Poradnik
Łukasz Marek, Sobota, 12 stycznia 2013, 19:35

Platforma FM2, czyli sukcesor FM1, została stworzona z myślą o tych, którzy chcą złożyć mały i względnie wydajny komputer z użyciem APU. Z punktu widzenia osób, które potrzebują go do codziennych zadań, ale czasem chcą zagrać w jakąś grę (choć nie muszą mieć do tego najwydajniejszego sprzętu), propozycja AMD wydaje się bardzo atrakcyjna. Producent ten oferuje im układy A6-, A8- i A10-, czyli ze zintegrowanym wydajnym GPU, oraz Athlony X4 serii 700. Tym, którzy chcieliby zwiększyć za darmo wydajność swojej platformy FM2, pokażemy, jak podkręcić poszczególne rodzaje układów do tej podstawki!

OCCT

OCCT to rozbudowane narzędzie, w którym można testować stabilność zarówno procesora, jak i karty graficznej. Dlatego zastąpiło ono w naszych próbach program LinX, którego wcześniej używaliśmy na platformach Intela.

Główne okno na początku może wydać się nieco skomplikowane, ale w rzeczywistości potrzebujemy tylko dwóch zakładek oraz okna pomocniczego z otwartym monitoringiem całego systemu FM2.

Zaznaczona żółtą ramką zakładka posłuży do testowania procesorowej części APU – to właśnie tutaj sprawdzimy, czy podkręcone moduły Piledriver są stabilne. W zasadzie nie ma tu żadnej wielkiej filozofii, ponieważ praktycznie wszystko jest ustawione zaraz po uruchomieniu narzędzia. Jedyne, co musimy zrobić, to wcisnąć kwadratowy przycisk ON. Test się rozpocznie i będzie trwał godzinę, czyli podobnie długo, jak ustaliliśmy w poradnikach podkręcania LGA1155 oraz LGA2011.

Testy zintegrowanego GPU przeprowadzamy w miejscu, gdzie widnieje niebieska ramka. Sam interfejs programu wygląda tam identycznie i ponownie test uruchamiany jest przyciskiem ON. Wtedy otwiera się dodatkowe okienko, a w nim ukazuje ciekawy obiekt 3D, który ma wyciskać ostatnie poty z „integry” umieszczonej w APU.

3DMark 11

Do zweryfikowania efektów podkręcania w taki sposób, aby w APU obciążona była zarówno część procesorowa, jak i graficzna, proponujemy użyć bajecznie prostego w obsłudze programu 3DMark 11.


Kliknij, aby powiększyć

Aby uruchomić test i zobaczyć wynik, jak najszybciej uruchamiamy program, od razu przechodzimy do zakładki Basic, a następnie zaznaczamy w lewym dolnym rogu Benchmarks tests only. Dzięki temu pomijamy animacje, które nie mają żadnego wpływu na końcowy wynik (a tym samym nie muszą być wyświetlane). Teraz wciskamy pomarańczowy przycisk w prawym dolnym rogu i czekamy na rezultat! Warto zapisywać wyniki podczas sesji podkręcania, aby mieć rozeznanie, jak wzrosła wydajność po ostatecznym przetaktowaniu sprzętu.

Obciążająca gra

Dodatkowym testem dla APU powinna być gra, która ma duże wymagania względem zarówno procesora, jak i karty graficznej. My użyliśmy trzeciej części Maksa Payne'a, ale wybór należy do Was – jeśli świadectwo stabilności z Sapera komuś wystarczy, to tylko pozazdrościć ;)

Ocena poradnika:
Ocen: 13
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane