Aktualność
Piotr Gontarczyk, Poniedziałek, 15 lutego 2016, 03:42

AMD w tym roku planuje wprowadzić na rynek pierwsze karty graficzne z procesorami opartymi na nowej architekturze Polaris, ale niestety konkretnych informacji na ich temat wciąż nie ma. Pojawiają się jednak kolejne mniej lub bardziej drobne szczegóły. Jeden z użytkowników forum dyskusyjnego 3DCenter ujawnił profil LinkedIn, który najwyraźniej należy do jednego z inżynierów firmy AMD. Na liście projektów, którymi ów inżynier się zajmuje, odnajdujemy jeden związany z rdzeniem krzemowym Polaris. Z przedstawionej informacji wynika, że nowy procesor grafiki ma powierzchnię tylko 232 milimetrów kwadratowych.

Firma AMD już jakiś czas temu ujawniła, że nowe procesory grafiki, oparte na architekturze Polaris, produkowane będą z wykorzystaniem procesu FinFET. Pierwotnie AMD nie precyzowało czy chodzi o litografię 14- czy 16-nanometrową, ale z czasem dowiedzieliśmy, że chodzi o tą pierwszą. Wiemy już, że AMD skupia się nad zapewnieniem rozwiązań, które będą spełniać wymagania dla urządzeń oferujących wirtualną rzeczywistość, która w tym roku przejdzie chrzest bojowy i wciąż nie wiemy czy technika ta przyjmie się na stałe, czy okaże jedynie hitem "jednego sezonu". AMD chce aby karty graficzne mieszczące się w minimalnych wymaganiach techniki VR mogły być oferowane w niższych cenach. Być może z tym właśnie związane jest strategia podziału architektury Polaris pomiędzy dwoma projektami - Polaris 10 i Polaris 11.

Wracając do krzemowego rdzenia, o tym że chodzi o architekturę Polaris świadczy zastosowanie procesu produkcyjnego 14 nm FinFET (LPP). Dotychczas nie pojawiały się żadne informacje o tym, jakoby firma AMD miała pracować nad innymi procesorami garfiki korzystającymi z tego procesu. Jeżeli mamy więc 14-nanometrowy (FinFET) procesor grafiki Polaris o powierzchni rdzenia krzemowego 232 milimetrów kwadratowych, to bardzo luźno możemy przyjąć, że mamy do czynienia z odpowiednikiem mniej więcej powierzchni 464 milimetrów kwadratowych dla procesora produkowanego w litografii 28 nanometrowej. Jak już wiemy, AMD przy nowej architekturze skupia się tylko na czystej wydajności, ale także na znaczącym zwiększeniu sprawności energetycznej. Dlatego też 28-nanometrowy odpowiednik teoretycznie powinien być jeszcze większy.

Przejście na 14-nanometrową litografię to nie tylko możliwość zmniejszenia powierzchni krzemowego rdzenia, na co pozwala większe upakowanie tranzystorów, ale także ma znacznie z ekonomicznego punktu widzenia, gdyż pozwala obniżyć koszty produkcji. Biorąc pod uwagę już dość dobre dopracowanie 14-nanometrowego procesu FinFET (LPP opiera się na wymiarze 20-nanometrowym), można przyjąć, że także szacowany uzysk z produkcji powinien być co najmniej dobry. Innymi słowy straty, a więc całkowicie niesprawne rdzenie z krzemowych wafli, powinny być rzadkością. Właśnie to może stanowić jedną z podstaw planu AMD, który ma w efekcie przenieść minimum specyfikacji VR na niższy segment cenowy.

Nie można jednak pominąć tego, że podany rozmiar krzemowego rdzenia (232 milimetry kwadratowe) nie bardzo pasuje do szacowanego na około 150 mm2 rozmiaru mniejszego rdzenia Polaris 10. Z drugiej strony większy rdzeń krzemowy, Polaris 11, powinien mieć (według luźnych szacunków) powierzchnię blisko poziomu 300 mm2. Rozwiązania tego problemu wydają się być dwa. Pierwsze jest takie, że ujawniony rdzeń o powierzchni 232 mm2 to projekt, który nigdy nie został zrealizowany, a wspomniany inżynier pracował nad projektem, który porzucono. Druga możliwość jest taka, że AMD trzyma jakiegoś asa w rękawie, albo dotychczasowe spekulacje o rozmiarach Polarisa 10 i 11 mijają się z rzeczywistością. Jak już wspominaliśmy, AMD chce przenieść karty graficzne, spełniające minimalne wymagania techniki VR, na niższe poziomy cenowe, przy okazji zapewniające zauważalnie lepszą sprawność energetyczną. Jeżeli AMD faktycznie szykuje tego typu procesor grafiki, o rozmiarze rdzenia 232 mm2, to być może czeka nas naprawdę interesująca niespodzianka.

Ocena aktualności:
Ocen: 6
Zaloguj się, by móc oceniać
mocu1987 (2016.02.15, 07:35)
Ocena: 2

0%
Pożyjemy , zobaczymy.
SunTzu (2016.02.15, 07:36)
Ocena: -1

0%
W rozważaniach przypomniałbym, że 980 miało powierzchnię 224mm^2 i oferowało zacną wydajność-> znacznie później wyszedł 980Ti, a 980 było niby TOPem. Nie mam nic przeciwko GPU o takiej powierzchni w przyzwoitej cenie i nieprzyzwoitej wydajności w relacji do konkurencji. Na tym polega efektywność i do tego powinno się dążyć. Możliwe choć rzecz jasna mniej prawdopdoobne niż powyższy scenariusz, że tymczasowo TOPem będzie 232mm^2...
Choć mam wątpliwości czy AMD zrobiło tak duże kroki w tak krótkim czasie.
Edytowane przez autora (2016.02.15, 07:37)
Duchu (2016.02.15, 07:39)
Ocena: 15

0%
Głuchy słyszał, że niemy mówił, że ślepy widział...

Sorry ale żadnych konkretów nie doczytałem.

Pozdr.
#gosc (2016.02.15, 08:06)
Ocena: 2

0%
Oby coś się ruszyło w temacie GPU, bo obecnie mamy lekki zastój mam wrażenie
Smogsmok (2016.02.15, 08:20)
Ocena: -2

0%
r9 290x 438mm2 pewnie to jego odpowiednik.
Orzel94 (2016.02.15, 09:06)
Ocena: 11

0%
Wszystko pięknie tylko na samy PcLabie nawet był artykuł że proces technologiczny mówi o wielkości tranzystora czy elementu tranzystora (nie pamiętam już dokładnie) a w krzemie są jeszcze inne elementy więc procesy 28vs14nm nie dają wielkości rdzenia 2vs1
jarecki3460 (2016.02.15, 09:17)
Ocena: 3

0%
Tzn, że AMD będzie w końcu mniej lakome na prąd.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Gry online
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
CD Projekt Red ogłosił nowy konkurs na modyfikację do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. 13