Nowe karty graficzne AMD z procesorem Navi wykonanym w procesie 7 nm i pamięcią GDDR6 mają trafić do sklepów w przyszłym miesiącu. AMD zaoferuje dwa modele z tym samym procesorem graficznym w dwóch wersjach i taką samą pojemnością pamięci.
Aktualizacja z ostatniej chwili: zaprezentowano również specjalną, rocznicową wersję Radeona RX 5700 XT o jeszcze szybszym taktowaniu, dostępną wyłącznie w sprzedaży bezpośredniej na stronie AMD za 499 dolarów (ok. 2350 zł).
Wydajniejszy model, Radeon RX 5700 XT, ma pełną wersję procesora Navi 10 z 2560 procesorami strumieniowymi zgrupowanymi w 40 jednostek obliczeniowych (CU) i 160 jednostek teksturujących (TMU). Tańszy model, Radeon RX 5700, ma o 1/10 mniej zasobów obliczeniowych i jednostek teksturujących, ale tyle samo pamięci.
Model | Architektura i procesor | Procesory strumieniowe | Taktowanie | Pamięć | Taktowanie i przepustowość pamięci | TBP | Cena |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Radeon VII | GCN Vega 20 | 3840 | 1750 MHz 1400 MHz | 16 GB HBM2 4096b | 1000 MHz 1028 GB/s | 300 W | 3200 zł |
Radeon RX 5700 XT edycja rocznicowa | RDNA Navi 10 | 2560 | 1980 MHz 1830 MHz 1680 MHz | 8 GB GDDR6 256b | 1750 MHz 448 GB/s | 225 W | 499 dol. ok. 2350 zł |
Radeon RX 5700 XT | RDNA Navi 10 | 2560 | 1905 MHz 1755 MHz 1605 MHz | 8 GB GDDR6 256b | 1750 MHz 448 GB/s | 225 W | 449 dol. 2100 zł |
Radeon RX 5700 | RDNA Navi 10 | 2304 | 1725 MHz 1625 MHz 1465 MHz | 8 GB GDDR6 256b | 1750 MHz 448 GB/s | 180 W | 379 dol. 1760 zł |
Radeon RX Vega 64 | GCN Vega 10 | 4096 | 1546 MHz 1247 MHz | 8 GB HBM2 2048b | 945 MHz 483,8 GB/s | 295 W | od 1750 zł |
Radeon RX Vega 56 | GCN Vega 10 | 3584 | 1546 MHz 1247 MHz | 8 GB HBM2 2048b | 800 MHz 410 GB/s | 210 W | od 1250 zł |
Radeon RX 590 | GCN Polaris | 2304 | 1545 MHz 1469 MHz | 8 GB GDDR5 | 1000 MHz 256 GB/s | 225 W | od 1060 zł |
Radeon RX 580 | GCN Polaris | 2304 | 1340 MHz 1257 MHz | 8 GB GDDR5 | 2000 MHz 256 GB/s | 185 W | od 800 zł |
Radeon RX 570 | GCN Polaris | 2048 | 1244 MHz 1168 MHz | 4 lub 8 GB GDDR5 | 1750 MHz 224 GB/s | 150 W | od 590 zł (4 GB) od 670 zł (8 GB) |
Uwaga: ceny w dolarach nie zawierają podatku VAT! Ceny w złotówkach przeliczone przez Redakcję. |
Dla każdej karty podano trzy poziomy taktowania. Środkowy to tzw. game clock – w większości gier taktowanie ma nie spadać poniżej tego poziomu, ale oscylować pomiędzy game clock a najwyższym poziomem. Jedynie podczas obciążenia programami typu power virus (np. Furmark) będzie obniżone do najniższego poziomu.
Oba nowe Radeony w wersjach referencyjnych będą sprzedawane w lipcu (nie znamy dokładnej daty) zarówno pod markami znanych producentów jak i bezpośrednio przez AMD. Sprzedaż bezpośrednia ma być dostępna w większości krajów Europy; niestety nie wiemy, czy wśród nich będzie Polska.
Karty z procesorem Navi mają zastąpić stopniowo Radeony Vega 64 i Vega 56. Sprzedaż Radeona VII oraz Radeonów RX 500 będzie kontynuowana.
Karty niereferencyjne
Jak twierdzi AMD, dostępność procesorów Navi 10 oraz chipów pamięci GDDR6 jest bardzo dobra, ale początkowo będą dostępne wyłącznie karty referencyjne. Partnerzy AMD tacy jak Asus, Gigabyte, MSI, Sapphire, XFX dopiero niedawno otrzymali dokumentację projektową potrzebną do opracowania własnych wariantów płyty i układu chłodzenia. Kart z innym schładzaczem, z dwoma lub trzema osiowymi wentylatorami możemy się spodziewać niedługo po debiucie Radeonów RX 5700, a modeli z inną płytą jeszcze trochę później.
Architektura RDNA w procesorze Navi
Procesor Navi jest wykonany w nowej architekturze RDNA. To pewna daleka pochodna GCN – główne podobieństwo pomiędzy nimi to obsługiwany zestaw instrukcji. RDNA różni się jednak zasadniczo pod względem wewnętrznej budowy jednostek obliczeniowych, hierarchii pamięci podręcznej oraz przepływu danych wewnątrz GPU. Zmiany pod tym względem są pod niektórymi względami większe niż te wprowadzone pomiędzy architekturą VLIW4 (Radeon HD 5000, HD 6000) a GCN (HD 7000). Więcej szczegółów na temat architektury RDNA opublikujemy za kilka dni w osobnej publikacji.
PCI-E 4.0 – na razie bez różnicy w grach
Nowe Radeony mogą być połączone z procesorem za pomocą łącza PCI-E 4.0, którego maksymalna przepustowość jest prawie dwa razy większa niż PCI-E 3.0. Jak twierdzi AMD, i jak pozwalają nam sądzić wyniki testów porównujących wydajność kart graficznych podłączonych przez PCI-E 3.0 ×8 lub PCI-E 3.0 ×16, w popularnych dziś grach nie zauważymy znaczącej różnicy w wydajności pomiędzy dwoma standardami PCI-E. Z czasem, gdy szybsze łącze się rozpowszechni, twórcy gier zaczną traktować możliwość strumieniowania dużych porcji danych z pamięci RAM do karty graficznej jak coś powszechnego. Dziś różnicę między PCI-E 3.0 a PCI-E 4.0 można zaobserwować na przykład w niektórych programach do obróbki wideo. Zademonstrowano, że w programie DaVinci Resolve płynność odtwarzania filmu 8K o wysokiej głębi kolorów była o ponad 1/3 lepsza, jeśli Radeon RX 5700 XT był podłączony przez PCI-E 4.0.
Wyjścia obrazu i możliwości kodowania wideo
Radeony Navi mają wyjścia obrazu HDMI 2.0b oraz DisplayPort 1.4 z obsługą kompresji DSC. Kompresja DSC to standard VESA zaproponowany w 2014 jako rozszerzenie protokołu DisplayPort. Kompresja DSC jest „wizualnie bezstratna” – proces jest nieodwracalny i prowadzi do pewnej utraty danych. Jak twierdzą konsorcjum VESA i firma Teledyne-Lecroy, w subiektywnych testach ludzie nie mogą w większości przypadków poznać różnicy między skompresowanym a nieskompresowany obrazem, nawet na wymagających obrazach takich jak subpikselowo wygładzone czcionki. Jakość obrazu skompresowanego przez DSC ma być daleko lepsza od obrazu z obniżonym próbkowaniem kolorów (chroma subsampling 4:2:2).
Dzięki DSC Radeony RX 5700 mogą wyświetlać obraz o rozdzielczości i prędkości odświeżania:
- 3840×2160 (4K) – 240 Hz
- 3840×2160 (4K) z HDR – 144 Hz
- 7680×4320 (8K) z HDR – 60 Hz
Koder i dekoder wideo zostały ulepszone – mają zwiększoną przepustowość, ale potrafią kodować takie same formaty, jak Radeon VII i Radeony Vega (nie ma np. sprzętowego dekodera AV1).
Niestety nie wiemy nic na temat obsługiwanych technik DRM, a więc możliwości oglądania wideo 4K z HDR z serwisu Netflix lub odtwarzania płyt blu-ray UHD.
Ray tracing – jeszcze nie teraz...
Architektura RDNA przewiduje możliwość sprzętowego przyspieszania śledzenia promieni, ale nie w wersji wykorzystanej w Radeonach Navi. Dopiero wersja RDNA obecna w nadchodzących konsolach ma odpowiednie ulepszenia sprzętowe. Jak twierdzi AMD, kompatybilność kart z GCN i RDNA z DXR dzięki śledzeniu promieni za pomocą zwykłych obliczeń prowadzonych przez procesory strumieniowe (tak jak na GeForce GTX 1000) jest możliwa... ale na razie nie będzie dostępna na żadnych kartach. Nie ujawniono, czy i kiedy ta technika trafi do użytkowników domowych. Być może będziemy musieli poczekać na kolejną generację Radeonów z RDNA, wydaną po nowych konsolach lub w tym samym czasie.
Radeon RX 5700 XT oraz RX 5700 – budowa
Obie karty mają niemal identyczną budowę: słabszy model różni się tylko kształtem osłony schładzacza, ale ma taką samą płytę, wentylator i wewnetrzne części układu chłodzenia. Schładzacz typu blower, z wentylatorem promieniowym, wyrzuca ogrzane powietrze poza obudowę. Osłona jest aluminiowa i bardzo solidna. Cała karta ma 267 mm długości.
Układ zasilania, wg AMD 7-fazowy (to oczywisty błąd – nie można dodawać do siebie liczby komponentów w dwóch osobnych zasilaczach, sterujących zasilaniem dla osobnych obwodów!), jest sterowany cyfrowo i zapewnia wszystkie możliwości kontroli, do jakich się przyzwyczailiśmy w kartach dla graczy. Obie karty mają dwie wtyczki zasilania: jedną 8-pinową i jedną 6-pinową. Duża część powierzchni laminatu nie jest wykorzystana, co pozwala się spodziewać, że niedługo pojawią się również karty w wersji mini, znacznie krótsze.
Radeon RX 5700 XT – wydajność wg AMD
AMD zaprezentowało wyniki wykonanych we własnym laboratorium testów wydajności. Pamiętajcie, że to nie są wyniki niezależnych testów i nie zostały przez nas zweryfikowane.
Wszystkie testy wykonano w połączeniu z procesorem Core i9-9900K i 32 GB RAM-u o taktowaniu DDR-3200. W grach, w których można wykorzystać dwa różne API (na przykład DirectX 11 oraz DirectX 12) porównano lepszy z dwóch wyników jednej karty do lepszego z dwóch wyników drugiej karty.
Jak twierdzi AMD, Radeon RX 5700 XT jest zwykle o kilka do kilkunastu procent wydajniejszy w grach w rozdzielczości 2560×1440 od GeForce RTX 2070. Jest również średnio o ok. 30% szybszy od Vegi 56.
Radeon RX 5700 – wydajność wg AMD
Porównano również Radeona RX 5700 z GeForce RTX 2060. Pamiętajcie, że to nie są wyniki niezależnych testów i nie zostały przez nas zweryfikowane.
Wszystkie testy wykonano w połączeniu z procesorem Core i9-9900K i 32 GB RAM-u o taktowaniu DDR-3200. W grach, w których można wykorzystać dwa różne API (na przykład DirectX 11 oraz DirectX 12) porównano lepszy z dwóch wyników jednej karty do lepszego z dwóch wyników drugiej karty.
Wg AMD różnica w wydajności w grach w rozdzielczości 2560×1440 to od 5% do 25% na korzyść Radeona RX 5700.