artykuły

Test 65 kart graficznych AGP

Jeszcze AGP nie zginęło!

210
12 grudnia 2005, 17:26 Paweł Pilarczyk

Modyfikacje

Podkręcanie to nie jedyna metoda zwiększenia wydajności kart graficznych. Na niektórych kartach stosowane są układy z wyższych modeli, w których zablokowano część jednostek wykonawczych. Jednostki te można ponownie odblokować w niektórych egzemplarzach kart, co powoduje najczęściej znaczne (czasem nawet dwukrotne!) zwiększenie wydajności karty.

Tylko nieliczne karty są podatne na modyfikacje. Poniżej wymieniamy kilka wybranych modeli.

Radeon 9550 → Radeon 9600 Pro/XT

Karty Radeon 9550 dostępne są w dwóch wersjach: wykorzystujących układ RV350 lub zbudowanych z użyciem procesora RV360. Ten pierwszy stosowany jest też na kartach Radeon 9600 i 9600 Pro, ten drugi – na kartach Radeon 9600 XT.

Modyfikacja Radeona 9550 polega zatem wyłącznie na podkręceniu go do zegarów typowych dla kart 9600 Pro lub 9600 XT. Niektóre karty Radeon 9550 są zablokowane przeciw podkręcaniu. Aby podnieść im zegary trzeba im zmodyfikować (lub podmienić BIOS).

Radeon 9500 → Radeon 9700

Karty z układami Radeon 9500 wykorzystują układ R300 – ten sam, który znajduje się na kartach Radeon 9700 czy 9700 Pro. Na Radeonach 9500 cztery z ośmiu jednostek Pixel Shader są zablokowane. Poprzez modyfikację jednego z plików sterowników Catalyst można uaktywnić zablokowane potoki. Jeśli trafimy na dobry egzemplarz karty, który po odblokowaniu potoków nie będzie generował artefaktów, możemy uzyskać przyrost wydajności rzędu nawet kilkudziesięciu procent. Po przeróbce nasza karta Radeon 9500 zamieni się na Radeon 9500 Pro (jeśli ma 128-bitowe pamięci) lub 9700 (jeśli ma 256-bitowe pamięci). Dokładną procedurę modyfikacji opisaliśmy tutaj.

Radeon 9800 SE → Radeon 9800 Pro

Karty Radeon 9800 SE wykorzystują układ R350, w którym zablokowano cztery z ośmiu potoków renderujących. Procedura odblokowywania potoków jest identyczna jak na kartach Radeon 9500. Po przeróbce nasza karta zamienia się w Radeona 9800 Pro. Opis modyfikacji opisaliśmy tutaj.

Radeon 9800 Pro → Radeon 9800 XT

Na niektórych kartach sprzedawanych jako Radeon 9800 Pro zastosowano nowszy układ R360 zamiast R350. W przypadku takich kart istnieje możliwość zmodyfikowania ich do wersji szybszej, Radeon 9800 XT. Procedura modyfikacji ogranicza się najczęściej do wymiany BIOSu. Dokładną procedurę opisaliśmy tutaj.

Radeon X800 GT → Radeon X800 GTO lub Radeon X800 XT

Karty Radeon X800 GT wykorzystują układ R420 – ten sam, jaki wykorzystywany był na Radeonach X800 XT. Domyślnie mają jednak aktywnych tylko osiem potoków renderujących. Możliwe, że da się odblokować dodatkowe cztery lub osiem potoków. Nie sprawdzaliśmy tego w naszym laboratorium, więc jedynie sygnalizujemy, że taka modyfikacja jest teoretycznie możliwa. W przypadku niektórych kart Radeon X800 GT PCI Express możliwe jest odblokowanie potoków, o czym pisaliśmy tutaj. Podobnie może być w przypadku kart AGP.

Radeon X800 GTO → Radeon X800 XT

Podobnie jak w przypadku Radeona X800 GT, wersja GTO także może być modowalna do X800 XT, jeśli odblokujemy jej wszystkie 16 jednostek Pixel Shader. W przypadku niektórych kart PCI Express taka modyfikacja jest możliwa. W przypadku kart AGP być może również, chociaż jeszcze tego nie sprawdzaliśmy.

GeForce FX 5900 XT → GeForce FX 5950 Ultra

Nieliczne karty GeForce FX 5900 XT daje się przerobić na dużo szybsze modele GeForce FX 5950 Ultra. Modyfikacja sprowadza się do wymianu BIOS-u na karcie. Procedurę modyfikacji opisaliśmy tutaj.

GeForce 6200 → GeForce 6600

Starsze wersje kart GeForce 6200, na których wykorzystano układ NV43, można przerobić na GeForce 6600 – można im odblokować dodatkowe cztery jednostki Pixel Shader. Procedura modyfikacji jest bardzo podobna do przeróbki karty GeForce 6800 – patrz niżej. Niestety większość sprzedawanych obecnie kart GeForce 6200 wykorzystuje układ NV44A – czyli oficjalnie GeForce 6200A, ze zintegrowanym mostkiem PCI Express-AGP. W przypadku tego układu nie da się odblokować żadnych dodatkowych potoków – pozostaje wyłącznie podkręcanie. Wszystkie przetestowane przez nas karty GeForce 6200 wykorzystywały układ 6200A.

GeForce 6600 → GeForce 6600 GT

O modyfikację GeForce 6600 na GeForce 6600 GT wielokrotnie pytają na forach internetowych użytkownicy tych pierwszych kart. W rzeczywistości oba modele kart wykorzystują ten sam typ układu, NV43, więc nie ma tutaj potrzeby żadnych modyfikacji (nie ma co odblokowywać). Modyfikacja ogranicza się zatem wyłącznie do podkręcania. GeForce 6600 standardowo pracuje z zegarami 300/275 MHz. Gdyby podkręcić kartę do wartości typowych dla GeForce 6600 GT, tj. 500/450 MHz (w wersji AGP), uzyskujemy akcelerator o identycznej wydajności jak "prawdziwy" 6600 GT. Typowych kart GeForce 6600 nie da się aż tak wysoko podkręcić ze względu na fakt, że wykorzystują one stosunkowo wolne pamięci DDR w obudowach TSOP. W przypadku takich kart można uzyskać taktowanie pamięci dochodzące do 400 MHz. Niektórzy producenci oferują jednak karty GeForce 6600 z szybkimi pamięciami GDDR3. Tego typu karty można bardzo często podkręcić do wartości typowych dla GeForce 6600 GT. Przykładem takich kart są opisane przez nas w tym artykule Galaxy GeForce 6600 GE czy MSI NX6600-VTD128 Diamond.

GeForce 6800, GeForce 6800 LE, GeForce 6800 XT → GeForce 6800 GT

Karty GeForce 6800 (oraz 6800 LE i 6800 XT) wykorzystują układ NV40 – ten sam, jaki stosowany jest na kartach GeForce 6800 GT i GeForce 6800 Ultra. Standardowo mają aktywnych 8 (LE, XT) lub 12 (6800 bez przyrostka) jednostek Pixel Shader oraz 5 jednostek Vertex Shader. Istnieją szanse na odblokowanie wszystkich 16 jednostek Pixel Shader i wszystkich 6 jednostek Vertex Shader. Procedura modyfikacji jest bardzo prosta, a opisaliśmy ją tutaj. Po modyfikacji karta oferować będzie układ graficzny o funkcjonalności GeForce 6800 GT, ale niższej wydajności, ze względu na wolniejsze pamięci typu DDR stosowane na GeForce 6800, 6800 LE i 6800 XT. Na kartach 6800 GT instalowane są znacznie szybsze pamięci GDDR3.

30