artykuły

Radeon X1800 XT, X1800 XL, X1600 XT, X1300 Pro - zmasowany atak ATI

440
5 października 2005, 15:00 Paweł Pilarczyk
Na nowe układy graficzne ATI musieliśmy czekać bardzo długo. Ich premiera była przekładana kilka razy. Początkowo miały zadebiutować podczas targów Computex, równolegle z konkurencyjnym GeForce 7800 GTX (ten spóźnił się tylko dwa tygodnie). Kłopoty produkcyjne sprawiły, że debiut układu o nazwie kodowej R520 przełożono na lipiec. Chip musiał jednak jeszcze poczekać. Spodziewaliśmy się go zatem w sierpniu, gdy jednak nadal go nie było, mieliśmy nadzieje ujrzeć go we wrześniu. Mamy 5 października. Oto jest: R520, znany także jako Fudo, od dzisiaj oficjalnie Radeon X1800. Dostępny w odmianach XT i XL, konkurować będzie z najszybszymi układami GeForce 7800 GT/GTX i GeForce 6800 Ultra. ATI przeprowadza jednak zmasowany atak. Firma zaprezentowała dziś równolegle aż jedenaście nowych kart dla wszystkich segmentów cenowych. Najtańszy Radeon X1300 HyperMemory kosztuje 79 USD, czyli około 320 złotych w Polsce. Mocniejszy Radeon X1600 Pro 128 MB to wydatek rzędu 149 USD. Jeszcze mocniejszy Radeon X1600 XT 256 MB kosztować będzie 249 USD. Co najważniejsze, wszystkie układy, od X1300 po X1800 łączy ta sama architektura i dokładnie ta sama paleta funkcji. W dodatku ATI obiecuje natychmiastową dostępność modeli Radeon X1800 XL, X1300 i X1300 PRO. Pozostałe pojawią się w listopadzie. W naszej redakcji przetestowaliśmy niemal wszystkie nowe układy: Radeon X1300, Radeon X1600, Radeon X1800 XL i Radeon X1800 XT. Po wyniki testów zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Spis treści

R5xx - co nowego?

R5xx to zupełnie nowa rodzina układów graficznych ATI, znacznie różniąca się od chipów poprzedniej generacji (R4xx). Przede wszystkim zmienił się proces produkcji. Teraz układy produkowane są w fabrykach TSMC w technologii 90 nm. Znacznie skomplikowała się budowa układów. Najbardziej zaawansowany, R520 (znany także jako Fudo), składa się aż z 320 milionów tranzystorów - to blisko dwukrotnie więcej niż układ R480 (Radeon X850)!

Budowę nowych układów omówimy na przykładzie chipu R520. Przeszedł on gruntowny remont w stosunku do swoich poprzedników. Głównym zmianom poddano przede wszystkim jednostki przetwarzania geometrii i oświetlenia (Vertex Shader), a także jednostki przetwarzające piksele (Pixel Shader). Rodzina R5xx jest bowiem w pełni zgodna z modelem cieniowania 3.0 (Shader Model 3.0).

Diagram X1800
Schemat układu Radeon X1800 (R520)

R520 wyposażony jest w osiem jednostek przetwarzających geometrię i oświetlenie (Vertex Shader), a także 16 jednostek przetwarzających piksele (Pixel Shader), zwanych także przez ATI "Shader Processors". Dane do tych ostatnich jednostek rozdziela jednostka nazwana przez ATI "Ultra-Threaded Dispatch Processor", zdolna przetwarzać aż 512 wątków jednocześnie. Zdolność jednostki do równoległego przetwarzania tak dużej liczby zadań powoduje, że wykorzystanie procesorów cieniujących sięga nawet 90% (wg ATI).

Układ R520 posiada także zupełnie nowy kontroler pamięci, o wewnętrznej, dwukierunkowej magistrali pierścieniowej o szerokości 512 bitów (po 256 bitów na kanał). Pierścieniowa konstrukcja magistrali znacznie skraca czas przesyłania danych z pamięci do układu. Zewnętrznie kontroler pamięci w R520 ma jednak tylko 256-bitową szynę danych. Jednak zamiast 4 oddzielnych kanałów o 64-bitowej szynie mamy tutaj 8 kanałów 32-bitowych. To także ma pozytywnie wpłynąć na wydajność podsystemu pamięci.

Diagram X1800
Kontroler pamięci w R520 z zaznaczonymi na czerwono dwoma magistralami pierścieniowymi (każda ma szerokość 256 bitów)

Diagram X1800
Osiem 32-bitowych kanałów pamięci w R520 (u góry) kontra cztery kanały 64-bitowe w R480 (u dołu)

Strona:
MikkonenZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mikkonen2005.10.05, 15:03
Pierwszy smilies/wink.gif zabieram się za czytanie.
pikuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
piku2005.10.05, 15:03
Jeeeest!!
Wreszcie test!! Juhu...
czas się zabrać do lektury smilies/Up_to_something.gif
Po edycie:
Łeee.... drugi smilies/wink.gif. Za bardzo się rozpisałem smilies/tongue.gif
pilaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjipila2005.10.05, 15:07
Ponieważ chciałem zdążyć z artykułem na godzinę "Zero", nie zdążyłem jeszcze wrzucić kilku ilustracji na pierwszą stronę. Gdy uzupełnię artykuł, dam znać smilies/wink.gif

Tekst powstał w ekspresowym tempie, w niedzielę miałem kilka godzin na testy X1800 XT, w poniedziałek spędziłem cały dzień w samolocie, a wczoraj testowałem X1800 XL, X1600 XT i X1300 Pro. Tekst pisałem w nocy i dziś do 14:59 smilies/wink.gif Wybaczcie mi zatem, gdy będą jakieś literówki. Jeszcze będę artykuł szlifował. Nie chciałem się spóźnić z jego publikacją smilies/wink.gif
*Konto usunięte*2005.10.05, 15:11
noo wreszcie,zabieram się do czytania smilies/bigsmile.gif
SleevZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sleev2005.10.05, 15:11
zabieram sie za czytanie smilies/bigsmile.gif
*Konto usunięte*2005.10.05, 15:12
nvidia dostala po duu.. w 3d samrkach jednak przekroczyli 9 tys tak jak zapowiadali ciekawie sie robie:D:
DelwinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Delwin2005.10.05, 15:14
Dobra robota - smilies/thumbup.gif . Nie jest źle - Ati odrobiło pracę domową i mamy silną konkurencję dla Nvidii - teraz tylko czekać na jakieś obniżki cen smilies/bigsmile.gif i wybierać po uważaniu.
ShirkanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Shirkan2005.10.05, 15:17
a kiedy łaskawe ati wypuści te karty do sprzedaży???
kiedy będą dostępne w polsce???
i w jakich cenach przecież oto głównie każdemu chodzi
r0t3rZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
r0t3r2005.10.05, 15:17
zabieram się do czytania... hmmm trochę sie rozpisałeś a tym razem nie chce od razu rpzejść do testów smilies/wink.gif
krzychdZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
krzychd2005.10.05, 15:19
Artykuł fajowy, szkoda tylko, że brakuje wielu słupków na wykresach, szczególnie jeśli chodzi o słabsze karty, bliższe mojej kieszeni.

No to teraz czekamy na obniżki cen smilies/szczerbaty.gif
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1