Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint to siódma odsłona serii Ghost Recon na komputery osobiste. Jej początki sięgają roku 2001, wtedy to pojawiła się część pierwsza. W ciągu osiemnastu lat seria zdążyła się bardzo zmienić. Z bardzo realistycznego (brak regeneracji zdrowia) taktycznego shootera w grę, w której by zginąć, trzeba się mocno postarać. Recenzję tego tytułu możecie przeczytać w serwisie Gamezilla, w tej publikacji skupimy się na aspektach technicznych.
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint wykorzystuje silnik graficzny AnvilNext 2.0, który studio Ubisoft wprowadziło w roku 2014 wraz z pojawieniem się Assassin's Creed Unity. Po pięciu latach deweloperzy nauczyli się dobrze z niego korzystać i wprowadzili wiele poprawek, dzięki temu możemy cieszyć nasze oczy szeroką paletą efektów specjalnych. Na wyróżnienie zasługują: oświetlenie globalne, system dynamicznie zmieniającej się pogody, mapowanie odbić. Efekty specjalne cieszą oko, ale i obciążają kartę graficzną i procesor ─ jak bardzo? Odpowiedź na kolejnych stronach.
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli, to:
- procesor – Intel Core i5-4460 3,2 GHz / AMD Ryzen 3 1200 3,1 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 960 4 GB / AMD Radeon R9 280X lub lepsza,
- pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
- nośnik danych – 50 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja do rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli to:
- procesor – Intel Core i7-6700K 4,0 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3,2 GHz,
- karta graficzna – AMD Radeon RX 480 / GeForce GTX 1060 6 GB lub lepsza,
- pamięć operacyjna (RAM) – 16 GB,
- nośnik danych – 50 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.
Gry wydawane przez studio Ubisoft prawie zawsze mają wysokie wymagania sprzętowe, a ich tytuły z otwartym światem wiodą prym w tej dziedzinie. Nie inaczej jest w tym przypadku.
- Procesor musi być przynajmniej czterordzeniowy, na słabszym procesorze tytuł ten się po prostu nie włączy. Producent jako minimum wymaga procesora Core i5-4460 lub AMD Ryzen 3 1200. Nasze testy z kolejnej strony wyraźnie pokazują, na jaką wydajność możemy liczyć mając takie układy. Zalecane procesory do gry w Breakpoint prezentują się dużo rozsądnie, chociaż naszym zdaniem AMD Ryzen 5 1600 jest trochę za słaby do tej gry.
- Rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli wymaga minimum GeForce GTX 960 4 GB lub AMD Radeon R9 280X z 3GB pamięci VRAM. Jeśli okazałoby się, że 2 GB pamięci wideo to zbyt mało, można zapowiedzieć koniec najtańszych kart graficznych na rynku. Modele rekomendowane to dużo wydajniejsze konstrukcje i faktycznie mają szansę oferować odpowiednią wydajność do grania Ghost Recon: Breakpoint w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli. Pozostaje pytanie ─ tylko w jakich ustawieniach jakości obrazu?
Miejsce testowe
Wielu serwisów technologicznych do swoich pomiarów wykorzystuje wbudowane w gry testy wydajności. Gra generuje scenę testową i na końcu podaje wynik. Czasami punktowy, częściej liczbę klatek na sekundę, średnią, maksymalną i minimalną. Wartość maksymalna z reguły jest przez nas ignorowana, ponieważ pojawia się ona tylko na chwilę. Dużo bardziej interesującą daną jest średnia liczba klatek na sekundę, ponieważ przez większość rozgrywki to taką wartość będziemy obserwować, ale najważniejsza naszym zdaniem jest minimalna liczba klatek na sekundę. To oczywiście najgorszy scenariusz, jednak z wiadomo, że pojawia się on zwykle w najważniejszych momentach. Nie ma nic gorszego niż pokaz slajdów lub chwilowe zacinanie się obrazu w kluczowej scenie.
Wbudowany test wydajności w Tom Clancy's Ghost Recon:Breakpoint to przykład, jak można delikatnie zmanipulować gracza, sugerując mu, że posiadana przez niego konfiguracja jest odpowiednio wydajna do tego tytułu. Uruchomiony wbudowany test w rozdzielczości 1920x1080 pikseli na karcie AMD Radeon RX 580 w ustawieniach Ultra dał wynik 54 klatki na sekundę. Przeprowadzone przez nas pomiary w wybranym miejscu testowym są bardziej wymagające, średnie tempo animacji wyniosło 40,5 klatki na sekundę.
Nasze miejsce testowe znajduje się niedaleko pierwszej bazy. Zbiegamy ścieżką do podstawy góry. Podczas tego biegu możemy podziwiać wszystkie efekty graficzne, które oferuje Ghost Recon: Breakpooint.
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Maximus X Apex | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 3200 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | DeepCool Captain 240EX RGB | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plFractal Design Define R6 | www.corsair.com |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 436.48 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition Adrenalin 19.9.3.
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint — jakość grafiki
Silnik AnvilNext 2.0 odpowiada za oprawę graficzną Ghost Recon: Breakpoint, może on generować bardzo dużą liczbę zaawansowanych efektów graficznych, które są całkowicie konfigurowalne w menu opcji graficznych. Sama oprawa graficzna względem poprzedniej części Ghost Recon: Wildlands uległa poprawie, modele są wykonane z dużo większą dbałością o szczegóły, a otoczenie jest pełne drobnych detali, które miło łechcą nasze oczy.
Niestety są też momenty, kiedy coś nie zadziałało poprawnie i nagle atakują nas tekstury o wyjątkowo niskiej rozdzielczości, które dopiero po pewnym czasie zmieniają się w wersje w pełnej rozdzielczości.
Producent przewidział pięć fabrycznych trybów jakości oprawy graficznej, detale: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie i ultra. Poziomy te różnią się znacznie między sobą, różnice pokazuje porównywarka:
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint – wydajność procesorów
Ghost Recon: Breakpoint do prawidłowego działania wymaga procesora czterowątkowego/czterordzeniowego. Sprawdziliśmy to, próbując włączyć ten tytuł na słabszym procesorze. Niestety nie było to możliwe, jednak nawet zastosowanie procesora czterowątkowego niekoniecznie musi oznaczać pełen sukces. Przetestowaliśmy dwa czterowątkowe układy: AMD Ryzen 3 2200G i Intel Core i3-8100. Oferują one wydajność dwukrotnie niższą od najszybszych procesorów w teście. Niemiłą niespodziankę zrobił nam procesor Intel Core i3-8100, który w połączeniu z GeForce RTX 2080 Ti sprawował się źle. W miejscu wymagającym obliczeń procesora zdarzały się bowiem spadki tempa animacji do 0,2 kl./s, w częstotliwości 5-15 sekund. Można wiec założyć, że gra w tej konfiguracji jest niegrywalna. Oczywiście połączenie Intel Core i3-81000 z RTX 2080 Ti nie jest dobrym pomysłem, lecz sam fakt takiego zachowania należy odnotować. Co ciekawe, ten sam procesor z kartą AMD Radeon RX 5700XT nie miał tego problemu. Testy były wykonywane kilkukrotnie.
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint – jaka karta, do jakich ustawień
1920×1080 – niskie. Ustawienia niskie z reguły kojarzą nam się ze słabszymi kartami graficznymi. Niestety nie w przypadku tej gry. Najtańsze karty graficzne wyposażone w dwa gigabajty pamięci graficznej nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej wydajności, żeby grać w rozdzielczości FullHD, a w przypadku AMD Radeon RX 550 tytuł ten nie uruchamia się. Dopiero zastosowanie karty graficznej wyposażonej w 4 GB pamięci VRAM pozwoliło na w miarę przyjemne granie.
1920×1080 – wysokie. Najprawdopodobniej tryb wysokiej jakości będzie najbardziej popularny wśród graczy. Oferuje on dobrą jakość oprawy graficznej i nie powoduje zadyszki komputerów wyposażonych w karty graficzne ze średniego przedziału cenowego: GeForce GTX 1060 6GB; Radeon RX 580.
1920×1080 – ultra. Jakość Ultra i rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli to dla graczy pecetowych pewnego rodzaju standard. Po to kupuje się komputer, żeby móc cieszyć się z oprawy graficznej na najwyższym poziomie. Ghost Recon Breakpoint w najwyższych ustawieniach jakości oprawy graficznej prezentuje się bardzo dobrze, ale zostało to okupione wysokimi wymaganiami sprzętowymi, dopiero GeForce RTX 2060 SUPER oraz AMD Radeon RX 5700 zapewniają wydajność na poziomie 60 kl./s minimum.
2560×1440 – ultra. Rozdzielczość 2560×1440 pikseli stanowi wyzwanie nawet dla najwydajniejszych kart graficznych, jeśli chcemy utrzymać liczbę wyświetlanych klatek powyżej 60. Tylko trzy najmocniejsze karty RTX oferują odpowiednią wydajność.
3840×2160 – ultra. 4K, jakość Ultra i do tego 60 kl./s? Niestety takie połączenie jest nieosiągalne dla obecnie dostępnego sprzętu komputerowego. Nawet GeForce RTX 2080 Ti osiąga średnią wydajność na poziomie 51 kl./s, a minimum spada do 44 kl./s.
Podsumowanie
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint to tytuł wzbudzający wiele kontrowersji, z jednej strony w najwyższym ustawieniu oprawy graficznej tytuł ten prezentuje się bardzo dobrze, ale ma też bardzo wysokie wymagania sprzętowe. Z drugiej strony ewidentnie widać niedociągnięcia, z którymi deweloperzy sobie nie poradzili ─ na przykład brak drzwi w domach ludności cywilnej, a w bardziej zaawansowanych budynkach organizacji Skell wszystkie drzwi rozsuwają się automatycznie. Ogólnie gra ma dużo problemów z fizyką obiektów, kolizje z roślinnością potrafią być zaskakujące np: zbiegamy postacią w dół i nagle zahaczamy jednym pikselem o małą roślinkę i postać się potyka, następnie stara się odzyskać równowagę i potyka się dalej.
Polecane przez nas karty graficzne do komfortowej rozgrywki w Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli w jakości Ultra