Aktualność
Piotr Gontarczyk, Czwartek, 18 kwietnia 2013, 16:44

W trakcie ubiegorocznych targów E3 po raz pierwszy pokazano pewne elementy najnowszej części serii gier Metro. Metro: Last Light od razu kojarzyło się z jednym - sporymi wymaganiami sprzętowymi. Te były już co prawda przedstawiane, ale okazuje się, że teraz coś uległo zmianie. Oczywiście nie można mieć pretensji do twórców o to, że w ramach postępu prac nad grą, jakieś zmiany w kwestii zapotrzebowania na moc obliczeniową lub chociażby pamięć RAM mogą zachodzić. W tym przypadku jednak najnowsza wersja wymagań sprzętowych niesie ze sobą coś, co można uznać za przynajmniej trochę niepokojące.

Nie będziemy bawić się w długą grę wstępną, z przedstawianiem wszelkich okoliczności pewnego zbliżenia. Przejdźmy od razu do sedna, a więc tego, że najnowsze wymagania sprzętowe dla gry Metro: Last Light są po pierwsze jeszcze większe niż ostatnie, a po drugie wyglądają niemalże jak nota prasowa jednego z producentów procesorów grafiki. Nota, w której konkurent jest przedstawiany jakby tylko dla zachowania pozorów przyzwoitości, albo całkowicie pomijany.

No dobrze, może jednak zdecydujemy się na choćby malutką grę wstępną. Nic tak przecież dobrze nie rozgrzewa przed "daniem głównym". Wiemy już, że Metro: Last Light wpadła w kampanię promocyjną Nvidii, w ramach której nabywcy wybranych kart graficznych z jej procesorami będą mogli za darmo, poprzez platformę Steam, pobrać pełną wersję tej gry. Ma to być odpowiedź na konkurencyjną kampanię AMD - Never Settle. Udostępnienie nowych wymagań sprzętowych gry Metro: Last Light wydaje się mieć związek z kampanią prowadzoną przez Nvidię.

Zobaczmy więc, co my tu mamy? Minimalne wymagania przedstawiają się następująco:

  • system operacyjny: Windows XP (32-bitowy), Vista, 7 lub 8
  • procesor: dwurdzeniowy o częstotliwości 2,2 GHz, na przykład Intel Core 2 Duo
  • pamięć RAM: 2 GB
  • GPU: DirectX 9, zgodny z Shader Model 3, np. Nvidia GTS 250 (ew. odpowiednik AMD, np. Radeon HD serii 4000) lub lepszy
  • DirectX: 9
  • Dla obsługi 3D Vision:
    • Nvidia GTX 275 lub lepszy
    • 120-hercowy monitor
    • Nvidia 3D Vision Kit dla Windows Vista, 7 lub 8

Zwracamy uwagę na to, że przedstawione powyżej wymagania to dokładnie te same, które podaje Deep Silver - z przykładami włącznie. W przypadku procesora całkowicie pominięto AMD i przedstawiono oddzielne wymagania dla rozrywki w 3D. Teraz zobaczmy wymagania zalecane:

  • system operacyjny: Windows XP (32-bitowy), Vista, 7 lub 8
  • procesor: czterordzeniowy o częstotliwości 2,6 GHz, na przykład Intel Core i5
  • pamięć RAM: 4 GB
  • GPU: Nvidia GTX 580 lub 660 Ti (ew. odpowiednik AMD, np. Radeon HD 7870) lub lepszy
  • DirectX: 11
  • Dla obsługi 3D Vision:
    • Nvidia GTX 580, 660 Ti lub lepszy
    • 120-hercowy monitor
    • Nvidia 3D Vision Kit dla Windows Vista, 7 lub 8

Po raz kolejny pominięto AMD w kwestii procesora i potraktowano jej produkt graficzny jako "odpowiednik". Przy okazji można zauważyć pewien błąd merytoryczny. W zalecanych wymaganiach mamy system operacyjny Windows XP oraz DirectX 11, które w świecie rzeczywistym przecież nie występują razem. Podstawowy problem najlepiej jednak obrazują wymagania optymalne, które przedstawiają się następująco:

  • system operacyjny: Windows Vista, 7 lub 8
  • procesor: wielordzeniowy o częstotliwości 3,4 GHz, na przykład Intel Core i7
  • pamięć RAM: 8 GB
  • GPU: Nvidia GTX 690 lub Nvidia Titan
  • DirectX: 11
  • Dla obsługi 3D Vision:
    • Nvidia GTX 690
    • 120-hercowy monitor
    • Nvidia 3D Vision Kit dla Windows Vista, 7 lub 8

Po raz kolejny całkowicie pominięto AMD, jako firmę produkującą procesory. Karta graficzna to inna historia. Tu mamy dwuprocesorową kartę GeForce GTX 690, ale tym razem nie przedstawiono AMD nawet w formie "odpowiednika" - chociażby Radeona HD 7990. Co tu jednak robi GeForce GTX Titan, a więc karta, która pojawiła się zaledwie parę tygodni temu i kosztuje nawet około 1300 dolarów za sztukę co sprawia, że jej popularność jest co najwyżej śladowa? Trudno oprzeć się wrażeniu, że w przypadku optymalnych wymagań ktoś zagrał ostro, chcąc chyba po prostu wypromować produkty Nvidii udając, że nie mają one swoich "odpowiedników".

Test karty graficznej Nvidia GeForce GTX Titan

Co to wszystko może oznaczać? Jeśli zestawimy takie potraktowanie AMD w wymaganiach sprzętowych z promocją Nvidii, w ramach której ta oferuje Metro: Last Light do zakupu kart GeForce, wychodzi nam dość nieprzyjemny scenariusz. Deep Silver (wydawca) i 4A Games (twórcy) zakładają przecież, że żadna karta graficzna z procesorem AMD nie da sobie rady z optymalnymi wymaganiami, skoro w ogóle o jakiejkolwiek nie wspomina. Warto przypomnieć, że w pierwszej grze Metro (2033), to Radeony wypadały lepiej niż karty graficzne z procesorami Nvidia GeForce.

Metro: Last Light zapewne będzie trzeba poddać konkretnym testom, jeśli chodzi o wydajność. Obecnie bowiem można przypuszczać, że będzie ona zoptymalizowana tak, aby lepiej działała z kartami GeForce niż Radeonami. Dla przypomnienia, Metro: Last Light oficjalnie na europejskie rynki ma wejść 17 maja bieżącego roku, a więc już za niecały miesiąc.

  

  

  

  

  

  

Ocena aktualności:
Ocen: 17
Zaloguj się, by móc oceniać
darthmarvolo (2013.04.18, 17:09)
Ocena: 9

0%
https://www.facebook.com/MetroVideoGame?fref=ts
W ulubionych nawet nvidia jest ^^
WujekRada (2013.04.18, 17:13)
Ocena: 0

0%
Przecież nvidia do swoich kart nawet metro dodaje. Marketing i tyle.
FredPL (2013.04.18, 17:16)
Ocena: 23

0%
Ktoś tam chyba na głowę upadł z tymi wymaganiami.
jackowo (2013.04.18, 17:17)
Ocena: 15

0%
FredPL @ 2013.04.18 17:16  Post: 650618
Ktoś tam chyba na głowę upadł z tymi wymaganiami.

Realnie patrząc nie są one wyższe od tych z Crysisa 3. Zobaczymy jak gra będzie wyglądała
Eryk Piast (2013.04.18, 17:17)

0%
Metro jest w programie partnerskim Nvidii, więc właściwie trudno się dziwić, że promują właśnie tę firmę, nie AMD ;)
m a c i e k (2013.04.18, 17:18)
Ocena: 31

0%
Przynajmniej nie ma absurdów w postaci postawienia znaku równości między 4-rdzeniowym Core i5 i FX-4170
Gilas (2013.04.18, 17:19)
Ocena: 50

0%
Qrwa jak można pisać newsy w tak beznadziejny - pudelsko - plotkarsko - faktowy sposób...?
Jakie wstępy, jakie rozgrzewki przed daniem głównym...?
W innych portalach są przedstawione suche fakty, konkrety, liczby, tabele ale na PCCrap'ie nieeee, musi być napisane w sposób, w jaki tylko gimbusom się spodoba.
Typowy FLAME, szukanie sensacji, głupie - na siłę szukane podziały.

Widać, że mariaż z Onetem nie wyszedł na dobre i beznadziejny poziom został przeszczepiony na grunt PCLabu - kiedyś nawet całkiem konkretnego portalu...
sideband (2013.04.18, 17:21)
Ocena: 14

0%
A jak ma wyglądać? Tak samo jak poprzednia część , ten sam silnik tylko nowe mapy , nowe bronie etc zamiast msaa dali ssaa tyle zmian. Ile razy trzeba powtarzać , że ten silnik bazuje na wiekowym xray-u i dlatego działa jak działa , po wyłączeniu dof-a wymagania diametralnie lecą w dół i na karcie pokroju 570/660gtx pogra się dobrze w 1080p. Nv to se może promować , ale i tak ta gra będzie działać lepiej na amd , gra siedzi na podsystemie pamięci i stąd takie wyniki , jedynie zapodanie ssaa może zniwelować różnice w wydajności.
Edytowane przez autora (2013.04.18, 17:24)
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Samsung Galaxy S7 to nowy flagowy smartfon koreańskiej marki, nad którym według branżowych mediów firma rozpoczęła już prace. 8
Gry online
Aktualności spokrewnione
O autorze
Piotr Gontarczyk
Dziennikarz internetowy z wieloletnim doświadczeniem w branży. Publikował swoje artykuły na łamach kilku popularnych wortali, był także redaktorem naczelnym jednego z nich.
Ostatnie publikacje:
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
Całkiem niedawno informowaliśmy o sukcesie studentów z Uniwersytetu Warszawskiego, którzy zdobyli brązowy medal w konkursie ACM-ICPC 2015, a także rekordzie ustanowionym przez uczniów Politechniki Wrocławskiej, którzy nawiązali połączenie Wi-Fi o zasięgu 250 km. 7