Club 3D
Firma Club 3D jako jedyny producent na rynku wytwarza karty graficzne z układami aż czterech producentów: ATI, NVIDIA, XGI oraz S3 Graphics. W naszym teście udział bierze siedem akceleratorów tego producenta, dwa z układami NVIDIA i pięć z chipami ATI:
- Club 3D GeForce 6600 256 MB
- Club 3D GeForce 6600 GT 128 MB
- Club 3D Radeon 9250 128 MB 64 bit
- Club 3D Radeon 9250 256 MB
- Club 3D Radeon 9550 256 MB
- Club 3D Radeon 9600 256 MB
- Club 3D All-in-Wonder 9800 SE
Club 3D GeForce 6600 256 MB
Club 3D GeForce 6600 256 MB to typowa karta z układem GeForce 6600, na której zainstalowano 256 MB pamięci DDR w obudowach TSOP. Układ graficzny chłodzony jest przez niewielki wentylatorek. Na mostku HSI zainstalowano radiator. Pamięci nie są chłodzone.
Taktowanie karty to 299 MHz dla układu graficznego i 251 MHz dla pamięci.
Do karty dołączono specjalny kabel zakończony pudełkiem z gniazdami S-Video, Composite i YPrPb (HDTV), przejściówkę z DVI na D-Sub, kabel zasilający, kabel Composite i nalepkę na obudowę. Na trzech dołączonych płytach znajdziemy pakiet oprogramowania CyberLink (PowerDVD 5, PowerDirector, PowerProducer, Power2Go, PowerDVD Copy, PowerBackup, Medi@Show) i pełną wersję gry WWF Panda Junior in Africa.
Club 3D GeForce 6600 GT 128 MB
Club 3D GeForce 6600 GT 128 MB to karta z układem GeForce 6600 GT. Zainstalowano na niej 128 MB szybkiej pamięci GDDR3.
Taktowanie karty jest zgodne z tym, jakie NVIDIA zaleca dla kart GeForce 6600 GT AGP i wynosi 501 MHz dla układu graficznego oraz 450 MHz dla pamięci (900 MHz efektywnie). To zatem nieco niższe zegary niż typowe dla wersji PCI Express kart GeForce 6600 GT (500 MHz dla GPU i tyle samo dla pamięci).
Wyposażenie karty jest podobne do opisanego wcześniej modelu GeForce 6600 256 MB, ale obejmuje dodatkowo pełną wersję gry Colin McRae Rally 2005.
Club 3D Radeon 9250 128 MB 64 bit
Club 3D Radeon 9250 128 MB 64 bit to produkt przeznaczony dla najmniej wymagających. Napędza ją przestarzały układ Radeon 9250, współpracujący ze 128 MB pamięci przez szynę o szerokości 64 bitów. Parametry nie wróżą wysokiej wydajności, ale produkt jest jednym z najtańszych biorących udział w naszym teście (kosztuje 145 złotych z podatkiem VAT).
Club 3D Radeon 9250 128 MB 64 bit to karta niskoprofilowa, która jednak może być instalowana w tradycyjnych obudowach ATX. Jej zaletą jest pasywne (pozbawione hałasującego wiatraczka) chłodzenie układu graficznego.
Niestety produkt (a przynajmniej testowany przez nas egzemplarz) generuje obraz bardzo niskiej jakości. Na wyjściu DVI obraz był rozmyty i niewyraźny.
Taktowanie karty to 238 MHz dla GPU i 200 MHz dla pamięci.
Zestaw obejmuje kartę graficzną, dwa śledzie umożliwiające instalację akceleratora w obudowach niskoprofilowych, przejściówkę z S-Video na Composite, nalepkę na obudowę, sterowniki i pakiet oprogramowania CyberLink.
Wspomnieliśmy, że Radeon 9250 to układ przestarzały. Nie jest sprzętowo zgodny z interfejsem DirectX 9.0, a jedynie starszą wersją 8.1. Wiele nowych gier na takiej platformie przestawi się w tryb 8.1, co powoduje wyłączenie wielu dodatkowych efektów specjalnych (szczególnie realistycznej wody, która zamieni się w błotopodobną paciaję). Niektóre gry w ogóle nie będą działać. Nawet podczas naszych testów natrafiliśmy na szereg problemów – w 3DMarku03 działały tylko trzy testy z czterech.
3DMark05 zakomunikował, że zainstalowany w komputerze akcelerator nie udostępnia jednostek Pixel Shader 2.0 i zasugerował użycie do testów 3DMarka03.
Samego testu w ogóle nie dało się uruchomić. Radeon 9250 dla 3DMarka05 jest po prostu za stary.
Sama karta w testach wydajności wypadła bardzo słabiutko, nie tylko ze względu na stary układ graficzny, ale też przez wąską, 64-bitową szynę pamięci.
Club 3D Radeon 9250 256 MB
Club 3D Radeon 9250 256 MB to również karta niskoprofilowa. 256 MB pamięci to tylko i wyłącznie sztuczka marketingowa (co wykażemy w części benchmarkowej). Produkt jest o połowę szybszy od modelu Radeon 9250 128 MB 64-bit, ale wyższą wydajność zawdzięcza 128-bitowej magistrali pamięci, a nie jej większej ilości.
Tym razem obraz na ekranie komputera był już bardzo ostry i wyraźny.
Taktowanie karty to 238 MHz dla GPU i 200 MHz dla pamięci.
Zestaw obejmuje kartę, trzy płyty z dodatkowym oprogramowaniem (gra WWF Panda Junior in Africa oraz pakiet programów CyberLink), kilka kabelków i śledzie do obudów niskoprofilowych.
Club 3D Radeon 9550 256 MB
Nazwa karty Club 3D Radeon 9550 256 MB wiele mówi o jej parametrach :-). Jej serce stanowi układ Radeon 9550, który współpracuje z 256 MB pamięci lokalnej. Układ chłodzony jest przez niewielki radiator ze zintegrowanym wentylatorem. Pamięci (TSOP) nie są chłodzone.
Taktowanie karty jest standardowe i wynosi 250 MHz dla układu graficznego i 196 MHz dla pamięci.
Do karty dołączono kilka podstawowych kabli i trzy płyty z grą i programami CyberLink.
Club 3D Radeon 9600 256 MB
Karta Club 3D Radeon 9600 256 MB wygląda identycznie, jak model z układem Radeon 9550 (piszemy to na wypadek, gdyby ktoś pomyślał, że pomyliliśmy zdjęcia ;-)).
Funkcjonalnie karta jest identyczna jak model 9550, od którego różni się jedynie szybszymi pamięciami (Mira 4,0 ns zamiast Infineon 5 ns). Taktowanie karty wynosi 398 MHz dla układu graficznego i 202 MHz dla pamięci – jest zatem wyższe od taktowania zalecanego przez ATI dla kart Radeon 9600 (325 MHz dla GPU i 200 MHz dla pamięci). Produkt Club 3D będzie zatem szybszy od innych kart Radeon 9600 256 MB, których producenci trzymają się specyfikacji ATI.
Zestaw obejmuje kartę graficzną, kilka kabelków i trzy płyty z oprogramowaniem, w tym narzędzia CyberLink (tym razem tylko programy PowerDVD 5 oraz PowerDirector 3 DE) oraz gra WWF Panda Junior in Africa.
Club 3D All-in-Wonder 9800 SE
Club 3D All-in-Wonder 9800 SE to produkt, za którego testy zabieraliśmy się z bardzo dużym sentymentem. Jest to bowiem karta praktycznie identyczna jak recenzowana przez nas dwa lata temu Hercules 3D Prophet All-in-Wonder 9800 SE, nagrodzona zresztą naszym znaczkiem "Rekomendacja PCLab.pl". Sercem karty Club 3D All-in-Wonder 9800 SE jest układ Radeon 9800 SE o wydajności porównywalnej z Radeonem 9600 Pro. Układ jest 4-potokowy, ale istnieją szanse na odblokowanie dodatkowych czterech potoków, co umożliwia przyspieszenie karty do poziomu wydajności Radeona 9800 Pro.
Karta Club 3D ma 128 MB pamięci i – jako jedyna w naszym teście – zintegrowany tuner telewizyjny. Umożliwia nie tylko oglądanie telewizji na ekranie komputera, ale także wprowadzanie sygnału wideo z zewnętrznych źródeł – kamer, magnetowidów, tunerów telewizji satelitarnych czy konsol do gier wideo (Xbox, PlayStation). Filmy można zapisać na dysku twardym w formacie MPEG-2 lub MPEG-4, a następnie poddać obróbce. Wideoamatorzy na pewno powinni rozważyć zakup karty typu Club 3D All-in-Wonder 9800 SE.
Taktowanie karty wynosi 378 MHz dla układu graficznego i 297 MHz dla pamięci.
Zestaw, jaki dostajemy w całkiem sporym pudle obejmuje kartę graficzną, kabel umożliwiający podłączenie zewnętrznych źródeł sygnału wideo (kamery, magnetowidy itp.) i kabel umożliwiający wyprowadzenie sygnału wideo z karty. Bardzo przydatnym dodatkiem jest radiowy pilot zdalnego sterowania (z odbiornikiem podłączanym do portu USB). Umożliwia nie tylko zamianę komputera w prawdziwy telewizor. Pilotem można bowiem sterować całym komputerem, a nawet wprowadzać teksty! Pełną funkcjonalność karty All-in-Wonder 9800 SE opisaliśmy tutaj.
Gdy po raz pierwszy uruchomiliśmy program ATITool, by sprawdzić taktowanie karty, narzędzie wyświetliło komunikat o możliwości odblokowania potoków w testowanej karcie.
Aplikacja potwierdziła, że kartę wyposażono w układ R350 (sprzedawany także jako Radeon 9800 Pro), który ma jednak aktywne tylko cztery zamiast ośmiu potoków renderujących.
Przy pomocy aplikacji RivaTuner zmodyfikowaliśmy plik ati2mtag.sys zgodnie z procedurą, którą opisaliśmy tutaj. Naszym celem było odblokowanie potoków w testowanej karcie. Potoki udało się odblokować. Po modyfikacji pliku karta udostępniła już osiem potoków renderujących.
Niestety 3DMark03 zdradził smutny fakt – testowany przez nas egzemplarz karty miał fizycznie uszkodzone zablokowane potoki. Na renderowanym obrazie widoczne były typowe błędy ("szachownica").
Aby pozbyć się artefaktów należy ponownie zablokować cztery z ośmiu potoków (można w tym celu użyć RivaTunera lub dokonać reinstalacji sterowników). Karcie zostanie przywrócona pierwotna funkcjonalność.
To, czy kartę uda się odblokować, czy nie, to obecnie kwestia szczęścia. Niektóre egzemplarze dają się przerobić, na innych po odblokowaniu potoków będą występować błędy w generowanym obrazie. Na aukcjach internetowych spotkać można karty z gwarancją możliwości przerobienia. Są na ogół o 50-100 złotych droższe od tych samych, "nie sprawdzonych" modeli. Egzemplarze opisywane przez sprzedawców jako "nie sprawdzone" na ogół są przez nich sprawdzone, ale generują błędy w generowanym obrazie. Wielu nieuczciwych sprzedawców woli napisać, że produkt nie był sprawdzany (wówczas niektórzy klienci kupią kartę z nadzieją na przeróbkę), niż że był sprawdzany, ale jest nieprzerabialny.
- Wstęp
- Słowniczek pojęć
- Układy graficzne – krótka charakterystyka
- Złącza na kartach graficznych
- Przedstawienie zawodników
- ABIT
- Alastor
- Albatron
- AOpen
- ASUS
- ATI
- Club 3D
- Gainward
- Galaxy
- GeCube
- Gigabyte
- GIL (Forsa)
- HIS
- Leadtek
- MSI
- Palit
- Point of View
- Sapphire
- Tul (PowerColor)
- XFX
- XGI
- Co i jak testowaliśmy
- Testy wydajności
- Podkręcanie - poradnik
- Modyfikacje
- Co wybrać?
- Wnioski końcowe