Aktualność
Adam Szymański, Poniedziałek, 8 czerwca 2015, 12:39

Zaledwie kilka dni temu informowaliśmy o nowym systemie zwrotów pieniędzy za gry kupione na Steamie, który przypadł do gustu użytkownikom ze względu na bardzo liberalne podejście do refundacji. Szybko jednak okazało się, że to co jest korzystne dla graczy niekoniecznie spodoba się deweloperom, o czym natychmiastowo przekonali się twórcy gier niezależnych, bo sprzedaż ich tytułów drastycznie spadła. Wszystkiemu winne są zwroty.

Jak poinformowano kilka dni temu na oficjalnej stronie Steama, klienci sklepu mają możliwość odzyskania pieniędzy wydanych na grę. Co ważne, nie ma tu większego znaczenia powód niezadowolenia z danego tytułu i ubiegać się o refundację można nawet w przypadku nieumyślnych zakupów lub posiadania za słabego komputera do komfortowej rozgrywki. Co więcej, nabytą grę można nawet raz uruchomić i grać w nią maksymalnie dwie godziny. Nowe przepisy wydają się być krokiem w dobrą stronę, ale niestety okazały się one bardzo niekorzystne dla niektórych deweloperów. O sprawie zrobiło się głośno gdy studia Qwiboo i Puppy Games opublikowały wykresy pokazujące ich wyniki sprzedaży z ostatnich kilku dni.

Jak widać na powyższych wykresach, sprzedaż naprawdę dramatycznie spadła, za co odpowiedzialne są właśnie nowe zasady dotyczące refundacji. Jeszcze kilka dni temu współczynnik zwrotów dla studia Qwiboo wynosił jedynie 0,25%, a teraz jest już równy 72%. W przypadku Puppy Games też można zaobserwować znaczny spadek. przykładowo, sprzedaż gry Revenge of the Titans zmalała o 55%. Według przedstawicieli wspomnianych deweloperów, powodem takiej sytuacji jest możliwość testowania gry nawet przez dwie godziny, a dużo niezależnych tytułów można przejść w krótszym czasie.

Należy jednak zwrócić uwagę na to, że duży odsetek zwrotów może wynikać ze słabej jakości oferowanych produkcji. Nie wszystkie niezależne studia zanotowały spadek sprzedaży swoich tytułów, chociaż obecne zasady rzeczywiście mogą narażać twórców na nadużycia ze strony graczy. Jedynym słusznym rozwiązaniem wydaje się ograniczenie okresu testowego dla gier, które nie mają zbyt długiej fabuły. Najprawdopodobniej Steam niedługo zabierze głos w tej sprawie.

Źródło: Gamespresso
Konkurs Palit Polska
Ocena aktualności:
Ocen: 4
Zaloguj się, by móc oceniać
moorell (2015.06.08, 12:48)
Ocena: 48

0%
powodem takiej sytuacji jest możliwość testowania gry nawet przez dwie godziny, a dużo niezależnych tytułów można przejść w krótszym czasie.


Jedynym słusznym rozwiązaniem wydaje się ograniczenie okresu testowego dla gier

WTF? To ile ma być? 5 minut? Odpalasz grę, konfigurujesz, oglądasz intro - sru - 5 minut minęło.

Już krótszy czas niż 2 godziny naprawdę nie ma sensu - niech robią dłuższe gierki bo 2 godzinki to naprawdę mignięcie oka.
kosa89 (2015.06.08, 12:49)
Ocena: 56

0%
Zrób dobrą i długą grę, to nikt nie będzie jej zwracał.
rops (2015.06.08, 12:51)
Ocena: 53

0%
Sporo indyków to crap, deaura i indie royale nie padły bez powodu.
Edytowane przez autora (2015.06.08, 12:52)
Lamborghini17 (2015.06.08, 12:52)
Ocena: 8

0%
@moorell
Można by dostosować jakoś ten okres testowy do różnych kategorii gier. Jeśli przejście jakiejś zajmuje 1,5h to czas testowy mógłby zostać ustalony na 30 minut, a dwie godziny nadal by obowiązywały dla dłuższych produkcji.
Kris194 (2015.06.08, 12:57)
Ocena: 52

0%
Jeśli ktoś robi grę na 1,5h i liczy na dobrą sprzedaż to jest zwyczajnie niepoważny. Kiedyś taką długość to miały dema gier a nie pełne wersje...
liko (2015.06.08, 13:01)
Ocena: 40

0%
Uuuu popłakali się ludziki szukający łatwego zarobku za crap warty 99 eurocentów najwyżej?? To brać się do roboty i wypuszczać perełki pokroju KSP! Wreszcie ktoś się zabrał za to Early accessowe tałatajstwo :/
Ryuhoshi (2015.06.08, 13:02)
Ocena: 7

0%
Kris194 @ 2015.06.08 12:57  Post: 876993
Jeśli ktoś robi grę na 1,5h i liczy na dobrą sprzedaż to jest zwyczajnie niepoważny. Kiedyś taką długość to miały dema gier a nie pełne wersje...

Przecież takie gry kosztują zazwyczaj grosze, nie tyle co pełnowymiarowe gry.
decorator12 (2015.06.08, 13:03)
Ocena: 18

0%
Moze dlatego Ubisoft ma własny sklep, gdzie zwroty nie obowiazują? To samo EA :D
moorell (2015.06.08, 13:05)
Ocena: 6

0%
@Lamborghini17

Owszem zastanawiałem się nad tym, ale prawdę mówiąc do mnie to nie przemawia. Po pierwsze taki system byłby z pewnością nadużywany - każdy chciałby skrócić czas testów do minimum.
Po drugie jest to już ekstremalnie krótki czas na cokolwiek (np. 30 min). Takie coś byłby dla mnie czystym znakiem aby nie _kupować_ danej gry w ogóle. Chcę się delektować grą a nie martwić czy mam jeszcze czas na testy. Szczególnie, że w mojej sytuacji jestem dosyć często odrywany od kompa.
hmm..ok.. (2015.06.08, 13:05)
Ocena: 21

0%
Lamborghini17 @ 2015.06.08 12:52  Post: 876990
@moorell
Można by dostosować jakoś ten okres testowy do różnych kategorii gier. Jeśli przejście jakiejś zajmuje 1,5h to czas testowy mógłby zostać ustalony na 30 minut, a dwie godziny nadal by obowiązywały dla dłuższych produkcji.

Bez sensu, testowanie przez 2h to nie jest dużo a żądać pieniędzy za grę którą można przejść przez 2h to bezczelność.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Prototypowy egzemplarz ujawniony. 3
Rynek monitorów przeznaczonych dla graczy rośnie jak na drożdżach. 9
Dużo aluminium i trochę szkła. 5
Nowe karty graficzne na horyzoncie. 10
Płatne treści w Instant Articles coraz bliżej. 10
Nie jest to jednak rozwiązanie, na które czekają użytkownicy. 24
Sprzętu na pewno nie znajdziemy pod choinką. 5
System można za darmo testować przez 90 dni. 20
Urządzenie zapowiedział CEO firmy. 4
W sklepie Play pojawił się przycisk "wypróbuj teraz". 4
Szef Valve ma się czym pochwalić. 18
Windows, jako usługa, znowu zmorą użytkowników. 68
Jeszcze trochę ponad doba by złapać okazję. 12
Wieśka dycha to duża okazja. 9
Nie jest to jednak rozwiązanie, na które czekają użytkownicy. 24
Wprowadzenie płatności w złotówkach coraz bliżej. 15
Urządzenie zapowiedział CEO firmy. 4
Wszyscy gotowi, można zaczynać? 39
Aktualizacja sprawia pierwsze problemy. 40
Xbox odkryje, że jest pecetem. 31
Może będzie taniej, ale, no właśnie, ale. 24
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane