Aktualność
Bartosz Woldański, Czwartek, 30 stycznia 2014, 12:44

A jednak obyło się bez kolejnego opóźnienia – AMD Mantle i stosowna aktualizacja do gry Battlefield 4 ujrzały wreszcie światło dzienne. Udało się zatem dotrzymać obietnicę złożoną pod koniec minionego roku. Sterowniki AMD Catalyst 14.1 Beta wprowadzające obsługę tak niskopoziomowego API, jak i technologii TrueAudio pojawią się na na niniejszej stronie internetowej jeszcze dzisiaj. Trzymajcie więc rękę na pulsie.

AMD Mantle nie tylko w Battlefield 4

Mantle – sposób na pełne wykorzystanie sprzętu w grach?

Po dwóch miesiącach oczekiwań nareszcie będziemy mogli na własnym sprzęcie sprawdzić, co w technologii AMD Mantle piszczy. O godzinie 10:00 pojawiła się w usłudze EA Origin łatka do gry Battlefield 4, która jest pierwszy tytułem obsługującym niskopoziomowy interfejs amerykańskiego koncernu. Do działania jednak będą potrzebne sterowniki AMD Catalyst 14.1 Beta (lub późniejsze), które mają aktywować HSA (dotyczy na razie tylko układów Kaveri) i wprowadzić obsługę funkcji Frame Pacing przez karty graficzne niewykorzystujące XDMA (AMD Radeon R9 280X i R9 270X oraz modele z serii HD 7000), zarówno w w DirectX 10, jak i w rozdzielczościach przekraczających 1600p w DirectX 11. Ponadto nie obejdzie się też bez 64-bitowego systemu operacyjnego Windows 7, Windows 8 lub 8.1. Na tę chwilę można zacząć przygotowywać się do testów, pobierając ważącą 1,23 GB aktualizację do strzelaniny studia EA DICE. Pełną listę poprawek odnotowano na forum Battleloga.

Aktualizacja do gry Battlefield 4 w trakcie pobierania :)

AMD podzieliło się również nowymi szczegółami na temat zmian, jakich powinniśmy oczekiwać po obsłudze API Mantle. Wcześniej – na targach CES 2014 – zaprezentowano nie tylko Battlefielda 4, który ma działać nawet do 45% szybciej niż w trybie DirectX, ale też demo technologiczne Star Swarm, które zostanie udostępnione wszystkim zainteresowanym dzisiaj po godzinie 21:00.

Jak ujawniają „Czerwoni”, obsługa AMD Mantle pomoże głównie wtedy, gdy wąskie gardło stanowi procesor, a do tego zalety nowego rozwiązania mają zauważyć nie tylko posiadacze kart graficznych z najwyższej półki, ale także z niższych segmentów, co z pewnością doceni wielu użytkowników. Poprawa wydajności ma być odczuwalna również w grach, w których najsłabszym ogniwem jest GPU.

Battlefield 4 i przykładowe scenariusze:

  • CPU ogranicza wydajność: wzrost na poziomie 40,9% (1080p) i 40,1% (1600p) przy ustawieniach Ultra i włączeniu wygładzania krawędzi (4xAA) na sprzęcie wyposażonym w AMD A10-7700K i AMD Radeon R9 290X;
  • GPU ogranicza wydajność: wzrost na poziomie 2,7% (1080p) i 1,4% (1600p) przy ustawieniach Ultra i włączeniu FXAA na sprzęcie wyposażonym w Core i7-4960X i AMD Radeon R7 260X;
  • Średni wzrost w rozdzielczości 1080p: 13,28% (pod uwagę brane były konfiguracje z AMD Radeon R9 290X lub R7 260X łączone z procesorami Core i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 i Core i5-4670K);
  • Średni wzrost w rozdzielczości 1600p: 11,35% (konfiguracje sprzętowe jak wyżej).  

Na oficjalnej stronie internetowej Battlefielda 4 również przedstawiono wyniki uzyskane na trzech różnych konfiguracjach sprzętowych:

Battlefield 4 (tryb pojedynczy) – test nr 1:

  • CPU/GPU: czterordzeniowy AMD A10-7850K (Kaveri APU) 3,7 GHz
  • Ustawienia: średnie, 720p
  • System operacyjny: Windows 7 64-bit
  • Poziom: Singapur (Plaża)
  • Wzrost: 14%

Battlefield 4 (tryb wieloosobowy, 64 graczy) – test nr 2:

  • CPU: ośmiordzeniowy AMD FX-8350 4,0 GHz
  • GPU: AMD Radeon 7970 3 GB
  • Ustawienia: Ultra, 1080p, 1xMSAA
  • System operacyjny: Windows 8 64-bit
  • Mapa: Oblężenie Szanghaju
  • Wzrost: 25,1%

Battlefield 4 (tryb pojedynczy) – test nr 3:

  • CPU: Intel Core i7-3970X Extreme 3,5 GHz
  • GPU: 2x AMD Radeon R9 290X 4 GB
  • Ustawienia: Ultra, 1080p, 4xMSAA
  • System operacyjny: Windows 8 64-bit
  • Poziom: Morze Południowochińskie
  • Wzrost: 58%

Po więcej szczegółów odsyłamy tutaj.

Star Swarm, czyli demo technologiczne powstałe na zaawansowanym, 64-bitowym silniku Nitrous wykorzystującym dobrodziejstwa AMD Mantle – przykładowe scenariusze:

  • CPU ogranicza wydajność: wzrost na poziomie 319% (1080p) i 281% (1600p) w teście „RTS”: ustawienia Extreme; sprzęt: AMD A10-7700K i AMD Radeon R9 290X;
  • GPU ogranicza wydajność: wzrost na poziomie 5,1% (1080p) i 16,7% (1600p) w teście „RTS”: ustawienia Extreme; sprzet: Core i7-4960X i AMD Radeon R7 260X;
  • Średni wzrost w rozdzielczości 1080p: 115,65% ((pod uwagę brane były konfiguracje z AMD Radeon R9 290X lub R7 260X łączone z procesorami Core i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 i Core i5-4670K);
  • Średni wzrost w rozdzielczości 1600p: 75,19% (konfiguracje sprzętowe jak wyżej).

Technologię powinni docenić szczególnie posiadacze słabszych procesorów czy układów AMD Kaveri. Wzrost jest znacznie skromniejszy w przypadku, gdy posiadamy komputer wyposażony w mocny procesor, a kartę graficzną „tylko” np. ze średniej półki. Chociaż każdy dodatkowa, nawet kilkuprocentowa poprawa wydajności jest mile widziana, tym bardziej, że mówimy o wysokich rozdzielczościach. Chociaż informacje ujawnione przez Electronic Arts sugerują, że duży skok wydajności można odnotować na mocnych konfiguracjach sprzętowych, w których zarówno GPU, jak i CPU „dają radę”.

O tym, jakie rzeczywiście korzyści przynosi AMD Mantle, postaramy się odpowiedzieć w naszym teście. Mamy nadzieję, że uda nam się szybko zweryfikować dane podane zarówno przez amerykański koncern, jak i "Elektroników". Co warto jednak zaznaczyć, Battlefield 4 nie wykorzysta w pełni potencjału drzemiącego w tej technologii. Technologii, która będzie nadal rozwijana i dopracowywana. Kolejną grą obsługującą Mantle i TrueAudio ma być Thief, który wyjdzie z cienia 28 lutego bieżącego roku. Przypominamy, że niskopoziomowe API firmy AMD jest obsługiwane przez wszystkie karty graficzne Radeon oparte na architekturze Graphics Core Next (GCN), czyli nie tylko serie R7 i R9, ale też HD 7000 (na początek tylko Radeon R9 290X, R9 290, R7 260X i Kaveri APU).

Star Swarm z AMD Mantle - demo technologiczne prezentujące bitwę kosmiczną z 10 tys. jednostek

Battlefield 4 zadziała nawet do 45% szybciej w trybie Mantle

Wybór Mantle w ustawieniach gry Battlefield 4

Źródło: AMD, EA
Konkurs Palit Polska
Ocena aktualności:
Ocen: 11
Zaloguj się, by móc oceniać
mbe (2014.01.30, 12:52)
Ocena: 26

0%
Nieźle...

Widać co poniektórzy się zmartwią że Mantle w BF4 nie wyjdzie w MARCU...
SunTzu (2014.01.30, 12:55)
Ocena: 43

33%
Czekamy na testy laba!
marcin1988 (2014.01.30, 12:59)
Ocena: 15

0%
ZlotoUchy @ 2014.01.30 12:58  Post: 720340
Mantle zadziała na szrocie 6870?

nie
seria 7 i r9
VP11 (2014.01.30, 12:59)
Ocena: 19

0%
@SunTzu
No przydalby sie niezalezny test. Najpierw gry bez zainstalowanego dodatku, a pozniej z zainstalowanym dodatkiem z wlaczonym lub wylaczonym Mantle (o ile to sie da zrobic). Wtedy mamy 3 wartosci do porownania.
micuuś77 (2014.01.30, 13:02)
Ocena: 5

0%
ZlotoUchy @ 2014.01.30 12:58  Post: 720340
Mantle zadziała na szrocie 6870?


Tylko HD7xxx i R9
Edytowane przez autora (2014.01.30, 13:03)
suprafull (2014.01.30, 13:02)
Ocena: 9

0%
ZlotoUchy @ 2014.01.30 12:58  Post: 720340
Mantle zadziała na szrocie 6870?



nie, rodzina 7000 i te nowe R* obsługują GCN
Edytowane przez autora (2014.01.30, 13:03)
luk21pl (2014.01.30, 13:13)
Ocena: 6

0%
A mi sie tak nie wydaje
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Po trzy modele dla urządzeń mobilnych i desktopów. 0
To jedno z ważniejszych usprawnień nowego systemu Google. Android 8.1. 2
Dobra wiadomość dla posiadaczy konsol Microsoftu. 1
Firma ujawnia swoje plany na przyszłość. 5
Największa inwestycja w historii firmy. 21
Microsoft zachęca do zakupów przed świętami. 14
Dużo tu rowów i dziurek. 7
Montana wiosną ponoć też jest piękna. 18
Walec go przejechał. Zotac przedstawił swój najnowszy komputer dla gracza - MEK1. 7
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane