Dwa tysiące i pięćset pięćdziesiąt dni temu na rynek została wydana gra Borderlands 2, tyluł który stał się ojcem wszystkich gier z gatunku looter shooter. Najnowsza odsłona Borederlands 3 to naturalnie kontynuacja, dziejąca się pięć lat po wydarzeniach przedstawionych w części drugiej. Zmieniają się postacie główne, którymi będziemy grać oraz po raz pierwszy opuścimy planetę Pandora.
Borderlans 3 otwiera się na eksplorację nowych światów, które teraz mają prezentować się wyjątkowo urodziwie, a to dzięki zmianie silnika graficznego ze starego Unreal Engine 3.0 na jego najnowszą odsłonę 4.0. Grafika będzie nadal wyświetlana z wykorzystaniem efektu Cell Shading, ale efekt ten ma być ulepszony. Według twórców ma to być ich najładniejszy tytuł, jaki do tej pory wydali i na potwierdzenie tych słów wymieniają nowe techniki, które zostały wykorzystane przy tworzeniu oprawy wizualnej: lepszej jakości dynamiczne oświetlenie, pozwalające na przesączanie się światła przez tkaniny; generacja cieni w czasie rzeczywistym, które mogą wpływać na kolor cienia po przejściu światła przez tkaninę. To jak te efekty wpłyną na płynność rozgrywki, oczywiście sprawdzimy. Na następnych stronach będziecie mogli przeczytać, jaki sprzęt jest potrzebny do grania w najnowszą odsłonę Borderlands 3
Borderlands 3 – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli:
- procesor – Intel Core i5-3570 3,4 GHz / AMD FX-8350 4,0 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 680 2 GB / AMD Radeon HD 7970 lub lepsza,
- pamięć operacyjna (RAM) – 6 GB,
- nośnik danych – 75 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja do rozdzielczości 2560 × 1440 pikseli i 60 kl./s:
- procesor – Intel Core i7-4770K 3,4 GHz / AMD Ryzen 5 2600,
- karta graficzna – AMD Radeon RX 590 / GeForce GTX 1060 6 GB lub lepsza,
- pamięć operacyjna (RAM) – 16 GB,
- nośnik danych – 40 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.
Gry powstające na silniku Unreal Engine 4.0 potrafią mieć bardzo wysokie wymagania sprzętowe, a efekty graficzne, jakimi pochwalili się twórcy ze studia Gearbox, i są wykorzystywane w ich najnowszej grze, należą do tych bardziej wymagających. Za to wymagania sprzętowe dziwnie nie współgrają z takimi zaawansowanymi efektami, są na pierwszy rzut oka za niskie.
- Procesor musi być przynajmniej czterordzeniowy, ale to już jest standard przy wykorzystywaniu UE 4.0, minimalnie Core i5 trzeciej generacji, a zalecane jest użycie procesora Core i7 czwartej generacji. W przypadku procesorów AMD najsłabszy zalecany układ to FX-8350. Natomiast zalecany procesor to Ryzen 5 2600.
- Żeby zagrać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli trzeba mieć minimum GeForce GTX 680 2 GB. To trochę zaskakujący wybór, ponieważ ta karta ma tylko 2 GB pamięci graficznej. Ostatnio większość tytułów wymaga zastosowania karty graficznej z większą ilością pamięci graficznej, ale może w tym przypadku jest inaczej. Wymagania do grania w rozdzielczości 2560 × 1440 pikseli wydają się bardziej prawdopodobne, ale czy faktycznie wystarczą? Naszym zdaniem są nadal trochę za niskie.
Miejsce testowe
Poszukiwanie miejsca testowego w Borderland 3 to syzyfowa praca. Powtarzalność w tej grze jest bardzo mała, wpływ na to ma losowa liczba przeciwników przy każdym dojściu do miejsca testowego. Dlatego w przypadku tej gry postanowiliśmy zrezygnować z używania skrupulatnie wybranego miejsca testowego, na rzecz wbudowanego w grę benchmarka.
Borderlands 3 – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Maximus X Apex | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 3200 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | DeepCool Captain 240EX RGB | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plFractal Design Define R6 | www.corsair.com |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 436.30 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition Adrenalin 19.9.2.
Borderlands 3 – jakość grafiki
Borderlands 3 do generowania obrazu używa popularnego silnika graficznego Unreal Engine 4.0. Silnik ten jest bardzo dobrze znany studiu Gearbox, więc oprawa graficzna stoi na bardzo wysokim poziomie. W tytule tym wykorzystany został efekt tak zwanego Cell Shadingu, dzięki temu zabiegowi stylistycznemu grafika prezentuje się niczym w komiksie i nie będzie się tak szybko starzeć.
W grze do wyboru mamy sześć skonfigurowanych przez producenta trybów jakości oprawy graficznej i są to ustawienia od bardzo niskich do ultra lub nawet jeszcze wyżej, ponieważ ostatnie ustawienia to Badass.
Różnice w jakości wyświetlanej grafiki w poszczególnych trybach są wyraźne i nie musimy się zastanawiać, jaki tryb wybraliśmy. W trybie najniższych detali oświetlenie jest bardzo proste, cienie rzucane przez obiekty są niskiej rozdzielczości oraz rysowane są bardzo blisko. Po przełączeniu się w ustawienia niskie, jakość oprawy ulega wyraźnej poprawie, scena nabiera głębi, dzięki pojawieniu się efektów okluzji otoczenia cienie nabierają kształtów, nie są już ciemnymi plamami na podłożu.
Każde kolejne zwiększenie jakości oprawy wizualnej będzie poprawiać obraz wyświetlany na naszym monitorze, ale też będzie coraz bardziej obciążać kartę graficzną. Jakość Ultra jest już zabójcza dla większości kart graficznych, nawet w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli. Nasze porównanie grafiki poniżej bardzo dobrze obrazuje różnicę pomiędzy poszczególnymi ustawieniami.
A oto kilka scen z gry:
Borderlands 3 – wydajność procesorów
Borderlands 3 do poprawnego działania wymaga procesora z przynajmniej czteroma rdzeniami. Nasz test to potwierdza. Nawet najsłabszy procesor Intela Core i3-8100 pozwala na rozgrywkę, aczkolwiek trzeba liczyć się z większymi spadkami animacji niż w przypadku procesorów sześciordzeniowych. W trochę gorszej pozycji są posiadacze procesorów AMD, a szczególnie modelu AMD Ryzen 3 2200G. Podobno te wyniki mają się poprawić po wydaniu łatki optymalizującej, ale w dniu pisania artykułu jeszcze jej nie było.
Borderlands 3 – jaka karta, do jakich ustawień
1920×1080 – bardzo niskie. Ustawienia bardzo niskie zarezerwowane są dla najsłabszych kart graficznych. Model GeForce GTX 1050 to minimum, na jakim powinniśmy włączać ten tytuł. Karty graficzne wyposażone w układy graficzne AMD Radeon RX 560 to naszym zdaniem najsłabsza karta od AMD jakiej powinniśmy używać do grania w Borderlands 3. W procedurze mamy jeszcze jedną słabszą kartę graficzną AMD, a mianowicie model AMD Radeon RX 550, ale gra nie chciała się uruchomić z tą kartą.
1920×1080 – średnie. Prawdopodobnie będzie to najczęściej wybierana opcja, w jakiej będą grać gracze pecetowi. Pozwala ona uzyskać odpowiednią wydajność w przypadku najpopularniejszych kart graficznych ze średniego przedziału cenowego. GeForce GTX 1660 oferuje średnią wydajność na poziomie 77,7 klatki na sekundę, bardzo popularny AMD Radeon RX 570 nie wiele mu ustępuje (73,5 kl./s).
1920×1080 – ultra. Gracze komputerowi w rozdzielczości FullHD od pewnego czasu przyzwyczajeni są do tego, że w tej rozdzielczości mogą włączyć grę i ustawić wszystkie suwaki na maksymalną wartość, a tempo animacji będzie zawsze zadowalające ─ nawet na dwuletnim PC z kartą graficzną pokroju GeForce GTX 1060. Nie ty m razem, studio Gearbox zafundowało graczom prawdziwą optymalizacyjną katastrofę. FullHD i jakość oprawy Ultra to wyzwanie nawet dla GeForce GTX 1080, RTX-a 2060 SUPER lub najnowszego AMD Radeon RX5700. Dopiero te karty oferują odpowiednio wysoką wydajność, aby minimalna liczba klatek na sekundę nie spadła poniżej 60 kl./s.
2560×1440 – ultra. Rozdzielczość 2560×1440 pikseli podwaja wymagania sprzętowe względem kart graficznych. Brak spadków poniżej 60 klatek na sekundę wymaga GeForce RTX 2080.
3840×2160 – ultra. Najszybszą kartą graficzną dostępną na rynku jest GeForce RTX 2080 Ti, nawet on nie jest w stanie wyświetlić grafiki w rozdzielczości 4K w jakości Ultra, przy zachowaniu jakości oprawy graficznej i zadowalającego tempa animacji.
Podsumowanie
Borderlands 3 po wielu problemach z wydaniem w końcu się pojawia się na rynku i jest to optymalizacyjna porażka. Gra ma bardzo duże wymagania. Rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli i jakośc Ultra wymagają bardzo wydajnych kart graficznych, aby utrzymać tempo animacji na poziomie 60 klatek na sekundę. W rozdzielczości 2560 × 1440 pikseli w 60 kl./s na grę pozwalają tylko najwydajniejsze karty na rynku. Firma Gearbox oczywiście zapowiedziała jak najszybsze wydanie łatki poprawiającej wydajność, pytanie jest tylko takie, czy zostanie to osiągnięte kosztem pogorszenia się jakości oprawy graficznej. Czy faktycznie został popełniony jakiś błąd, który wpływa na tak niską wydajność? Dowiemy się tego, jak pojawi się łatka.
Polecane przez nas karty graficzne do komfortowej rozgrywki w Borderlands 3 w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli w jakości Ultra