Poradnik
Marek Kowalski, Czwartek, 12 grudnia 2013, 08:35

Grudzień każdego roku to czas, kiedy miliony ludzi ogarnia szał świątecznych zakupów. Współczesne technologie umożliwiły poszukiwanie prezentów dla najbliższych bez ruszania się z fotela w domu, jednak komfort zakupów online nie powinien osłabić naszej czujności w kwestii bezpieczeństwa. Okres przedświąteczny to również - niestety - okres najlepszych "żniw" wśród cyberprzestępców, którzy nieodmiennie próbują uszczknąć choćby część naszych wydatków na prezenty dla najbliższych. Zestaw krótkich i łatwych do stosowania porad pomoże ustrzec się przed zakusami internetowych złodziei. 

Bezpieczne zakupy w sieci, część 2

  • Obowiązkowo zapoznaj się z regulaminem. Tak, zdajemy sobie sprawę, że regulaminy sklepów internetowych, to nie fascynująca beletrystyka, niemniej poświęcenie kilku minut na zapoznanie się z tym, w jaki sposób dany sklep wyobraża sobie realizację Twojego zamówienia, może Ci zaoszczędzić wielu nerwów i pieniędzy. Regulamin powinien zawierać informacje na temat przebiegu transakcji (od złożenia zamówienia, po realizację wysyłki), a także ewentualnej procedury reklamacyjnej. Nie trzeba dodawać, że brak regulaminu oznacza jedno: z tego e-sklepu powinieneś wyjść. Pamiętaj też, że niezależnie od zapisów regulaminowych, kupując na odległość (przez internet, przez telefon etc.) możesz odstąpić od umowy bez podawania przyczyny i ponoszenia dodatkowych kosztów (poza odsyłką produktu do sklepu). Pamiętaj też, że ten ustawowy zapis dotyczy sprzedaży konsumenckiej, a nie zakupów realizowanych przez firmę.

 

  • Internet jest wszędzie, ale nie wszędzie bezpieczny. Teoretycznie zakupy możesz realizować za pośrednictwem dowolnego łącza internetowego. W praktyce zalecane jest, byś dokonywał jakichkolwiek transakcji wyłącznie poprzez bezpieczne i dobrze Ci znane sieci. Kupowanie prezentów przez otwarty kawiarniany hotspot, czy powszechnie dostępny punkt dostępowy na lotnisku, to zły pomysł. Gdy nie masz kontroli nad siecią, jej operator może łatwo zdobyć np. twój numer karty kredytowej nawet gdy łączysz się z zabezpieczonymi (zaszyfrowanymi) stronami. Dlatego prezenty w sklepach online najlepiej zamawiać w domu, korzystając z chronionej sieci i chronionego komputera.

 

  • Uważnie sprawdź saldo na rachunku. W okresie przedświątecznym wykonujemy zwykle znacznie więcej transakcji niż poza gwiazdkowym sezonem, dlatego też częściej niż zwykle powinieneś uważnie sprawdzać saldo Twoich rachunków. Każda, nawet najmniejsza, ale nieznana Ci kwota powinna wzbudzić Twoje podejrzenia. Pamiętaj, ktoś kto mógł wykraść 1 grosz z rachunku Twojej karty kredytowej, będzie mógł ją również ogołocić do czysta. Częste sprawdzanie salda ma jeszcze jedną zaletę - procedury reklamacyjne w bankach działają przez ściśle określony czas. Jeżeli dostatecznie szybko zgłosisz jakiekolwiek nieprawidłowości dotyczące salda, to najprawdopodobniej nie stracisz żadnych pieniędzy.

 

  • Aktualizacje i bezpieczeństwo. Na koniec pamiętaj o tym, by oprogramowanie systemowe na komputerze, z którego korzystasz podczas przeglądania i zamawiania prezentów było zawsze aktualne. Brak aktualizacji to potencjalne ryzyko, że w twoim systemie znajduje się luka, z której cyberprzestępcy mogą skorzystać i wykraść dane lub pieniądze. Przypominamy również o tym, że warto mieć zainstalowane aktualne oprogramowanie ochronne. Nie chcemy byś traktował to jako przymus zakupu oprogramowania ochronnego. Zrobisz jak uważasz, my tylko radzimy. W końcu to Twoje pieniądze. 

Życzymy udanych świątecznych zakupów!

Ocena poradnika:
Ocen: 4
Zaloguj się, by móc oceniać
hajapackage (2013.12.16, 02:55)
Ocena: 3

0%
Uważam że jeśli już ktoś trafił na ten portal, bądź jest jego stałym użytkownikiem na pewno ma choćby minimalne doświadczenie w zakupach przez internet. Wie co to jest opinia i jaką ją sprawdzić. Taki artykuł to się bardziej nadaje na onet (wiem że tu też jest onet, widać, ale myślę o głównej onetu), tutaj chętniej bym poczytał o sprzęcie czy oprogramowaniu niż teksty jakby z góry kierowane do nowych użytkowników internetu...
kult5 (2013.12.16, 08:34)
Ocena: 0

0%
Dziś wchodzę na alledrogo
wpisuje lumia 620, wyskakuje za 500zł - taniej 30zł niż w innych aukacjach.
Sprzedający 0 komentarzy, zdjęcia rendery, bez możliwości odbioru osobistego.
10szt do kupienia.
Chciwość nie popłaca.
Kiedyś w identycznej sytuacji mało co naciąłem się na radio samochodowe, wysłałem pytanie czy jest możliwość odbioru osobistego. Następnego dnia facet miał już konto zablokowane. Niska cena + darmowa wysyłka a odbioru osobistego brak?? To się nie kalkuluje
Jak widzicie niską cenę to niech zapali Wam się lampka w głowie.

http://alledrogo.pl/listing/user/listing.php?us_id=35064301
Obstawiam że za tydzień konto będzie zablokowane:)

P.S. Oczywiście link należy odpowiednio edytować.
Edytowane przez autora (2013.12.16, 10:17)
Przemi06 (2013.12.16, 11:49)
Ocena: 0

0%
kult5 @ 2013.12.16 08:34  Post: 709534
Dziś wchodzę na alledrogo
wpisuje lumia 620, wyskakuje za 500zł - taniej 30zł niż w innych aukacjach.
Sprzedający 0 komentarzy, zdjęcia rendery, bez możliwości odbioru osobistego.
10szt do kupienia.
Chciwość nie popłaca.
Kiedyś w identycznej sytuacji mało co naciąłem się na radio samochodowe, wysłałem pytanie czy jest możliwość odbioru osobistego. Następnego dnia facet miał już konto zablokowane. Niska cena + darmowa wysyłka a odbioru osobistego brak?? To się nie kalkuluje
Jak widzicie niską cenę to niech zapali Wam się lampka w głowie.

http://alledrogo.pl/listing/user/listing.php?us_id=35064301
Obstawiam że za tydzień konto będzie zablokowane:)

P.S. Oczywiście link należy odpowiednio edytować.



Na pierwszy rzut oka widać iż jakaś ściema. Bardzo neutralne dane osobowe czyt. pospolite. Błędy w aukcji, konsola jako telefon, wysłąmy zamiast wysyłamy. Do tego drogie rzeczy łącznie 33szt. Od osoby prywatnej. Ta jasne... Rozumiem po jednej sztuce ale po 10?
kult5 (2013.12.16, 14:01)
Ocena: 0

0%
Przemi06 @ 2013.12.16 11:49  Post: 709578

Na pierwszy rzut oka widać iż jakaś ściema.

No ale w szale świątecznych zakupów ludzie mogą się naciąć.
Nikt też nie może zablokować konto za samo podejrzenie więc zanim pierwsze skargi nie napłyną taka osoba robi co chce.

Zadzwoniłem
Niestety we Wrocławiu nie ma możliwości odbioru ponieważ towar wysyłany z magazynu z Krakowa. w Krakowie również brak możliwości odbioru osobistego. Za pobraniem nie wysyłają ponieważ często ludzie nie odbierają, jaka szkoda...

Znaleźli się pierwsi kupujący... oczywiście po zero komentarzy, nowe konta...

Zgłosiłem sprawę do serwisu.
Jestem ciekaw czy podejmują jakieś kroki wyprzedzające w takich sytuacjach i czy np. maja techniczne możliwości weryfikacji nr telefonów, kont, itd. Ewentualnie nr IP skąd były robione zakupy a skąd wystawiane aukcje. Nie można wykluczyć że faktycznie ktoś nowy kupił te produkty.
Edytowane przez autora (2013.12.16, 14:57)
Przemi06 (2013.12.17, 10:19)
Ocena: 0

0%
Już mamy blokadę konta :)
kult5 (2013.12.18, 17:03)
Ocena: 0

0%
Podziękowali za zgłoszenie... mogli chociaż lumie podesłać:-)
smerfetka2 (2014.01.16, 12:02)
Ocena: 0

0%
Fajny poradnik sprzyda się, ja jestem dość ostrożna jesli chodzi o zakupy w sieci, mam pare ulubionych sklepów na ktorych nigdy do tej pory sie nie zawiodłam, np merlin, przy płaceniu tez zazwyczaj wybieram za pobraniem ale płace prepaidem typu paysafe i poki co nie miałam żadnych niemiłych niespodzianek
Soplic (2014.01.29, 12:44)
Ocena: 2

0%
Witam!
Przestrzegę ewentualnych chętnych do skorzystania z usług sklepu Kurtmedia:

Zamówiłem dnia 02.01. 2014 towar ze statusem - dostępny (czas dostawy 1 dzień), dnia 03.01 o godzinie 11:41, sklep potwierdził iż otrzymał pieniądze. Zamówienie otrzymało status 'gotowe do wysyłki' nawet otrzymało numer paczki i fakury, i ... tyle przez kilka dni nic się nie zmieniło. Kontakt z firmą zerowy, na maile odpowiedzi chyba tylko z automatu przy zmianie statusu zamówienia, telefonów (trzy numery) nikt nie odbiera, próbowałem przez kilka dni kilkadziesiąt razy się połączyć. Co ciekawe pracownicy mają czas na pisanie komentarzy do opinii, ale odpisać klientowi to już nie. W końcu, 13.01 zamówienie zostało wstrzymane z powodu braku towaru, choć kartę nadal można na ich stronie zamówić - (Gigabyte GTX780 Ti OC 3GB - dostępny realizujmy w ciągu 1 dnia). Kolejny mail informujący o anulowaniu zamówienia i zapowiadający zwrot pieniędzy na konto z którego go wysłano, i żadnego innego kontaktu, żadnej odpowiedzi na maile, telefony odrzucane. Wysyłam maile z właściwym numerem konta, ale oczywiście nikt nie pofatygował się żeby mi odpowiedzieć. W końcu doczekałem się odpowiedzi, jakże wyczerpującej, cytuję: 'Dzień dobry.


Sprawa w księgowości, na zwrot środków mamy do 14 dni.' i tyle, telefonów (trzy numery) nikt nie odbiera na kolejny mail odpowiedź: 'Dzień dobry.Na zwrot mamy maksymalnie 14 dni. Prosimy o cierpliwość.'


Firmy oczywiście nie polecam, nie wiem z czego wynika nie odbieranie telefonów - mają takie bagno że nie chca odbierać telefonów? Może komornik ich ściga? Ignorowanie maili świadczy o olewaniu klienta,
Wcześniej dwa razy miałem z tą firmą do czynienia, raz anulowano zamówienie z powodu braku towaru, ale był normalny kontakt no i miało być pobranie czyli bez nerwów o pieniądze, za drugim razem towar otrzymałem. Jak to mówią do trzech razy sztuka,więc wystawię im teraz zasłużoną opinię.
Dnia 27 stycznia zwrócono mi pieniądze, tak więc firma przetrzymała 2400zł przez prawie miesiąc.
Nie chcesz się denerwować? Omijaj firmę kurtmedia z daleka, nawet gdy dostaniesz towar zastanów się jak może wyglądać sprawa ewentualnych reklamacji przy takiej komunikacji z firmą.
krzysztof5426 (2014.02.10, 21:18)
Ocena: 0

0%
Ja bym wysłał donos prokuratorowi !
Przecież właśnie na tym ich działalność/oszustwo polega.
Oni obracali Twoimi pieniędzmi przez miesiąc i czerpali z tego korzyści.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook