artykuły

Radeon X1800 XT, X1800 XL, X1600 XT, X1300 Pro - zmasowany atak ATI

440
5 października 2005, 15:00 Paweł Pilarczyk

Nowe funkcje

Jak wspomnieliśmy, R520 jest w pełni zgodny z modelem cieniowania 3.0 (Shader Model 3.0). Wszystkie dotychczasowe układy ATI zapewniały zgodność jedynie z modelem cieniowania 2.0, podczas gdy NVIDIA już od ponad roku produkuje układy zgodne z SM 3.0 (GeForce 6 i GeForce 7). Model cieniowania 3.0 nie różni się wiele od 2.0, jednak udostępnia funkcje dynamicznej kontroli przepływu, a więc możliwość używania skoków warunkowych (IF...ELSE), pętli (FOR) itd. Dzięki tym funkcjom programistom znacznie łatwiej jest tworzyć kod dla jednostek cieniujących. Kod ten może być praktycznie nieskończonej długości. Jak zapewnia ATI, w trybie SM 3.0 jej nowe układy są do czterech razy szybsze od serii GeForce 7 (!).

Wsparcie dla SM 3.0 jest o tyle ważne, że nie tylko nowe układy NVIDII są zgodne z tym standardem, ale także nadchodzące konsole - Xbox 360 i PlayStation 3. Za kilka miesięcy na rynku będziemy mieli kilka różnych platform o podobnych możliwościach. Taka sytuacja bardzo ułatwi życie programistom, którzy wreszcie będą mogli przygotowywać wspólny kod gry zarówno dla konsol, jak i pecetów.

ATI R520 to także jedyny układ na rynku, który umożliwia jednoczesne korzystanie z renderingu HDR (Higher Dynamic Range) i wygładzania krawędzi. Układy NVIDII (GeForce 6 i GeForce 7) mogą z tych funkcji korzystać zamiennie. Nie da się jednocześnie włączyć HDR i FSAA.

Nowe układy ATI udostępniają nową wersję kompresji map normalnych 3Dc+ oraz jeszcze lepszy tryb wygładzania krawędzi - Adaptive Antialiasing. Poprawia on jakość obiektów przezroczystych - liści drzew czy siatki. Tryb ten jest zbliżony do Transparency Antialiasing w układach NVIDII. Ponoć Adaptive Antialasing można uaktywnić także na układach ATI poprzedniej generacji (R4xx), ale nie zdążyliśmy tego sprawdzić.

Jak słusznie zauważono w dokumentach technicznych ATI, zdecydowana większość sprzedawanych obecnie monitorów to ciekłokrystaliczne ekrany o natywnej rozdzielczości 1280x1024. Nie potrafią one wyświetlić trybów wyższych, a jeśli nawet uda się je do tego zmusić, obraz wygląda bardzo nieciekawie. Monitory LCD o rozdzielczościach 1600x1200 lub wyższej należą obecnie do rzadkości, chociaż tryb taki można bez problemu wyświetlić na większości w miarę przyzwoitych monitorów CRT. Inżynierowie ATI założyli więc, że zamiast po raz kolejny zwiększać liczbę jednostek przetwarzających geometrię i kolorujących piksele, co pozytywnie wpływa na wydajność w ultra wysokich rozdzielczościach, należy skupić się na poprawieniu jakości obrazu w trybie 1280x1024 (bowiem wydajność i tak już jest na bardzo wysokim poziomie). Dlatego przy projektowaniu R520 największą wagę przyłożono przede wszystkim do efektywności architektury. Nowy układ przetwarza dane przy 128-bitowej, zmiennoprzecinkowej precyzji, praktycznie bez utraty wydajności.

ATI R520 udostępnia także nową technologię wideo ATI - Avivo. Ponoć zapewnia ona najwyższą jakość wideo, a w dodatku sprzętowo wspomaga dekodowanie i kodowanie kodeków H.264 i VC-1, które będą stosowane do kompresji filmów na nadchodzących płytach HD-DVD i Blu-Ray. Ponoć proces dekompresji H.264 jest tak skomplikowany, że nie jest sobie z nim w stanie poradzić żaden najszybszy procesor. ATI obiecuje, że użytkownicy jej kart będą mogli bez przeszkód oglądać filmy zakodowane w formacie H.264.

Nowe karty będzie można łączyć parami dzięki nowej wersji technologii CrossFire. Ponoć została ona lepiej zoptymalizowana względem wersji, która zadebiutowała pod koniec września. W dodatku zniesiono ograniczenie na maksymalną rozdzielczość 1600x1200 przy 60 Hz. Karty z układami R520 będą w trybie CrossFire wyświetlać bardzo wysokie tryby graficzne przy ergonomicznych częstotliwościach odświeżania. ATI zapewnia wręcz, że jej nowe układy zostały specjalnie zaprojektowane pod kątem pracy wieloprocesorowej. Możemy się zatem spodziewać konfiguracji składających się nie tylko z dwóch, ale nawet czterech kart. Być może także zobaczymy karty graficzne z dwoma układami.

Nowe układy ATI wykorzystują technologię dynamicznej regulacji napięcia (Dynamic Voltage Control Technology). Gdy układ jest pod obciążeniem (przetwarza grafikę 3D), zwiększane jest jego napięcie. Powoduje to niestety większą emisję ciepła, więc w efekcie wentylator na karcie także przyspiesza, co zwiększa poziom hałasu. W trybie spoczynku czy pracy w aplikacjach biurowych napięcie na układzie jest obniżane, wentylator spowalniany, a karta pracuje cicho.

2