Call of Duty: Modern Warfare studia Infinty Ward to restart serii, która jest z graczami od 2007 roku. Debiut serii Modern Warfare był bardzo dobrze przyjęty i gra stała się klasykiem, do którego teraz inne tytuły są porównywane. Kampania dla pojedynczego gracza była bardzo dynamiczna i trzymała w napięciu przez cały czas. Spowodowane to było tym, że bardzo dużo sekwencji było oskryptowanych i po prostu sprawiały wrażenie uczestniczenia w dobrym filmie. Po restarcie serii oczekujemy dokładnie tego samego, dużo zapierającej dech w piersi akcji, ekscytujących pościgów i brutalności, a do tego oprawy audiowizualnej odpowiadającej standardom 2019 roku. Z tym ostatnim punktem możemy być spokojni, ponieważ najnowsza odsłona otrzymała nowy silnik graficzny, który wspiera wszystkie najnowsze technologie, łącznie ze śledzeniem promieni.
Call of Duty: Modern Warfare – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli, to:
- procesor – Intel Core i3-4340 3,6 GHz / AMD FX - 6300 3,5 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 670 2 GB / AMD Radeon HD 7950 lub lepsza,
- pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
- nośnik danych – 175 GB,
- system operacyjny – Windows 7 / 10 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja do rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli to:
- procesor – Intel Core i5-2500K 3,3 GHz / AMD Ryzen 5 1600X 3,6 GHz,
- karta graficzna – AMD Radeon R9 390 / GeForce GTX 970 4 GB lub lepsza,
- pamięć operacyjna (RAM) – 12 GB,
- nośnik danych – 175 GB,
- system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.
Teoretyczne wymagania sprzętowe najnowszej odsłony Call of Duty: Modern Warfare prezentują się bardzo skromnie. Czyżby nowy silnik graficzny miał małe zapotrzebowanie na moc obliczeniową? W głowie rodzi się wiele pytań, bo niskie wymagania naturalnie sugerują kiepską oprawę graficzną. A może po prostu podane wymagania są całkowicie nieadekwatne i tytuł będzie niegrywalny na rekomendowanych i minimalnych ustawieniach.
- Rekomendowany CPU to Intel Core i5-2500K, procesor, który dzisiaj nie imponuje mocą obliczeniową, ale nadal duża liczba graczy nim dysponuje. Z kolei procesor AMD Ryzen 5 1600X jest dużo nowszą konstrukcją i wydajniejszą w porównaniu z Core i5-2500K. Przy czym obydwa te procesory w dzisiejszych czasach nie stanowić zapory, której gracze nie byliby w stanie pokonać, by cieszyć się przyjemną rozgrywką.
- Rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli wymaga minimum GeForce GTX 670 lub AMD Radeon HD 7950 z 2 GB pamięci VRAM. Tak niskie wymagania na pewno są przeznaczone do grania w minimalnych detalach i chyba nie koniecznie w rozdzielczości Full HD. Rekomendowane wymagania sprzętowe są dużo bardziej racjonalne, GeForce GTX 970 czy Radedon R9 390 to nadal są karty graficzne oferujące wydajność, która powinna być wystarczająca do grania w najnowsze tytuły w rozdzielczości 1920×1080 pikseli.
Miejsce testowe
W celu znalezienia miejsca testowego przeszliśmy całą kampanię dla pojedynczego gracza. Szukaliśmy takiej lokacji, która zapewni odpowiednią powtarzalność pomiarów i jednocześnie będzie odpowiednio obciążać układ graficzny. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że takim miejscem jest sam początek gry. Widać, że graficy wzięli sobie do serca, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz i trzeba je zrobić od razu. Nasz pierwszy spacer w grze przez oświetlony księżycem las jest pierwszą sceną, którą widzą gracze i teren ten prezentuję się fantastycznie, kolejne lokacje już nie mają takiego zapotrzebowania na moc obliczeniową.
Call of Duty: Modern Warfare – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Maximus X Apex | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 3200 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | DeepCool Captain 240EX RGB | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plFractal Design Define R6 | www.corsair.com |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 441.07 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition Adrenalin 19.10.2.
Call of Duty: Modern Warfare — jakość grafiki
Nowy silnik graficzny Call of Duty: Modern Warfare w dużej mierze powstawał w polskim oddziale Infinty Ward i już na pierwszy rzut oka widać, że ma on niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem. Pierwsze co zauważamy, to bardzo realistyczne oświetlenie. Wszelkie efekty oświetlenia wolumetrycznego np.: mgła czy dym prezentują się bardzo dobrze, aż miło jest je oglądać. Dodatkowo możemy włączyć efekty śledzenia promieni, które poprawią cienie. Na pochwałę zasługują tekstury, które są szczegółowe i widać, że zostało im poświęcone bardzo dużo czasu. W dzisiejszych czasach to jest już jednak standard i wszystkie tytuły AAA oferują tekstury, które prezentują się świetnie. Na pochwałę zasługują modele broni i postaci, są one pełne szczegółów i tekstur o wysokiej jakości. Trochę gorzej wypada roślinność, szczególnie trawa. Chciałoby się, żeby trawa zaczęła bardziej przypominać trawę, a nie dwuwymiarową teksturę z przezroczystością nałożoną na obiekt. Poza tym oprawa stoi na bardzo wysokim poziomie i nie odstaje od tego, do czego przyzwyczaiły nas takie tytuły jak Battlefield.
Wybór opcji graficznych jest bardzo duży, możemy precyzyjnie dopasować oprawę graficzną do posiadanego przez nas sprzętu. Niestety studio nie zdecydowało się na przygotowanie gotowych zestawów ustawień, wszystkie opcje graficzne musimy konfigurować sami. Do naszych testów postanowiliśmy stworzyć trzy presety. Najniższy, w którym wszystkie suwaki przesunęliśmy w lewo i wyłączyliśmy wszystkie efekty. Profil normalny/średni, gdzie suwaki ustawiliśmy w pozycji "normalny" i włączyliśmy wszystkie efekty postprocesowe. Profil najwyższy, w którym przesunęliśmy wszystkie suwaki w prawo. Na koniec dodaliśmy jeszcze jeden profil, z włączonym śledzeniem promieni.
Różnice w oprawie graficznej pomiędzy profilem najniższym a najwyższym owszem są, ale nawet włączenie najniższego profilu nie powodowało drastycznego spadku jakości oprawy. Gorzej prezentuje się oświetlenie gry i cienie, nie mamy wszystkich ulepszeń postprocesowych, ale można grać. Tryb średni/normalny prezentuje się lepiej, dochodzą efekty okluzji otoczenia, przez co obiekty osadzone na scenie nabierają namacalności i przestrzenności. Przesunięcie suwaków w prawo powoduje oczywiście polepszenie oprawy graficznej, ale różnica pomiędzy profilami średnim a najwyższym nie jest duża.
Call of Duty: Modern Warfare – wydajność procesorów
Call of Duty: Modern Warfare okazuje się mało wymagający pod względem wykorzystanie procesorów. Bez problemu możemy zagrać nawet na procesorze Core i3-8100, jedynie najsłabszy AMD Ryzen 3 2200G odstaje pod względem wydajności. Gra do sprawnego działania potrzebuje czterech rdzeni z możliwie jak największą częstotliwością pracy, dlatego w przypadku procesorów AMD optymalny okazuje się model Ryzen 5 3600, który działa z wyższą częstotliwością taktowania pojedynczego rdzenia w porównaniu do droższego modelu.
Call of Duty: Modern Warfare – raytracing
Włączenie śledzenia promieni w Call of Duty: Modern Warfare oczywiście powoduje spadek tempa animacji, ale nawet GeForce RTX 2060 będzie w stanie poradzić sobie z wyświetlaniem gry w prawie 60 klatkach na sekundę w rozdzielczości 1920×1080 pikseli. Sam zaś efekt śledzenia promieni jest wykorzystywany bardzo oszczędnie i gra nie zmienia swojego oblicza po włączeniu funkcji DXR. Efekt śledzenia promieni wykorzystywany jest tylko do poprawnego wyświetlania cieni rzucanych przez różne obiekty, ale najważniejsze jest to, że liczone są tylko cienie dynamiczne, które powstają na skutek oświetlenia obiektu pojedynczym źródłem światła np.: lampą. Efekt śledzenia promieni nie jest wykorzystywany do globalnego oświetlenia ─ dlatego jest tak mało zasobożerny.
Call of Duty: Modern Warfare - wydajność z DXR włączonym.
1920×1080. Karty graficzne z dedykowanymi rdzeniami RT bez problemu zapewniają wydajność przekraczającą 60 kl./s. Turingi, bez tych rdzeni, już tak dobrze nie wypadają, a starsze Pascale po włączeniu śledzenia promieni oferują bardzo słabą wydajność, tylko GTX 1080 Ti pozwala na granie w tej rozdzielczości, ale ze spadkami do 26 klatek na sekundę.
2560×1440. Zwiększenie rozdzielczości spowodowało, że karty bez rdzeni RT są w tej rozdzielczości nieprzydatne, co więcej, nawet modele z oznaczeniem RTX mają problem, żeby wyświetlać animację z płynnością 60 kl./s.
3840×2160. Nawet najwydajniejsza w tym teście karta, czyli GeForce RTX 2080 SUPER, nie jest w stanie zapewnić płynności na poziomie 60 kl./s.
Call of Duty: Modern Warfare – jaka karta, do jakich ustawień
1920×1080 – niskie. Najniższe dostępne ustawienia graficzne zarezerwowane są dla najsłabszych na rynku kart graficznych wyposażonych w 2 GB pamięci VRAM. Do takich konstrukcji zaliczają się AMD Radeon RX 550, RX 560 oraz GeForce GTX 1050. Niestety te karty nawet w rozdzielczości 1920x1080 pikseli oferują tak niską wydajność, że granie będzie mało komfortowe, jedyne co nam pozostanie to zmniejszenie rozdzielczości.
1920×1080 – średnie/normalne. W tym miejscu swoją przygodę z tym tytułem kończą użytkownicy posiadający karty graficzne wyposażone w 4 GB pamięci VRAM. To zapewne smutna wiadomość dla wielu osób, jeszcze nie dawno nic nie zapowiadało, że tego typu konstrukcje będą mieć problem z popularnymi tytułami.
1920×1080 – wysokie. Detale wysokie wymagają od gracza posiadania karty graficznej wyposażonej w większą ilość pamięci graficznej, minimalnie 6 GB. Karty graficzne z mniejszą ilością pamięci będą narażone na zjawisko mikroprzycięć, taki los właśnie spotkał kartę AMD Radeon RX 570 4 GB. Średnia liczba klatek na sekundę wyniosła 48, ale co chwilę gra zacinała się i minimalna liczba klatek na sekundę spadła prawie do zera. Jeśli chcemy grać w takiej jakości oprawy wizualnej, musimy posiadać kartę z 6 GB lub więcej pamięci wideo.
2560×1440 – wysokie. W rozdzielczości QHD będą jeszcze mogli pograć gracze z topowymi kartami graficznymi poprzedniej generacji, takimi jak: GeForce GTX 1080 i Radeon RX Vega 64. Obie oferują wydajność pozwalającą na granie ze średnią liczbą klatek na sekundę powyżej 60.
3840×2160 – wysokie. Call of Duty: Modern Warfare uruchomiony w rozdzielczości 4K wymaga najwydajniejszych komponentów na rynku. W przypadku karty graficznej minimum będzie GeForce RTX 2080 SUPER.
Podsumowanie
Nowy silnik graficzny w Call of Duty: Modern Warfare wypada się bardzo dobrze, efekty jego pracy są bardzo przyjemne dla oka. Jedyną wadą jest bardzo duże zapotrzebowanie na pamięć graficzną, ale chyba musimy się w końcu z tym pogodzić. Chcielibyśmy także pochwalić zespół pracujący nad nową odsłoną Call of Duty: Modern Warfare i nowym silnikiem za to, że tytuł ten działa bardzo sprawnie na większości kart graficznych ze średniego segmentu.
Poniżej znajdziecie polecane przez nas karty graficzne do komfortowej rozgrywki w Call of Duty: Modern Warfare w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli w najwyższych ustawieniach jakości: