Poradnik
Marek Kowalski, Czwartek, 12 grudnia 2013, 08:35

Grudzień każdego roku to czas, kiedy miliony ludzi ogarnia szał świątecznych zakupów. Współczesne technologie umożliwiły poszukiwanie prezentów dla najbliższych bez ruszania się z fotela w domu, jednak komfort zakupów online nie powinien osłabić naszej czujności w kwestii bezpieczeństwa. Okres przedświąteczny to również - niestety - okres najlepszych "żniw" wśród cyberprzestępców, którzy nieodmiennie próbują uszczknąć choćby część naszych wydatków na prezenty dla najbliższych. Zestaw krótkich i łatwych do stosowania porad pomoże ustrzec się przed zakusami internetowych złodziei. 

Grudzień każdego roku to czas, kiedy miliony ludzi ogarnia szał świątecznych zakupów. Współczesne technologie umożliwiły poszukiwanie prezentów dla najbliższych bez ruszania się z fotela w domu, jednak komfort zakupów online nie powinien osłabić naszej czujności w kwestii bezpieczeństwa. Okres przedświąteczny to również - niestety - okres najlepszych "żniw" wśród cyberprzestępców, którzy nieodmiennie próbują uszczknąć choćby część naszych wydatków na prezenty dla najbliższych. Zestaw krótkich i łatwych do stosowania porad pomoże ustrzec się przed zakusami internetowych złodziei. 

Bezpieczne zakupy w sieci, część 1

Zalety zakupów online są od lat powszechnie znane. Swoboda dokonywania wyboru, wygodny dostęp do bardzo wielu sklepów (zgodnie z danymi statystycznymi liczba e-sklepów w polskim internecie przekroczyła już 10 tysięcy, to więcej niż pomieści jakakolwiek galeria handlowa), zwykle niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych, możliwość porównywania ofert różnych dostawców bez względu na ich rzeczywistą lokalizację... wymieniać można by jeszcze długo, ale jest też druga strona medalu. Nie dla wszystkich zakupy świąteczne będą udane. I nie chodzi o to, że nie znajdą oni wymarzonych prezentów dla najbliższych. Padną ofiarą cyberprzestępców, oszustów czy nieuczciwych sprzedawców. Gdy zapoznasz się z poniższymi poradami i zastosujesz się do nich, jest bardzo duża szansa, że nie trafisz do owej feralnej grupy klientów.

 

  • Niezwykła promocja? Świąteczny gratis? Jeżeli otrzymałeś właśnie pocztą elektroniczną ofertę zakupu iPhone'a za 1/4 rzeczywistej ceny tego smartfona lub równie kuszące oferty dotyczące laptopów czy innych elektronicznych gadżetów to po pierwsze: nie klikaj w żadne linki znajdujące się w takiej informacji, a po drugie - zapomnij o takiej ofercie. Prawda jest brutalna, tego typu oferty, jeżeli nie są łączone z zakupem innego, zwykle droższego produktu, są najprawdopodobniej pułapką. Zachowaj rozsądek i nie ulegaj emocjom. Zawsze sprawdzaj rzeczywiste ceny promowanych produktów - jeżeli różnica jest bardzo duża to bardzo prawdopodobne, że masz do czynienia z próbą wyłudzenia, albo danych, albo pieniędzy.

 

  • Sprawdź sklep, zanim klikniesz "kupuję". Sklepy internetowe to nie wirtualne byty lecz rzeczywiste podmioty gospodarcze i jako takie, zgodnie z literą prawa, muszą się odpowiednio prezentować odwiedzającym. Nie chodzi tu tylko o kwestię wizualną - ta akurat w kontekście bezpieczeństwa ma znaczenie drugorzędne - lecz o to, jakie dane o sobie ujawnia dany sklep. Przed zamówieniem towaru ze sklepu, z którego wcześniej nie korzystałeś, zawsze sprawdź, czy strona informująca o danych firmy prowadzącej dany przybytek wirtualnego handlu zawiera takie informacje jak: szczegółowe dane teleadresowe firmy-właściciela danego sklepu umożliwiające kontakt z firmą również poza internetem.

 

  • Sklep powinien przetwarzać dane bezpiecznie. Poszukując prezentów dla najbliższych zawsze korzystaj ze sklepów, które dbają o bezpieczeństwo podczas przesyłania danych klientów. Nie chodzi tu wyłącznie o samą transakcję, która musi przebiegać poprzez strony szyfrowane, ale również o wszelkiego typu formularze rejestracyjne, np. z danymi klienta zakładającego swoje konto w odwiedzanym sklepie. Jeżeli podczas wypełniania jakiegokolwiek formularza z twoimi danymi, w górnej części przeglądarki nie widzisz poniższych elementów (symboli kłódek) na paskach adresowych przeglądarki, poszukaj innego sklepu:

Znaczniki przesyłania zaszyfrowanych treści w przeglądarce (od góry) Google Chrome i Mozilla Firefox.

  • Pilnuj swoich danych. Do zrealizowania transakcji w internecie zwykle wystarczy adres e-mail oraz adres fizyczny, na który ma być przysłany zamawiany towar. Jeżeli wymagają od Ciebie podania numeru PESEL, nazwiska panieńskiego Twojej matki i wielu innych danych to pamiętaj, że właśnie możesz padać ofiarą wyłudzenia danych, które później mogą posłużyć później do innych przestępczych działań.

 

Ocena poradnika:
Ocen: 4
Zaloguj się, by móc oceniać
hajapackage (2013.12.16, 02:55)
Ocena: 3

0%
Uważam że jeśli już ktoś trafił na ten portal, bądź jest jego stałym użytkownikiem na pewno ma choćby minimalne doświadczenie w zakupach przez internet. Wie co to jest opinia i jaką ją sprawdzić. Taki artykuł to się bardziej nadaje na onet (wiem że tu też jest onet, widać, ale myślę o głównej onetu), tutaj chętniej bym poczytał o sprzęcie czy oprogramowaniu niż teksty jakby z góry kierowane do nowych użytkowników internetu...
kult5 (2013.12.16, 08:34)
Ocena: 0

0%
Dziś wchodzę na alledrogo
wpisuje lumia 620, wyskakuje za 500zł - taniej 30zł niż w innych aukacjach.
Sprzedający 0 komentarzy, zdjęcia rendery, bez możliwości odbioru osobistego.
10szt do kupienia.
Chciwość nie popłaca.
Kiedyś w identycznej sytuacji mało co naciąłem się na radio samochodowe, wysłałem pytanie czy jest możliwość odbioru osobistego. Następnego dnia facet miał już konto zablokowane. Niska cena + darmowa wysyłka a odbioru osobistego brak?? To się nie kalkuluje
Jak widzicie niską cenę to niech zapali Wam się lampka w głowie.

http://alledrogo.pl/listing/user/listing.php?us_id=35064301
Obstawiam że za tydzień konto będzie zablokowane:)

P.S. Oczywiście link należy odpowiednio edytować.
Edytowane przez autora (2013.12.16, 10:17)
Przemi06 (2013.12.16, 11:49)
Ocena: 0

0%
kult5 @ 2013.12.16 08:34  Post: 709534
Dziś wchodzę na alledrogo
wpisuje lumia 620, wyskakuje za 500zł - taniej 30zł niż w innych aukacjach.
Sprzedający 0 komentarzy, zdjęcia rendery, bez możliwości odbioru osobistego.
10szt do kupienia.
Chciwość nie popłaca.
Kiedyś w identycznej sytuacji mało co naciąłem się na radio samochodowe, wysłałem pytanie czy jest możliwość odbioru osobistego. Następnego dnia facet miał już konto zablokowane. Niska cena + darmowa wysyłka a odbioru osobistego brak?? To się nie kalkuluje
Jak widzicie niską cenę to niech zapali Wam się lampka w głowie.

http://alledrogo.pl/listing/user/listing.php?us_id=35064301
Obstawiam że za tydzień konto będzie zablokowane:)

P.S. Oczywiście link należy odpowiednio edytować.



Na pierwszy rzut oka widać iż jakaś ściema. Bardzo neutralne dane osobowe czyt. pospolite. Błędy w aukcji, konsola jako telefon, wysłąmy zamiast wysyłamy. Do tego drogie rzeczy łącznie 33szt. Od osoby prywatnej. Ta jasne... Rozumiem po jednej sztuce ale po 10?
kult5 (2013.12.16, 14:01)
Ocena: 0

0%
Przemi06 @ 2013.12.16 11:49  Post: 709578

Na pierwszy rzut oka widać iż jakaś ściema.

No ale w szale świątecznych zakupów ludzie mogą się naciąć.
Nikt też nie może zablokować konto za samo podejrzenie więc zanim pierwsze skargi nie napłyną taka osoba robi co chce.

Zadzwoniłem
Niestety we Wrocławiu nie ma możliwości odbioru ponieważ towar wysyłany z magazynu z Krakowa. w Krakowie również brak możliwości odbioru osobistego. Za pobraniem nie wysyłają ponieważ często ludzie nie odbierają, jaka szkoda...

Znaleźli się pierwsi kupujący... oczywiście po zero komentarzy, nowe konta...

Zgłosiłem sprawę do serwisu.
Jestem ciekaw czy podejmują jakieś kroki wyprzedzające w takich sytuacjach i czy np. maja techniczne możliwości weryfikacji nr telefonów, kont, itd. Ewentualnie nr IP skąd były robione zakupy a skąd wystawiane aukcje. Nie można wykluczyć że faktycznie ktoś nowy kupił te produkty.
Edytowane przez autora (2013.12.16, 14:57)
Przemi06 (2013.12.17, 10:19)
Ocena: 0

0%
Już mamy blokadę konta :)
kult5 (2013.12.18, 17:03)
Ocena: 0

0%
Podziękowali za zgłoszenie... mogli chociaż lumie podesłać:-)
smerfetka2 (2014.01.16, 12:02)
Ocena: 0

0%
Fajny poradnik sprzyda się, ja jestem dość ostrożna jesli chodzi o zakupy w sieci, mam pare ulubionych sklepów na ktorych nigdy do tej pory sie nie zawiodłam, np merlin, przy płaceniu tez zazwyczaj wybieram za pobraniem ale płace prepaidem typu paysafe i poki co nie miałam żadnych niemiłych niespodzianek
Soplic (2014.01.29, 12:44)
Ocena: 2

0%
Witam!
Przestrzegę ewentualnych chętnych do skorzystania z usług sklepu Kurtmedia:

Zamówiłem dnia 02.01. 2014 towar ze statusem - dostępny (czas dostawy 1 dzień), dnia 03.01 o godzinie 11:41, sklep potwierdził iż otrzymał pieniądze. Zamówienie otrzymało status 'gotowe do wysyłki' nawet otrzymało numer paczki i fakury, i ... tyle przez kilka dni nic się nie zmieniło. Kontakt z firmą zerowy, na maile odpowiedzi chyba tylko z automatu przy zmianie statusu zamówienia, telefonów (trzy numery) nikt nie odbiera, próbowałem przez kilka dni kilkadziesiąt razy się połączyć. Co ciekawe pracownicy mają czas na pisanie komentarzy do opinii, ale odpisać klientowi to już nie. W końcu, 13.01 zamówienie zostało wstrzymane z powodu braku towaru, choć kartę nadal można na ich stronie zamówić - (Gigabyte GTX780 Ti OC 3GB - dostępny realizujmy w ciągu 1 dnia). Kolejny mail informujący o anulowaniu zamówienia i zapowiadający zwrot pieniędzy na konto z którego go wysłano, i żadnego innego kontaktu, żadnej odpowiedzi na maile, telefony odrzucane. Wysyłam maile z właściwym numerem konta, ale oczywiście nikt nie pofatygował się żeby mi odpowiedzieć. W końcu doczekałem się odpowiedzi, jakże wyczerpującej, cytuję: 'Dzień dobry.


Sprawa w księgowości, na zwrot środków mamy do 14 dni.' i tyle, telefonów (trzy numery) nikt nie odbiera na kolejny mail odpowiedź: 'Dzień dobry.Na zwrot mamy maksymalnie 14 dni. Prosimy o cierpliwość.'


Firmy oczywiście nie polecam, nie wiem z czego wynika nie odbieranie telefonów - mają takie bagno że nie chca odbierać telefonów? Może komornik ich ściga? Ignorowanie maili świadczy o olewaniu klienta,
Wcześniej dwa razy miałem z tą firmą do czynienia, raz anulowano zamówienie z powodu braku towaru, ale był normalny kontakt no i miało być pobranie czyli bez nerwów o pieniądze, za drugim razem towar otrzymałem. Jak to mówią do trzech razy sztuka,więc wystawię im teraz zasłużoną opinię.
Dnia 27 stycznia zwrócono mi pieniądze, tak więc firma przetrzymała 2400zł przez prawie miesiąc.
Nie chcesz się denerwować? Omijaj firmę kurtmedia z daleka, nawet gdy dostaniesz towar zastanów się jak może wyglądać sprawa ewentualnych reklamacji przy takiej komunikacji z firmą.
krzysztof5426 (2014.02.10, 21:18)
Ocena: 0

0%
Ja bym wysłał donos prokuratorowi !
Przecież właśnie na tym ich działalność/oszustwo polega.
Oni obracali Twoimi pieniędzmi przez miesiąc i czerpali z tego korzyści.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook