Aktualność
Bartosz Czechowicz, Poniedziałek, 6 listopada 2017, 19:39

Rekord nie należy już do headsetu Oculus Rift. Gogle wirtualnej rzeczywistości Pimax 8K odniosły ogromny sukces w serwisie Kickstarter. Twórcom sprzętu za pośrednictwem platformy udało się zebrać aż 4,2 mln dolarów na jego produkcję. Dla porównania, urządzenie Facebooka trafiło do sprzedaży dzięki kwocie wynoszącej nieco ponad... 2,4 mln dolarów. Do tej pory to właśnie był sprzęt VR, którego projektanci na platformie dostali najwięcej pieniędzy.

Według branżowej prasy za sukcesem headsetu Pimax 8K stoi przede wszystkim bardzo dobra specyfikacja techniczna. Gogle bazują bowiem na dwóch ekranach CLPL o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli. To pierwszy tego typu sprzęt, który pozwala na zabawę w jakości 8K. Użytkownicy urządzenia oprócz tego mogą liczyć na częstotliwość odświeżania na poziomie 90 Hz i 200-stopniowe pole widzenia. Dla porównania, modele Oculus Rift i HTC Vive mają rozdzielczość 2 x 1080 x 1200 pikseli i 100-stopniowe pole widzenia. Dużą zaletą headsetu jest także modułowa konstrukcja. Dzięki niej gogle będzie można ulepszać. Producent przygotował np. dodatkowy komponent, który pozwoli na śledzenie ruchów gałek ocznych.

Model Pimax 8K trafi do pierwszych użytkowników w styczniu 2018 roku. Niestety, obecnie nie wiemy, kiedy producent rozpocznie regularną sprzedaż. Tajemnicą pozostaje też cena sprzętu. Jeśli jednak sprawdzić koszty zakupu słabszych headsetów Oculus Rift (sprawdź) i HTC Vive (sprawdź), to możemy założyć, że za gogle trzeba będzie zapłacić przynajmniej 3500 zł. Osoby, które wspomogły firmę na Kickstarterze, oczywiście dostaną urządzenie taniej, ale trudno oczekiwać, że przedsiębiorstwo utrzyma tak atrakcyjną cenę (wersję bez kontrolerów można było zamówić już za 449 dolarów).

Źródło: opracowanie własne
Konkurs Palit Polska
Ocena aktualności:
Ocen: 6
Zaloguj się, by móc oceniać
huudy (2017.11.06, 19:47)
Ocena: 8

0%
i ciekawe jaki sprzęt udźwignie taką rozdzielczość :E
iwanme (2017.11.06, 19:57)
Ocena: 19

0%
Ej no. To jest Kickstarter. Nie piszcie, że coś trafi do kogoś bo to wyraźnie wygląda jak typowa zbiórka gdzie wpłacający zobaczą towar jak świnia niebo... Ewentualnie zobaczą go z kilkuletnim opóźnieniem...

I moglibyście nie pisać o jakości 8k. Jedno 4k na oko to nie jest 8k, tak jak 2 rdzenie 4GHz to nie jest 8 GHz...
Atak_Snajpera (2017.11.06, 20:18)
Ocena: 1

0%
huudy @ 2017.11.06 19:47  Post: 1106450
i ciekawe jaki sprzęt udźwignie taką rozdzielczość :E

Tu chodzi o eliminację screen door effect ,a nie o graniu w takiej rozdzielczości!

https://www.youtube.com/watch?v=JuVWs9IZIvk&t=5s
Edytowane przez autora (2017.11.06, 20:18)
aqvario (2017.11.06, 20:49)
Ocena: 9

0%
iwanme @ 2017.11.06 19:57  Post: 1106454
I moglibyście nie pisać o jakości 8k. Jedno 4k na oko to nie jest 8k, tak jak 2 rdzenie 4GHz to nie jest 8 GHz...

Należy zacząć od tego, że 8k to rozdzielczość pozioma, a pionowa się nie zmienia, więc 8k to nie jest, a co najwyżej 6k. To jak mówienie o 4k, mając na myśli 3840x1024 (tysiąc dwadzieścia cztery) piksele. Pełne 8k to są cztery ekrany 4k, dwa w poziomie i dwa w pionie. Ale sprzęt wygląda fajnie.
kaczy99 (2017.11.06, 23:11)
Ocena: -2

0%
Jak dla mnie nieźle ale mogło być lepiej, 200 stopniowe pole widzenia to przesada i 50% pikseli po bokach się właściwie marnuje, nikt nie patrzy tak daleko. Widzenie poboczne człowieka jest bardzo ograniczone i nie da się nawet w ten sposób określić koloru obiektu na który się patrzy, gdyby zamontowali ekrany o proporcjach bliskich 1:1 i zachowali ilość pikseli ekranów 4k to był by dopiero skok jakościowy.
Kwant (2017.11.07, 00:43)
Ocena: 4

0%
huudy @ 2017.11.06 19:47  Post: 1106450
i ciekawe jaki sprzęt udźwignie taką rozdzielczość :E


Każdy mocniejszy smartfon o ile zastosujesz eye-tracking. Całą zabawa w przyszłych VRach będzie polegać na tym, żeby renderować dokładnie tylko te fragmenty na które użytkownik patrzy a pozostałe renderować w bardzo ograniczonej rozdzielczości. Wtedy sumarycznie będzie do renderowania coś około FullHD przy 100 megapikselowym wyświetlaczu i jakości nieodróżnialnej od rzeczywistości (w sensie gęstości piskeli).

Człowiek widzi ostro i z dużą rozdzielczością tylko w centralnej części kadru, chyba ze 3 stopnie. Mniej więcej tyle ile zajmują dwa kciuki złączone ze sobą na odległości wyprostowanych rąk. Zrób eksperyment, skup wzrok na jednym wyrazie w tekście, nie przenoś wzroku w bok ale spróbuj przeczytać dwa wyrazy obok. Nie da się bo tam już nie masz ostrego widzenia... mózg oszukuje... więc jego też trzeba oszukać ;-)

Mnie ciekawi jak obejdą problem soczewek. Żeby mieć 200 stopni FOV trzeba soczewki o bardzo dużej mocy. Obecne generacje VR mają soczewki lenticularne, żeby nie dawać grubych i ciężkich szklanych. Niestety odbija się to na jakości :-/ są mocne artefakty obniżające rozdzielczość. Jak to zrobią dla 200 stopni?
Atak_Snajpera (2017.11.07, 13:41)
Ocena: 1

0%
Kwant @ 2017.11.07 00:43  Post: 1106527
huudy @ 2017.11.06 19:47  Post: 1106450
i ciekawe jaki sprzęt udźwignie taką rozdzielczość :E


Każdy mocniejszy smartfon o ile zastosujesz eye-tracking. Całą zabawa w przyszłych VRach będzie polegać na tym, żeby renderować dokładnie tylko te fragmenty na które użytkownik patrzy a pozostałe renderować w bardzo ograniczonej rozdzielczości. Wtedy sumarycznie będzie do renderowania coś około FullHD przy 100 megapikselowym wyświetlaczu i jakości nieodróżnialnej od rzeczywistości (w sensie gęstości piskeli).

Człowiek widzi ostro i z dużą rozdzielczością tylko w centralnej części kadru, chyba ze 3 stopnie. Mniej więcej tyle ile zajmują dwa kciuki złączone ze sobą na odległości wyprostowanych rąk. Zrób eksperyment, skup wzrok na jednym wyrazie w tekście, nie przenoś wzroku w bok ale spróbuj przeczytać dwa wyrazy obok. Nie da się bo tam już nie masz ostrego widzenia... mózg oszukuje... więc jego też trzeba oszukać ;-)

Mnie ciekawi jak obejdą problem soczewek. Żeby mieć 200 stopni FOV trzeba soczewki o bardzo dużej mocy. Obecne generacje VR mają soczewki lenticularne, żeby nie dawać grubych i ciężkich szklanych. Niestety odbija się to na jakości :-/ są mocne artefakty obniżające rozdzielczość. Jak to zrobią dla 200 stopni?


Odpowiedzi na twoje pytania
https://youtu.be/93Fd8atublU
liko (2017.11.07, 14:15)
Ocena: 0

33%
Obecne generacje VR mają soczewki Fresnela, czyli płaskie.
Giovanne (2017.11.07, 16:51)
Ocena: 1

0%
kaczy99 @ 2017.11.06 23:11  Post: 1106515
Jak dla mnie nieźle ale mogło być lepiej, 200 stopniowe pole widzenia to przesada i 50% pikseli po bokach się właściwie marnuje, nikt nie patrzy tak daleko. Widzenie poboczne człowieka jest bardzo ograniczone i nie da się nawet w ten sposób określić koloru obiektu na który się patrzy, gdyby zamontowali ekrany o proporcjach bliskich 1:1 i zachowali ilość pikseli ekranów 4k to był by dopiero skok jakościowy.

Ja bym powiedział, że przesada jak na dzisiejsze czasy, gdzie gtx 1080ti nie wyrabia w co ładniejszych i bardziej rozbudowanych grach VR. W goglach się jednak rozglądasz, więc kiedyś tam zwiększenie FOV jest rzeczą normalną, ale obecnie powinni się bardziej skupić na poprawie jakości w tych 100°.
O eye trackingu czytałem ostatnio, że w praktyce nie sprawdza się tak dobrze jak w teorii i można na nim zaoszczędzić trochę mocy ale nie tyle ile początkowo zakładano. Może to jest kwestia dopracowania, nie wiem, jak wyjdą pierwsze gogle VR ze śledzeniem wzroku to się przekonamy.

Jeszcze co do uciągnięcia 2x4K to producent chwali się funkcją brain storm która ma odciążyć PC, gdyż klatki mają być wyświetlane naprzemiennie. Ciekawe jak to się sprawdzi, gdyż z AWS nie jestem w 100% zadowolony i wolę jednak 90fps.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Pozostało już tylko kilka dni do zakończenia naszego plebiscytu Tech Awards 2017. 3
Poznaliśmy też cenę w przedsprzedaży. 12
Płyty gotowe na następne serie procesorów. 19
W Humble Bundle jest niemała gratka dla graczy i fanów heavy-metalu, w postaci gry Brutal Legend, która jeszcze przez kilkadziesiąt godzin będzie dostępna całkowicie za darmo. 6
Stal i hartowane szkło. 4
Tragiczny wynik, którego każdy się spodziewał. 27
Duża metamorfoza znanej przeglądarki. 95
Przepraszają, ale za plecami krzyżują palce. 54
Było wzgórze i nie ma wzgórza. 22
Tragiczny wynik, którego każdy się spodziewał. 27
Blizzard, zgodnie z obietnicą, udostępnił jedną ze swoich popularnych gier, StarCraft II, zupełnie za darmo, a więc w formie free-2-play. 17
Wygląda to naprawdę ładnie. 24
Niedroga hybryda z Core M3. 21
Intel Optane będzie mieć rywala. 27
Bot zobaczył, łapki w górę nie dał. 5
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane