Inne
Artykuł
Michał Szulowski, Wtorek, 14 czerwca 2005, 11:36

Zalety pracy w RAW

Rejestrowanie zdjęć w trybie RAW wiąże się przede wszystkim z dwoma istotnymi ograniczeniami. Po pierwsze, zapisanie zdjęcia na karcie zajmuje znacznie więcej czasu niż przy rejestrowaniu plików JPG. Po drugie, pliki typu RAW są znacznie większe objętościowo od JPG, efektem czego jest znaczne zmniejszenie liczby zdjęć, które możemy zarejestrować na danej karcie. Jaka zatem są zalety trybu RAW?

Temperatura [K]Typowe źródło światła
1 000 Świeczki
1 500 Lampki oliwne
2 000 Bardzo wczesny wschód słońca, lampy jarzeniowe
2 500 Typowe żarówki
3 000 Światła studyjne
4 000 Żarówki błyskowe
5 000 Typowe światło dzienne, lampy błyskowe
5 500 Słoneczny dzień w południe
6 000 Jasny zachód słońca przy czystym niebie
7 000 Lekko zacienione niebo
8 000 Niebo zachmurzone
9 000 W cieniu w jasny dzień
10 000 Bardzo zachmurzone nieboe
11 000 Niebieskie niebo bez Słońca
ponad 20000 Cień w górach w jasny dzień
Stosując RAW, w bardzo prosty sposób można poprawić balans bieli zdjęcia, czyli przywrócić naturalne kolory. Jeśli wykonujemy zdjęcia w nietypowych warunkach oświetleniowych, np. przy świeczkach bądź o zachodzie słońca, a system automatycznego doboru balansu bieli nas zawiedzie, wówczas nie ma nic prostszego jak przesunąć suwak do odpowiedniej pozycji określającej temperaturę światła w stopniach Kelwina [K]. Jeśli będziemy dysponować jedynie zdjęciami w formacie JPG, zadanie to będzie wymagać wielu prób związanych z kształtowaniem krzywych poszczególnych składowych kolorów, a i tak najczęściej uzyskany efekt będzie daleki od oczekiwanego.

RAW ma także tę zaletę, że jeśli dysponujemy zdjęciem niedoświetlonym nawet o 2 wartości przesłony (EV), bądź prześwietlonym o 1 EV, wówczas bez większego problemu i niemal bez straty jakości możemy skorygować ten błąd. W skrajnych przypadkach możemy "wyciągnąć" informację również z plików niedoświetlonych w znacznie większym stopniu, nawet o 4 EV. Oczywiście należy się wtedy liczyć z pojawieniem się "szumu" na zdjęciu, jednak i na to jest metoda. Otóż na kolejnej zakładce ustawień związanych z plikami typu RAW znajdują się suwaki redukujące poziom szumów, które pozwalają na ich usunięcie nawet w przypadku znacznego "zaszumienia". Oczywiście, nie należy przesadzać z usuwaniem zakłóceń, bowiem odbywa się to kosztem ostrości obrazu. Jednak konwerter RAW wbudowany w Photoshopa pozwala na samodzielny dobór stopnia usuwania tych zakłóceń, co pozwala w prosty sposób osiągnąć kompromis między zakłóceniami a ostrością.

Adobe RAW Converter ułatwia także maskowanie niedoskonałości obiektywu, np. redukcję winietowania (stopniowego ściemniania obrazu przy oddalaniu się od środka zdjęcia) czy też redukcję zniekształceń chromatycznych ("rozbarwiania" kontrastowych krawędzi). Wystarczy odpowiedni dobór położenia suwaków i można zdecydowanie poprawić materiał wyjściowy. Aż się prosi, by narzędzie o podobnych możliwościach i naturalnym podejściu do sprawy umożliwiało polepszanie wszelkiego rodzaju zdjęć.


Powyżej prezentujemy zdjęcie, które zostało zarejestrowane ze źle dobranym balansem bieli i zapisane od razu w formacie JPG oraz efekt jego próby poprawienia


To zdjęcie to efekt nienajlepszych warunków wykonania zdjęcia oraz ręczna poprawy w Photoshopie


A tutaj to samo zdjęcie zarejestrowane w CRW w wersji bez obróbki oraz po skorygowaniu kilku parametrów.

Oczywiście czasem można tak przygotować scenę i przeprowadzić próby, by mieć właściwie dobrany balans. Jednak często zdarza się, że nie jesteśmy w stanie dobrze dobrać warunków wykonania zdjęcia, albo też skorzystamy z aparatu nieoptymalnie przygotowanego do danej sytuacji zdjęciowej. Nam zdarzyło się to kilka razy, a dzięki fotografowaniu w trybie RAW udało się kilka zdjęć "uratować".

Warto jeszcze zwrócić uwagę na narzędzia wbudowane w Adobe Photoshop CS służące do automatyzacji zadań. Dzięki nim możliwa jest np. obróbka tylko jednego zdjęcia z całej serii, dobranie odpowiedniej kolorystyki, jasności i kontrastu, a nawet kadru, a następnie wykonanie serii tych samych zadań na wszystkich plikach w określonym katalogu.

Niestety, Adobe RAW Coverter ma też pewien mankament, zmniejszający wygodę korzystania z programu. Jest to brak możliwości zapisania i automatycznego wczytywania danych dla danego obiektywu. Jeśli stwierdzimy, że zdjęcia z jednego z naszych obiektywów najlepiej wyglądają przy jednych parametrach (np. przy wyostrzaniu ustawionym na 65), zaś z drugiego obiektywu przy innych (np. wyostrzanie 50), za każdym razem musimy wprowadzić odpowiednią korektę. Szkoda, bowiem program powinien umożliwić automatyczny dobór parametrów zależnie od użytego obiektywu.

Ocena artykułu:
Ocen: 1
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook