej zamieszczam dwa obrazki z testu Draghotic programu 3DMark2001 SE, z włączonym filtrowaniem anizotropowym i wygładzaniem krawędzi. Kto zgadnie, czym różnią się te dwa obrazki? ;-)

NVIDIA GeForce4 Ti 4200

NVIDIA GeForce FX 5600

Ocena artykułu:
Ocen: 4
Zaloguj się, by móc oceniać
_Mary (2006.01.31, 02:01)
Ocena: 0

0%
Nie chce mi się tego czytać do końca. smilies/sad.gif
Dostanę 10%? smilies/sad.gif
wiegul (2006.01.31, 02:03)
Ocena: 0

0%
CYTAT
Nie chce mi się tego czytać do końca. Dostanę 10%?

czytaj, moze uporasz się w końcu ze sterami smilies/wink.gif
CarnAge (2006.01.31, 02:10)
Ocena: 0

0%
ha rano podlinkuje i cos do wymiany dam !!!
_Mary (2006.01.31, 02:12)
Ocena: 0

0%
To dostanę to 10 % czy nie? smilies/sad.gif Ehh... Ale ta Nvidia mnie wkurza, człowiek w Mohaa nawet nie pogra...Żesz skandal...
januzi (2006.01.31, 02:20)
Ocena: 0

0%
przeczytalem cale
wiedzialem, ze karty nvidii sa lepsze, po tych testach widac to wyraznie smilies/thumbup.gif
Hamil_Hamster (2006.01.31, 02:29)
Ocena: 0

0%
U każdego co innego. Na In4 w CoD 2 to GF 7800 wyglądał jakby ktoś mu blurem przywalił.
HΛЯPΛGŌN (2006.01.31, 02:31)
Ocena: 0

0%
Być moze wolę NVIDIĘ, ale dam szansę ATI. Zawsze daję smilies/smile.gif
Duchu (2006.01.31, 02:32)
Ocena: 0

0%
Widziałem kiedyś podobny artykuł na łamach serwisu "tomshardware"... Ładnie napisane i zilustrowane... Ciekawy atykulik...smilies/smile.gif

Pozdr.
GreDi (2006.01.31, 02:43)
Ocena: 0

0%
artykuł jest w naprawde dobry.
mareczq (2006.01.31, 03:21)
Ocena: 0

0%
Witam
Pisze pierwszy raz na tym serwisie:)
Chcialem sie wypowiedziec co do artukułu... Dobra robota:) Ale jak zawsze musze miec pare uwag...
Szkoda ze nie prownano x1900 smilies/smile.gif Ma poprawione sporo rzeczy i moze by mial leprzej jakoci obraz...
Po drogie powinno byc sprawdzone to na paru sterownikach a nie tylko na jednych:) Moze akurat trafilscie na kiepska serie sterow od ATI:D:) ...
Po trzecie wlasnie widzac jak porownywały to zagraniczne serwisy twierdziły ze AF jest wyraznie leprze i ATI...a u was mozna wywnioskowac ze poziom jest taki sam a nawet troszke gorszy niz u Nvidi... troszke to dziwne;P ...
CO do AA to od dawna wiadomo ze Nvidia ma leprze:) ...
Chodz mimo wszytko po zakupie x1900 nie miło sie to czyta:) Bo jak sie ma okazac ze u mnie ustawinia aax6 i afx16 sa tej samej jakosci co u Nvidi aax4 i af8 to troszke nieprzyjemnie... bo to moze oznaczac ze wydajnosc x1900 wcale nie jest wieksza od 7800 gtx 512 mb:( ...

Pozdrawiam
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane